Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Skoleoppgave om lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-09-09, 16:27   #1
Nahla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 30
Nahla er på en erverdig vei

Skoleoppgave om lavkarbo?

Jeg skal skrive en skoleoppgave på ca. 2000 ord med valgfri problemstilling. Da tenkte jeg at det kanskje hadde vert interressant å skrevet om lavkarbokosthold. Jeg har selv PCOS, som er grunnen til at jeg spiser slik. Men nå etterhvert (begynte for ca. 2 mnd siden) som jeg har lest litt rundt omkring, begynner jeg å forstå at dette egentlig er et veldig sunt kosthold for alle uansett om de er overvektige/har en sykdom eller ikke!

Så mitt spørsmål er; har dere noen forslag om hva jeg kan skrive om? Litt mer konkret enn bare "lavkarbo kosthold" liksom.... Hva kan være kjekt/interessant å undersøke mer om? Det kan inkludere spørreundersøkelser om folks kosthold el. også

Nahla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 17:26   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Skoleoppgave om lavkarbo?

Det er mange gode vinklinger du kan ha på en slik oppgave.
-Lavkarbo og politikk: Vi oppfordres til å spise mindre kjøtt (og animalsk fett) og heller mer korn og frukt/grønt. Er det et resultat av forskning eller landbrukspolitikk?
-Hva med den globale vinklingen og det personlige ansvaret for egen helse; Det er ikke nok mat/jordbruksareal i verden til at alle kan spise kjøtt hver dag - men hvorfor skal jeg spise på meg diabetes/livsstilssykdommer i solidaritet med resten av verden?
-Hvorfor er vi "redde" for fett når det er sukker vi blir syke av?
Osv, osv

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 19:43   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Skoleoppgave om lavkarbo?

Jeg syns vel at din egen problemstilling burde være et godt utgangspunkt, jeg!
"Hvordan kan et lavkarbokosthold hjelpe en person med PCOS?"

Du finner jo en masse info og "historier" bare her på forum til å fylle minst en slik oppgave!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 22:50   #4
trollmamma
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 160
trollmamma er på en erverdig vei

Sv: Skoleoppgave om lavkarbo?

"Hvorfor er vi redde for fett når det er sukker vi blir syke av?"

Den likte jeg altså!
Da kan du ta med de politiske føringene som legges i forhold til kostholdet her til lands, og helsemyndigheters anbefalinger om at sunt kosthold er ensbetydende med brød, kornprodukter og melk.

Antallet livsstilsrelaterte sykdommer øker uten at myndighetene synes å være villig til å se på de anbefalingene de selv gir hva gjelder kosthold.
Lars Sponheim sto jo nettopp frem som talsmann for lavkarbo, stikk i strid med hva myndighetene ellers mener. Kanskje det kunne vært utgangpunktet?

Da får du integrert både samfunnsforståelse, ernæring og folkehelse i en og samme oppgave!

Lykke til!

__________________


trollmamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 23:00   #5
Nahla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 30
Nahla er på en erverdig vei

Sv: Skoleoppgave om lavkarbo?

Tusen takk for tips!
Enig i at den "hvorfor er vi redde for fett når det er sukker vi blir syke av?" var en veldig god og interresant problemstilling Men hvis noen har flere ideer, så er det bare å komme med dem

Nahla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 23:58   #6
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Skoleoppgave om lavkarbo?

Ville sett litt på hvilken faglige fordypning som er interessant... Skal det knyttes opp mot samfunnsfagene? naturfagene? norskfaget? osv

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 11:24   #7
Nahla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 30
Nahla er på en erverdig vei

Sv: Skoleoppgave om lavkarbo?

Oppgaven skal skrives i biologi, så en slik vinkling ville nok vært det beste

Nahla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 14:52   #8
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Skoleoppgave om lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nahla, her.

Oppgaven skal skrives i biologi, så en slik vinkling ville nok vært det beste

Bi1 eller Bi2 ? Ta en titt i læreplan\pensum og se om du kan finne noen knagger du kan henge oppgaven på. Om du skal skrive oppgave i biologi bør det ikke være så mye på samfunnsspørsmål men mer på f.eks. effekter i kroppen...

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 17:17   #9
Nahla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 30
Nahla er på en erverdig vei

Sv: Skoleoppgave om lavkarbo?

Det er bi2. Jeg kikket litt i boka nå, og ser at det ikke er så mye som handler om helse og livsstil, det meste går på planter ol, men jeg syns det er mye mer interessant med mat, helse osv enn planter :P
Men jeg kunne kanskje ha knyttet det opp mot det ene læreplanmålet om å "gjøre greie for hvordan samspillet mellom arv, miljø og livsstil kan påvirke helsen hos mennesker"... hmm dette ble visst litt vanskelig :P

Nahla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 21:07   #10
trollmamma
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 160
trollmamma er på en erverdig vei

Sv: Skoleoppgave om lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nahla, her.

Men jeg kunne kanskje ha knyttet det opp mot det ene læreplanmålet om å "gjøre greie for hvordan samspillet mellom arv, miljø og livsstil kan påvirke helsen hos mennesker"... hmm dette ble visst litt vanskelig :P

Jajaja, det burde gå smurt det! Blir spennende dette altså, kunne gjerne tenkt meg å skrive oppgave om det selv, men jeg er vel for gammel....

__________________


trollmamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 23:21   #11
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Skoleoppgave om lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nahla, her.

Men jeg kunne kanskje ha knyttet det opp mot det ene læreplanmålet om å "gjøre greie for hvordan samspillet mellom arv, miljø og livsstil kan påvirke helsen hos mennesker"... hmm dette ble visst litt vanskelig :P

Perfekt! Da bør du kunne bruke mange av de foreslåtte tema i denne tråden

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 19:11   #12
Nahla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 30
Nahla er på en erverdig vei

Sv: Skoleoppgave om lavkarbo?

Nå har jeg snakket litt med læreren, og foreslo "karbohydraters innvirkning på kroppen" (da tenkte jeg på blodsukker, insulin, overvekt, div. sykdommer som ikke fantes før osv). Han mente at dette ble litt vanskelig å undersøke "fordi alle spiser jo karbohydrater" og "brød, poteter osv er jo bare sunn hverdagskost"
Jeg prøvde å argumentere litt for at dette ikke er så sunt som mange tror osv, men han virket ikke særlig positiv til en slik problemstilling...

Dette er jo bare enda et bevis på hva som er folks normale kostholdsoppfatning.... Men jeg tror nå at jeg ender opp med noe liknende "sukkers virkning på/i kroppen". Litt "light-versjon" av det jeg hadde tenkt, menmen da ble hvertfall læreren fornøyd

Nahla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 21:58   #13
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Skoleoppgave om lavkarbo?

Sukkers innvirkning er jo en bra tilnærming... Evt kunne du vinkla det litt mer "lærervennlig" til noe generelt som opptak, lagring og bruk av karbohydrater f.eks? Lykke til med oppgaven!

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no