Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-11-05, 10:49   #301
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

Men några näringsmässiga skäl att äta grönsaker finns inte.

For issalat og agurk er jeg til en viss grad enig. Men jeg reagerer litt på at det ikke finnes noe næringsmessige årsaker til å spise grønnsaker. Så vitaminer og antioksidanter, fiber + enzymer som finnes i mange grønnsaker er ikke viktige i det hele tatt ? De er bare til pynt ? Brokkoli som f.eks. inneholder jern, selen, sink, magnesium, kalsium, vitamin A, B6, C, E og K - bortkasta ? Og en bete lever er bedre.
På grunnlag av at eskimoen ute i isødet klarte seg uten ? Eller....

Trodde det var viktig med et balansert og variert kosthold. Ser ikke noe poeng i å spise ensidig kjedelig mat uten grønnsaker fordi om f.eks. eskimoene eller steinaldermannen gjorde/måtte det.... Et måltid uten grønnsaker/bær er for meg utenkelig. Og å si at det ikke er næringsmessig viktig er litt på kanten syns jeg....... Spesielt med tanke på alle de unge som leser her inne. Jeg tor absolutt at din vei funker og at den har noe for seg. Jeg respekterer ditt syn og dine meninger, OG din rett til å tro/mene det du vil. Men tror nok du må gi rom for at andre kan mene/tro noe annet og at din vei ikke er den eneste rette, det eneste riktige, - og heller ikke passer for alle.

Jaja, jeg spiser nå uansett ikke lever - klarer ikke smaken - uansett tilberedingsmåte. Men det er smak og behag ....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-11-05, 13:39   #302
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille

For issalat og agurk er jeg til en viss grad enig. Men jeg reagerer litt på at det ikke finnes noe næringsmessige årsaker til å spise grønnsaker. Så vitaminer og antioksidanter, fiber + enzymer som finnes i mange grønnsaker er ikke viktige i det hele tatt ? De er bare til pynt ? Brokkoli som f.eks. inneholder jern, selen, sink, magnesium, kalsium, vitamin A, B6, C, E og K - bortkasta ? Og en bete lever er bedre.
På grunnlag av at eskimoen ute i isødet klarte seg uten ? Eller....

Ja, lever är bättre. En bit stekt lever innehåller tio gånger så mycket nyttigheter som motsvarande mängd broccoli. Och då är broccoli ändå en av de allra bästa grönsakerna. Du måste faktiskt äta 1 kg kokt broccoli för att få den näring som du får från 100 g stekt lever. Men tyvärr ger broccoli sex gånger så mycket karbohydrater som lever. Och det innehåller varken vitamin B12 eller vitamin D. (En bit lever däremot ger mer än tio dagsintag av vitamin B12.)

Jag klagar inte på broccoli. Det är en utmärkt grönsak, med stora mängder vitamin C. SJälv brukar jag mixa broccoli med smör och grädde. Ibland lägger jag i en avocado också. Det är ett utmärkt tillbehör till min stekta mat.

Broccoli innehåller fibrer också, men dem bryr jag mig inte om. Ingen har någonsin lyckats visa att fibrer är nyttiga, trots att många har försökt.

Det jag beskriver är min väg. Du ska självklart följa din. Det finns många vägar som leder till målet.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 11-11-05, 14:05   #303
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

Ja, lever är bättre. En bit stekt lever innehåller tio gånger så mycket nyttigheter som motsvarande mängd broccoli. Och då är broccoli ändå en av de allra bästa grönsakerna. Du måste faktiskt äta 1 kg kokt broccoli för att få den näring som du får från 100 g stekt lever. Men tyvärr ger broccoli sex gånger så mycket karbohydrater som lever. Och det innehåller varken vitamin B12 eller vitamin D. (En bit lever däremot ger mer än tio dagsintag av vitamin B12.)

Okey, så litt mer nyansert, - så er ikke grønnsaker bortkastet - og de har næringsverdi, MEN ikke så mye som lever. Vi får i oss MYE mer næring med å spise lever. Da tror jeg jeg forstår deg rett.

Ser man det slik er det jo mange ting man ikke behøver å spise om man bare lever på lever...... men det blir jo litt kjedelig og ensidig da ,,,,,

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-11-05, 14:50   #304
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille

[...Ser man det slik er det jo mange ting man ikke behøver å spise om man bare lever på lever...... men det blir jo litt kjedelig og ensidig da ,,,,, [/color][/font]

Det vore inte kul. Dessutom skulle man få i sig för mycket vitamin A och väl mycket karbohydrater. Och för lite fett! Men ett par gånger i veckan bör man äta lever i någon form. Leverpastej har du väl ingenting emot?

Man bör undvika all form av ensidighet. Våra jagande förfäder åt allting på bytesdjuren (utom pälsen). Om vi ska leva på jägarkost så bör vi alltså äta så många sorters kött, fisk och fågel som möjligt. Samt gärna äta inälvsmat.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-11-05, 12:47   #305
ajn
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hei!
Tror kanskje jeg har postet denne linken tidligere, men ...
Ukes-meny for OE, med utregning av innhold osv...

http://homodiet.netfirms.com/menu/day_one.htm

AjN

  Svar med sitat
Gammel 23-11-05, 13:45   #306
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill
Question

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy


MATVARER MAN BØR SPISE MYE AV

Animalsk fett: Eks. smør, seterrømme, kremfløte, baconfett, talg, flesk, beinmarg og grisefett mv.
Egg: Minst 4 egg pr. dag.
Alle typer ost: Alle typer. Jo høyere fettinnhold, jo bedre.
Alle former for kjøtt: Fortrinnsvis med mye fett, helst grisekjøtt.
Alle slags kjøttvarer: Fortrinnsvis med mye fett, eksempelvis kjøttpølser, innmatspølser, pateer, kjøttpudding, blodpudding mv.
Fjørfe: Spesielt and og gås, men også kylling og annen fugl. Spis fugl med skinn.
Fisk: Inkludert fisk på boks i olje; særlig fet fisk som makrell og sild. Fisk stekt i smør eller talg.
Innmat og produkter av innmat: Eks. lever, nyrer, hjerte, hjerne, brusk, svor, bindevev, animalsk gelatin mv.
Kjøttkraft og supper: Med mye fett og gelatin; kokt på bein og kjøttrester.

Lurer på et par ting

Hvorfor står det at man bør spise minst 4 egg pr dag? For min del hadde det betydd at nesten halvparten av proteininntaket mitt ville bestått av egg. Og det blir vel ikke helt optimalt i lengden?

Og hvor får man kjøpt produkter av innmat? (Hva slags butikker og helst hvor disse er i Trondheimsområdet..)

Jepp. Ellers vil jeg absolutt si at denne måten å spise på passer meg ypperlig

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 23-11-05, 19:13   #307
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Tricky

Lurer på et par ting

Hvorfor står det at man bør spise minst 4 egg pr dag? For min del hadde det betydd at nesten halvparten av proteininntaket mitt ville bestått av egg. Og det blir vel ikke helt optimalt i lengden?

Og hvor får man kjøpt produkter av innmat? (Hva slags butikker og helst hvor disse er i Trondheimsområdet..)

Jepp. Ellers vil jeg absolutt si at denne måten å spise på passer meg ypperlig

Grunnen til at egg anbefales så sterkt, er at de har noen av de beste proteinene vi kan få i oss... og fordelingen av næringsstoffene er bortimot optimal...trenger bare en liten justering med tanke på fettet...

Husk at du kan bruke 2 hele egg, og 1 eggeplomme... for det er eggeplommen som har de beste næringsstoffene...

Når det gjelder innmat, ja så finner du det i leverpostei, på Mega, Ultra osv har de f.eks lever i frysedisken til ca 40,- pr kilo, spekk til ca 50,- pr kilo, lungemos finner du i de fleste butikkene, smaker godt med bl.a. løk, hvitløk og hakkede tomater samt krydder, blodpudding finnes også i de fleste forretningene... Spiser ikke lenger blodpudding selv, for jeg var så vant til å spise det med sirup på....og har ikke funnet noen annen måte å servere dem på som jeg liker...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 23-11-05, 21:00   #308
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill
Thumbs up

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Grunnen til at egg anbefales så sterkt, er at de har noen av de beste proteinene vi kan få i oss... og fordelingen av næringsstoffene er bortimot optimal...trenger bare en liten justering med tanke på fettet...

Husk at du kan bruke 2 hele egg, og 1 eggeplomme... for det er eggeplommen som har de beste næringsstoffene...

Når det gjelder innmat, ja så finner du det i leverpostei, på Mega, Ultra osv har de f.eks lever i frysedisken til ca 40,- pr kilo, spekk til ca 50,- pr kilo, lungemos finner du i de fleste butikkene, smaker godt med bl.a. løk, hvitløk og hakkede tomater samt krydder, blodpudding finnes også i de fleste forretningene... Spiser ikke lenger blodpudding selv, for jeg var så vant til å spise det med sirup på....og har ikke funnet noen annen måte å servere dem på som jeg liker...

Takker! Det skal absolutt prøves! (Gruer meg bare litt til å jogge inn på butikken og presentere lungemos til de som sitter i kassa, tror de synes jeg har rare nok matvaner fra før av )

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 23-11-05, 22:42   #309
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Tricky

Takker! Det skal absolutt prøves! (Gruer meg bare litt til å jogge inn på butikken og presentere lungemos til de som sitter i kassa, tror de synes jeg har rare nok matvaner fra før av )

men tror ikke de bryr seg ! og desuten den som ler sist ler best !!

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 24-11-05, 09:35   #310
ajn
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Tricky

Takker! Det skal absolutt prøves! (Gruer meg bare litt til å jogge inn på butikken og presentere lungemos til de som sitter i kassa, tror de synes jeg har rare nok matvaner fra før av )

Haha, jeg synes det er så gøy ! Står i kø i butikken og legger opp på båndet : Store kartonger med fløte, creme fraiche, Tine smør, svinekoteletter, bacon, peanøtter, kokosfett, masse egg, brie, valnøtter og selvfølgelig brokkoli, fersk champinjong, løk... Men det er jo iallefall ikke kjeks, muffins, kaker, sukker, pommes frits, ferdig-pizza...

Jeg har vel egentlig alltid vært litt "sær" i kostholdet - testa ut mye rart, bryr meg ikke om hva folk synes på det området !

Man må få spise som man vil, så lenge man ikke prakker det på andre

AjN

  Svar med sitat
Gammel 25-11-05, 08:50   #311
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Setter inn et svar her som jeg ga AjN i dagboka hennes...



Opprinnelig lagt inn av ajn

Jada, det går unna ! Men jeg vil gjerne spørre deg om noe...

Jeg ser at det blir endel meieriprodukter (fløte, creme fraiche, brie...), er det dumt ?

Om jeg virkelig skulle være streng og gjøre et forsøk på å gå ned med denne typen kosthold, hva skal jeg spise da ? Skal jeg kutte ut nøttene ?
Spise mindre Delfiakake, krem osv ?

Kunne jo tatt en uke med bare egg, kjøtt og fett ?

Eller er det ikke noe poeng ?

Er dette bare dumme spørsmål ???

AjN

Neida, det er ikke dumme spørsmål...

Meieriproduktene er greie de, fettsyrene her er å anbefale...

Om du skulle ha justert på noe, så ville jeg ha spist mere salat med rømmedressing eller grønnsaker enn brød til måltider, og kuttet nøttene og delfiakaka for en stund... og husk... det er ca 34 gr sukker pr 100 gr 70% sjokolade også da...

Både nøtter og korn sender ut signaler til kroppen vår om at det bærer mot en ny "vinter", og at det er lurt å holde på de fettreservene vi har inntil kroppen virkelig trenger dem. Husk, vi har en kropp som er tilpasset å overleve lange vintre uten butikker stappet med korn, nøtter og frukt. Detter er varer som vi genetisk sett har tilpasset oss å spise rett før vinteren begynner, og det kan virke som om karbohydratinnholdet/ sammensetningen i disse matvarene trigger eller bremser vår fettreserver på samme måte som blåbær ol. gjør det for bjørnen.

Som Skaldeman påpekte i boka si, og i en tråd her inne... skulle bjørnen heller ha spist bare elg og rådyr istedet for bær i løpet av høsten, ja så ville den ha frosset ihjel, da den ikke hadde fått fylt opp fettreservene sine.

Det er bare åšse seg omkring, de fleste ville dyr som lever på våre breddegrader starter en genetisk styrt fettlagringsprosess i forkant av vinteren for i det hele tatt for å ha en mulighet til å overleve... det som er det rare, er at ingen ernæringsspesialister eller andre har vært inne på tanken om at også vi, mennesket, er tilpasset de samme mekanismene for å ha en mulighet til å overleve harde vintre.

Problemet i så måte, er at vi i dag faktisk har sommer hele året, men all verdens frukt, nøtter og korn tilgjengelig som en vesentlig del av vårt kosthold... kanskje heller ikke rart at de sterkeste av oss... vi som faktisk ville ha overlevd en hard vinter i urtiden... har vektproblemer med en slik ubegrenset mattilgang... da kroppen hele tiden arbeider for å lagre og holde på energireservene gjennom hele den kunstige "høsten" i påvente av en vinter som aldri kommer...

Jaja... poenget er i allefall at det kan være lurt å holde seg til kjøtt, fett og grønnsaker om du vil ned i vekt med dette kostholdet... akkurat som våre forfedre levde om vinteren...

Skaldeman skriver også om dette i boka si... og man kan finne enda mere info om urmenneskenes kosthold på bl.a. Weston A. Price Foundations websider...

* Sniker meg stille tilbake til biologibøkene mine igjen... har jo snart eksamen...*

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 25-11-05, 09:38   #312
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill
Thumbs up

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Setter inn et svar her som jeg ga AjN i dagboka hennes...

* Sniker meg stille tilbake til biologibøkene mine igjen... har jo snart eksamen...*

Meget informativt! *Fornøyd* Har spist torskelever med avokado og rømme-sennepsdressing til frokost

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 25-11-05, 09:54   #313
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

aha!! nå gikk det opp et lite lys for meg

takk!!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-05, 10:27   #314
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Og husk at dette ikke bare gjelder våre forfedre som levde av jakt, fiske og fangst langs kanten av innlandsisen etter hvert som den trakk seg mer og mer nordover... dette gjaldt også mens våre forfedre levde i afrika, der man i motsetning til vintrene måtte lagre ektra næring for å takle tørketidene... tror ikke det var mye korn, frukt og grønnsaker mv. som var tilgjengelig under disse periodene heller...

Men det er klart, hvis man mener at vi mennesker ikke er biologisk tilpasset slike svingninger i næringstilgangen og årstidene gjennom alle de årtusenene vi levde på naturens vilkår, ja så passer nok Grethe Roede m.fl. helt utmerket...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 25-11-05, 16:00   #315
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

*Om noen skulle lure....så er jeg litt mindre å treffe her på forumet for tiden...da jeg sitter intenst fordypet i biologibøkene nå rett før eksamen... men jeg stikker innom en gang i blant... og kommer sterkere tilbake etter den 15 desember...*

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 27-11-05, 21:32   #316
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Du Ziggy, når du får nesa di opp av bøkene og skuldrene ned på et akseptabelt nivå etter eksamen, kan ikke du finne noen kule, deilige oppskrifter på noe som kan ligne på julebakst?

  Svar med sitat
Gammel 27-11-05, 23:51   #317
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ajn

Haha, jeg synes det er så gøy ! Står i kø i butikken og legger opp på båndet : Store kartonger med fløte, creme fraiche, Tine smør, svinekoteletter, bacon, peanøtter, kokosfett, masse egg, brie, valnøtter og selvfølgelig brokkoli, fersk champinjong, løk... .



AjN

Det sykeste er jo at folk tror du er mega-usunn når du spiser slik mat. Jeg skal vedde på at folk tenker "ikke rart hun er feit med alt det fettet hun spiser" om meg bak ryggen min når jeg handler inn lavkarbomaten min.
Men det driter jeg i, lavkarbo/høyfett-filosofiene blir jo mer og mer kjent nå, så snart er det nok slutt på den slags tankegang uansett.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-11-05, 10:51   #318
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Lykke til med lesing til eksamen og eksamen, Ziggy...

Må si det nå så jeg ikke glemmer det

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 28-11-05, 11:07   #319
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Iset

Det sykeste er jo at folk tror du er mega-usunn når du spiser slik mat.

jeg tenker at de tenker sånn" åh se hu der nå skal hu prøve seg på sånne lavkarbo greier, sikkert helt desperat ! Etter og ha pratet litt om sånn lavkarbo greier med litt forskjelige folk har jeg nå skjønt at mange tror at det er en kur , altså et ti dagers opplegg. Alle sier sånn jammen du kan jo ikke LEVE med det

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 28-11-05, 11:41   #320
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hehe det sier alle ja, at man ikke kan leve med det.

Jeg leste en helt fjern diskusjon i går, om kosthold, på et annet forum. Gadd ikke svare, for da blir det bare bråk.
Det stod bla: "Ikke alle dietter inneholder mat som er sunn for kroppen, det er jo Atkins et eksempel på. Det er tilogmed farlig for kroppen". :råll:
Det stod også: "Lindberg er ikke så farlig som Atkins, men heller ikke det kostholdet er MULIG å leve på resten av livet".

Jeg dauer. Jeg klarer ikke lese sånt, for jeg eksploderer!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 30-11-05, 09:12   #321
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Legger inn her et innlegg jeg la igjen hos Tricky kl 0200 i natt... som kan være interessant for flere...

Opprinnelig lagt inn av Tricky

Opprinnelig lagt inn av Ziggy i OE-tråden
Ernæringsmessige anbefalinger basert på den nåværende biokjemiske fagkunnskapen, stipulerer det daglige inntaket av proteiner til å ligge mellom 30 til 40 gram, for karbohydrater ligger disse anbefalingene mellom ca. 40 til 100 gram. Dette innebærer i følge kostholdsfilosofien Optimal Ernæring (OE) at det resterende energibehovet bør inntas i form av fettholdige matvarer.

Opprinnelig lagt inn av Tricky



Da har jeg et spørsmål. Hva har da alt snakket om at man må ha nok proteiner viss ikke mister man muskler også videre. Det er vel sjelden man kommer under 40 gram proteiner i løpet av en dag?!

Poenget her er at det proteinet som kroppen selv bryter ned, ikke blir skilt ut i form av avfallsstoffer, men heller blir gjenbrukt i cellenes proteinsyntese. Tar man dette med i betrakningen, ja så skal ikke kroppens faktiske behov for proteiner være mere enn dette.

Grunnen til de anbefalingene man fra før av har vært vant til, kjenner jeg ikke i sin helhet, men faktum er det at et stort inntak av karbohydrater øker forbrenningen og stoffskiftet i kroppen. Dette innebærer at kroppen bryter ned mere bindevev, herunder proteiner, enn den vil gjøre ved en optimal fordeling av næringsstoffene, som vil senke forbrenningen og stoffskiftet til et for kroppen optimalt nivå.

For de av dere som har lest Lutz, så har dere vel etter hvert blitt klar over at han kobler et økt inntak av karbohydrater, noe som medfører et økt stoffskifte, til en økt risiko for kreft, da kroppen MÅ kvitte seg med den overflødige glukosen man har fått i seg. Dette prøver den å gjøre ved først å lagre oveskuddsglukosen i levra, dernest i musklene, er ikke det nok, så setter den igang å fyller opp kroppens fettceller... problemet er bare det at den ofte ikke klarer å omdanne all den overflødige glukosen som kroppen tilføres... Kroppen prøver da også å øke forbrenningen, noe som også øker stoffskiftet, og det er i kjølvannet av dette at kroppen kan få problemer...

Det som her kan skje, er at cellene ikke klarer å omdanne nok glukose til pyruvat, som så omdannes til aerob energi i mitokondriene, og derfor går over til å produsere energi anaerobt.

For når glukose- og insulinkonsentrasjonen i blodet og cellene blir for høyt, kan cellene dedifferansieres og danne kreftceller, slik at de kan forbrenne enda mere glukogen. For kreftcellenes hovednæringsstoff er bortimot utelukkende glukogen... dette fordi kreftcellene danner energi anaerobt, dvs gjennom en glykolyselignende fermenteringsprosess i cytocolet, og ikke i mitokondriene slik normale celler gjør.

Jaja...kanskje litt teknisk dette...men det er dette jeg sitter å leser på nå...så da måtte jeg bare benytte meg av anledningen til å klargjøre mine egne kunnskaper om dette...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 30-11-05, 09:35   #322
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy


Poenget her er at det proteinet som kroppen selv bryter ned, ikke blir skilt ut i form av avfallsstoffer, men heller blir gjenbrukt i cellenes proteinsyntese. Tar man dette med i betrakningen, ja så skal ikke kroppens faktiske behov for proteiner være mere enn dette.

Grunnen til de anbefalingene man fra før av har vært vant til, kjenner jeg ikke i sin helhet, men faktum er det at et stort inntak av karbohydrater øker forbrenningen og stoffskiftet i kroppen. Dette innebærer at kroppen bryter ned mere bindevev, herunder proteiner, enn den vil gjøre ved en optimal fordeling av næringsstoffene, som vil senke forbrenningen og stoffskiftet til et for kroppen optimalt nivå.

Jeg bare nevner at den viktigste suksessfaktoren for å bygge og bevare muskellmasse er å ha et høyt nok protein inntak. Dette er ikke bare bevist gjennom forskning, men også de fleste "byggere" sin erfaring. Mine resultater forbedret seg dramatisk når jeg fikk et høyt nok protein inntak.
Hva som er høyt nok er dog ikke helt avklart, men under hard trening så vil jeg påstå at svaret ligger mellom 1,5- 2 gram protein pr.kg kroppsvekt.

Når man slanker seg så er det jo ikke akkurat et mål å få mindre forbrenning ,heller tvert i mot. Ved en del dietter så legger man inn karbo dager for å øke leptin nivåene for å unngå mindre forbrenning. Hvordan vil karbo dager påvirke en OE diett?

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 30-11-05, 10:05   #323
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Når det gjelder hard trening, så kan det nok stemme...jeg tok her utgangspunkt i en generell forklaring om hvordan det henger sammen...

Det er ingen som er uenig i at man ved hard trening bryter ned mere muskelmasse, og at kroppen omdanner mere proteiner til glukose for å dekke energibehovet i forbindelse med treningen... derved vil man også få et økt proteinbehov slik som du skisserere her... så vi er nok ikke uenige på dette punktet nei...

Men du...jeg snakker ikke om å få en liten forbrenning/lavt stoffskifte...men om å få en stabil, normal og jevn forbrenning og stoffskifte... de som har gått på lavkarbo en stund... for så å gå på et karbokick kjenner nok den følelsen man får i kroppen da alle mekanismer settes igang for å holde blodsukkeret nede... det er denne reaksjonen som kan være problematisk over tid... poenget er at man etter en stund ikke merker "sukkerrushet" man utsetter kroppen for...

Det jeg snakker om er at man bør prøve å unngå å få et for høyt stoffskifte...for det er ved en for rask celledeling at sjansen for at det oppstår uønskede mutasjoner lettere kan oppstå... det er dette jeg snakker om...

*...man får desverre ikke med seg alt når man sitter og knoter på tastaturet kl 02.00 etter en lang dag med lesing heller da...*


Sist redigert av Ziggy : 30-11-05 kl 10:24.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 30-11-05, 10:29   #324
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Når jeg leser bibelen (kaller den bare for det hehe) nå, så blir jeg mer og mer skremt over kostholdet til folk, inkludert mitt tidligere... :sjokk:
Tenk på alle GRAVIDE som spiser søppel... Jeg gjorde det selv og fikk svangerskapsforgiftning, og kan takke høyere makter for at det gikk så strålende til tross for prematur fødsel osv... Når man spiser slik utsetter man jo fosteret for mutasjoner og u name it...
Ikke rart det er mange fødselsskader, mutasjoner, hyppige spontanaborter osv, med den mengden korn og sukker folk får i seg idag...

Jeg er LIVREDD for å havne på sykehuset igjen i neste svangerskap (lå inne nesten 4 uker sist, 2 uker før fødselen, 10 dager etter) for maten er jo helt RÆVVA! Du kan velge mellom risgrøt/havregrøt eller brødskiver til frokost, lunsj og kvelds, og middagen består stort sett av en haug med poteter, pasta eller ris, med en liten vassen brokkolikvast eller en vassen gulrot, bittelitt saus eller en liten pakke brelett ( ) og et lite stykke fisk eller kjøtt, samt dessert (frukt, yoghurt eller dagens dessert, som ofte er gele eller pudding).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 30-11-05, 15:26   #325
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

og jeg som skal på sykehuset på mandag ... jaja orker vel uansett ikke spise så mye

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no