Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Steviaplanter i heimen ...

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-06-08, 19:42   #1
isola
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 42
Innlegg: 112
isola er ny på veien
Question

Steviaplanter i heimen ...

Ja, jeg satt og leste litt om Stevia nå, og det ser jo unektelig ut til å være noe bra.
Å plante det hjemme ser ut til å være det enkleste på sikt, men når man så
har en plante - then what? Hvordan bruker man det?

isola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 21:54   #2
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Steviaplanter i heimen..

Godt spørsmål! Jeg lurer og!

Og hvor får man kjøpt planten?

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 23:03   #3
Up-and-down
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 35
Up-and-down er på en erverdig vei

Sv: Steviaplanter i heimen..

Jeg kjøpte frø fra Örtagärden i Sverige, og sådde tidligere i vår. Det kom opp ca 7-8 planter, men noen døde på merkelig vis. Uansett - har nå 4 stk igjen, som vokser og trives. De er ikke så veldig store foreløpig, men jeg har toppet dem så de skal bli tettere, og det forsinker jo veksten litt. Har smakt på bladene og det smaker jo ikke akkurat flere hundre ganger søtere en sukker foreløpig, men det sies at det blir søtere når det tørker... Får se!

Noen sier det er vanskelig å få Stevia til å spire, og sverger til å få stiklinger fra noen som har planten. Men da må en jo kjenne noen som har det da, og det gjør ikke jeg.. Dersom det går bra med mine planter kan jeg kanskje dele ut stiklinger om en måned eller to, men lover ingenting. Først må mine egne planter vokse seg store.

Up-and-down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach/Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 23:23   #4
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Steviaplanter i heimen..

Spennende! Håper vi får høre hvordan det går med Stevia-plantene dine. Bilder?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 23:27   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Steviaplanter i heimen ...

Jeg har også tenkt til å gjøre dette, har bare ikke somlet meg til å finne en plantebutikk som selger frøene. Burde kanskje ringe litt rundt?

I mellomtiden planlegger jeg å hive splendaen min og gå til innkjøp av sukrin. Det virker en god del bedre, nå som jeg har lest meg litt opp på det.
Men føles jo unektelig litt stas å lage sitt eget "sukker"

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 23:34   #6
isola
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 42
Innlegg: 112
isola er ny på veien

Sv: Steviaplanter i heimen ...

Medurt tror jeg det var som selger frøene.

isola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 23:39   #7
Up-and-down
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 35
Up-and-down er på en erverdig vei

Sv: Steviaplanter i heimen ...

Tror mange selger frø - er jo litt trendy med Stevia om dagen. Mener jeg så poser hos Mester Grønn også.. Men, har lest litt på noen hagesider og det virker som om det kan være vanskelig å få frøene til å spire. Antar at det da har noe med kvalitet på frøene å gjøre. Jeg har i hvert fall lykkes fint med mine frø, og det samme har et par stykker på jobben, som også bestilte fra samme sted. Det er helt enkelt å bestille fra Sverige - ikke noe problem med toll og sånn når det er under 200 kr. Og det har masse annet spennende her også: www.ortagarden.com

Skal se om jeg ikke kan få lagt ut noen bilder av plantene mine etterhvert! Og oppdatere!

Up-and-down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach/Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 00:53   #8
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Steviaplanter i heimen ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men føles jo unektelig litt stas å lage sitt eget "sukker"

Jepp! Jeg og!

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 06:42   #9
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Steviaplanter i heimen ...

Jeg kjøpte mine Stevia frø hos Botania i Skien.

Jeg sådde for en mnd siden, å nå har det kommet opp 4 søte planter:-) Bittesmå ennå, men sterke og flotte.. Gleder meg til de er store og flotte!

Det går ann å bestille Stevia dråper også, men jeg er ikke sikker på hvor de selges:-)

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 10:39   #10
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Steviaplanter i heimen ...

Noen her inne hadde bestillt steviafrø fra en norsk forhandler, telefonnummeret var 33381810. Men jeg husker ikke hva forhandlerern het, mulig det var Botania i Skien.

Jeg skal i allefall bestille derfra.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 23:16   #11
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Steviaplanter i heimen ...

Hei folkens,

Sjøstrand gartneri i Asker hadde Stevia-planter da jeg var der nå i helgen!

For de som bor i nærheten, eller har bil og bor i oslo/østlandsområdet

Og grunnen til at jeg dro helt dit fra Oslo, er at de ikke sprøyter urtepantene sine (bruker riktignok vanlig kunstgjødsel, så de er dermed bare halveis økologiske) - ekstra bonus!


Men jeg tjuvsmakte litt på en, og den smakte jo nesten som kunstig sukker - en plante liksom (hallo?) . Snodige greier!

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 17:10   #12
Up-and-down
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 35
Up-and-down er på en erverdig vei

Sv: Steviaplanter i heimen ...

Hei!

Lovte å sende bilder av mine Steviaplanter - og her er de:

Stevia.jpg

Stevia2.jpg

Up-and-down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach/Lindberg Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 17:17   #13
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Steviaplanter i heimen ...

Wow! Så fine! Så heldig du er - egne sukkerplanter å greier!

Nå fikk jeg lyst til å dyrke noen selv. Hmmm... Nå må jeg på jakt etter frø.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 20:35   #14
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Steviaplanter i heimen ...

Fortsatt Stevia-planter da jeg var der ute idag Store og fine, til 39kr.

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 15:28   #15
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Steviaplanter i heimen ...

Må bare mase litt til jeg...

...og si at nå har de det på Plantasjen også (i alle fall den på Storo).

Sånn, da er det vel tilgjengelig for alle!

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 11:38   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Steviaplanter i heimen ...

Kult! Har ikke kommet så langt i stevia-prosjektet mitt enda, slit å skulle slepe på en stor pose jord også, samt at jeg trenger potter.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo-julaften i Benzo heimen Benzo Lavkarbo generelt 9 24-09-05 15:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no