Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Frukt og lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-05-11, 21:45   #1
fremtid
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: akershus
Innlegg: 92
fremtid er på en erverdig vei

Frukt og lavkarbo?

Jeg har et problem her..Jeg er fryktelig glad i frukt, men kjempe usikker på hvor mye frukt jeg egentlig kan spise. Det har gått mest i mango, druer, bananer,jordbær og blåbær..Hva tror dere som har litt mere erfaring på dette enn meg.

fremtid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karber, mer mosjon. Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 21:48   #2
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Opprinnelig lagt inn av fremtid, her.

Jeg har et problem her..Jeg er fryktelig glad i frukt, men kjempe usikker på hvor mye frukt jeg egentlig kan spise. Det har gått mest i mango, druer, bananer,jordbær og blåbær..Hva tror dere som har litt mere erfaring på dette enn meg.

Nå kommer det jo alt an på hvilken lavkarboretning du har valgt om du i det heletatt kan spise frukt eller ikke. Og uansett hvilken retning du har landet på, så kan du ikke spise mye frukt.
Vet at iallefall druer og banan er stappfullt av karbohydrater og med det så bør du styre unna disse fruktene.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 21:50   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Frukt inneholder lite vitaminer/mineraler du ikke kan få i deg på andre måter og er stort sett propp fulle av sukkervann! Dyrt sukkervann!

Jeg har byttet ut frukt med bær og skeier ut med en pære en sjelden gang!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 21:52   #4
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Lavkarbo kan være så mangt. Vet ikke hvor mange karber du ligger på.
Druer, bananer mango inneholder mye sukker og bør unngås.
Bær inneholder mindre karber og i små mengder er det tillatt. Lettere å gi deg råd om du har en kosrholdsfilosofi du følger.

Om du ser i denne tabellen får du en pekepinne på hva du kan spise:
http://www.lavkarbo.no/matvaretabell/frukt-og-gronnt

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 21:54   #5
fremtid
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: akershus
Innlegg: 92
fremtid er på en erverdig vei

Sv: Frukt og Lavkarbo???

ligger på 25 g karber pr dag...

fremtid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karber, mer mosjon. Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 21:57   #6
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Opprinnelig lagt inn av fremtid, her.

ligger på 25 g karber pr dag...

100 gram banan inneholder 21g karber.

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 22:01   #7
fremtid
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: akershus
Innlegg: 92
fremtid er på en erverdig vei

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Ja og det er jeg lei meg for...Må finne noe å erstatte den frukten med..Frukt har liksom vært min støtte for å unngå søtsaker..Men kanskje jeg skulle skrelle noe gulerøtter og skjære opp litt agurk og ha i en boks i kjøleskapet..noen som har andre tips? Sånn til når man får lyst på noe?

fremtid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karber, mer mosjon. Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 22:07   #8
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Agurk, selleri. ost, skinke, litt bringebær( av og til). Etterhvert som du kommer inn i lavkarbo er det ikke sikkert du er så lysten på mellom måltid. Det er ofte mer en en vane, enn et behov.

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 22:09   #9
Edla
Medlem
 
Edla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Slattum
Innlegg: 219
Edla er ny på veien

Sv: Frukt og Lavkarbo???

gulrøtter inneholder også masse karbo... Kjedelig men sant!

__________________
Delmål 3: Gå ned til 93kg og ha tatt av totalt 25kg -12/1-12
Delmål 4: 92 og BMI=Overvektig -16/1 -12
Delmål 5: 88kg og totalt vekttap på 30kg





Edla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, lavkarbo med shakes Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 22:13   #10
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Jeg har gått ned mange kilo og likevel spist en del frukt. Spiste frukt en, maks to ganger om dagen, men stort sett en gang om dagen. Spiste det som regel sammen med noe cottagecheeseblanding med nøtter o.l.

Men begynte å slite med en del sultfølelse for en liten tid siden, og etter råd herfra kuttet jeg ut frukten og spiste heller mer av den andre maten, og mer fett. Vips, sultfølelse borte.

Det hender jeg tar meg en eller to druer hvis ungene får det. Ellers holder jeg meg unna, og savner det ikke. Men jeg elsker bær, og har fryseren full av rips og jordbær. Rips kunne jeg spist hver bidige dag, spiser det med kremfløte og litt søtningsmiddel. Såååå namm!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 22:22   #11
xRainx
Medlem
 
xRainx sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Alder: 35
Innlegg: 72
xRainx er på en erverdig vei

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Jeg fikk en liste av en kompis av meg som går på lavkarbo via noe kostholdseksperter her i byen, der det står en del grønnsaker og frukt.
Jeg kan sikkert skrive opp listen hvis du er interessert.

Jeg spiser masse frukt! Appelsin og epler spiser jeg aller mest av, noe jeg MÅ ha for å ikke sprekke. Bruker det som dessert eller til mellommåltid og hjelper søtsuget. Er ikke hver dag jeg spiser frukt heller da, av og til orker jeg bare ikke, men er godt å ha noe sunt og søtt å spise på når jeg skal se en film eller slappe av. Bruker å kutte opp grønnsaker og frukt som jeg har i en skål på bordet.

__________________
"Some people never go crazy
What truly boring lives they must lead"
- W.A.S.P. - Arena Of Pleasure
xRainx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt Lindberg, litt tips fra andre og litt egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 22:26   #12
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Opprinnelig lagt inn av xRainx, her.

Er ikke hver dag jeg spiser frukt heller da, av og til orker jeg bare ikke, men er godt å ha noe sunt og søtt å spise på når jeg skal se en film eller slappe av. Bruker å kutte opp grønnsaker og frukt som jeg har i en skål på bordet.

Får du ikke mer søtsug og sultfølelse av å spise frukt? Frukt er jo, satt ørlite på spissen, bare sukker og ikke særlig sunt

Er det andre retninger en Fedon som sier frukt er ok forresten?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 22:29   #13
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Frukt og Lavkarbo???

TS skiver at hun ligger på 25 karber for dag. Da er det ikke "plass" til så mye frukt på menyen.
Fedon lindberg er ikke like streng på karbene.

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 22:45   #14
xRainx
Medlem
 
xRainx sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Alder: 35
Innlegg: 72
xRainx er på en erverdig vei

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Får du ikke mer søtsug og sultfølelse av å spise frukt? Frukt er jo, satt ørlite på spissen, bare sukker og ikke særlig sunt

Nei, søtsuget forsvinner helt, i tillegg til sultfølelse. Jeg har ikke så mye fett i kostholdet mitt, mest grønnsaker og frukt. Da jeg sluttet helt på frukt en stund, ble jeg nesten gal. Fredag,lørdag og søndagen spise jeg massevis av sjokolade og drakk brus, var helt gal. Mens etter å ha spist frukt, ble jeg ikke så desperat mer.
Sukkeret fra frukt er mye sunnere enn vanlig sukker.

__________________
"Some people never go crazy
What truly boring lives they must lead"
- W.A.S.P. - Arena Of Pleasure
xRainx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt Lindberg, litt tips fra andre og litt egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 22:49   #15
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Opprinnelig lagt inn av xRainx, her.

Nei, søtsuget forsvinner helt, i tillegg til sultfølelse. Jeg har ikke så mye fett i kostholdet mitt, mest grønnsaker og frukt. Da jeg sluttet helt på frukt en stund, ble jeg nesten gal. Fredag,lørdag og søndagen spise jeg massevis av sjokolade og drakk brus, var helt gal. Mens etter å ha spist frukt, ble jeg ikke så desperat mer.
Sukkeret fra frukt er mye sunnere enn vanlig sukker.

Du tror det ikke vil gå over om du klarer å være uten en liten stund da?
Fruktsukker er desverre akkurat like ille som annet sukker....

For meg er det ett fett om jeg spiser frukt eller ren sjokolade, blir helt gåen av sug....

Les denne feks...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 22:53   #16
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Opprinnelig lagt inn av xRainx, her.

Nei, søtsuget forsvinner helt, i tillegg til sultfølelse. Jeg har ikke så mye fett i kostholdet mitt, mest grønnsaker og frukt. Da jeg sluttet helt på frukt en stund, ble jeg nesten gal. Fredag,lørdag og søndagen spise jeg massevis av sjokolade og drakk brus, var helt gal. Mens etter å ha spist frukt, ble jeg ikke så desperat mer.
Sukkeret fra frukt er mye sunnere enn vanlig sukker.

erm... nei...

Opprettholdelse av søtsug.
Fruktose er på mange måter verre enn glukose.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 22:57   #17
xRainx
Medlem
 
xRainx sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Alder: 35
Innlegg: 72
xRainx er på en erverdig vei

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Du tror det ikke vil gå over om du klarer å være uten en liten stund da?
Fruktsukker er desverre akkurat like ille som annet sukker....

For meg er det ett fett om jeg spiser frukt eller ren sjokolade, blir helt gåen av sug....

Les denne feks...



" Så du mener det er ikke skadelig å spise fem om dagen?
- Det er det helt sikkert ikke. Folk over hele verden blir anbefalt å øke forbruket av frukt og grønnsaker, vel å merke hvis det går på bekostning på andre type matvarer som inneholder mye sukker og fett. Det er usunt hvis folk har i seg mye fet og søt mat på toppen av frukt, sier hun.
Kåsin viser til at frukt og bær inneholder et stort spekter av viktige mineraler, vitaminer, sporstoffer og naturlige fiber."

__________________
"Some people never go crazy
What truly boring lives they must lead"
- W.A.S.P. - Arena Of Pleasure
xRainx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt Lindberg, litt tips fra andre og litt egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 23:01   #18
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Myndighetene har også friskmeldt karbohydrater..

Hadde ikke karb egentlig verrt problemet så hadde frukt vert bra men nå de fleste her inne oppdager at det er karboer og ikke fett som er problemet er ikke frukt like bra pga det høye skkerinnholdet.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 23:02   #19
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Opprinnelig lagt inn av xRainx, her.

" Så du mener det er ikke skadelig å spise fem om dagen?
- Det er det helt sikkert ikke. Folk over hele verden blir anbefalt å øke forbruket av frukt og grønnsaker, vel å merke hvis det går på bekostning på andre type matvarer som inneholder mye sukker og fett. Det er usunt hvis folk har i seg mye fet og søt mat på toppen av frukt, sier hun.
Kåsin viser til at frukt og bær inneholder et stort spekter av viktige mineraler, vitaminer, sporstoffer og naturlige fiber."

Så vidt jeg vet finnes det per i Dag ingen studie som viser at fem er bedre en fire porsjoner.. Finner ingen begrunnelse for akkurat fem..

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 23:02   #20
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Frukt og Lavkarbo???

Opprinnelig lagt inn av xRainx, her.

" Så du mener det er ikke skadelig å spise fem om dagen?
- Det er det helt sikkert ikke. Folk over hele verden blir anbefalt å øke forbruket av frukt og grønnsaker, vel å merke hvis det går på bekostning på andre type matvarer som inneholder mye sukker og fett. Det er usunt hvis folk har i seg mye fet og søt mat på toppen av frukt, sier hun.
Kåsin viser til at frukt og bær inneholder et stort spekter av viktige mineraler, vitaminer, sporstoffer og naturlige fiber."

Kåsin forholder seg til gammel forskning og gamle "myter", på samme måte som de norske kostholdsrådene.

Du må selvsagt spise så mye frukt du vil, men, nyere forskning viser at det desverre ikke er så sunt man trodde og at fruktose i aller høyeste grad påvirker både blodsukker og gir insulinkick - som igjen øker fettsammensetningen

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 22:20   #21
Sokbibi
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Frukt og lavkarbo?

Hvordan ligger det an med jordbær og melon? Nå om sommerern er disse fruktene nesten umulig å styre unna! Noen som har peiling?

  Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 22:25   #22
Batillip
Medlem
 
Batillip sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 49
Innlegg: 363
Batillip har en fantastisk aura rundt segBatillip har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Frukt og lavkarbo?

Jordbær JA, melon NEI. Sjekk på diett.no, davel!

Batillip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: < 15 Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 22:26   #23
Batillip
Medlem
 
Batillip sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 49
Innlegg: 363
Batillip har en fantastisk aura rundt segBatillip har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Frukt og lavkarbo?

Eller, ja og ja, fru Blomm. Jeg spiste 7 jordbær på skoleavslutning i kveld. Schmakk, så var det nok karber for i dag.

Batillip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: < 15 Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 23:07   #24
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Frukt og lavkarbo?

For de som ikke spiser lavkarbo er nok frukt bedre enn smågodt, melkesjokolade, kjeks etc. For oss som har et lavkarbokosthold er det for mye karber i de aller fleste frukttyper og karbokvoten blir raskt full på bekostning av gode grønnsaker som er langt sunnere og har lavere karboinnhold (- og som også inngår i "fem om dagen"). Det er utvilsomt langt bedre karbomessig å spise bringebær, jordbær og blåbær enn frukt, men også her må man passe på antall karber avhengig av hvor strikt man spiser.

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 23:28   #25
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Frukt og lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Batillip, her.

Jordbær JA, melon NEI. Sjekk på diett.no, davel!

Sjekker man næringsinnholdet i jordbær, står det gjerne 6,6g karbo pr 100g.
Til sammenligning har honningmelon og kataloup henholdsvis 5,6g og 4,2g karbo pr 100g

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk! Iset Lavkarbo generelt 94 17-09-10 23:36
Frukt og lavkarbo cilemora Spørsmål og svar 2 16-09-08 13:55
Frukt og lavkarbo Millsi Lavkarbo generelt 2 01-03-08 15:51
Frukt? Lille Kalori Spørsmål og svar 1 23-05-06 23:12
Frukt og bær Nille Type O 0 12-12-04 00:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no