Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Lavkarbo - Nugatti! *lag selv*

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-06-11, 03:30   #1
actually
Juniormedlem
 
actually sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 33
Innlegg: 36
actually er ny på veien

Lavkarbo - Nugatti! *lag selv*

Hjemmelaget Nugatti


Du trenger følgende:

Hasselnøtter
Kakao/Sjokoladepulver (alt etter egen smak)
Sukrin eller tilsvarende søtning,
Kvalitetsolje
Himalayasalt.


Rist hasselnøtter i ovnen helt til du kan lukte dem,ca 15 min. Du kan også riste noen mandler eller andre nøtter om du vil variere “nugattien”. Når de er ferdige gnir du av mest mulig av det tynne skallet på utsiden. Dette er fordi skallet smaker bittert. Jeg synes det er lettest å legge nøttene i en handduk og gni godt på utsiden.

Hell nøttene over i en food prosessor og kvern de til de “smelter” ned til en myk patè. Skrap ned på sidene om det setter seg fast. Dette tar ca 5 min.
Tilsett sukrin eller stevia, kakao (gjerne rå),en klype himalayasalt og en dæsj kvalitetsolje. Siden dette er ett pålegg tar du den oljen du synes er best på smak. Det finnes bla valnøtt-,hasselnøtt- og mandelolje du kan bruke. Dette er jo tross alt et nøttepålegg. Oljen er mest for å få alt til å smelte sammen. Du kan også bruke nøttesmør om du har det tilgjengelig. Bland dette i ca 1 min.

Du må ha ca dobbelt så mye nøtter som sukrin. Feks. 4 dl nøtter = 2 del sukrin. Du må selvfølgelig smake til da alle har ulik smak. Thats it! Konsistensen skal være som peanøttsmør. Er den for “tørr” kan du tilsette mer olje.

Hærligheten vil holde seg opp til en mnd i kjøleskap og noen dager på kjøkkenbenken. Om du oppevarer den i kjøleskapet er det greit å la den stå litt ute før du bruker den.

Tips:

-Har du stevia dråper med smak kan dette også tilsettes for å variere smaken.
-Tilsett noen dråper vanilje essens eller ekte vaniljepulver.
-Tilsett rå sjokolade laget av rå kakao og kakaofett.-Vil du øke proteininnholdet kan du blande inn proteinpulver med sjokoladesmak.
-Bland med pisket krem og bruk som fyll eller topping i kaker og desserter.
-Denne nugattien kan du bruke på alle slags brød,over is,blande den i yoghurten,smøre di på pannekaker osv. Bare fantasien setter grenser.
-Noe jeg syns er NYDELIG er å hakke peanøtter å ha i. Snickers anyone?
-Har du barn, fyll hjemmelaget “nugatti” i den orginale nugatti boksen. Merker de forskjell om du ikke sier noe?

ENJOY!

Oppskriften fant jeg hos Lovelyliller.com !

__________________



Sist redigert av actually : 21-06-11 kl 04:05.
actually er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 03:59   #2
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Lavkarbo - Nugatti! *lag selv*

Når du poster andres oppskrift burde du si hvor du fant den. For jeg antar du fant den på lovelyliller.com? Credit where credit is due.

Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 04:04   #3
actually
Juniormedlem
 
actually sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 33
Innlegg: 36
actually er ny på veien

Sv: Lavkarbo - Nugatti! *lag selv*

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Når du poster andres oppskrift burde du si hvor du fant den. For jeg antar du fant den på lovelyliller.com? Credit where credit is due.

Oj, trodde at jeg hadde lagt det inn...
Skal redigere det nå

Takk for at du sa ifra

__________________


actually er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 04:06   #4
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Lavkarbo - Nugatti! *lag selv*

No problemo.

Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 11:39   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - Nugatti! *lag selv*

Oi, ja, viktig å få med det! For det var en veldig fint utarbeidet og flott oppskrift

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 18:26   #6
Melusine
Medlem
 
Melusine sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 52
Innlegg: 103
Melusine er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - Nugatti! *lag selv*

Høres veldig godt ut!
Jeg laget noe lignende som ble godt mottatt av ungene, men den oppskriften inneholdt mørk sjokolade og helmelk så denne du kommer med her passer meg bedre!

Forresten er det stengt tatt ikke nødvendig å poste hvor man finner oppskrifter da disse ikke er omfattet av åndsverksloven, men det er jo helt klart greit å gjøre det (jeg gjør det alltid selv når jeg poster oppskrifter).

__________________
Blogg: Melusine
Melusine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 19:49   #7
actually
Juniormedlem
 
actually sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 33
Innlegg: 36
actually er ny på veien

Sv: Lavkarbo - Nugatti! *lag selv*

Denne nugattien er helt nydelig på smak, og er nok det nærmeste man kommer den "vanlige" nugattien Samboeren min som ikke lever på lavkarbo, elsket denne!

__________________


actually er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 12:42   #8
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Lavkarbo - Nugatti! *lag selv*

Nå har jeg laget denne, men jeg synes sukrinsmaken blir så veldig isende. Har noen prøvd med annet sukker?

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 17:36   #9
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo - Nugatti! *lag selv*

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Nå har jeg laget denne, men jeg synes sukrinsmaken blir så veldig isende. Har noen prøvd med annet sukker?

Når eg lagar mitt sjokoladepålegg, brukar eg tagatesse.
Då brukar eg 45 g tagatesse på 75 g hasselnøtter og 20 g kakao.
Det blir passe søtt syns eg

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt blodsukker - selv på lavkarbo? Photo? Nerthus Lavkarbo generelt 9 17-01-11 18:32
Nugatti LorelaiLeigh Annen mat 18 11-05-10 22:10
Kommune til kamp mot Nugatti silje Lavkarbo generelt 2 22-07-05 22:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no