Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-09-10, 14:39   #1
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Jeg har lett litt rundt på nettet uten å finne noe sted hvor folk har lagt igjen tilbakemeldinger på laseroperasjoner av øynene, så derfor prøver jeg her.

Jeg har blitt anbefalt Argus i Oslo, og da særlig dr. Willy Pettersen.
Det er også aktuelt med Memira, enten i Oslo eller i Trondheim.

Er det noen som har operert øynene sine på disse klinikkene eller som kjenner noen som har blitt operert der?
Hvordan var det og ble det noen bivirkninger etterpå?
Oppfølging?
Positive/negative erfaringer??
Er det noen som absolutt ikke anbefales?
Er det en annen klinikk jeg burde oppsøke?

Jeg er langsynt og holder på å vurdere operasjon (har bestillt forundersøkelser). Tenkingen har vært i flere år, så nå er det på tide å i alle fall undersøke nærmere, føler jeg. Men jeg finner altså ikke noe på nett som skulle tilsi at noen er mer seriøs eller vellykket enn de andre og det gjør meg frustrert.

De jeg kjenner som har operert seg, har nesten bare positive opplevelser, men de er spredd rundt på flere klinikker - og jeg kjenner heller ikke flere enn en 3-4 stk som har gjort det. Ikke noe godt grunnlag for en så viktig beslutning

Kjempetakknemlig for alle kommentarer

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 14:57   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg har lett litt rundt på nettet uten å finne noe sted hvor folk har lagt igjen tilbakemeldinger på laseroperasjoner av øynene, så derfor prøver jeg her.

Jeg har blitt anbefalt Argus i Oslo, og da særlig dr. Willy Pettersen.
Det er også aktuelt med Memira, enten i Oslo eller i Trondheim.

Er det noen som har operert øynene sine på disse klinikkene eller som kjenner noen som har blitt operert der?
Hvordan var det og ble det noen bivirkninger etterpå?
Oppfølging?
Positive/negative erfaringer??
Er det noen som absolutt ikke anbefales?
Er det en annen klinikk jeg burde oppsøke?

Jeg er langsynt og holder på å vurdere operasjon (har bestillt forundersøkelser). Tenkingen har vært i flere år, så nå er det på tide å i alle fall undersøke nærmere, føler jeg. Men jeg finner altså ikke noe på nett som skulle tilsi at noen er mer seriøs eller vellykket enn de andre og det gjør meg frustrert.

De jeg kjenner som har operert seg, har nesten bare positive opplevelser, men de er spredd rundt på flere klinikker - og jeg kjenner heller ikke flere enn en 3-4 stk som har gjort det. Ikke noe godt grunnlag for en så viktig beslutning

Kjempetakknemlig for alle kommentarer

Hvor langsynt er du?? Og hvor gammel er du?? (Hvis jeg kan spørre om det.. tenkte på det at mer eller mindre alle må begynne med lesebriller etter hvert..)

LASIK er den operasjonen hvor du ser omtrent umiddelbar virkning av. Da kan begge øyne opereres samtidig. PRK tar noe lengere tid før du ser klart.. Kanskje opptil noen måneder, men den er mer skånsom. Men da anbefales det at du operere bare ett øye av gangen slik at du har i allefall ETT som er helt funksjonelt. I tillegg finnes det endel andre operasjonsmåter. Men de to overnevnte er kanskje de mest vanlige.

Vær obs på at tørre øyne kan bli enda tørrere etter en laseroperasjon. Du kan dessuten oppleve at nattsynet svekkes noe.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 17:34   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvor langsynt er du?? Og hvor gammel er du?? (Hvis jeg kan spørre om det.. tenkte på det at mer eller mindre alle må begynne med lesebriller etter hvert..)

LASIK er den operasjonen hvor du ser omtrent umiddelbar virkning av. Da kan begge øyne opereres samtidig. PRK tar noe lengere tid før du ser klart.. Kanskje opptil noen måneder, men den er mer skånsom. Men da anbefales det at du operere bare ett øye av gangen slik at du har i allefall ETT som er helt funksjonelt. I tillegg finnes det endel andre operasjonsmåter. Men de to overnevnte er kanskje de mest vanlige.

Vær obs på at tørre øyne kan bli enda tørrere etter en laseroperasjon. Du kan dessuten oppleve at nattsynet svekkes noe.

Jeg er ikke så veldig langsynt og er nok i rette lesebrillealder, hehe. Det jeg antagelig skal ha, er refraktiv laserkirurgi...
Det jeg er ute etter, er vel å få vite om en klinikk som har godt renome og har gode resultater. Og på nett er det ingen slike sider (som jeg finner...). Evt hvilke steder/kirurger man bør holde seg unna

Ellers tror jeg at jeg vet om de fleste bivirkninger. En av de som tok en versjon av laseroperasjon, fortalte at hun kunne risikere at hornhinnene kunne løsne hvis hun ble utsatt for en kraftig kollisjon den første tiden... Det er noen år siden dette da, og heldigvis er hornhinnene fremdeles på plass .

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 17:59   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg er ikke så veldig langsynt og er nok i rette lesebrillealder, hehe. Det jeg antagelig skal ha, er refraktiv laserkirurgi...
Det jeg er ute etter, er vel å få vite om en klinikk som har godt renome og har gode resultater. Og på nett er det ingen slike sider (som jeg finner...). Evt hvilke steder/kirurger man bør holde seg unna

Ellers tror jeg at jeg vet om de fleste bivirkninger. En av de som tok en versjon av laseroperasjon, fortalte at hun kunne risikere at hornhinnene kunne løsne hvis hun ble utsatt for en kraftig kollisjon den første tiden... Det er noen år siden dette da, og heldigvis er hornhinnene fremdeles på plass .


Da tok hun lasik. Legen lager en flap av hornhinna, løfter den opp og bruker deretter laser. Flappen legges så tilbake igjen.

Vær obs på at hvis du er i lesebrillealder og gjennomfører en laseroperasjon må du likevel bruke lesebriller med mindre du går for monovisjon. Det har jeg på øya mine, da ved hjelp av linser. Jeg ser på avstand med det høyre øyet og nært med det venstre. Lesebriller er dermed ikke nødvendig! Sambo er laseroperert slik og det fungerer utmerket sier han. Du kan jo selv teste ved å sette en svakere linse på det ikke-dominante øyet.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 21:21   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Da tok hun lasik. Legen lager en flap av hornhinna, løfter den opp og bruker deretter laser. Flappen legges så tilbake igjen.

Vær obs på at hvis du er i lesebrillealder og gjennomfører en laseroperasjon må du likevel bruke lesebriller med mindre du går for monovisjon. Det har jeg på øya mine, da ved hjelp av linser. Jeg ser på avstand med det høyre øyet og nært med det venstre. Lesebriller er dermed ikke nødvendig! Sambo er laseroperert slik og det fungerer utmerket sier han. Du kan jo selv teste ved å sette en svakere linse på det ikke-dominante øyet.

Ja, jeg har lest en del om de forskjellige teknikker, og får vel diskutere det når jeg kommer på forundersøkelsen. Er ikke det rart å se "ulikt" da??? Jeg har ikke likt syn på begge øynene og det plager meg ikke noe særlig når jeg ikke har på meg briller eller linser, men hvis jeg har på meg billigbriller med lik styrke, så blir jeg svimmel og får hodepine .

Men er det ingen som har anbefalinger av klinikker/kirurger??

Tusen takk for de tipsene du har kommet med altså, Kanutten

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 23:22   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Er det andre som har erfaringer med dette?

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Sist redigert av Gracella : 21-09-10 kl 08:16.
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 17:15   #7
wevi
Medlem
 
wevi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Ullerøy
Alder: 46
Innlegg: 349
wevi har en fantastisk aura rundt segwevi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Hei hopp!
Jeg itte å vurderer det samme, men er nærsynt da. Har ikke fått ut fingeren og bestilt forundersøkelse, men skal gjøre det straks. min bedre halvdel tok operasjon hos memira her i sarpsborg og var kjempefornøyd med både resultat og service. Profesjonelt og effektivt. Jeg har tittet litt rundt jeg og, mest for å sjekke prisen, men siden det er ganske likt kommer jeg nok til å ta på memira siden han var så fornøyd.

__________________



wevi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, men har gått over til noe omtrent som Fedon. Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 17:24   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Begge kjeder er kjente og flinke.. Jeg kan ikke foretrekke den ene fremfor den andre.. Men uansett hva du gjør, og hva alle andre har gjort så ER det en risiko med alle inngrep. Og det meste lar seg korrigere, dvs reoperere.

Vet du?? Jeg synes du skal komme med alle spørsmålene ETTER forundersøkelsen! For da vet du mer om øynene dine og kan komme med mer konkrete spørsmål.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 17:26   #9
Lizzi
Medlem
 
Lizzi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Drammen
Innlegg: 112
Lizzi er på en erverdig vei

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Jeg og sambo har tatt lasik i fjor. Jeg var veldig nærsynt ( her snakke vi veldig altså)og sambo var litt nær+ mest skeiv. Vi gjorde det i Drammen, Pedersen heter han http://oyelege-pedersen.no, veldig bra og god sevice. Vi var så heldige at vi fikk forundersøkelsen samme dag som op så da slapp vi å grue oss.
I følge sambo var op ikke så godt som å gå til frisøren, men ikke så ille som å gå til tannlegen

Vi fikk god oppfølging i etterkant og er nå ett år etterpå friskmeldt Men, selvsagt kan vi risikere å måtte få pc/lese briller senere.
Litt lysskye er vi, men det var vi før op også. Jeg har noe tørre øyne, føler deg som om jeg har på meg litt gamle linser enkelte ganger. Men med å framprovosere litt tårevæske eller ha tilgjengelig på flaske er dette null problem!

Lykke til!

__________________
Sometimes the dreams that come true are dreams you never even new you had
Lizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 17:31   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Lizzi, her.

Jeg og sambo har tatt lasik i fjor. Jeg var veldig nærsynt ( her snakke vi veldig altså)og sambo var litt nær+ mest skeiv. Vi gjorde det i Drammen, Pedersen heter han http://oyelege-pedersen.no, veldig bra og god sevice. Vi var så heldige at vi fikk forundersøkelsen samme dag som op så da slapp vi å grue oss.
I følge sambo var op ikke så godt som å gå til frisøren, men ikke så ille som å gå til tannlegen

Vi fikk god oppfølging i etterkant og er nå ett år etterpå friskmeldt Men, selvsagt kan vi risikere å måtte få pc/lese briller senere.
Litt lysskye er vi, men det var vi før op også. Jeg har noe tørre øyne, føler deg som om jeg har på meg litt gamle linser enkelte ganger. Men med å framprovosere litt tårevæske eller ha tilgjengelig på flaske er dette null problem!

Lykke til!

Du bare ikke KAN risikere å måtte bruke lesebriller eller pcbriller; med mindre du er operert for monovision MÅ du det.
Det har med muskler som stivner med alderen...
Hylo-comod er den beste kunstige tårevæsken... Synes jeg da.. Fårs kjøpt hos optiker.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 19:02   #11
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Husk at det er stor forskjell på å la seg operere som langsynt (iallfall om en er veldig langsynt), enn som nærsynt, da det er mye lettere å få bra resultat som nærsynt. Synes at jeg mange ganger har hatt kunder som har blitt nesten like langsynte som før, noen år etter operasjonen. Det er forresten lettere å få et bra resultat på langsynte om en har astigmatsime ("skjeve hornhinner") i tillegg.

Pedersen i Drammen var og foreleste for oss da jeg studerte, og jeg synes han virket veldig flink, men jeg kan egentlig ikke uttale meg om han virkelig er det. Han bruker etter det jeg har forstått å være tidlig ute med nye teknikker og utstyr, men det er det sikkert mange andre som er også. Ellers så er det vel mange kirurger som reiser litt rundt, og opererer flere plasser i landet, så liten vits i å dra til Oslo om det er samme kirurg i Trondheim.

Om du vil la deg laseroperere til monovision, så ville jeg definitivt prøvd det ut med kontaktlinser en periode først. Prøver det ut på ganske mange kunder, og det er slett ikke alle som synes det fungerer særlig bra.

Håper dette kan hjelpe deg litt videre...

Hilsen optiker Lemen

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 19:23   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Husk at det er stor forskjell på å la seg operere som langsynt (iallfall om en er veldig langsynt), enn som nærsynt, da det er mye lettere å få bra resultat som nærsynt. Synes at jeg mange ganger har hatt kunder som har blitt nesten like langsynte som før, noen år etter operasjonen. Det skyldes sikkert det at presbyopien begynner gjøre seg gjeldene..Det er forresten lettere å få et bra resultat på langsynte om en har astigmatsime ("skjeve hornhinner") i tillegg. Astigmatisme kan også bli myyye bedre ved LRI.. Dvs at øyelegen lager et par snitt i hornhinna slik at den ikke strammer lengere.

Pedersen i Drammen var og foreleste for oss da jeg studerte, og jeg synes han virket veldig flink, men jeg kan egentlig ikke uttale meg om han virkelig er det. Han bruker etter det jeg har forstått å være tidlig ute med nye teknikker og utstyr, men det er det sikkert mange andre som er også. Ellers så er det vel mange kirurger som reiser litt rundt, og opererer flere plasser i landet, så liten vits i å dra til Oslo om det er samme kirurg i Trondheim. I Memira er det omtrent de samme legene som reiser rundt og opererer..

Om du vil la deg laseroperere til monovision, så ville jeg definitivt prøvd det ut med kontaktlinser en periode først. Prøver det ut på ganske mange kunder, og det er slett ikke alle som synes det fungerer særlig bra.
Monovision er megabra for den som klarer tilvenne seg det! Jeg bruker det, sambo gjør det og mange andre, og det funker utmerket! Men gjør som Lemen sier, prøv selv med linser først. MEN for de som takler det er det omtrent som å komme til himmern! Tenk å slippe lesebriller OG avstandsbriller!

Håper dette kan hjelpe deg litt videre...

Hilsen optiker Lemen

Jeg bruker selv harde linser... Kan ikke opereres grunnet både tynne hornhinner og grunne forkammer...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 19:31   #13
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg bruker selv harde linser... Kan ikke opereres grunnet både tynne hornhinner og grunne forkammer...

Harde linser?!

Hehe, neida. Er helt ok det, men selv så hadde jeg aldri orket det. Jeg er for å prøve alt, så har faktisk bestilt meg et slikt par for å prøve ut, men de ble lite brukt gitt. Jeg kan heller ikke laseroperere meg, har for tynne hornhinner, men det gjør meg egentlig ingenting, for jeg fungerer kjempegodt med å bruke døgnlinser ("sovelinser"). Så får jeg heller håpe på at jeg kan få en litt tidlig kataraktoperasjon etterhvert, det blir jo litt som refraktiv kirurgi.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 19:36   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Harde linser?!

Hehe, neida. Er helt ok det, men selv så hadde jeg aldri orket det. Jeg er for å prøve alt, så har faktisk bestilt meg et slikt par for å prøve ut, men de ble lite brukt gitt. Jeg kan heller ikke laseroperere meg, har for tynne hornhinner, men det gjør meg egentlig ingenting, for jeg fungerer kjempegodt med å bruke døgnlinser ("sovelinser"). Så får jeg heller håpe på at jeg kan få en litt tidlig kataraktoperasjon etterhvert, det blir jo litt som refraktiv kirurgi.

Jeg begynte med harde linser fordi jeg har såpass stor skjevhet og jeg fikk et myyyye klarere visus ved harde linser. Men jeg satser også på catop etterhvert.. Det kommer stadig nye linser... Men pr i dag har jeg intet alternativ..ICL er utelukket, og alle de små grå fuglene forblir borte hos meg... Hvor tynne er dine hornhinner forresten?? Mine er ca 480..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 20:15   #15
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg begynte med harde linser fordi jeg har såpass stor skjevhet og jeg fikk et myyyye klarere visus ved harde linser. Men jeg satser også på catop etterhvert.. Det kommer stadig nye linser... Men pr i dag har jeg intet alternativ..ICL er utelukket, og alle de små grå fuglene forblir borte hos meg... Hvor tynne er dine hornhinner forresten?? Mine er ca 480..

Hehe, regnet med at det var pga astigmatisme du bruker harde kl ja.

Er bare 30, så ikke noen små grå fugler her heller enda, men pappa ble operert da han var 63, og det er jo relativt ungt for en slik operasjon. Så da er det vel en viss "fare" for at jeg også får det i den alderen, får finne meg en øyelege som liker å gjøre en kat.op litt tidlig bare.

Husker ikke helt hvor tykke der, men tror det var sånn ca 490 mikron, må være minst 550 for å kunne ta laseroperasjon (om jeg ikke husker helt feil da).

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 20:17   #16
Kamelen
Juniormedlem
 
Kamelen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 48
Innlegg: 38
Kamelen er på en erverdig vei

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Jeg har tatt lasik på Tronheim øyelegesenter for ca 5 år siden og er veldig fornøyd!! Ser som en hauk!!

http://www.brillefri.no/index.aspx

__________________


Kamelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 20:37   #17
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Begge kjeder er kjente og flinke.. Jeg kan ikke foretrekke den ene fremfor den andre.. Men uansett hva du gjør, og hva alle andre har gjort så ER det en risiko med alle inngrep. Og det meste lar seg korrigere, dvs reoperere.

Vet du?? Jeg synes du skal komme med alle spørsmålene ETTER forundersøkelsen! For da vet du mer om øynene dine og kan komme med mer konkrete spørsmål.

Jeg lurer ikke på så mye om operasjonen eller operasjonsformer, men mest på om det er noen leger eller klinikker jeg bør holde meg langt unna... Eller om det er noen som jeg absolutt bør oppsøke

Når man skal/vil gjøre et frivillig inngrep på kroppen sin, så bør man undersøke nøye først, men jeg regner med at uansett hvilken klinikk jeg ringer til, så vil de ikke si at jeg bør dra til noen andre...
Nåe det er sagt, så har jeg blitt advart mot å operere øynene mine på UNN i Tromsø, men det var aldri noe alternativ (altså prøve å få det på det offentlige). Grunnen til det, var at de har sendt nyopererte hjem med fly samme dag som operasjonen (sparer penger).

Grunnen til at jeg spør om Oslo eller Trondheim, er at jeg bor i Finnmark og skal nå til Oslo en tur. Trondheim er heller ikke langt unna, og der har jeg flere jeg kan bo hos mens jeg venter på å kunne dra hjem.

Men jeg vet nok mer når jeg har vært på forundersøkelsen(e) ja.

Takk for alle svar så langt

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 21:14   #18
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Litt OT her, men så ikke at Kanutten hadde kommentert inni teksten min før etterpå. Har bare et par kommentarer til hennes kommentering.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.
Husk at det er stor forskjell på å la seg operere som langsynt (iallfall om en er veldig langsynt), enn som nærsynt, da det er mye lettere å få bra resultat som nærsynt. Synes at jeg mange ganger har hatt kunder som har blitt nesten like langsynte som før, noen år etter operasjonen. Det skyldes sikkert det at presbyopien begynner gjøre seg gjeldene..Det er forresten lettere å få et bra resultat på langsynte om en har astigmatsime ("skjeve hornhinner") i tillegg. Astigmatisme kan også bli myyye bedre ved LRI.. Dvs at øyelegen lager et par snitt i hornhinna slik at den ikke strammer lengere.


Mulig det har litt med at de har blitt mer presbyope, men ser det også på kunder som ikke er presbyope. Det er en kjent sak at langsynte har mer styrke "liggende" inne i linsen (i øyet), og at man ikke har fått ut hele styrken. Statistikken på vellykkede operasjoner blant langsynte er dårligere enn hos nærsynte, og klinikkene holder ofte resultatene tett til brystet, og vil ikke offentliggjøre statistikkene sine. Dumt for de som er langsynte.



Sitat:

Om du vil la deg laseroperere til monovision, så ville jeg definitivt prøvd det ut med kontaktlinser en periode først. Prøver det ut på ganske mange kunder, og det er slett ikke alle som synes det fungerer særlig bra.
Monovision er megabra for den som klarer tilvenne seg det! Jeg bruker det, sambo gjør det og mange andre, og det funker utmerket! Men gjør som Lemen sier, prøv selv med linser først. MEN for de som takler det er det omtrent som å komme til himmern! Tenk å slippe lesebriller OG avstandsbriller!

Vel, det er faktisk ganske mange som ikke synes at det fungerer utmerket, og selv om du har en veldig positiv egenerfaring, (og blant folk du kjenner) så har jeg lang erfaring med tilpassing av det her, og vet at mange har problemer med å venne seg med det. Det er dessuten mange som føler de trenger lesebriller utenpå linsene, selv om de bruker monovision. Faktorer det kommer an på er bl. annet hva man jobber med, hva man bruker øynene til i det daglige, innstilling til hvordan det skal fungere osv.



__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 21:02   #19
Kjetilsen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bærum
Alder: 41
Innlegg: 24
Kjetilsen er på en erverdig vei

Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim

Jeg var hos Memira i Oslo i april og tok en femto-lasik operasjon av begge øynene, hadde -4.00 og en skev hornhinne. Hadde siste kontroll i augst og nå er synet 100%
Jeg fikk et meget godt intrykk av Memira hele veien, kirurgen som opererte meg het vel Helene Laukeland såvidt jeg husker.

Kjetilsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige matvarer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart? tommygutt Trening 31 06-08-14 20:41
Dialife.dk - bestille sammen (oslo/trondheim)? mangoo Generell diskusjon 3 24-05-10 10:38
Bor du i eller rundt Trondheim så se her. Pontius Trening 1 13-08-05 14:54
Trondheim?! Amica Generell diskusjon 11 29-03-05 21:44
Gjennom et barns øyne... HP Livets lyse side 0 21-05-04 13:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no