Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Du blir glemsk av lavkarbo

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-12-10, 01:18   #76
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hva tiltrer du?

Ditt synspunkt!

For hver dag som går blir jeg bare mer og mer irritert over en salig blanding av Kari Jaquesson, Statens Kostholdsråd, Regjeringen og Grete Roede.

Det er så mange myter jeg har avlivet i løpet av snart 8 uker at jeg selv er sjokkert.

Avliving av myter som gjør meg så "dum" at jeg tror det finnes en idealvekt for denne kroppen.

Fysisk og psykisk!

__________________


Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 01:20   #77
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin, her.

Er litt usikker på om innlegget er ment som en spøk, men om du trener og spiser 50-100 g karbohydrat per dag (vanlig norsk kosthold gir 300g) så vil jeg tro du likevell greier å forbrenne såpass iløpet av en dag ? Man forbrenner jo ganske mye karbo på en del treningsmetoder ?

Ja, man forbrenner endel karbohydrater på trening med over middels intensitet Var nok ment som en spøk ja Enkelte her mener tydeligvis at man lever i en stor livsløgn om man tror at 50-100 karber inn om dagen er fornuftig på noe slags vis. Da har man liksom ikke helt enda oppdaget av jorda er rund.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 01:23   #78
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ja, man forbrenner endel karbohydrater på trening med over middels intensitet Var nok ment som en spøk ja Enkelte her mener tydeligvis at man lever i en stor livsløgn om man tror at 50-100 karber inn om dagen er fornuftig på noe slags vis. Da har man liksom ikke helt enda oppdaget av jorda er rund.

Sprørsmål fra en uvitende:

Hva brenner jeg som i kveld har gått nesten 3 timer i skogen?

For karbo har jeg jo ikke....

__________________


Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 01:24   #79
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ja, man forbrenner endel karbohydrater på trening med over middels intensitet Var nok ment som en spøk ja Enkelte her mener tydeligvis at man lever i en stor livsløgn om man tror at 50-100 karber inn om dagen er fornuftig på noe slags vis. Da har man liksom ikke helt enda oppdaget av jorda er rund.

I kostholdsverdenen har jorda vært flat i en 30-40 år. Er vell en 30-40 år siden man har funnet ut av kostholdsmysteriet, det er jo bare å kutte ned på kalorier og trene mer... 40 år og en eksplosjon av fedme senere sier man jammen akkurat det samme... Det fikk meg til å tenke på definisjonen av galskap. Definisjonen av galskap er noe slikt som "å gjenta en handling man vet ikke fører frem"...

Jeg personlig liker 20 karber per dag, men så trener jeg heller ikke

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 01:25   #80
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Go Nellie!

__________________


Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 01:25   #81
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Jarrasann, her.

Ditt synspunkt!

For hver dag som går blir jeg bare mer og mer irritert over en salig blanding av Kari Jaquesson, Statens Kostholdsråd, Regjeringen og Grete Roede.

Det er så mange myter jeg har avlivet i løpet av snart 8 uker at jeg selv er sjokkert.

Avliving av myter som gjør meg så "dum" at jeg tror det finnes en idealvekt for denne kroppen.

Fysisk og psykisk!

Du tiltrer nok ikke helt min mening, for jeg blir litt småoppgitt over folk som sitter her og mener at KUN 15-20 karber om dagen er lavkarbo, at man lever livsløgn og det som verre er om man "tror man" trives med 50-100 karber om dagen. Hvordan man må trykke andre ned for å hevde seg selv, for å fremme SIN egen personlige sannhet om hvordan ALLE sine kropper fungerer. Også sies det at det er ANDRE som enda ikke har skjønt at jorda er rund?? Vil heller si at de som mener at den ene tingen er det rette for ALLE de 6.8 miliardene kroppene jorda rommer, mangler en hel del på å klare å se the big picture her i verden!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 01:28   #82
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Jarrasann, her.

Sprørsmål fra en uvitende:

Hva brenner jeg som i kveld har gått nesten 3 timer i skogen?

For karbo har jeg jo ikke....

Da går du rett på fettet, ja Men det betyr IKKE at man ikke brenner fett om man spiser karbohydrater. Jeg ser det sånn, for min egen del: Styrke trener jeg IKKE for å forbrenne fett. Og det er til styrken jeg TRENGER karbohydrater. Kardio trenger jeg ingen til, men uten karbohydrater under styrketrening har jeg spysmaken i halsen hele veien. DERFOR spiser jeg karbohydrater før trening.. Fordi at det funker for MEG og min kropp. Hva som er rett for alle andre skal vel for søren ikke jeg komme her og innbille meg at jeg tror jeg har peiling på og HVERTFALL ikke at jeg vet ALT om.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 01:33   #83
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Du tiltrer nok ikke helt min mening, for jeg blir litt småoppgitt over folk som sitter her og mener at KUN 15-20 karber om dagen er lavkarbo, at man lever livsløgn og det som verre er om man "tror man" trives med 50-100 karber om dagen. Hvordan man må trykke andre ned for å hevde seg selv, for å fremme SIN egen personlige sannhet om hvordan ALLE sine kropper fungerer. Også sies det at det er ANDRE som enda ikke har skjønt at jorda er rund?? Vil heller si at de som mener at den ene tingen er det rette for ALLE de 6.8 miliardene kroppene jorda rommer, mangler en hel del på å klare å se the big picture her i verden!

Bra sagt

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 01:38   #84
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Bra sagt

Jeg ekke helt enig med deg heller
Ingers Rugbrød er sunt, men kuren med en haug med brød hver dag er jeg IKKE noe særlig positivt innstilt til. Brød er ikke til for å spises flere ganger om dagen.
Og PSMF? Har du ikke slutta med det enda?? Det er jo TOPPEN av DRITT du kan gjøre mot kroppen din! Sulte den ned i vekt? Også i fire uker?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 01:52   #85
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg ekke helt enig med deg heller
Ingers Rugbrød er sunt, men kuren med en haug med brød hver dag er jeg IKKE noe særlig positivt innstilt til. Brød er ikke til for å spises flere ganger om dagen.
Og PSMF? Har du ikke slutta med det enda?? Det er jo TOPPEN av DRITT du kan gjøre mot kroppen din! Sulte den ned i vekt? Også i fire uker?

Jeg skjønner at dere som er på lavkarbo,og mener det er det opptimale kostholdet, ikke foretrekker ingers rugbrød.Men på et karborikt kosthold er det brødet veldig sundt.men lavkarbobrød er det jo ikke.Jeg er enig i at psmf ikke er sunt,men det er så mye proteiner at sulten er jeg ikke.Skal nå over på mere lindberg aktig kosthold.Jeg må si at jeg godt kan spise ingers rugbrød en gang iblandt fordi om jeg skal fortsette med lavkarbo.Selvsagt ikke så ofte ,men litt.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 01:54   #86
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Nå har det seg sånn at jeg skal ikke ned mere,og er glad jeg har klart å gått ned 5 kg.Jeg har erfaring med ekstremdietter fra før og har holdt vekta jeg.Så slanka jeg meg på Ingers rugbrød for 6 år siden og gikk ned 40 kg,det er en sunn kur.Så at det er vannskeligere å gå ned en senere gang er det ikke,ihvertfall ikke på meg.

Sunt? Å spise brød hele dagen? Du vet at det er ett protein i ruget som har ett enzym i seg som er årsak til sykdommer? Jeg leste nå nettopp noen som bedyrdet variasjon i kostholdet *plystre*

__________________


Sist redigert av Cherry : 03-12-10 kl 02:02. Årsak: endra litt
Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 02:02   #87
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Rugbrød? Som inneholder rug? Som inneholder ett protein med ett enzym som er årsak til sykdommer og betennelser? Sunt? Å spise brød hele dagen?

Rugbrødet er bra for fordøyelsen,det metter veldig og det er sunne kornprodukter.Bra for di med diabetes og høyt blodtrykk også.Folk med diabetes 2 sluttet med medesin når di spiste brødet,det samme med blodtrykket.Spiser 4-5 skiver pr dag + 2 frukter grønnsaker,middag.ca 1500 kcal.Så det er ikke bare brød heller.Det er jo rugmel,sammalt hvete,kruskakli,solsikkekjerner linfrø.bla i brødet.Jeg annbefaler det ihvertfall.Så brødet motvirker betennelser og sykdommer det.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 02:03   #88
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Rugbrødet er bra for fordøyelsen,det metter veldig og det er sunne kornprodukter.Bra for di med diabetes og høyt blodtrykk også.Folk med diabetes 2 sluttet med medesin når di spiste brødet,det samme med blodtrykket.Spiser 4-5 skiver pr dag + 2 frukter grønnsaker,middag.ca 1500 kcal.Så det er ikke bare brød heller.Det er jo rugmel,sammalt hvete,kruskakli,solsikkekjerner linfrø.bla i brødet.Jeg annbefaler det ihvertfall.Så brødet motvirker betennelser og sykdommer det.

Yogurt og melk,2 porsj daglig også.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 10:11   #89
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Du tiltrer nok ikke helt min mening, for jeg blir litt småoppgitt over folk som sitter her og mener at KUN 15-20 karber om dagen er lavkarbo, at man lever livsløgn og det som verre er om man "tror man" trives med 50-100 karber om dagen. Hvordan man må trykke andre ned for å hevde seg selv, for å fremme SIN egen personlige sannhet om hvordan ALLE sine kropper fungerer. Også sies det at det er ANDRE som enda ikke har skjønt at jorda er rund?? Vil heller si at de som mener at den ene tingen er det rette for ALLE de 6.8 miliardene kroppene jorda rommer, mangler en hel del på å klare å se the big picture her i verden!


Jeg lurer litt på hva slags briller du bruker når du leser innleggene i denne tråden? Kan du vise oss hvor det blir hevdet:

1. "at KUN 15-20 karber om dagen er lavkarbo"

2. "at man lever livsløgn og det som verre er om man "tror man" trives med 50-100 karber om dagen"


Jeg reagerte på én uttalelse fra Kari Marita: "Tror egentlig ikke 10-20 karber med høy fett er så bra over lang tid."

Når det viser seg at hun tror dette fordi "kroppen trenger karbohydrater" og at "fett fører til økt kolesterol og hjertesykdom" syns jeg det er på sin plass å komme med innsigelser. Gluconeogenese gjør kroppen i stand til å lage den mengden glukose som trengs uten å tilføre karbohydrater gjennom kosten. Koblingen mellom mettet fett (huff!) og HKS har man aldri klart å bevise, selv om man har forsøkt helt siden Ancel Keys tid.

At noen "føler" at mye fett ikke er bra, er helt greit. Det samme med følelsen av hvilken mengde karbohydrater egen kropp trenger. Ingen kan argumentere mot påstanden om hva man "føler". Når det derimot blir hevdet at et LCHF-kosthold ikke er bra over lang tid syns jeg det er på sin plass å be om begrunnelse. Når begrunnelsen da blir at man "føler" det ikke er bra for egen kropp er man ferdig med diskusjonen - det blir umulig å komme videre.

Jeg holder ikke pusten mens jeg venter på at du skal vise oss hvor disse rare påståtte utsagnene finnes...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 10:11   #90
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Aeryth: Arginin er ikke en essensiell aminosyre...

Oi, det skulle være en parantes rundt den. Den er bare essensiell for barn. De andre åtte er essensielle hele livet. (Listet opp ni stk)

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Ingers Rugbrød er et sundt brød ja!!Snakk ikke stygt om det brødet til meg NEI!!!!Jeg spiste det brødet i 2 år og gikk ned 40 kg.Trena og var i kjempe form under hele vekttapet.Var mett hele tida også!!Det er ikke bare lavkarbo som funker!!Når det gjelder min mening om lavkarbo,så sier jeg at jeg går for Fedon Lindberg.Hva er galt med det!!!!!!??

Jeg har aldri sagt at det bare er lavkarbo som funker for å gå ned i vekt. Men la oss nå ikke blande å gå ned i vekt og spise sunt. Bare fordi man går ned i vekt betyr ikke at noe er sunt. Auschwitz-"dietten" funket som bare det for vektnedgang. Det var ikke mange som gikk opp i vekt på den.

Og når det gjelder din mening om lavkarbo så skal du få spise etter den retningen du vil selvsagt. Men ikke kom her med falske påstander og begrunn det med "fordi jeg tror det er slik" og nekte å gi slipp på meningene dine når du blir konfrontert med fakta. 50-100g kh er fint det, så lenge det er ett valg at man vil være mer moderat og ikke fordi man tror at kroppen trenger 50-100g kh. For det gjør den IKKE.

Mettet fett har aldri blitt bevist at det er skadelig for oss, ei heller har kolesterol. Det begynte som en hypotese som etterhvert ble godtatt som fakta til tross for mangel på bevis. Mangel på bevis er ikke nødvendigvis bevis for det motsatte, men når man prøver igjen og igjen og igjen gjennom 50 år og ikke klarer å bevise det så bør man stoppe og tenke. Og mange studier har faktisk bevist det motsatte, men de blir ofte ikke publisert eller så trekker de rare konklusjoner. Hvis de ikke får resultatet de forventer, så blir den ofte nedlagt fordi "det måtte være en faktor som de ikke fant som spilte inn".

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Enkelte her mener tydeligvis at man lever i en stor livsløgn om man tror at 50-100 karber inn om dagen er fornuftig på noe slags vis. Da har man liksom ikke helt enda oppdaget av jorda er rund.

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

jeg blir litt småoppgitt over folk som sitter her og mener at KUN 15-20 karber om dagen er lavkarbo, at man lever livsløgn og det som verre er om man "tror man" trives med 50-100 karber om dagen. Hvordan man må trykke andre ned for å hevde seg selv, for å fremme SIN egen personlige sannhet om hvordan ALLE sine kropper fungerer. Også sies det at det er ANDRE som enda ikke har skjønt at jorda er rund?? Vil heller si at de som mener at den ene tingen er det rette for ALLE de 6.8 miliardene kroppene jorda rommer, mangler en hel del på å klare å se the big picture her i verden!

Å herrejemini. Jeg har aldri sagt at for å spise lavkarbo må man spise under 20g kh. Og jeg sa da aldri sagt at man er ufornuftig hvis man spiser 50-100g. Det er ett personlig valg. Jeg følte jeg måtte gi svar på tiltale da Kari Marita synset uten å backe opp med fakta.

JEG blir småoppgitt over folk her som aldri klarer å forstå at man ikke angriper folk bare fordi man opplyser i en tråd at kroppen fungerer fint ned til 0g kh. Og folk som stadig føler at de må forsvare Lindberg-kosthold selv om ingen angriper personen eller kostholdet. Lær å lese hva jeg skriver i stedet for å lese mellom linjene ting jeg ikke mener en gang. Ro deg gjerne ned, slutt å være så negativt innstilt til alle mine innlegg, les innlegget mitt én gang til og se om du fortsatt leser det du trodde. Jeg skrev at man ikke måtte ha 50-100g kh, men at man klarer seg fint på tilnærmet null kh. Hvordan vinkler du det til at jeg synes alle som spiser moderat lavkarbo er dumme? Håper jeg får møte deg en gang, så får vi snakket ut og får bort den spente tonen mellom oss. Det er som regel DU som hopper opp i forsvarsposisjon, ikke andre som angriper deg.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 10:56   #91
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Jeg gikk tydeligvis til sengs litt for tidlig

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 12:33   #92
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Hei!
vil bare skrive om min erfaring på lavkarbo. Jeg har prøvd både 15, 30, 60 karbo pr dag og vanlig høykarbo -kost(lavfett). Jeg har aldri vært overvektig, men testet ut for helsen sin skyld.

Noen trives bra i ketose, mens andre fungerer ikke på det. Det betyr ikke at den er verken bra eller dårlig, men kan passe for noen. Noen er "fett" -typer, andre er protein eller karbo-typer(les stoffskifte).
Dette kan også forandre seg underveis.
JEG trenger karbohydrater i min kost. jeg blir sliten, trøtt, uvel og GIKK OPP i vekt på 20-30 karbo. jeg lå på ca 70-80 % kcal fra fett. jeg fikk cellulitt hud og en bilring rundt magen. altså ikke særlig sunt! jeg påstår IKKE at MYE fett(spesielt mettet) er skadelig, men mulig dårlig kombinasjon m lavt blodsukker, kronisk utmattelse og lavt stoffskifte. derfor blir tester og forskning på dette aldri riktig. hva om 100 som meg ble testet da?? da ville ketose og mettet fett fått dårlig rykte!
da jeg økte til ca 50-60 karboer fikk jeg mer energi(og tilsvarende ned i fett) og det ble lettere for meg.
jeg kjenner meg igjen at ekstrem lavkarbo ikke er så bra, men tror det kan være bra for noen

VI ER FORSKJELLIGE! .. og heldigvis for det )

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 12:45   #93
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg gikk tydeligvis til sengs litt for tidlig


Hehehe det gjorde tydeligvis jeg også

Er litt morsomt å lese denne tråden for alle har sine meninger om hva som er rett og hva som virker. Virker også som om enkelte skriver kun for å provosere, mens andre desverre ikke helt klarer å få frem hva de mener og dermed blir mistolket. Er vel en stor andel hunkjønn her på forumet og vi er jo skikkelig flinke til å overtolke den minste lille ting

Vi har alle forskjellige meninger og erfaringer og det skal respekteres, men jeg synes at man kan tåle og bli spurt om å forsvare sine meninger og tro, gjerne med gyldige referanser og forskningsresultat. Og ikke bare slenge ut at "jeg tror" og "jeg syns", sånn er det bare "end of discussion" - basta bom (og du er teit som ikke kan forstå at jeg bare tror/mener at sånn er det bare) . Forklar saklig hva du mener så kanskje blir motargumentasjonen også rimelig (forskeren i meg nå som snakker )

Når det er sagt merker jeg at for meg og min kropp nytter det ikke med kh-inntak under 25 g daglig. Da blir jeg tung i både hodet og kroppen. ingenting fungerer og jeg surrer både på jobb og hjemme, kortidsminne er helt på trynet og jeg husker ikke noen ting. Klarer heller ikke trene noe særlig, verken kardio eller vekter. Dessuten kan jeg bare glemme vektnedgang. Min kropp trives best med en kh mengde på rundt 30-40 g (og ikke for mye fett) da fungerer alt optimalt, er fortsatt i ketose på de kh-mengdene og har alle helsefordelene. Men det er jo slik jeg har det, vi er jo alle forskjellige.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 13:03   #94
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Når det er sagt merker jeg at for meg og min kropp nytter det ikke med kh-inntak under 25 g daglig. Da blir jeg tung i både hodet og kroppen. ingenting fungerer og jeg surrer både på jobb og hjemme, kortidsminne er helt på trynet og jeg husker ikke noen ting. Klarer heller ikke trene noe særlig, verken kardio eller vekter. Dessuten kan jeg bare glemme vektnedgang.


Tviler ikke på dine erfaringer, men hvor lang tid ga du kroppen på å omstille seg før du økte karbohydratmengden?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 13:30   #95
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Chantelle, her.

Hei!
men mulig dårlig kombinasjon m lavt blodsukker, kronisk utmattelse og lavt stoffskifte.

Ikke nødvendigvis noen sammenheng med disse faktorene heller. Jeg har samme utgangspunkt, med ME-diagnose på toppen, og jeg har det altså aller best med 0-10 kh om dagen.

Jeg synes det er flott at folk deler sine individuelle erfaringer, så det blir tydelig at det er forskjell på oss, våre ideelle kosthold, og våre preferanser.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 13:44   #96
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Rugbrødet er bra for fordøyelsen,det metter veldig og det er sunne kornprodukter.Bra for di med diabetes og høyt blodtrykk også.Folk med diabetes 2 sluttet med medesin når di spiste brødet,det samme med blodtrykket.Spiser 4-5 skiver pr dag + 2 frukter grønnsaker,middag.ca 1500 kcal.Så det er ikke bare brød heller.Det er jo rugmel,sammalt hvete,kruskakli,solsikkekjerner linfrø.bla i brødet.Jeg annbefaler det ihvertfall.Så brødet motvirker betennelser og sykdommer det.

Jo men da må du jo ikke si at du slanket deg med å spise rugbrød. For det er jo ikke hele sannheten. Du slanket deg jo med å spise mindre på Grete Roede vis, som nok stemmer mer når jeg leser dette . Du får det til å høres ut som du bare spiste brød, brød og brød og enda mer brød.

Folk med diabetes får som regel forbedring av sykdommen så lenge de går ned i vekt. Det gjør også folk med høyt blodtrykk, så slike ting kan ikke tilskrives brødet, det kan heller ikke ett høyt fettinntak bare for å ha det sagt, så lenge at det medfører vektreduksjon. Da er det gjerne en kombinasjon av flere faktorer og vektreduksjonen er nok den en primære faktoren til dette.

Det er forskning som viser at både rug og hvete (jeg ser begge i ingrediensene) har protein som har ett enzym som forårsaker sykdommer og betennelser. Det skjer riktignok ikke hos ALLE, så jeg skal ikke påstå at det er usunt eller farlig pga det, men du kan heller ikke påstå at det motvirker sykdommer og betennelser av samme grunn. Enzymet er livsfarlig for cølikare, som kan i ekstreme tilfeller dø av det.

Jeg tror nok at du har rett i at det både er bra for fordøyelsen og metter veldig. Det har jo linfrø i seg . Og linfrø er bra for treig mage og er en god fettkilde, men man skal ikke spise for mye av det pga at det blir ubalanse i de essensielle fettsyrene og da oppstår helseproblemer

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 13:45   #97
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Med fare for at jeg allerede har sagt dette tidligere i tråden - jeg spiser under 20 gram pr dag, som oftest kun 10 gram de siste par mnd fordi jeg er matlei og da går det mye i skaldemans med lite grønnsaker.

Jeg fungerer godt faktisk på trening - jeg kan gå/jogge lenge, og jeg er blitt sinnsykt sterk! Fått ny pt og hun har kjørt tester - og det ligger LAAAANGT over der jeg "sluttet" da jeg tok pause i påska med styrke.
Som tråden sier da - så sliter jeg litt med dårlig husk, dette er utfordrende i hverdagslivet og på jobb. I tillegg er jeg veldig treeeeg på trening - pt'n min synes det er kult at jeg aldri går tom - jeg må bare ha litt lengre tid på å få løftet vektene... så for meg ønsker jeg å øke på til kanskje 40-50 om dagen for å se om dette kan gjøre noe med tregheten min
Og jeg har holdt på i 15 mnd nå...

Som en liten snedig sak: Jeg har "glemt" ()å spise vitamintilskuddene anbefalt på ketolyse et par mnd nå - omtrent like lenge som jeg har stått stille. Uten å foregripe noe særlig enda - jeg har spist disse fra mandag som var og vekta har begynt å røre på seg nedover... det KAN ha sammenheng med at jeg har spist mindre når jeg bare har vært hjemme med bihulebetennelse denne siste uka også - men når jeg er på jobb og trener og spiser mer så burde vel ikke det ha noe særlig å si?

Tiden vil vise

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 14:18   #98
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Tviler ikke på dine erfaringer, men hvor lang tid ga du kroppen på å omstille seg før du økte karbohydratmengden?



-

Tja ca et år?? Er kanskje ikke nok det??

Eller nå løy jeg faktisk litt. Jeg begynte på SDS i november i fjor og holdt på til februar. Gikk da konsekvent på 25-30 g kh hele perioden (og gikk rett fra veldgi høykarbo og rett over tildet) og raste ned i vekt. Var bare de to første ukene som var vanskelige med tung kropp og tungt hode, etter det trena jeg og var i mitt livs form.

Ble ganske matlei etterhvert så jeg begynte derfor på ketolyse i mars med ca 15 g kh til dagen. Da ble det bomstille i vektnedgang og jeg ble så tung og trøtt i kroppen at jeg nesten ikke klarte å trene. I juli klarte jeg å presse vekta ytterligere ned 3 kg, og det var i en periode der jeg lå høyt i kh-inntak (pga av masse jordbær) igjen (40g) og jeg trente en god del og jeg telte kalorier (JADDA jeg gjorde det, fy meg). I august begynte jeg på skaldeman fakirmetoden med nesten 0 g kh, det holdt jeg ut i 6 uker da var jeg så gåen i kropp og hodet at jeg gikk opp til ca 10-15 g kh igjen. Holdt på med det frem til for to uker siden uten at kroppen min ble noe bedre. I tillegg la jeg på meg 2-3 kg. For to uker siden begynte jeg nok en gang på SDS og ligger nå konsekvent på 30-40 g kh til dagen. Jeg er i storform, løper lange turer, løfter tunge vekter og fungerer atskillig bedre på jobb. Sjefen lurte faktisk på hva som hadde skjedd med meg og om jeg hadde fått B12-sprøyte eller noe.

Jeg ser ingen grunn til at jeg skal gå på mindre karber og bruke en lang tilvenningsperiode, det er bare tull når jeg faktisk har superresultater (både i vekt og generell helse) med et høyere inntak av karber.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 03-12-10 kl 14:53. Årsak: Fikk lyst til å si litt mer....:D
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 15:22   #99
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Tja ca et år?? Er kanskje ikke nok det??

Eller nå løy jeg faktisk litt. Jeg begynte på SDS i november i fjor og holdt på til februar. Gikk da konsekvent på 25-30 g kh hele perioden (og gikk rett fra veldgi høykarbo og rett over tildet) og raste ned i vekt. Var bare de to første ukene som var vanskelige med tung kropp og tungt hode, etter det trena jeg og var i mitt livs form.

Ble ganske matlei etterhvert så jeg begynte derfor på ketolyse i mars med ca 15 g kh til dagen. Da ble det bomstille i vektnedgang og jeg ble så tung og trøtt i kroppen at jeg nesten ikke klarte å trene. I juli klarte jeg å presse vekta ytterligere ned 3 kg, og det var i en periode der jeg lå høyt i kh-inntak (pga av masse jordbær) igjen (40g) og jeg trente en god del og jeg telte kalorier (JADDA jeg gjorde det, fy meg). I august begynte jeg på skaldeman fakirmetoden med nesten 0 g kh, det holdt jeg ut i 6 uker da var jeg så gåen i kropp og hodet at jeg gikk opp til ca 10-15 g kh igjen. Holdt på med det frem til for to uker siden uten at kroppen min ble noe bedre. I tillegg la jeg på meg 2-3 kg. For to uker siden begynte jeg nok en gang på SDS og ligger nå konsekvent på 30-40 g kh til dagen. Jeg er i storform, løper lange turer, løfter tunge vekter og fungerer atskillig bedre på jobb. Sjefen lurte faktisk på hva som hadde skjedd med meg og om jeg hadde fått B12-sprøyte eller noe.

Jeg ser ingen grunn til at jeg skal gå på mindre karber og bruke en lang tilvenningsperiode, det er bare tull når jeg faktisk har superresultater (både i vekt og generell helse) med et høyere inntak av karber.


Hmm... du har vært mye mer tålmodig enn det jeg ville ha vært. Under normale omstendigheter trenger kroppen din 100-120 gram glukose daglig når du er i ketose. Leveren skulle vanligvis ikke ha noen problemer med å produsere det du trenger. Om du spiser 15 eller 40 gram karbohydrater daglig, er forskjellen såpass liten at leveren skulle kompensere for dette "på strak arm" ved å produsere tisvarende mindre eller mere glukose.

Jeg vet ikke, men muligens kan en forklaring være at du gikk glipp av en del næringsstoffer da du lå som lavest i karbohydratinntaket? At det kanskje ikke har med selve karbohydratene å gjøre, men i resten av innholdet i matvarene du har økt inntaket av?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 15:51   #100
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hmm... du har vært mye mer tålmodig enn det jeg ville ha vært. Under normale omstendigheter trenger kroppen din 100-120 gram glukose daglig når du er i ketose. Leveren skulle vanligvis ikke ha noen problemer med å produsere det du trenger. Om du spiser 15 eller 40 gram karbohydrater daglig, er forskjellen såpass liten at leveren skulle kompensere for dette "på strak arm" ved å produsere tisvarende mindre eller mere glukose.

Jeg vet ikke, men muligens kan en forklaring være at du gikk glipp av en del næringsstoffer da du lå som lavest i karbohydratinntaket? At det kanskje ikke har med selve karbohydratene å gjøre, men i resten av innholdet i matvarene du har økt inntaket av?


-

Tja for å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke hva det er som gjør det, men bare sånn det er sagt spiste jeg alle anbefalte vitaminer, lever/innmat, anbefalte grønnsaker osv - jeg fulgte boka. Uansett, det fungerer sånn som jeg har det nå og da endrer jeg ikke på det. Ser ingen god grunn til å ligge veldig lavt i kh-inntak når det ikke fungerer og jeg blir surrete i hodet. Har en krevende jobb og trenger et vel fungerende hode.

Tror rett og slett at vi bare må innse at kroppen ikke er en maskin som virker likt hos alle og som kan "justeres" sånn som vi vil. Selv om det finnes forklaringer på at "sånn er det/sånn virker det", så er det, for å bruke en klisje, ingen regel uten unntak. Vi må rett og slett bare prøve og feile til vi finner ut hva som fungerer, men det er jo greit å dele erfaringer underveis slik at man vet hva man kan prøve/ikke prøve.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo.no blir utilgjengelig fra i kveld kl 22:15 til i morgen kl 07:30 HP Informasjon 9 11-05-10 08:34
Lavkarbo blir en belastning ... anonymen Spørsmål og svar 3 05-02-10 20:29
Blodsukker - blir det påvirket av lavkarbo? kamp Spørsmål og svar 5 14-03-09 21:46
Indre uro av lavkarbo? Blir redd Marsjenta Spørsmål og svar 2 19-12-08 17:04
Blir man mer fruktbar av lavkarbo? Fjonken Fysisk og mental helse 19 21-06-06 10:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no