Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Min bmi 19,5!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-08-11, 08:55   #1
antiusure
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 33
Innlegg: 7
antiusure er på en erverdig vei

Min bmi 19,5!

Er det vanskelig å miste vekt i ketose da jeg har en bmi på 19,5?
Grunnen til at jeg spiser lavkarbo er hovedsaklig for å ha et bra kosthold, men kickstarta den med ketose og kommer til å fortsette med det til jeg er godt vant og har kontroll uten å "telle".
Er det viktig å ha oversikt på kalorier i tillegg? Har surfet lenge på nettet, men er vanskelig å finne 1 svar som kommer igjen og igjen. Alle har tydeligvis forskjellig mening.
Har også lest at noen lurer på om de får i seg Nok fett. Må det være mye fett, eller kan mye av det byttes ut med protein?


Tusentakk for svar!!

antiusure er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 10:00   #2
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min bmi 19,5!

Hei!
Skal du ned i vekt? Syns du hadde veldig lav BMI, jeg.
Ettersom jeg har skjønt så er ketose vektregulerende på den måten at veier du lite så går du opp.Det kommer sikkert svar til deg fra andre som har bedre greie på det.

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 10:54   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Min bmi 19,5!

Trenger du virkelig å miste vekt med så lav BMI?

Om det er kroppsformen du er misfornøyd med så er antakelig trening viktigere enn vektnedgang? Om det er kostholdet du ønsker å fikse så vil nok en generell lavkarbo med vekt på sunt fett og mye grønnsaker være tingen. Eller du kan se på linken i signaturen min... det er en lavkarbovariant med vekt på naturlige ingredienser "fra steinalderkostholdet". Se også gjerne på treningsideene i Primal Blueprint.

Ketose er best for folk med en høy fettprosent siden det da finnes brennstoff for kroppen også når man ikke spiser. Fett og protein er ikke det samme og oppfyller ulike, men også delvis overlappende behov i kroppen. Om målet er ketose må man følge opp fettprosenten.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 11:18   #4
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Min bmi 19,5!

Ketose er vel egentlig for de med 15 kg pluss, noe du neppe har når du er undervektig.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 12:51   #5
antiusure
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 33
Innlegg: 7
antiusure er på en erverdig vei

Sv: Min bmi 19,5!

Vil litt ned i vekt ja, men skjønner at jeg ikke kommer til å rase av meg mange kilo. Trener en god del styrke og kondisjon fra før av og er klar over at det er det som former kroppen. Skjønner også at det er greit å ha litt fett på kroppen i utgangspunktet siden jeg vil bygge noen av muskelgruppene. Er ikke helt fersk på kosthold og trening. Men blir fort dårlig når jeg spiser mer fett enn protein, derfor lurte jeg på hvor viktig det var å få i seg mest fett. Vil jo ikke stagnere i vektnedgangen jeg alerede har hatt.
Har ikke alltid hatt bmi på 19,5. Har veid 12 kilo mer enn nå, men det har vært på lavkalori, noe jeg ikke klarer å holde i lengden å skaper dermed mye ubalanse i kosthold, livskvalitet og humør.
Så, for å få harmoni i det daglige med greit blodsukker og for å slippe "angsten" for å gå opp igjen, vil jeg spise lavkarbo.
Har bakt brød å laget egen frokostblanding å funnet masse forskjellig jeg kan spise så jeg kan trives med lavkarbo.
Jeg er 20 år og har ødelagt mange år på å misstrives med meg selv, så noen kan selvfølgelig si at bmi på 19,5 høres kjempeflott ut. Vet ikke helt hva fettprosenten min ligger på, men jeg vil uansett litt ned i vekt + bygge muskler. Er sikkert ikke mange kilo som blir borte fra vekta når jeg har trent mye styrke, men fettprosenten skal uansett ned.
Så derfor vil jeg vite om det er mulig å gå opp når jeg holder meg til ca 30 karbo om dagen?


Sist redigert av antiusure : 13-08-11 kl 13:07.
antiusure er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 13:18   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Min bmi 19,5!

Om du går over til ketolysemat og inntar samme antall kalorier som du gjør nå vil du gå ned litt vann de første dagene. Tre kg kanskje. Dette kanskje er nok for deg?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 13:22   #7
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Min bmi 19,5!

Du bør først bestemme deg for om du skal være i ketose eller ikke, å ligge på vippen kan bli traurig da du kan oppleve hodepine, kvalme o.l. Med 30 g om dagen kan det bli litt enten eller, kan være lurt å gå litt lavere eller litt høyere alt ettersom om du vil i ketose eller ei

Ja du kan gå opp, noen gjør det.

Dersom du skal i ketose er mye fett viktig, da det er en del av prosessen og noe av grunnen til at du går ned. Dersom du legger deg høyere i karbohydrater kan du senke fettnivået

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 13:50   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av antiusure, her.

Er det vanskelig å miste vekt i ketose da jeg har en bmi på 19,5?

Du er ingen 12-årig spinkel jentunge lenger, du er en voksen kvinne som skal ha pupper og former. Jeg mener du er litt ute å kjøre her.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 13:55   #9
Indiana
Medlem
 
Indiana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Innlegg: 91
Indiana er ny på veien

Sv: Min bmi 19,5!

Hvis du er så tynn som du er, og ikke spiser fett men lever ketogent, så vil kroppen din begynne å tære på musklene regner jeg med. Ketose er jo å forbrenne ganske mye fett pr dag, og hvis du ikke har og ikke inntar fett så må jo kroppen forbrenne noe annet.
Du kan jo prøve deg på PMSF hvis du heller ønsker å spise mer protein.

Dessuten er ketolyse vektregulerende, så du kan muligens gå opp i vekt.
Ville heller anbefalt deg å leve på høyere karbo-grense, sånn 50-ish og se hvordan kroppen din reagerer.

__________________



Igang med runde 2 av vektnedgang
Bloggen min
Indiana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf - ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 15:30   #10
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av antiusure, her.

Vil litt ned i vekt ja, men skjønner at jeg ikke kommer til å rase av meg mange kilo. Trener en god del styrke og kondisjon fra før av og er klar over at det er det som former kroppen. Skjønner også at det er greit å ha litt fett på kroppen i utgangspunktet siden jeg vil bygge noen av muskelgruppene. Er ikke helt fersk på kosthold og trening. Men blir fort dårlig når jeg spiser mer fett enn protein, derfor lurte jeg på hvor viktig det var å få i seg mest fett. Vil jo ikke stagnere i vektnedgangen jeg alerede har hatt.
Har ikke alltid hatt bmi på 19,5. Har veid 12 kilo mer enn nå, men det har vært på lavkalori, noe jeg ikke klarer å holde i lengden å skaper dermed mye ubalanse i kosthold, livskvalitet og humør.
Så, for å få harmoni i det daglige med greit blodsukker og for å slippe "angsten" for å gå opp igjen, vil jeg spise lavkarbo.
Har bakt brød å laget egen frokostblanding å funnet masse forskjellig jeg kan spise så jeg kan trives med lavkarbo.
Jeg er 20 år og har ødelagt mange år på å misstrives med meg selv, så noen kan selvfølgelig si at bmi på 19,5 høres kjempeflott ut. Vet ikke helt hva fettprosenten min ligger på, men jeg vil uansett litt ned i vekt + bygge muskler. Er sikkert ikke mange kilo som blir borte fra vekta når jeg har trent mye styrke, men fettprosenten skal uansett ned.
Så derfor vil jeg vite om det er mulig å gå opp når jeg holder meg til ca 30 karbo om dagen?

Hadde du sagt at du ikke skulle ned i vekt men kjøre lavkarbo for å holde deg der du er så hadde jeg forstått det. Men du sier jo at du uansett skal litt ned i vekt. Jeg syns jammen med ikke det er forsvarlig jeg. Nå har jeg ikke sett deg, og det er jo kun du som bestemmer over deg selv. Men når du spør på forum så får du svar.

Jeg syns du skal drite i den lille fettprosenten du måtte ha jeg og leve lavkarbo (av helsemessige fordeler), men ikke ligge så lavt at du er i ketose. Da er du sikker på at du holder vekta og ikke går opp som du er så redd for. (noe vi alle er) 30 g karbo er for lite. Det første du må gjøre er å begynne å trives med deg selv. Være glad i den du er. Hvis du ikke er det blir verken vekta eller fettprosenten bra nok og du bruker de neste 10 årene på å streve etter alt og ingenting.

Jeg er sikker på at du ser helt super ut, men konsentrer deg om å holde vekta og ikke gå ned ytterligere. Spis lavkarbo, tren og kos deg. Og ikke minst nyt livet. Lykke til.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 17:00   #11
Klådia
Juniormedlem
 
Klådia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 41
Klådia er på en erverdig vei

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Om du går over til ketolysemat og inntar samme antall kalorier som du gjør nå vil du gå ned litt vann de første dagene. Tre kg kanskje. Dette kanskje er nok for deg?

Det er kanskje ikke så rart nye folk her inne er misfornøyde med vektnedgangen sin når de får slike svar...

Sjansen for at en person som har slanka seg ned til en bmi på 19.5 mister 3 kg vann de første dagene er MINIMAL.

Selv har jeg 30-40 kg overvekt, og jeg gikk ikke ned 3 kg de første dagene. Brukte 3-4 uker på det. Første uka gikk jeg vel ned 1.5-2 kg. Og det med en bmi nærmere 40.

Klådia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 17:13   #12
Hund
Juniormedlem
 
Hund sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 41
Innlegg: 33
Hund er på en erverdig vei

Sv: Min bmi 19,5!

For det første: BMI sier veldig lite om hvordan en person ser ut, men skrekk og forferdelse er nærmest en automatisk respons her inne når noen forteller at de ligger under 20. Jeg, som selv har en BMI på 18 (og faktisk IKKE er radmager eller syk, tenke seg det!), må inrømme at jeg faktisk begynner å bli litt lei av det. Det er forståelig å være bekymret, men å komme med kommentarer av typen "næmmen lille venn, du er jo så tynn!" synes jeg er helt bak mål når man ikke en gang har sett et bilde av personen på andre siden. Skjerpings.

antiusure, din histore høres nesten ut som min egen, men jeg kan bare snakke for meg selv. Da jeg begynte på lavkarbo (rundt Mars) lå jeg på samme BMI som deg, og vekta har stått stort sett bom stille - til nå. De siste par ukene har jeg gått ned et par kilo. For dere som sitter og gisper foran skjermen: nei, jeg har ikke som mål å gå ned i vekt, men skjer det så skjer det. Da spiser jeg rett og slett bare ekstra mat. Null problem for meg.

Jeg ligger på 20 gram karbohydrater, hvilket er supert for meg. Har en øvre grense på 50g, men aner nesten ikke hvordan jeg skal klare å nå den. Jeg har intet behov for å legge meg høyere for nå, men tillater meg selv å gjøre det. Og ja, jeg trener også styrke/kondisjon uten problemer.

Jeg spiser mye fett (75 energiprosent), men tar jeg ikke feil ligger det lite bevis til rette for at du ikke skal kunne erstatte litt av fettet med proteiner (som jeg går ut i fra at du allerede spiser en del av siden du trener). Det skal veldig lite fett til for at energiprosenten øker raskt, så om du føler for det syns jeg du kan prøve deg fram fra 55-40-5 (fett-proteiner-karbohydrater) eller 60-35-5, og heller øke fra der om du ikke føler deg dårlig. Få i alle fall i deg en del fett, den er jeg enig i.

PS: Jo, en ting må jeg nesten spørre om. Når du sier du vil ned i vekt -- mener du da fettprosenten, eller selve tallet på vekta? Det kan være viktig å presisere slik at du unngår misforståelser. Jeg vil i alle fall råde deg til å satse på lavere fettprosent, med min fulle forståelse. For husk at muskler veier mer enn fett!


Sist redigert av Hund : 13-08-11 kl 19:09.
Hund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 17:20   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av Klådia, her.

Det er kanskje ikke så rart nye folk her inne er misfornøyde med vektnedgangen sin når de får slike svar...

Sjansen for at en person som har slanka seg ned til en bmi på 19.5 mister 3 kg vann de første dagene er MINIMAL.

Selv har jeg 30-40 kg overvekt, og jeg gikk ikke ned 3 kg de første dagene. Brukte 3-4 uker på det. Første uka gikk jeg vel ned 1.5-2 kg. Og det med en bmi nærmere 40.

Dette er ekstremt individuelt - noen har naturlig mye vann i kroppen mens andre har det ikke. Noen mister 4-5 kg den første uka, andre knapt en halv liter

Man vet ikke hvor mye vann man mister første uka før man er ferdig med første uka

Vil også kommentere kort TS spørsmål om å erstatte fett med protein. Dette bør du ikke gjøre om du ønsker og følge et ganske lavkarbo-kosthold, da kroppen din ikke vil fungere optimalt over tid med MEST protein som energikilde, og det kan potensielt være helseskadelig over tid. Du som har så lav BMI har ikke store fettlagre, og du vil rett og slett sulte kroppen din om du kutter karbo OG fett i ditt daglige kosthold. Helse bør være første pri - så pass på at du spiser variert og sunt også på lavkarbo med mye grønnsaker, godt fett og rene proteinkilder.

Jeg vil anbefale TS og lese seg opp på lavkarbo - en fin start kan være arnakristins nybegynnertråd. Der finner du også mange fine linker til annen info om lavkarbo.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 17:55   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Min bmi 19,5!

Sitat:

Jeg spiser mye fett (75 energiprosent), men tar jeg ikke feil ligger det lite bevis til rette for at du ikke skal kunne erstatte litt av fettet med proteiner (som jeg går ut i fra at du allerede spiser en del av siden du trener).

Skal du gi anbefalinger når det gjelder næringsfordeling på ketogent kosthold bør du gjøre det med god dokumentasjon i bakhånd. "men tar jeg ikke feil" er ikke god nok dokumentasjon.

Du tar i tillegg feil. Det er IKKE helsemessig anbefalt og erstatte fett med protein når man ligger så lavt i karboinntak som nevnt av TS. Jeg vil anbefale deg med og være ekstremt forsiktig med og gi råd du ikke har kunnskap til å vite om farene ved.
TS har lav BMI og med det ikke en veldig høy fettprosent. Dermed er kroppen avhengig av å få energi inn med fett i maten. Spiser man da lite fett OG lite karbo - sulter man i praksis kroppen. I tillegg vil det høye proteininntaket KUNNE være tøft for nyrene over tid.


Sitat:

Det skal veldig lite fett til for at energiprosenten øker raskt, så om du føler for det syns jeg du kan prøve deg fram fra 50-50 (fett-proteiner) eller 60-50, og heller øke fra der om du ikke føler deg dårlig. Få i alle fall i deg en del fett, den er jeg enig i.

Jeg lurer litt på hvordan du selv kan spise 75% fett med ditt lave karboinntak, og samtidig mene det er helsemessig forsvarlig og gi råd om å spise 50-50 protein fett??

Dessuten bør du nå vite at lavkarbo ikke dreier seg om total energiinntak, men at lavt karboinntak gir lav insulinutskillelse og at reduksjon av totalt kalorinntak anbefales til de av oss som har reell overvekt OG ikke går ned i vekt ved og følge et lavkarbokosthold.

Jeg ville aldri tort å foreslå en 50-50 protein - fett fordeling til NOEN, fordi jeg vet for mye om hva konsekvensene kan være for kroppen. Jeg synes du bør vurdere å fjerne anbefalingen din fra innlegget ditt - om du da ikke har god dokumentasjon på at dette ikke kan være potensielt helseskadelig.

Det er viktig at forumet som helhet ikke gir anbefalinger som kan skade helsen til mennesker som tar det du sier for god fisk. Dette selv om hver enkelt har et eget ansvar for å sjekke ut at rådene som gis er holdbare helsemessig også.

Siden du har vært her en stund antar jeg du har lest arnakristins nybegynnertråd som jeg anbefaler lengre oppe - men når jeg ser kommentaren din her vil jeg råde deg til å lese den en gang til

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 18:18   #15
Hund
Juniormedlem
 
Hund sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 41
Innlegg: 33
Hund er på en erverdig vei

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.


Du tar i tillegg feil. Det er IKKE helsemessig anbefalt og erstatte fett med protein når man ligger så lavt i karboinntak som nevnt av TS.

Å erstatte litt av fettet med proteiner ser jeg da ingenting galt med. Sier du at man aldri må gå mindre enn 75%? Da vil jeg gjerne se dokumentasjon på det, for det er noe jeg aldri har kommet over i de bøkene jeg har lest.

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg lurer litt på hvordan du selv kan spise 75% fett med ditt lave karboinntak, og samtidig mene det er helsemessig forsvarlig og gi råd om å spise 50-50 protein fett??

Jeg forstår ikke hva det har å gjøre med noe som helst. Skal jeg gå rundt å si at folk SKAL spise sånn som jeg gjør? Beklager, men der er jeg uenig. Det som passer for en person passer ikke nødvendigvis for en annen. Jeg har da heller ikke problemer med å få i meg nok fett.

Sitat:

Dessuten bør du nå vite at lavkarbo ikke dreier seg om total energiinntak, men at lavt karboinntak gir lav insulinutskillelse og at reduksjon av totalt kalorinntak anbefales til de av oss som har reell overvekt OG ikke går ned i vekt ved og følge et lavkarbokosthold.

Jeg aner ikke hvor mange kalorier TS spiser, men hun/han sier de blir dårlige av mye fett. Mener du det er å foretrekke at de spyr det opp i stedet for å spise litt mindre kalorier i en periode?

Sitat:

Jeg ville aldri tort å foreslå en 50-50 protein - fett fordeling til NOEN, fordi jeg vet for mye om hva konsekvensene kan være for kroppen.
Jeg synes du bør vurdere å fjerne anbefalingen din fra innlegget ditt - om du da ikke har god dokumentasjon på at dette ikke kan være potensielt helseskadelig.

Nå snakker du vel strengt tatt om en langtidsperiode, om så? Les hva jeg sa igjen, og les hva TS sa. Jeg synes ikke det virker som et uforsvarlig råd, men heller en måte å trene seg opp til å spise mer fett. Men har du dokumentasjon på det motsatte så tar jeg full selvkritikk på den.

Sitat:

Det er viktig at forumet som helhet ikke gir anbefalinger som kan skade helsen til mennesker som tar det du sier for god fisk. Dette selv om hver enkelt har et eget ansvar for å sjekke ut at rådene som gis er holdbare helsemessig også.

Siden du har vært her en stund antar jeg du har lest arnakristins nybegynnertråd som jeg anbefaler lengre oppe - men når jeg ser kommentaren din her vil jeg råde deg til å lese den en gang til

Takk, jeg har allerede lest den + flere bøker, og har aldri kommet over noe lignende med det du hevder her. Ble nærmest litt satt ut, for å være ærlig.

Hund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 18:29   #16
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Min bmi 19,5!

Jeg hadde 16,2 i BMI når jeg senket protein intak og økte fett inntaket, karbohydrat inntaket lå likt. Da hadde jeg spiste mye protein og lite fett, jeg gikk ned i vekt og var konstant sulten - anbefales ikke..

Nå har jeg 21,3 i BMI 1 år senere. Jeg har vert i ketose de siste 4 mnd og vekten har variert mellom 56 og 59 kg.

Har begynt å få litt "mage" selv og mer former. Vet ikke helt hva jeg syns om alt slik selv men det er bare blitt sånn. Har også fått tilbake menstruasjonen etter at den var vekke i 3 år.. Så kroppen "liker" det tydeligvis bedre å veie 59 fremfor 52kg (da jeg mistet mensen)

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 18:43   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av Hund, her.

Å erstatte litt av fettet med proteiner ser jeg da ingenting galt med. Sier du at man aldri må gå mindre enn 75%? Da vil jeg gjerne se dokumentasjon på det, for det er noe jeg aldri har kommet over i de bøkene jeg har lest.

Din anbefaling var 50-50. Om man spiser LITT mindre fett enn 75% er ikke så farlig, men spiser man veldig lite karbohydrater, er et høyt fettinntak alfa og omega, noe jeg forklarer i innlegget mitt. Det står i tillegg i ketolyseboka og skaldemans og atkins hvorfor et høyt fettinntak er viktig med så lavt kh-inntak.


Sitat:

Jeg forstår ikke hva det har å gjøre med noe som helst. Skal jeg gå rundt å si at folk SKAL spise sånn som jeg gjør? Beklager, men der er jeg uenig. Det som passer for en person passer ikke nødvendigvis for en annen. Jeg har da heller ikke problemer med å få i meg nok fett.

Nei du skal ikke si at folk skal spise slik du gjør. Men du følger anbefalt fordeling av næringsstoffer - så hvorfor du da mener det er rett og anbefale 50-50 forstår jeg ikke. Skal man spise mye mindre fett - MÅ man øke på med karbohdyrater, det er jo hele essensen i et lavkarbokosthold. 50-50 fordeling ligner på PSMF som er en vektreduksjontriggende metode som noen her inne bruker over svært kort periode (5-7 dager) for å booste vektnedgang etter lengre tids stagnasjon.

Sitat:

Jeg aner ikke hvor mange kalorier TS spiser, men hun/han sier de blir dårlige av mye fett. Mener du det er å foretrekke at de spyr det opp i stedet for å spise litt mindre kalorier i en periode?

Du trenger ikke bli usaklig, det er selvfølgelig ingen vits og spise så mye fett at man spyr. Da er det heller et poeng og finne en balanse i næringsfordelingen som er mer riktig lavkarbomessig. Jo mindre fett jo mer karbohydrater. Det kan hende at for TS så vil det være mer optimalt og øke på med kh og minke på med fett. Samtidig vet de aller fleste at man kan venne seg på et høyt fettinntak over tid.

Sitat:

Nå snakker du vel strengt tatt om en langtidsperiode, om så? Les hva jeg sa igjen, og les hva TS sa. Jeg synes ikke det virker som et uforsvarlig råd, men heller en måte å trene seg opp til å spise mer fett. Men har du dokumentasjon på det motsatte så tar jeg full selvkritikk på den.

Ser ikke at du bare gir denne anbefalingen over kortere periode, du sier bare at hun kan "øke over tid".

Sitat:

Takk, jeg har allerede lest den + flere bøker, og har aldri kommet over noe lignende med det du hevder her. Ble nærmest litt satt ut, for å være ærlig.

Beklager at du føler deg satt ut, jeg er mer interessert i å advare mot råd som ikke er helsemessig begrunnet enn å la være og "sette deg ut". Jeg skal gi deg kilder til mine påstander, det hadde jo vært fint om du hadde gjort det samme - siden din påstand var begrunnet i "om jeg ikke tar feil"... noe som i mitt hode betyr at du ikke er 100% sikker på at det du sier er riktig...

Hva Pål Jåbekk sier om hvorfor høyt fettinntak er viktig på ketogene kosthold. (Pål Jåbekk har en egen blogg som omfatter både lavkarbokosthold og trening.)

Sitat:

"Mange lurer på hvorfor man skal spise så mye fett på ketogene eller lav-karbohydrat dietter. Det finnes flere gode grunner til ikke å ha et for lavt fettinntak. Det viktigste er at når karbohydrater blir redusert i kosten så vil fett være den viktigste kilden til energi for kroppen vår. Karbohydrater og fett er normalt sett den energien som er enklest å bruke. Når karbohydrater blir kuttet ned på står man igjen med proteiner og fett. Proteiner egner seg dårlig til bruk som energi. Derfor blir fett kroppens hovedenergikilde. Selv om man har mye fett lagret på kroppen så er ikke alltid frigjøringen fra fettvevet stor nok til å støtte kroppens behov for energi. Den ekstra energien som trengs må da hentes fra maten. Og denne energien bør helst komme fra fett.

Vilhjalmur Stefansson beskrev en tilstand inuittene opplevde som ble kalt ”rabbit malaise” eller ”kanin sykdom”. Dette problemet oppstod tidlig på våren når tynne kaniner var den mest tilgjenglige matkilden, og inuittene ble fristet til å spise mye proteiner til fordel for vanskeligere tilgjengelig mat med fett. Symptomene som kunne oppstå innen en uke inkluderte hodepine og svakhet/utmattethet. Disse symptomene er i følge Stephen Phinney ikke uvanlige hos mennesker som går på lav-karbohydrat høy-protein dietter.

Hvis vi går ut i fra at produksjonen av ketonlegemer er en positiv tilpassning så vil et svært høyt protieininntak kunne være negativt, da ketogenesen (produksjonen av ketonlegemer fra fett) blir satt ned. Enkelte celler i kroppen er avhengig av glukose som energi. Derfor lager leveren glukose fra glyserol (fra triglyserider), aminosyrer (proteiner) eller melkesyre (laktat) i en prosess som kalles glukoneogenesen. Når inntaket av protein øker, så øker også omdanningen av aminosyrer til glukose, mens omdanningen av glyserol til glukose ser ut til å ha en mer fast rate.
Det viktigste ser ut til å være at fettinntaket er stort nok til å dekke kroppens energibehov (siden proteiner ikke egner seg spesielt godt til dette). Hvorvidt et enda høyere fettinntak gir bedre effekter i forhold til vektnedgang eller energinivå er usikkert, og det er ikke gjort noen studier på dette enda.

Jeg har tatt utgangspunkt i at TS sier hun spiser ca 30 g kh hver dag, noe som anses som et ketogent kosthold.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 18:56   #18
Hund
Juniormedlem
 
Hund sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 41
Innlegg: 33
Hund er på en erverdig vei

Sv: Min bmi 19,5!

Jeg mistenkte at du trodde jeg anbefalte TS en PSMF diett, ja. Den er omstridt, det har jeg fått med meg. Nei, det var ikke min intensjon å anbefale noen som helst diett. Jeg mente kun en opptrening til å spise mer fett, det skulle jeg presisert mye tydeligere.

Sitat:

Jeg skal gi deg kilder til mine påstander, det hadde jo vært fint om du hadde gjort det samme - siden din påstand var begrunnet i "om jeg ikke tar feil"... noe som i mitt hode betyr at du ikke er 100% sikker på at det du sier er riktig...

Jeg lurer litt på hvilken fordeling det dreier seg om i kanin-sitatet ditt, for jeg lurer på om det ikke kan være en langt skjeivere fordelig enn 50-50 det er snakk om her.

For øvrig har du rett i at jeg ikke var 100% sikker. Det var derfor jeg skrev det jeg skrev.

Det sagt, så må jeg nå beklage, for det er en feil i det første inlegget mitt. Jeg tok karbohydrater for gitt og tenkte bare på fordelingen mellom fett og protein, men jeg ser nå at det er nesten umulig å ikke misforstå det sånn som jeg skrev det. Selvfølgelig skal det være litt KH i kostholdet også, så jeg skal fikse på den.

Sitat:

Jeg er mer interessert i å advare mot råd som ikke er helsemessig begrunnet enn å la være og "sette deg ut".

Takk, men det var krassheten jeg reagerte på. Du kan stoppe å forsøke å få meg til å se smålig ut nå. Det holder, vil jeg tro.

Hund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 19:14   #19
antiusure
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 33
Innlegg: 7
antiusure er på en erverdig vei

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Om du går over til ketolysemat og inntar samme antall kalorier som du gjør nå vil du gå ned litt vann de første dagene. Tre kg kanskje. Dette kanskje er nok for deg?


jeg er ikke dum.

antiusure er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 19:36   #20
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av antiusure, her.

jeg er ikke dum.

Nei. men dette var uhøflig.

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 19:43   #21
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Min bmi 19,5!

Kanin-delen viser hvor kort tid det tar før man får negative bivirkninger av høyt proteininntak og lavt fettinntak. Jeg har ikke lest detaljene, jeg uthevet for å vise at skadepotensialet er tilstede som bevist. Ellers synes jeg Pål har gode argument for viktigheten av å innta mye fett når man spiser lite kh, og det var det som var poenget mitt.

Sitat:

Takk, men det var krassheten jeg reagerte på. Du kan stoppe å forsøke å få meg til å se smålig ut nå. Det holder, vil jeg tro.

Jeg har ingen behov for å få deg til å se "smålig ut" - dette er heller ikke personlig. Du velger selv hvordan du oppfatter kritikk - om du oppfatter den som krass er det lite jeg kan gjøre med det. Jeg er ikke kjent på forumet som anklagende, kritisk, usaklig og ufin mot de andre medlemmene, så jeg beklager virkelig at du oppfatter meg slik.

Jeg skal se om jeg kan ordlegge meg på en måte som ikke oppfattes som krass neste gang jeg kommenterer anbefalinger jeg etter lang erfaring med lavkarbo både personlig og på forumet ser på som potensielt helseskadelige

Fint at vi fikk oppklart litt uklarheter, det er ikke alltid lett for de som leser innleggene og forstå hva som egentlig menes, og forskjellige personer vil med sin forskjellige bakgrunn også oppfatte ting forskjellig.

Are we good?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 19:59   #22
Hund
Juniormedlem
 
Hund sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 41
Innlegg: 33
Hund er på en erverdig vei

Sv: Min bmi 19,5!

Jeg fatter fortsatt ikke hvordan å spise kaniner kan sammenliknes med mitt råd når en kanin gir en fordeling på 71% protein i følge diett.no. Det beviser vel bare at å spise kun kaniner dag inn og dag ut kan være helseskadelig?

Jeg skjønner at man bør være forsiktige med å gi råd, og inrømmer at jeg i alle fall burde forsøkt å finne mer informasjon før jeg skrev det jeg skrev, men jeg ser enda ikke at rådet i seg selv var uansvarlig. Ble det bedre når jeg la til karbohydratene da? Om så, så var jo dette bare en lei misforståelse, og det beklager jeg sterkt.

Sitat:

Jeg har ingen behov for å få deg til å se "smålig ut" - dette er heller ikke personlig. Du velger selv hvordan du oppfatter kritikk - om du oppfatter den som krass er det lite jeg kan gjøre med det. Jeg er ikke kjent på forumet som anklagende, kritisk, usaklig og ufin mot de andre medlemmene, så jeg beklager virkelig at du oppfatter meg slik.

Jeg oppfattet deg slik NÅ. Av det jeg har lest, synes jeg stort sett du gir særdeles gode råd, og jeg synes du er et verdifult medlem. Men jeg har også himlet med øynene noen ganger over en uforklarlig aggressivitet (kun oppfattet av meg eller ei) som av og til kommer fram. Det betyr ikke at jeg mener du er en kranglete person. Vi har vel alle våre dager? I alle fall jeg!

Sitat:

Are we good?

Yessir

Hund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 21:49   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av Hund, her.

Jeg fatter fortsatt ikke hvordan å spise kaniner kan sammenliknes med mitt råd når en kanin gir en fordeling på 71% protein i følge diett.no. Det beviser vel bare at å spise kun kaniner dag inn og dag ut kan være helseskadelig?

Kanineksempelet var bare en del av hele innlegget til Pål Jåbekk, og et eksempel på hva mye proteiner i dietten kan føre til. Det beviser ikke bare at kun spise kaniner er farlig - i dette tilfellet sa det noe om hva for mye proteiner kan føre til - og dette også over ganske kort tid.
Resten av innlegget håper jeg er til hjelp for TS i hennes spørsmål vedrørende viktigheten av et godt fettinntak på et ketogent kosthold.

Det kan kanskje virke litt merkelig at vi (jeg ihvertfall) er så opptatt av å spise en "korrekt" (av mangel på bedre ord) fordeling av næringsstoffer på lavkarbo når ihvertfall jeg i mange lange år har spist meg overvektig og samtidig underernært med mine valg av mat. Kanskje er det fordi jeg endelig har oppdaget hvor viktig et riktig kosthold er, og med alle mine forsøk på slankekurer (i dette tilfellet les sultekurer) er jeg mer enn normalt opptatt av at man ikke skal sulte kroppen sin enten ved at man spiser altfor lite energirik mat i forhold til forbruket, eller at man spiser skjevt fordelt når det gjelder næringsstoffer. 30 g kh og halvt om halvt energiprosentmessig med protein og fett vil jeg si er tildels mangelfull næring for en kropp med så lav BMI at kroppen ikke har særlig fett tilgjengelig som næring. Med en hel del trening i tillegg vil ikke protein være nok til å stabilisere en sunn vekt, og kroppen vil måtte ta av muskelmassen for å dekke opp energibehovet. TS vil kanskje gå ned i vekt, men det vil bli vanskeligere og bygge muskler slik hun ønsker.

Jeg ville nok gitt TS råd om å øke karbohydratene en del de første ukene, og heller innføre mer fett over tid samtidig som hun finner "sitt" nivå av kh-inntak. Dette er nok det samme rådet som du gir, men jeg tenker at det var litt vanskelig og se hva du egentlig mente - og at en misforståelse ville kunne føre til at noen valgte og spise mye mer protein enn fett over lengre tid.

Vi har absolutt alle våre dager, jeg er ikke noe unntak, men jeg mente det jeg sa at jeg ikke var ute etter å ta deg på noen måte, jeg var bare veldig opphengt i at rådet ditt kunne misforstå til å mene at 50-50 fordeling protein fett var greit over lengre tid. Dette spesielt med bakgrunn i at temaet har vært oppe til opphetet diskusjon opptil flere ganger


Vær så snill og ikke ta det personlig - det er ikke alltid like lett og ordlegge seg på en slik måte at ingen tar "offense" - man er også avhengig av hvilken dag mottakeren har.
Mitt mål er alltid uansett å få fram alle sider av anbefalinger min erfaring tilsier kan misforstås og i verste fall helsemessig ikke være særlig heldig.

Når det gjelder tilfeller der du har himlet over mine innlegg - vel, jeg er ikke perfekt, jeg gjør så godt jeg kan, av og til kan frustrasjonen over å forklare ting som er forklart tusen ganger før til medlemmer som er bastante i sine innlegg vises i ordbruken - men jeg regner med at om det er noe du reagerer sterkt på så tar du det opp med meg via PM

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 22:00   #24
komatøs
Medlem
 
komatøs sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 76
komatøs er ny på veien

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.


Jeg ville nok gitt TS råd om å øke karbohydratene en del de første ukene, og heller innføre mer fett over tid samtidig som hun finner "sitt" nivå av kh-inntak. Dette er nok det samme rådet som du gir, men jeg tenker at det var litt vanskelig og se hva du egentlig mente - og at en misforståelse ville kunne føre til at noen valgte og spise mye mer protein enn fett over lengre tid.

Dette er interessant! Men hvordan -og når vet man om man har funnet "sitt nivå" av karber innen lavkarbo? Føler man det på noen måte, og hvordan måles dette? Sikkert et teit spm, men lell

__________________
Smør skiene med tålmodighet
komatøs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 22:06   #25
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av komatøs, her.

Dette er interessant! Men hvordan -og når vet man om man har funnet "sitt nivå" av karber innen lavkarbo? Føler man det på noen måte, og hvordan måles dette? Sikkert et teit spm, men lell

Det kan være greit og starte lavkarbolivet sitt ved og følge en retning. Mange begynner med ketolyse (15-20g kh pr dag) og de fleste trives godt med dette. Andre som opplever at de ikke har energi og generelt ikke føler seg på topp, øker på med karbohydratene til de når et nivå de føler seg vel på. Det er jo mange måter og gjøre dette på, atkins (såvidt jeg husker) anbefaler jo en økning i kh på 5g pr uke til man når et nivå der man fortsatte opprettholder sin vekt, men dette kan jo like gjerne gjøres der man føler seg vel og frisk og fin.

Lutz/Allen ( i Bedre uten brød) har sagt at rundt 72g kh pr dag er grensen for om man bør være bevisst på fettinntaket eller ikke. Denne grensen vil selvsagt ikke ligge på 72g for alle, man må i de fleste tilfeller prøve seg fram. Det finnes uttallige tråder om hvordan øke på med kh fra ketogent og et stykke opp uten og komme opp på fedon nivå, søk litt rundt og se hva du finner

Man MÅ ikke være i ketose for å gå ned på lavkarbo, bare så det også er nevnt

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no