Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-05-11, 21:57   #76
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Skjønner egentlig ikke hvorfor anehagen er her... Hun har putret på smørspising tidligere...og annet.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 21:59   #77
marionilona
Medlem
 
marionilona sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 124
marionilona er på en erverdig vei

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av Maylinn26, her.

Å det er supergodt! Der har jeg frokosten i morgen!

oh, det blir nok min frokost i morgen også gitt... nam nam...

__________________
Besøk min blogg.

1. delmål: - 5 kg. CHECK!
2. delmål: Bmi på 24 (normalvekt).
marionilona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 21:59   #78
AneHagen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 17
AneHagen er på en erverdig vei

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Uten at jeg skal legge ord i munnen på noen så er det kanskje måten smør blir spist på og mengdene som er ukjente? Vi har jo lært fra barnsben av at smør er fy, og vi vet jo alle at menneskehjernen trenger tid til å omstille seg. I tillegg til tid er informasjon (saklig) noe av det som gjør at vi går bort i fra gamle vaner og ønsker nye velkommen.

Det er flott at noen setter spørsmålstegn med måten ting blir gjort på, det får oss til å tenke, reflektere, forklare og kanskje avliver vi noen myter også.

Når mennesker som egentlig ikke vet så mye om lavkarbo tror at vi spiser smør med skje (som jo noen gjør) er det greit å fortelle at dette kan man velge bort, og fortsatt ha en fett-energiprosent på 70. Mange blir skremt av mengden fett, mulig også fordi de ser for seg 70 prosent av tallerkenen fylt av fett, og da er det fint å kunne forklare at fettet ikke nødvendigvis må være smør og fløte. Fett er så mangt, og hvertfall mye mer en smør. Tenk så kjedelig kostholdet hadde blitt da

Takk for positiv tilbakemelding. Det er så mye forskjellig lesestoff der ute at man blir helt gal av å google. Noen spiser sånn og noen spiser sånn og jeg tror mange ikke engang vet hva de spiser for å sette det på spissen. Det er rett og slett litt skremmende og vanskelig å finne ut hva livstilen egentlig går ut på fordi det er så mye snakk om fett.

Det er sikkert mange fantastiske tråder der ute med enkle forklaringer om hva som er ja og hva som er nei, men de er vanskelige å finne i en verden av overanalyseringer og forskningsresultater. Vi enkle jenter vil egentlig bare ha en oversikt over hvilke matvarer som LCHF tilhengerne sier ja til og hvilke de sier nei til og så kan jeg i allefall se om dette er noe jeg føler kroppen min vil ha godt av.

Hvis noen har lyst til å ta seg bryet av å lage en liten enkel ja mat og nei mat liste og slenge ut i kommentarfeltet på bloggen min så hadde jeg og sikkert også mine lesere vært svært taknemlig for det

Sånn som hva man kan spise av grønnsaker, hva man kan spise av frukt. Hvilke smør som er best å bruke, om man bruker lettprodukter osv. Enkle ting som vi får en helhetlig bilde av hvilke matvarer som man kan spise.

Føler meg virkelig som en sau i ulvegjengen her, men jeg hoppet inn i diskusjonen for å lære noe, også fordi blogginnlegget mitt kanskje var bakgrunnen til tråden. Kanksje mine lesere kan bli litt mer positive til deres livstil hvis de får litt skikkelig informasjon

AneHagen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kroppen min sin Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:00   #79
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av AneHagen, her.

Det er jo faktisk også andre i denne tråden som har en lavkarbo livstil som reagerer på spising av smør og drikking av fløte. Ikke bare utenforstående meg

Det betyr bare at vi er en god blanding av forskjellige mennesker som velger forskjellige metoder til samme målet og med samme kostholdsgrunnlaget i bunn. Tro meg når jeg sier at vi har våre heftige interne diskusjoner her inne også - og det holder oss litt mer våkne og på tå hev, og LITT mer kunnskapsrike enn om vi alle var enige hele tiden.

Det viktigste er nok at ingen DØMMER andres måte å få i seg fett på! Jeg drikker feks ikke fløte av boksen - men jeg er ekstremt raus over jordbæra mi

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:01   #80
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av marionilona, her.

oh, det blir nok min frokost i morgen også gitt... nam nam...

LIKER

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w1Lm5H8/]
Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:02   #81
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av AneHagen, her.

Hvis noen har lyst til å ta seg bryet av å lage en liten enkel ja mat og nei mat liste og slenge ut i kommentarfeltet på bloggen min så hadde jeg og sikkert også mine lesere vært svært taknemlig for det

Trengs ikke, den finnes allerede: http://lillemaane.com/lchf/lavkarbo3minutter.pdf
Du kan også sjekke bloggen lenabeatrice.net for tips og triks.
For enda mer info finnes denne nybegynnertråden: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:04   #82
AneHagen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 17
AneHagen er på en erverdig vei

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Skjønner egentlig ikke hvorfor anehagen er her... Hun har putret på smørspising tidligere...og annet.

Jeg er her fordi tråder har blitt laget ut i fra blogginnlegg jeg har skrevet Og fordi jeg ønsker den kunnskapen som dere klager over at andre ikke gidder å skaffe seg. Jeg vil gjerne høre med dere om hva dere mener om det jeg mener og formidle dette videre til mine lesere. Kanskje LCHF ikke blir så skummelt når disse tingene kommer frem til overflaten?

Twitter innlegget er skrevet for å skape blest fordi av mine 280 følgere så er 100 av de journalister og bedrevitere. Hvis de gir sin mening om tema så kan det blir en god diskusjon rundt det og dere får vist hva kostholdet egentlig står for.

Sist jeg sjekket var dette forumet også til for nysjgerrige og ikke bare de som skriker halleluja om lavkarbo

AneHagen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kroppen min sin Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:05   #83
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av AneHagen, her.

Vi enkle jenter vil egentlig bare ha en oversikt over hvilke matvarer som LCHF tilhengerne sier ja til og hvilke de sier nei til og så kan jeg i allefall se om dette er noe jeg føler kroppen min vil ha godt av.

Hvis noen har lyst til å ta seg bryet av å lage en liten enkel ja mat og nei mat liste og slenge ut i kommentarfeltet på bloggen min så hadde jeg og sikkert også mine lesere vært svært taknemlig for det

Kanskje du like gjerne skal linke til denne?
http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:09   #84
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av AneHagen, her.

Jeg er her fordi tråder har blitt laget ut i fra blogginnlegg jeg har skrevet Og fordi jeg ønsker den kunnskapen som dere klager over at andre ikke gidder å skaffe seg. Jeg vil gjerne høre med dere om hva dere mener om det jeg mener og formidle dette videre til mine lesere. Kanskje LCHF ikke blir så skummelt når disse tingene kommer frem til overflaten?

Twitter innlegget er skrevet for å skape blest fordi av mine 280 følgere så er 100 av de journalister og bedrevitere. Hvis de gir sin mening om tema så kan det blir en god diskusjon rundt det og dere får vist hva kostholdet egentlig står for.

Sist jeg sjekket var dette forumet også til for nysjgerrige og ikke bare de som skriker halleluja om lavkarbo

Kunnskapen må erverves ved å prøve...
Finne ut at kroppen blir bedre..
Nytter ikke bare skrive om ting andre forteller! Det andre forteller skal liksom være sparket bak, men kunnskapen kan du selv kun beskrive og da må du prøve.. Selv det å ha mye fett i teen.

For du vil da ikke servere annenhånds erfaringer???

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:11   #85
AneHagen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 17
AneHagen er på en erverdig vei

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.


Men ein nøkkel er nok, som både du og fleire har vore inne på, det med energiprosent - det "klikkar" ikkje på plass sånn med ein gong alltid. Det gjorde det absolutt ikkje for meg, i alle fall, og eg ser jo av innlegg frå mange andre at eg ikkje er aleine om det.

Ja og det er litt vanskelig å se når man leser om folk som spiser terninger av smør til frokost. Da klarer man ikke se energiprosenten men ser bare masse smør i hodet. I allefall jeg gjorde det.

Men takk for flott 3 minutters link. Den skal jeg flette inn i blogginnlegget mitt.

AneHagen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kroppen min sin Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:11   #86
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Kanskje du like gjerne skal linke til denne?
http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Enig!!! Legg denne inn og la leserne dine ta sine egne valg enn tredjehåndsopplysninger som det faktisk blir hvis de skal teste det du skriver.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:14   #87
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av AneHagen, her.

Ja og det er litt vanskelig å se når man leser om folk som spiser terninger av smør til frokost. Da klarer man ikke se energiprosenten men ser bare masse smør i hodet. I allefall jeg gjorde det.


Du gjentar deg selv. Jada, vi har hørt hva du mener om at folk spiser smør.

Hva er det egentlig du mener? Skal vi slutte å spise smør, eller skal vi bare la være å skrive om det, fordi du blir kvalm?

Jeg vet ikke om du bevisst prøver å formulere deg for å provosere, eller om det bare blir sånn...

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:15   #88
Terjemat
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Vestfold
Alder: 45
Innlegg: 20
Terjemat er på en erverdig vei

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Til forsvar for Ane så får en jo si at det er lett for mange av oss å bli kvalme av tanken på å spise reint smør eller drikke fløte eller smør på kokt egg for den saks skyld (kanskje halvparten av det kommer av at jeg synes kokt egg er en utrolig ekkel ting, men ok). Nå skal de som gjør slikt selvfølgelig få lov til det, men det virker garantert skremmende for de som lurker rundt her. Jeg har ikke noe behov for å overdrive hvor fri jeg er i forhold til fett til andre som ikke spiser lavkarbo, i hvert fall.

Selv har jeg null problem med å få nok fett i maten jeg spiser, trenger ingen tillegg som nevnt over. Dessuten - en MÅ vel ikke på død og liv ha så innmari mye fett hver dag. Skaldemann sier at det viktigste er balansen mellom fettet og protein/karbo. Og litt kaloriunderskudd en gang i blant har vel aldri skadet noen.

Men ingenting er som et kyllinglår eller noe om en skulle være litt sulten. Men jeg antar folk er forskjellige.

__________________


Terjemat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:21   #89
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av AneHagen, her.


Sist jeg sjekket var dette forumet også til for nysjgerrige og ikke bare de som skriker halleluja om lavkarbo

Oj, så vi som er FOR lavkarbo med gode fagkilder til hvorfor lavkarbo er bra, OG svært gode egne personlige erfaringer "skriker halleluja om lavkarbo"? Det var jo ikke særlig hyggelig sagt da

Som sagt så har vi ofte interne diskusjoner også - og medlemmene på forumet har raskt måttet lære seg og hoste opp gode kilder til sine påstander - det gjør diskusjonen bedre enn om man bare "synser" om ting - det er ihvertfall min mening

Har du forresten lest linken til www.espenrostrup.com sin blogg om mettet fett (les smør) enda?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 23:56   #90
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av AneHagen, her.

Jeg setter spørsmålstegn til bruken av smør fordi det er noe jeg automatisk ser på som veldig usunt. Det er noe som jeg har lest at fører til hjerte og kar sykdommer og til fedme. Stiller man ikke spørsmål får man ikke svar. Ingen har egentlig sagt noe om konsekvensene av bruken av smør så kanskje dere ikke har noe godt svar på dette?

Grunnen til at smør er linket til hjerte/kar og fedme, er pga mettet fett, som i lang tid (siden Ancel Keys sine studier på 50-tallet) har vært linket til disse sykdommene.
Denne sammenhengen er det mange som siden har prøvd å bevise, og alle forsøk har feilet, det finnes ingen sammenheng mellom mettet fett og sykdom.

Nasjonalt råd for ernæring har endret anbefalingene for begrensning av mettet fett i den nyeste rapporten sin, fra 2011. I denne står det at det ikke lenger finnes grunnlag for å anbefale en reduksjon av mettet fett pga sykdomsrisiko.
Den eneste grunnen til at det nå anbefales at vi reduserer fettinntaket, er pga energitettheten, og det de anser som risikoen for overvekt. Men omfattende empiri har fortalt oss at det heller ikke her er godt grunnlag for å redusere fettinntaket, noe jeg spår at vi kommer til å merke mer og mer i de nasjonale anbefalingene fremover!

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 00:09   #91
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Grunnen til at smør er linket til hjerte/kar og fedme, er pga mettet fett, som i lang tid (siden Ancel Keys sine studier på 50-tallet) har vært linket til disse sykdommene.
Denne sammenhengen er det mange som siden har prøvd å bevise, og alle forsøk har feilet, det finnes ingen sammenheng mellom mettet fett og sykdom.

Nasjonalt råd for ernæring har endret anbefalingene for begrensning av mettet fett i den nyeste rapporten sin, fra 2011. I denne står det at det ikke lenger finnes grunnlag for å anbefale en reduksjon av mettet fett pga sykdomsrisiko.
Den eneste grunnen til at det nå anbefales at vi reduserer fettinntaket, er pga energitettheten, og det de anser som risikoen for overvekt. Men omfattende empiri har fortalt oss at det heller ikke her er godt grunnlag for å redusere fettinntaket, noe jeg spår at vi kommer til å merke mer og mer i de nasjonale anbefalingene fremover!

Det er mulig jeg stiller et super dumt spørsmål nå, men hvorfor er fett farlig å spise for mye av, særlig mettet fett hvis en spiser høykarbokosthold? Jeg vet man da legger på seg av karbene sammen med for mye fett, men legger fettet da seg inni blodårene og fører til sykdom? For å si det annderledes, er fett bare sunt når det er på lavkarbokosthold?


Sist redigert av Kari Marita : 10-05-11 kl 01:05.
Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 00:36   #92
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Det er mulig jeg stiller et super dumt spørsmål nå, men hvorfor er fett farlig å spise for mye av, særlig mettet fett hvis en spiser høykarbokosthold. Jeg vet man da legger på seg av karbene sammen med for mye fett, men legger fettet da seg inni blodårene og fører til sykdom? For å si det annderledes, er fett bare sunt når det er på lavkarbokosthold?

Spennende spørsmål!
Problemet med fett i forhold til overvekt kommer først når insulinnivået er høyt. Insulin aktiverer ensymet LPL i fettvevet, som får fettvevet til å ta opp fettsyrer og dermed øke i størrelse. Spiser vi fett uten å samtidig stimulere insulinutskillelsen, vil LPL i kroppens øvrige vev (f.eks. musklene) sørge for at kroppens celler tar til seg fettsyrene og kan bruke de som energi.
Dette sender trolig signaler om at cellene har nok energi tilgjengelig, som igjen stimulerer metthetssignaler.

Spiser vi mye karbohydrater samtidig som vi spiser mye fett, vil karbohydratene stimulere insulinproduksjon. Dette gjør at energien blir lagret i fettvevet i stedet for å gå til kroppens øvrige celler. Dette skaper en tilstand vi kan se på som "indre sult", altså kroppens celler får ikke den energien de trenger. Dette kan igjen stimulere sultsignaler, slik at vi spiser mer. Fortsetter vi da å spise karbohydratrik mat, vil denne prosessen gjenta seg, og dette kan på sikt føre til overvekt.

Når det kommer til avleiringer i blodårene, så er nok ikke fettinntaket avgjørende uavhengig av karbohydratinntaket. Et høyt inntak av fruktose (fra sukker), vil øke innholdet av triglyserider og små, tette LDL-partikler i blodet.
Det er såvidt jeg vet ikke vist noen sammenheng mellom fettinntak og graden av åreforkalkning, og tilogmed de som nesten ikke inntar fett i det hele tatt kan få betydelige avleiringer.

Det er mange teorier om hvordan plakk oppstår. En av dem er at dette skyldes betennelsestilstander i blodårer, som gjør at små, tette LDL-partikler kommer inn i åreveggen, og gjør denne tykkere.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 01:00   #93
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Spennende spørsmål!
Problemet med fett i forhold til overvekt kommer først når insulinnivået er høyt. Insulin aktiverer ensymet LPL i fettvevet, som får fettvevet til å ta opp fettsyrer og dermed øke i størrelse. Spiser vi fett uten å samtidig stimulere insulinutskillelsen, vil LPL i kroppens øvrige vev (f.eks. musklene) sørge for at kroppens celler tar til seg fettsyrene og kan bruke de som energi.
Dette sender trolig signaler om at cellene har nok energi tilgjengelig, som igjen stimulerer metthetssignaler.

Spiser vi mye karbohydrater samtidig som vi spiser mye fett, vil karbohydratene stimulere insulinproduksjon. Dette gjør at energien blir lagret i fettvevet i stedet for å gå til kroppens øvrige celler. Dette skaper en tilstand vi kan se på som "indre sult", altså kroppens celler får ikke den energien de trenger. Dette kan igjen stimulere sultsignaler, slik at vi spiser mer. Fortsetter vi da å spise karbohydratrik mat, vil denne prosessen gjenta seg, og dette kan på sikt føre til overvekt.

Når det kommer til avleiringer i blodårene, så er nok ikke fettinntaket avgjørende uavhengig av karbohydratinntaket. Et høyt inntak av fruktose (fra sukker), vil øke innholdet av triglyserider og små, tette LDL-partikler i blodet.
Det er såvidt jeg vet ikke vist noen sammenheng mellom fettinntak og graden av åreforkalkning, og tilogmed de som nesten ikke inntar fett i det hele tatt kan få betydelige avleiringer.

Det er mange teorier om hvordan plakk oppstår. En av dem er at dette skyldes betennelsestilstander i blodårer, som gjør at små, tette LDL-partikler kommer inn i åreveggen, og gjør denne tykkere.

Takk for bra svar, nå ble jeg klokere.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 07:37   #94
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

En ting man kanskje kan tenke på er jo at spiselige mettede fettkilder blir flytende når temperaturen går litt over normal romstemperatru, altså 22-24 grader. Bare se på et glass cocosa som står framme en varm sommerdag, det samme med smør, og når en menneskekropp jevnt over holder ca 37 grader, så vil jo fettet holde seg i flytende form etter inntak.
Kroppens eget fett består også i hovedsak av mettet fett, og blir brukt som energi når det forbrennes. Man vil jo forbrenne dette fettet når man har overvekt og prøver å gå ned i vekt, og det hadde jo vært litt interessant om vårt eget fett kunne skade oss på vei ut ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 08:23   #95
beths
Medlem
 
beths sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 46
Innlegg: 189
beths er en juvelbeths er en juvelbeths er en juvel

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av Deanna, her.

At noen synes fett er kvalmende har jo med miljø og oppdragelse å gjøre. Og egne holdninger. Kanskje det er noe å jobbe med i stedet for?


Kanskje noen er for forsiktige, men man trenger ikke synes at fett er kvalmende selv om man ikke er fan av å drikke fløte eller maule smør. Jeg er fan av å spise mye fett kjøtt og å bruke mye smør i matlagingen, men å spise/ drikke smør/fløte reint er rett og slett ingen gourmetopplevelse for meg. Dette til tross for at jeg har vokst opp med bondekost, i et hjem uten frykt for fett.

beths er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 08:31   #96
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Alle har jo sine preferanser. Jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan spise noe så motbydelig som bananer, men jeg går jo ikke rundt og disser folk som faktisk liker dævelskapen!
Nå tåler ikke jeg fløte, men jeg synes det er godt med en liten skvett, forsåvidt. Å spise rent smør blir litt kvalmende for meg også, men en og annen skive skjært av kjøleskapskaldt smør med ostehøvel er ikke så verst, og jeg bruker masse smør på grunnsaker og i sauser over maten. Dette handler om hva man liker, og ikke hva som er sunt. Jeg synes man godt kan skille mellom de to når man snakker om mat.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 08:39   #97
beths
Medlem
 
beths sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 46
Innlegg: 189
beths er en juvelbeths er en juvelbeths er en juvel

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av Maylinn26, her.

Dette syns jeg var en undøvendig kommentar. Nerthus er dyktig, å er garantert ikke den eneste her inne med den samme oppfatningen av det du skriver.


Og jeg syns at folk som virkelig er dyktige ikke har behov å hisse seg opp og iallefall ikke angripe i flokk men Nerthus merka jo selv at hun ble litt revet med og det kan skje den beste. Ingen skjede skadd ser det ut som

beths er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 09:52   #98
Mithila
Medlem
 
Mithila sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 39
Innlegg: 368
Mithila er på en erverdig vei

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Eg vil berre sei, at eg har tatt Mat og Helse, og der blei me opplært til å følge dei norske kosthaldsråda, med lite fett, sukker og salt, magre produkt og lightprodukt, samt frukt og grønnsaker. Hugsar me hadde Johnny Laupsa Borge på besøk, og eg blei skikkeleg overraska då han starta å snakke om steinalderkost og lavkarbo. Ikkje at eg trudde på det, nei....

Men i fjor, etter eg i fleire år har ete magert og "sunt", og heller gått opp i vekt, bestemte eg meg for å lese meg opp på lavkarbo,men med stor skepsis. Likevel, eg trur at dersom ein set seg godt inn i det ein driv med, så vil ein i det minste kunne ta eit val basert på kunnskap og ikkje på synsing.

Og nei, eg drikk ikkje fløyte frå kartongen eller et smør med skei, det gjer eg berre til egg

Eg har alltid likt både smør og fløyte, men har alltid fått dårleg samvit når eg har brukt det pga av at me er så opplærte til å ete magert og alltid bruke lettprodukt. Så eg skjønar godt dei som synest at det høyrest rart og skummelt ut med "alt dette feittet". Mitt råd er, les nyare forsking, oppdater deg på litteratur

__________________




Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39309
Mithila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 09:58   #99
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Hadde fløte vert godt så hadde jeg fint drukket det fra kartongen, om det bare var min fløte

Og spise smør med skje kunne jeg gjort når jeg var liten, likte det veldig godt, men fikk så mye kjeft at jeg sluttet med det, nå vet jeg ikke om jeg hadde klart det..

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 00:04   #100
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Hadde aldri funnet på å drikke fløte fra kartongen eller spise smør med skje. Men jeg tar fløte på bringebærene mine, og ikke så lite heller. Ikke noe annet, ingen søtning. Trengs ikke. Bruker ekte smør i matlaging og på knekkebrød.

Fløte og smør bidrar til mye god mat, selv om det ikke er så store mengden oppi.

Da jeg var liten likte jeg å spise fløte med skje.

Barna mine liker å spise smør med skje. Minstejenta drikker gjerne fløte! Men det er lite de tar av dette, så det er mer som "godteri" enn måltid å regne.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Drikker/spiser dere melkeprodukter? sunnereliv Dr Lindbergs 14 13-03-11 20:25
Ned i vekt med fløte, smør og seterrømme (Aftenposten) Badpitt Nyheter / media 5 05-06-10 19:51
Fløte/smør Maggen Ketolysekuren 2 14-02-10 10:21
Hva skjer hvis man spiser salte nøtter og drikker kaffe? Tindra Spørsmål og svar 8 21-04-09 08:53
Laksemiddag- bør jeg bruke fløte el smør? Momsa Ketolysekuren 16 24-06-08 21:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no