Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

FT4 på vei opp - uten medisinering

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-04-11, 21:00   #1
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

FT4 på vei opp - uten medisinering

Litt fascinert over utviklingen i blodprøvene mine... jeg har jo ligget helt nede på under 14, men på tre uker nå har verdiene på fritt tyroksin økt fra 17.6 til 20.6... er dette normalt da? Kan det skyldes knutestrumaet de mener ha sett ved skjoldbruskkjertelen?
Blir rent forvirret her... er jo greit at prøvene er "rare" så lenge formen er rævva - men nå synes jeg virkelig at legen bør purre på utredningen jeg står på venting til...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 21:14   #2
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: FT4 på vei opp - uten medisinering

Fascinerende er ordet.

Jeg vil anta at det kan skyldes knutestruma, dersom den opptrer som det de kaller en autonom knute, at den produserer thyroksin uansett TSH-nivå.

Hvordan er TSH-en din forhold? Hvordan er jod-nivået ditt? I gamle dager ble så godt som alle behandlet med jod-tilskudd, men det har jo gått av moten...

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 23:21   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: FT4 på vei opp - uten medisinering

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Fascinerende er ordet.

Jeg vil anta at det kan skyldes knutestruma, dersom den opptrer som det de kaller en autonom knute, at den produserer thyroksin uansett TSH-nivå.

Hvordan er TSH-en din forhold? Hvordan er jod-nivået ditt? I gamle dager ble så godt som alle behandlet med jod-tilskudd, men det har jo gått av moten...

TSH har vært veldig lav, men steget nå til 1.52 fra 0.6 om jeg husker rett, finner ikke arket i farten. Jod vet jeg ikke om er målt en gang, husker du "navnet" som vil stå på prøvearket?
Jeg må nevne dette til legen på mandag, synes såpass økning på så kort tid er litt bemerkelsesverdig...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 20:51   #4
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: FT4 på vei opp - uten medisinering

Altså når både T4 og TSH går opp så er det mindre sannsynlig med knutestruma og skumle diagnoser kastet ut av ukjente på nettet.

TSH er forkortet Thyroid Stimulating Hormone, altså ikke et stoffskiftehormon som sådan, men et signal fra hypofysen om hvor mye stoffskiftehormon som hadde passet akkurat nå. 1 er regnet som balansepunkt for friske. 1< Ja, takk raska på, 1> slappalitta, blir stressarei.
Det som derimot skal taes med litt alvor er prøvetakingstidspunktet. TSH er regnet for å være høyest på morgenen og stoffskifteprøver skal taes tidlig om morgenen fastende, også medikamentfaste.

Har disse TSH-prøvene blitt tatt til litt forskjellig tid så er det ikke så veldig viktig for tolkningen av stoffskiftet. Ikke at du har voldsomme utslag på noen måte, dersom du skulle ha noen overproduksjon av t4 ville TSH synke, og ganske mye.

Hvis TSH ikke er høyere enn 1,5 som er godt innenfor vanlig intervall, så er nok T4-stigningen akkurat det kroppen vil ha.

De gode nyhetene er bla at jeg er teit

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 20:55   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: FT4 på vei opp - uten medisinering

Sitat:

Altså når både T4 og TSH går opp så er det mindre sannsynlig med knutestruma og skumle diagnoser kastet ut av ukjente på nettet.



Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

De gode nyhetene er bla at jeg er teit

Du er IKKE teit! Du er en kilde til mye godt og bra!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 20:57   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: FT4 på vei opp - uten medisinering

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Altså når både T4 og TSH går opp så er det mindre sannsynlig med knutestruma og skumle diagnoser kastet ut av ukjente på nettet.

TSH er forkortet Thyroid Stimulating Hormone, altså ikke et stoffskiftehormon som sådan, men et signal fra hypofysen om hvor mye stoffskiftehormon som hadde passet akkurat nå. 1 er regnet som balansepunkt for friske. 1< Ja, takk raska på, 1> slappalitta, blir stressarei.
Det som derimot skal taes med litt alvor er prøvetakingstidspunktet. TSH er regnet for å være høyest på morgenen og stoffskifteprøver skal taes tidlig om morgenen fastende, også medikamentfaste.

Har disse TSH-prøvene blitt tatt til litt forskjellig tid så er det ikke så veldig viktig for tolkningen av stoffskiftet. Ikke at du har voldsomme utslag på noen måte, dersom du skulle ha noen overproduksjon av t4 ville TSH synke, og ganske mye.

Hvis TSH ikke er høyere enn 1,5 som er godt innenfor vanlig intervall, så er nok T4-stigningen akkurat det kroppen vil ha.

De gode nyhetene er bla at jeg er teit

Har stort sett tatt prøvene innenfor et par timer på morgenen hver gang - fastende også medikamentmessig. Jeg har tatt enormt mange hormonprøver siden januar - og de har ligget på jevnt nivå. Det er derfor jeg reagerte på at den nå var over 20 plutselig... Jeg tenker spesielt på at det ikke var særlig endring i TSH. Alle verdiene er jo innenfor normalen foreløpig - så vi får se.

Alt går sååååå treeeeegt i helsevesenet for jeg er jo ikke syyyyyk nok til å bli prioritert!!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 20:58   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: FT4 på vei opp - uten medisinering

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.



Du er IKKE teit! Du er en kilde til mye godt og bra!

Haha, den så jeg ikke før etterpå. Er du teit? Din eller andres oppfatning? Takknemlig uansett for tilbakemeldingene dine jeg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 21:24   #8
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: FT4 på vei opp - uten medisinering

Viktig å følge opp de gangene jeg tar feil også, da. Ikke bare være høy på pæra.

Dersom T4 var for mye eller plutselig, ville TSH synke dramatisk, altså mot 0,01 og deromkring. Det er mulig akkurat denne sammenhengen faktisk holder på å rette seg ut for deg.

Jeg ser også at min T4 stiger på lavkarbo, men så er jeg gravid og da skal den stige i alle tilfelle.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 21:32   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: FT4 på vei opp - uten medisinering

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Viktig å følge opp de gangene jeg tar feil også, da. Ikke bare være høy på pæra.

Dersom T4 var for mye eller plutselig, ville TSH synke dramatisk, altså mot 0,01 og deromkring. Det er mulig akkurat denne sammenhengen faktisk holder på å rette seg ut for deg.

Jeg ser også at min T4 stiger på lavkarbo, men så er jeg gravid og da skal den stige i alle tilfelle.

Himla du så mange gravide det er her nå!!! Må passe meg jeg...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 23:19   #10
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: FT4 på vei opp - uten medisinering

Ja, det er skikkelig smittsomt ...

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mat uten egg miapusen Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 19-10-10 22:30
Dip uten melkeprodukter? guro Spørsmål om matvarer og oppskrifter 13 10-11-09 15:39
Wok uten nudler :) Tess Middag 4 05-03-08 23:02
Er det noen her som har fått "drahjelp" av medisinering? Lollypop! Lavkarbo generelt 24 21-11-07 14:07
kognitiv terapi, like godt som medisinering Summer Nyheter / media 0 05-04-05 15:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no