Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-09-09, 18:15   #1
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Den gamle kaloritelleren i meg har litt vanskelig for å akseptere at jeg ikke skal telle kalorier lengre, men enn så lenge klarer jeg å overkjøre den stemmen i hodet.

Men så ser jeg at Atkins'ere teller kalorier og ligger på ca 2000 kcal om dagen og da kjenner jeg jeg får panikk. Jeg spiser jo mye mer enn det med de smørmengdene jeg dytter i meg. Skal jeg telle kalorier også, men la flesteparten av dem være fett?

*panikk*

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 18:23   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Den gamle kaloritelleren i meg har litt vanskelig for å akseptere at jeg ikke skal telle kalorier lengre, men enn så lenge klarer jeg å overkjøre den stemmen i hodet.

Men så ser jeg at Atkins'ere teller kalorier og ligger på ca 2000 kcal om dagen og da kjenner jeg jeg får panikk. Jeg spiser jo mye mer enn det med de smørmengdene jeg dytter i meg. Skal jeg telle kalorier også, men la flesteparten av dem være fett?

*panikk*

Hvis du har tenkt å prøve ketolysekuren (og har boka og har lest den og tenkt å følge den..) så skal du ikke telle kalorier.

Hvis jeg husker rett, så er det kun i et spesiellt tilfelle man skal/kan telle kalorier på ketolysekuren, og det er hvis man har vært lenge på et platå (og har fremdeles masse kg igjen - ikke de siste 3-5!). Kaloritellingen der var vel bare en av tre metoder å "kickstarte" vektnedgangen igjen på.
(Boka er på utlån, så jeg får ikke sjekket dette nå)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 20:01   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Atkinsere som teller kalorier?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 21:40   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Nope, Atkins teller IKKE kalorier. Det er ikke en del av den originale filosofien eller noe som anbefales på generell basis.

MEN

han sier at for NOEN mennesker kan det være nødvendig å kanskje måtte telle kalorier også. Slik som f.eks. om du har lavt stoffskifte. Han sier også at OM man f.eks. skal telle kalorier så er det mest optimale for vektnedgang (om man ikke går ned ved å følge induksjon) 10-12 ganger din egen kroppsvekt i lb. Dvs. om du veier 70 kg, dvs. 154,32 lb, så anbefales det et kaloriinntak på mellom 1543 og 1852 kalorier pr dag. Er du tyngre trenger du mer, er du lettere trenger du mindre.

Det er veldig viktig å huske på at dette kun er en anbefaling om man står fast og ikke komme videre på annen måte.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 21:51   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Et av problemene om man har lavt stoffskifte kan jo faktisk være at man ikke får i seg nok mat på grunn av manglende apetitt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 21:53   #6
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

På det amerikanske lowcarbforumet jeg er på, er det iallefall helt ville med kaloritellingen. Det skal helst være lowcarb og lowcalorie i det meste, gjerne fat reduced. Det er kanskje til senere Atkins-faser det?

Nå spiser jeg salat med biff, avocado og mozzarella, samt minicherrytomater (ertestørrelse). Nam!

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 21:59   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Det synes jeg høres skummelt ut. Med mindre man er oppe i et høyt antall karbohydrater, typ sånn 70-80 gram pluss, så er det stort sett liten gevinst i å kutte fettet. Det kan faktisk være farlig for kroppen om man kutter nok! (Google Kimkins, så skjønner du hva jeg mener ...)
Da følger de i tilfelle IKKE Atkins! Atkins er fettliberalt, særlig i induksjonsfasen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 22:20   #8
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det synes jeg høres skummelt ut. Med mindre man er oppe i et høyt antall karbohydrater, typ sånn 70-80 gram pluss, så er det stort sett liten gevinst i å kutte fettet. Det kan faktisk være farlig for kroppen om man kutter nok! (Google Kimkins, så skjønner du hva jeg mener ...)
Da følger de i tilfelle IKKE Atkins! Atkins er fettliberalt, særlig i induksjonsfasen.

Ja, ikke vet jeg. Var derfor jeg måtte spørre her - jeg forholder meg til norsk ketolyse

De har også et underforum for "eat fat, get thin" hvor du spiser 60-70% fett MEN teller kalorier, så du ender på rundt 1500+/- avhengig av kroppsvekt.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 22:51   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Ja, ikke vet jeg. Var derfor jeg måtte spørre her - jeg forholder meg til norsk ketolyse

De har også et underforum for "eat fat, get thin" hvor du spiser 60-70% fett MEN teller kalorier, så du ender på rundt 1500+/- avhengig av kroppsvekt.

Da jeg en periode lå på 80+ prosent fett, så spiste jeg i hvert fall 2000-3000 kcal om dagen (jeg er "bare" femten kg overvektig).
Cluet er jo at vi har sult- og metthetssignaler. Det er en grunn til at de er der. Det er ikke alltid vi er like gode til å lytte til dem, men det er langt lettere om man spiser fett og har et stabilt blodsukker

For å si det enkelt, da. Du kan kun forbrenne karbohydrater (glukose) eller fett (ketoner). Proteiner må omdannes til glukose. Det vil si at dersom du kutter ut både fett og karbohydrater i kosten så står du igjen med proteinene, du vil med andre ord over tid spise opp dine egne muskler!
Bra du holder deg til Ketolyse sånn sett, selv om Atkins er like så liberalt på fettet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 23:33   #10
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Da jeg en periode lå på 80+ prosent fett, så spiste jeg i hvert fall 2000-3000 kcal om dagen (jeg er "bare" femten kg overvektig).
Cluet er jo at vi har sult- og metthetssignaler. Det er en grunn til at de er der. Det er ikke alltid vi er like gode til å lytte til dem, men det er langt lettere om man spiser fett og har et stabilt blodsukker

For å si det enkelt, da. Du kan kun forbrenne karbohydrater (glukose) eller fett (ketoner). Proteiner må omdannes til glukose. Det vil si at dersom du kutter ut både fett og karbohydrater i kosten så står du igjen med proteinene, du vil med andre ord over tid spise opp dine egne muskler!
Bra du holder deg til Ketolyse sånn sett, selv om Atkins er like så liberalt på fettet.

Takk for oppklaringen!

et annet spørsmål: Jeg sliter med å definere mett og sulten. Jeg er vant til at når jeg er svimmel av lavt blodsukker, da er jeg for sulten, men ellers er sonene grå. Det er vel en av grunnene til at kaloritelling fungerte dårlig, det var veldig lett å spise for mye. Jeg har også en tendens til å spise når jeg kjeder meg eller må gjøre ting jeg synes er vanskelig. Vil sult- og metthetsfølelsen bli bedre etterhvert?

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 23:34   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Jeg opplevde i hvert fall at denne følelsen som het sulten dukket opp for så å finne ut hvordan det var å være mett!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 00:19   #12
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg opplevde i hvert fall at denne følelsen som het sulten dukket opp for så å finne ut hvordan det var å være mett!

Da krysser jeg fingrene. Nå spiste jeg litt "snacks" (oste-og-egg muffins med philadelphia og røkelaks) fordi jeg forventet å være sulten og fordi jeg utsetter oppgaveskriving... Om jeg egentlig var sulten, vet jeg ikke.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 09:48   #13
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Withney Houston fulgte LCLFLPLCHH-dietten i flere år. Hun ble jo skikkelig fin!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 10:40   #14
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

skal vi se... Low Calorie, Low Fat, Low Protein, Low ehm.. Cardio? Calsium? Care? og High Heroin?
Hadde jeg rett? Får jeg premie?

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 10:42   #15
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Har hun vært overvektig?

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 10:49   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

skal vi se... Low Calorie, Low Fat, Low Protein, Low ehm.. Cardio? Calsium? Care? og High Heroin?
Hadde jeg rett? Får jeg premie?

Cocaine?
Nei, Whitney Housten har vel aldri vært overvektig, annet enn når hun drasset rundt på omtrent åtti kg ekstra i form av en avdanka R&B-stjerne kalt Bobby Brown

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 11:11   #17
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

skal vi se... Low Calorie, Low Fat, Low Protein, Low ehm.. Cardio? Calsium? Care? og High Heroin?
Hadde jeg rett? Får jeg premie?

Her syns jeg du burde gi deg selv en premie, ja!

Low Carb Low Fat Low Protein Low Calorie High Heroin er den velkjente dietten som garantert knuser ethvert gjenstridig platå. Anbefales absolutt ikke...

Photo: Fantastisk god og alternativ definisjon av overvekt du hadde der!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 11:14   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Photo: Fantastisk god og alternativ definisjon av overvekt du hadde der!


-

Ja, jeg har selv drassa rundt på drøyt søtti kg overvekt i mange år, så jeg vet hvordan det er

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 11:23   #19
inel
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 292
inel har en fantastisk aura rundt seginel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

__________________



Min journal
inel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 11:40   #20
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Her syns jeg du burde gi deg selv en premie, ja!

Low Carb Low Fat Low Protein Low Calorie High Heroin er den velkjente dietten som garantert knuser ethvert gjenstridig platå. Anbefales absolutt ikke...

Photo: Fantastisk god og alternativ definisjon av overvekt du hadde der!


-

Selvfølgelig. Jeg glemte carb, doh!

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 13:38   #21
NinaOp
Medlem
 
NinaOp sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Brumunddal
Innlegg: 137
NinaOp er ny på veien

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Cocaine?
Nei, Whitney Housten har vel aldri vært overvektig, annet enn når hun drasset rundt på omtrent åtti kg ekstra i form av en avdanka R&B-stjerne kalt Bobby Brown



DAgens kommentar!! LOL!

__________________


NinaOp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse. Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 20:58   #22
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

På det amerikanske lowcarbforumet jeg er på, er det iallefall helt ville med kaloritellingen. Det skal helst være lowcarb og lowcalorie i det meste, gjerne fat reduced. Det er kanskje til senere Atkins-faser det?

Nå spiser jeg salat med biff, avocado og mozzarella, samt minicherrytomater (ertestørrelse). Nam!


Det finnes veldig mange rare av-arter av Atkins der ute. Spesielt på mange av de amerikanske forumene. Det er skremmende. Jeg har vært innom de fleste forumen siden jeg kom på nett. Men jeg startet med Atkins kosthold i 1982 (før internet) og har lest veldig mye rart. Skal du følge et amerikansk forum når du går på Atkins er det AATW (Atkins All The Way) som er de desidert beste. Både grunnleggeren Brian Z og de fleste av medlemmene kommer fra ABTB (Atkins By The Book) som forsvant med grunnleggeren i en orkan eller noe..... En Amerikansk venninne av meg som tidligere arbeidet for Atkins Support (før enka solgte selskapet) er fremdeles med der.

Kimkins er det verste. Men hun stjal bare de delene av dietten som passet henne og laget sin egen diett med sitt eget navn. Saken mot henne svever i rettssstemet fremdeles. Dama sender meg enda mailer etter at jeg fortalte henne hva jeg mente. Hun er ikke bare LITT gal

For å skyve alle misforståelser til side: Det finnes bare EN Atkins. Og det er det så står i bøkene hans.

Atkins er LCHF Low Carb High Fat
Optimal fordeling på induksjon:

70-75 % fett
20-25 % protein
5 % karber

Man teller ikke kalorier, men har BÅDE vekt og mål stått stille i 14 dager eller mer, anbefales det at man også ser på kaloriene. Det er ikke et bestemt tall for alle, men som tidligere nevnt 10-12 ganger din aktuelle kroppsvekt i pund/lb pr dag.


Det er også andre metoder som fettfaste og et par andre - uten at jeg vil gå i detaljer her. Ikke vil jeg anbefale dem heller....

Jeg har selv lavt stoffskifte av og på medisinering i flere år. For meg er Atkins anbefalinger perfekte. Mary Shomon har skrevet en bok som heter The Thyriod Diet. Hun regner ting ut på en annen måte, men kommer også frem til en konklusjon som er veldig nær Atkins. Spesielt når det gjelder kalorianbefalingene. Har heller ikke hørt at man får dårlig apetitt av lavt stoffskifte, men noen har kanksje det....

Og Whitney Houston var tjukk engang. Rett etter at hun fødte datteren. Men hun kom ganske fort ned i vekt. Siden har det vært skrevet veldig mye om hennes spiseforstyrreler og dop, Hun ble uansett tynn som en spiker - uten at det så spesielt sundt ut

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 22:23   #23
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Nille: Det er bare det jeg har lest flere steder, om hypotyerose, at man legger på seg/har problemer med å gå ned i vekt til tross for dårlig apetitt og/eller lavt matinntak. Akkurat som det står motsatt om høyt stoffskfite. Det stemmer på meg i hvert fall

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 13:55   #24
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nille: Det er bare det jeg har lest flere steder, om hypotyerose, at man legger på seg/har problemer med å gå ned i vekt til tross for dårlig apetitt og/eller lavt matinntak. Akkurat som det står motsatt om høyt stoffskfite. Det stemmer på meg i hvert fall

Åja var det det du mente. Misforsto deg.... Det er selvfølgeli helt rett at man legger på seg på tross av lavt matinntak.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene? manesh Lavkarbo generelt 11 06-02-08 12:45
Teller ikke TE som en del av den daglige vannmegden? Hvorfor ikke? SkinnyToBe Ketolysekuren 24 23-09-07 21:53
Teller dere kalorier? villebill Ketolysekuren 8 22-04-07 21:20
Teller vi kalorier? Bente D Ketolysekuren 7 19-03-07 19:46
Dr.Atkins Karbo-teller SjokoMons Atkins kosthold 7 25-05-06 23:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no