Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Mister muskelmasse på lavkarbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-08-10, 14:46   #1
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Mister muskelmasse på lavkarbo?

Har nettopp vært på en knalltøff fjelltur med ei venninne (les fjellgeit!). Hun sliter med morbus chrom, og jeg fortalte om lavkarbo/lufta om det kunne være noe for henne. Da påsto hun at "forskere" har advart mot at lavkarbo kost kan gi redusert muskelmasse. Kan det stemme?

Jeg er uten tvil endorfin - junkie (MÅ trene minst 5 ganger i uka OG sykle/gå 45 min til jobb), ellers blir jeg gretten. En heldig bieffekt er at jeg er svært sterk. Har nok bra muskelmasse, og vil slett ikke ofre den. Skal kjøpe meg ei fitnessvekt og følge med selv, men det er fint om noen har erfaringer, kunnskap å dele

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 14:49   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: mister muskelmasse på lavkarbo?

Det stemmer ikke, tvert i mot: man beholder muskelmassen fordi man tilfører kroppen nok protein.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 14:53   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: mister muskelmasse på lavkarbo?

Nei, det er bare tull, spiser du nok protein, så bygger jo kroppen muskler om du så sitter på rompa hele dagen. Det skal stå noen tråder om det her vet jeg.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 14:55   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: mister muskelmasse på lavkarbo?

Her har du en flott tråd om temaet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 19:35   #5
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mister muskelmasse på lavkarbo?

TUSEN TAKK! Nå har jeg en kilde (og så et norsk studie da) å henvise til neste gang vi diskuterer

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 19:37   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Mister muskelmasse på lavkarbo?

Pål Jåbekk har mange tråder her inne med info til alle som er skeptiske til sider ved lavkarbokosthold!
Den viktigste er vel denne!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 21:26   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Mister muskelmasse på lavkarbo?

i tillegg kan jeg - med morbus chrons diagnose - fortelle at jeg er kvitt 90% av symptomene mine etter nå snart et år på lavkarbo... ble mye bedre bare etter et par mnd (Først verre - så veeeldig mye bedre)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 17:26   #8
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mister muskelmasse på lavkarbo?

Nå har jeg brukt fitnessvekta flittig (meget flittig) i to uker, og det er IKKE så oppløftende resultater å skue... vekta går ned med ca 100- 200 gr per dag, men fettprosenten går opp!! Jeg trener som før, 5 ganger i uka. Har bytta ut en sykkeltime med zumba, men det skal ikke ha så mye å si. Har ikke ei vekt som viser muskelmasse, kun fettprosent, kilo og BMI. Kan det være vekta som er skrullete?? Eller er ketolyse ikke så sunt likevel?

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 17:41   #9
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Mister muskelmasse på lavkarbo?

Kan absolutt være vekta som er skrullete
Disse hjemme-vektene som skal måle bl.a fett%, er langt fra så god som de proffe.
Jeg "testet" min egen Tanita-vekt mot både den de har på Fedon-klinikken og hos Elixia, dvs var innom begge de to stedene rett etter hverandre samme dag uten mat/drikke-inntak i mellom.
Gikk så rett hjem og veide meg på min egen vekt, og resulatet viste nesten 4% høyrer fett-% hjemme i forhold til begge de to andre vektene.
Men antall kg var likt på alle tre, så nå ser jeg kun på totalvekt når jeg veier meg hjemme.

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 18:20   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Mister muskelmasse på lavkarbo?

Ikke stol på vekta - få heller fettprosenten og muskelmassen målt profesjonelt. Du vil i tillegg få økt utholdenheten ganske betraktelig. Det finnes flere proff idrettsutøvere i dag som holder seg til lavkarbo, feks Bjørn Ferry (svensk skiskytter), http://www.spisdegslank.no/index.php...&tid=1&pid=191 (maratonløper), http://www.spisdegslank.no/index.php...b&tid=1&pid=81 (proff-bokser).

Du vil IKKE miste muskelmasse på lavkarbo - tvert i mot vil du heller øke den.
Sjekk også ut boka "Bedre uten brød" av Wolfgang Lutz for mer dokumentert fakta om lavkarbo-kosthold

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 18:28   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Mister muskelmasse på lavkarbo?

Har ei tanitavekt jeg... Hvis vannprosenten er høy er fettprosenten lav.. Og det kan variere med et par kilo i løpet av dagen! Det er jo derfor de anbefaler at du veier deg hyppig til å begynne med for å lage et referansepunkt...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 19:23   #12
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Mister muskelmasse på lavkarbo?

Har du en slik vekt hvor du skal programmere inn høyde, kjønn, alder osv??
Prøv å legg til 10 år på alderen din (eller trekk fra 5-10 år) og se på resultatet du får da!!
Tydelig at det er noen tabeller som er sterkt innvolvert i muskel/fettberegningen





I alle fall på min vekt

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 21:46   #13
barfor
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Telemark
Alder: 42
Innlegg: 83
barfor er på en erverdig vei

Sv: Mister muskelmasse på lavkarbo?

Jepp, de vanlige baderomsvektene fungerer bare som en kalkulator og gir deg bare et sannsynlig resultat(som fint kan være nokså feil).

__________________


barfor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 14:49   #14
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Mister muskelmasse på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av aktivjente, her.

Nå har jeg brukt fitnessvekta flittig (meget flittig) i to uker, og det er IKKE så oppløftende resultater å skue... vekta går ned med ca 100- 200 gr per dag, men fettprosenten går opp!! Jeg trener som før, 5 ganger i uka. Har bytta ut en sykkeltime med zumba, men det skal ikke ha så mye å si. Har ikke ei vekt som viser muskelmasse, kun fettprosent, kilo og BMI. Kan det være vekta som er skrullete?? Eller er ketolyse ikke så sunt likevel?

En billig fitness vekt (til under 100000kr) er kun brukendes til å fyre i peisen med

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 20:01   #15
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mister muskelmasse på lavkarbo?

OK, ingen grunn til panikk altså.. Trives veldig godt på kuren, og vil ikke gi opp (vekttap er ikke noe luxus jeg er vant til!). Får forholde meg til vekta oppgis, ikke fettprosent = bortkasta penger! Skal lage meg en profil hvor jeg oppgir 50 år for å sjekke. godt forslag Gracella.

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 18:01   #16
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Mister muskelmasse på lavkarbo?

Er du interessert i å følge med på hvor mye muskler du mister bør du investere noen kroner på en Inbody 720 analyse. www.bodyanalyse.no

En test nå og en om noen måneder...

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 22:15   #17
Snopsnoken
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 64
Snopsnoken er på en erverdig vei

Sv: Mister muskelmasse på lavkarbo?

Nå er en enkeltpersons erfaring slett ikke noe gunnlag for å generalisere, men overgang til lavkarbo (med mye protein - nærmere 2 g per kg kroppsvekt per dag) har for min del medført en synlig økning i muskelmasse over en tomånedersperiode. Vekten har i perioder gått litt opp, og det er helt åpenbart at det er musklene som øker på. Det synes og kjennes. Jeg har ligget på max 15 gram karb per dag. Nå har jeg i utgangspunktet ikke vært ute etter å bygge mye muskler, det er sykling, roing og jogging som utgjør mesteparten av treningen.

__________________




Fra snoking etter snop til jakt på bedre helse :-)
Snopsnoken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 19:43   #18
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mister muskelmasse på lavkarbo?

Etter 5 uker i ketose ser jeg nå "lyset". Musklene mine er mer definerte, har mer energi på treninga (hjelper seff. at jeg har 6 kg mindre å drasse på), er i bedre humør. Nå har ENDELIG venner begynt å kommentere at de ser vekttap: dvs de sier jeg ser mer muskuløs ut. Antar de mener strammere, og at det er litt tuchy å si at man er tynnere

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye muskelmasse på ett år? Solange Trening 2 05-02-10 22:30
Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur? bao79 Ketolysekuren 14 30-01-10 09:47
Muskelmasse? smilefjes Generell ernæringsdebatt 28 07-05-08 20:08
Muskelmasse og lavkarbo tech Spørsmål og svar 39 16-01-07 20:28
muskelmasse Trolljenta Trening 6 08-01-07 23:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no