Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvilken filosofi skal jeg velge?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-10-11, 20:54   #1
hoppeballen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Innlegg: 41
hoppeballen er på en erverdig vei

Hvilken filosofi skal jeg velge?

Heisann alle sammen!

Fórst av alt sá má jeg beklage at jeg ikke har norsk tastatur, sá blir litt hjemmesnekra bokstaver her (er student i England).

Jeg trenger deres hjelp!
Jeg har gátt pá lavkarbo fór (Ketolyse kuren) og jeg fikk veldig gode resultater av dette. Jeg gikk dermed ned ca 7 kg (fra ca 75 til 68 ish). Etter á ha 'avsluttet kuren' begynte jeg á passe pá hva jeg spiser ifht á spise mye grónt og lite bród. Det har gjort at jeg ná har lagt stabilt pá ca 68 kg i 4 ár.
Problemet mitt ná er at jeg vil videre ned til 63-65 kg (er 165 hóy), men denne gangen pá Ketolyse gár jeg jo OPP! I begynnelsen pá Ketolyse tok jeg av ca 1 kg, men det la jeg pá meg like lett + litt til.. Sá ná lurer jeg pá om kanskje ikke Ketolyse er riktig for meg mtp at jeg ikke skal ta av sá mye? Har hold meg til under 20 karber i 2 máneder ná..

Vanlig dag for meg er som fólger:
Frokost: Eggeróre, rókelaks og sopp/tyskisk yoghurt med kokos/low carb frokostblanding (hjemmelaga av kruskakli, proteinpulver, soya, etc)/frokostpannekaker laga av mandelmel, etc.
Lunch: Salat m/kjótt + masse olje!/omelett/hjemmelaga suppe/middagsrester
Middag: Grónnsaker (brokkoli, blomkál, salat, sopp) + kjótt stekt i smór.
Mellommáltid: En avocado/peanóttsmór.

Jeg drikker kaffeinfri kaffi daglig med litt soyamelk + da vinci syrup (laget pá splenda). Kanskje en eller to kopper. Drikker ogsá 2-3 liter vann om dagen.
Jeg trener ogsá nesten daglig + har veldig fysisk jobb.

Noen tips? Hadde satt veldig pris pá litt hjelp! Bór jeg skifte til Lindbergfilosofi? Eller er det noe jeg ikke gjór rett pá Ketolyse?

hoppeballen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og periodisk faste: 40 - 70 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 21:36   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken filosofi skal jeg velge?

Ketolyse er jo anbefalt for de med minst 10 kg overvekt, så det kan godt hende at du ikke ligger innenfor dette.
Lavkarbo er jo også vektregulerende, du skal ikke kunne gå opp om du spiser ketogent - så framt du da ikke spiser store mengder protein OG inntar mye mer energi enn det kroppen forbruker. Dette fordi store mengder protein vil også gi noe blodsukkerstigning -> insulinutskillelse.

Du kan helt sikkert prøve og øke på med karbohydrater, strengt tatt er jo grensen for å redusere fettinntaket på ca 72g kh (jfr Bedre uten brød av Lutz), selv om denne grensen sikkert er individuelt veiledende.

Hvis du ikke blir sulten, ville jeg bare spist litt mindre porsjoner og komme igang med trening om du ikke allerede trener. Finn et kh-inntak pr dag som du er komfortabel med. Dette fordi med så nær normalvekt, kan lavkarbo hjelpe til med og omfordele kroppssammensetningen (mindre fettmasse), mens treningen øker muskelmassen og strammer opp. Jeg ville heller ikke hengt meg så mye opp i vekta i din situasjon, bruk heller målebånd eller "målklær" du skal inn i

Flere her inne har gått ned flere buksestørrelser uten og gå ned så mye i vekt - dette som "bevis" for at kroppsformen ofte endrer seg uten at vekta nødvendigvis viser nedgang.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 21:47   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken filosofi skal jeg velge?

Hvor annerledes spiser du nå da enn før? Kanskje du må se på kaloriene? Om du spiser mye fett blir det lett mye av dem.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 22:08   #4
hoppeballen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Innlegg: 41
hoppeballen er på en erverdig vei

Sv: Hvilken filosofi skal jeg velge?

Nerthus: Takk for svar.
Jeg trener 4-5 ganger i uka (spinning, vekter, boksing, core óvelser) og jeg er veldig aktiv pá jobb.. Jeg har tatt mál ogsá.. de har desverre ogsá gátt litt opp.. kjenner det litt a klaerne ogsá Men kanskje á óke litt pá karboene ikke er sá dumt? Syns nesten det er litt skummelt á gá ut av ketose ná.. Vil bare ikke bytte mellom filosofier unódig.. Vil ikke gi opp for lett, men om dere tror jeg kanskje ikke er egna til Ketose, sá er det kanskje best?

Yrla: Jeg tror jeg spiser litt mer variert denne gangen. Sist var det egg, ost, flóte og kjótt og veeeldig lite grónnsaker. Men det funka jo sist.
Og jeg har sjekka og jeg har vaert i ketose hele denne tiden. Gikk bare ned 1 kg i begynnelsen, og naá har jeg gátt opp nesten 2

hoppeballen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og periodisk faste: 40 - 70 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 01:56   #5
pusjkin
Nytt Medlem
 
pusjkin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 4
pusjkin er på en erverdig vei

Sv: Hvilken filosofi skal jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Hvor annerledes spiser du nå da enn før? Kanskje du må se på kaloriene? Om du spiser mye fett blir det lett mye av dem.

Hehe - ja det er nettopp det. Mye reklame for lavkarbokosthold sier at du kan spise så mye du vil bare du holder deg unna karbohydrater. Det er jo slett ikke sant, man MÅ samtidig telle kalorier også.

pusjkin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 08:33   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken filosofi skal jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av pusjkin, her.

Hehe - ja det er nettopp det. Mye reklame for lavkarbokosthold sier at du kan spise så mye du vil bare du holder deg unna karbohydrater. Det er jo slett ikke sant, man MÅ samtidig telle kalorier også.

Nei, "man" MÅ ikke. Iallfall ikke om "man" = "meg" og kostholdet inkorporerer MYE grønnsaker.
Jeg konkluderer altså med at det er personavhengig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 09:14   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken filosofi skal jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Nei, "man" MÅ ikke. Iallfall ikke om "man" = "meg" og kostholdet inkorporerer MYE grønnsaker.
Jeg konkluderer altså med at det er personavhengig.

Stiller meg bak dette, flertallet trenger ikke telle en eneste lusen kalori, mens noen av oss MÅ liksom være så sære (som meg SELV!) at jeg må faktisk aktivt passe på mengde energi inntatt. Skulle virkelig ønske det ikke var slik, men det er sikkert mange årsaker til dette. Stort antall slankekurer og flere veldig lavkalori-kurer kan kanskje ha påvirket kroppen, hvem vet?

Spiser man "korrekt" lavkarbo som smgj sier, med gode proteinkilder og masse grønnsaker og spiser fett som passer naturlig til vil de fleste finne et inntak som passer til kroppen, mens matmonsen Nerthus gjerne spiser en ekstra porsjon selv om hun er mett om maten smaker ekstra godt. Nerthus har kanskje ignorert metthetsfølelsen sin i alt for lang tid? Håpet er at om jeg klarer lenge nok og bevisst styre energiinntaket vil det falle mer naturlig etterhvert. Håper jeg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diabetes 1 - hvilken skal jeg velge? Bell Kostholdsfilosofier 8 05-06-11 22:35
Hvilken retning skal en velge? premo Lavkarbo generelt 3 02-05-10 22:08
Hvilken trim skal jeg velge? *lilje* Ketolysekuren 24 05-04-10 23:05
Hvilken olje skal jeg velge? Mambo Spørsmål og svar 5 26-02-06 21:18
Hvilken kur skal jeg velge. andersdupp Spørsmål og svar 11 06-01-06 21:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no