Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Idrett på høyt nivå + lavkarbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-09-11, 15:01   #1
tobiass1
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1
tobiass1 er på en erverdig vei

Idrett på høyt nivå + lavkarbo?

Hei.
Jeg er en kickboxer/kampsport utøver på 22 år.
Når jeg trener normalt og spiser "normalt" så veier jeg 94kg.
Når jeg går kamp veier jeg 89kg.

Måten jeg går ned på er og spise mindre, mere proteiner, spiser mere rent.
Da går jeg gradvis ned i vekt, også tar jeg resten i badstuen hvis jeg MÅ det..

Det som er er at jeg kunne tenke meg og ligge på 89-90 kg alltid. Men hver gang jeg går ned, så går jeg opp igjen når konkuransen er over.
Derfor har jeg lyst til og prøve og spise lavkarbo mat og ligge på 89kg året rundt.. Hvordan er det og drive med kampsport på et høyt nivå og kun spise fett og proteiner?

Jeg kan også fortelle om at av en eller annen grunn så virker det som jeg sliter mere med blodsukkeret enn andre.. Jeg har ustabilt blodsukker..

tobiass1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 15:45   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Idrett på høyt nivå + lavkarbo?

Er du utredet for ditt ustabile blodsukker? Uansett tror jeg at det å forsøke og spise lavkarbo i et par mnd vil fortelle deg om dette vil kunne avhjelpe og gjøre blodsukkeret ditt mer stabilt.

Flere aktive idrettsutøvere har gått over til å spise lavkarbo, feks den svenske skiskytteren Bjørn Ferry - bare husk at lavkarbo kan inneholde ingen eller opptil 150 kh, slik at du må sannsynligvis finne "ditt" nivå ved og prøve deg litt fram Noen opplever at de mister eksplosivitet, men som sagt så kan dette justeres ved at du finner "ditt" kh nivå for å fungere optimalt. Derimot må du huske på at de aller fleste opplever utrolig stor endring i utholdenhet, noe som kan komme godt med i kamper - du går altså sjeldnere tom for krefter.

De første par ukene kan det være tøft og trene så hardt som du gjør til vanlig, så legg gjerne starten til en periode du kan ta det litt roligere. Dette fordi kroppen bruker litt tid på å gå over fra å hente energi fra kh - til fett. Det er svært viktig og spise nok mat i denne perioden.

Nybegynnertråden til arnakristin som linkes til nederst i min signatur vil hjelpe deg litt mer i starten med spørmål som ofte kommer opp

Sjekk også ut bloggene til Pål Jåbekk ("ekspert" på trening og lavkarbo), Espen Rostrup og Thomas Geisner - som begge er hjerteleger ved Haukeland sykehus. Alle disse har mye god info om trening og lavkarbo Pål har også en del fine innlegg her inne, finn han på medlemslista og se hva han har delt med oss

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 15:52   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Idrett på høyt nivå + lavkarbo?

Guttungen min er langdistanseløper og konkurrerer både innen- og utenlands.
Han går på lavkarbo, men ligger på 80-100 kh pr dag, litt mer i forbindelse med løp og intervalltreninger. Han er strålende fornøyd med dette kostholdet og har perset på flere distanser dette året.
Har lest at eksplosive idretter som f.eks. kampsport krever noe høyere kh-mengde for å prestere maksimalt enn utholdenhetsidretter.
Men du kan jo prøve deg litt frem?
Lavkarbo er ikke bare ketosevarianten med max 15 kh pr dag, men alt opp til 150 kh pr dag.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt kolesterol på lavkarbo Manina Fysisk og mental helse 22 31-10-11 20:15
Lavkarbo og høyt kolestreol BenteR Spørsmål og svar 0 28-05-11 01:09
Lavkarbo og høyt stoffskifte Songe Stoffskifte / hormonproblemer 1 15-05-11 16:57
Lavkarbo og høyt kolesterol Vision Lavkarbo generelt 11 14-01-09 15:41
Lavkarbo og idrett/trening 205gti16v Trening 21 23-05-07 00:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no