Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fortvilet!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-05, 09:34   #1
apple
Gjest
 
Innlegg: n/a

Fortvilet!

Nå er det lenge siden jeg var innom her. Julestri og dårlig internett-tilgang har skylden.

Hadde et greit vekttap frem til ju, men så var det julen, da. Sprakk fullstendig og mesket meg med godsaker og julemat.....Jeg har ikke mye til karakter, nei.

Så, det nye året kom, og andre nyttårsdag var jeg på lavkarbo igjen, startet med ny intro. Hadde da vært i sukkerland i to uker.
Jeg regnet jo med at jeg vill gå opp pga julen, og det har jeg vitterlig gjort. Jula kostet meg fire pluss, men OK, jeg skulle starte fra børjan av igjen.

Til min fortvilelse; jeg har nå vært i ketose siden ca 5.januar, men jeg går stadig opp!

Jeg sjekker jevnlig med stix, og kostholdet mitt er svært standhaftig, så jeg blir mer og mer deppa for hver dag som går. Får tilbake den mislykkethetsfølelsen som har fulgt mine mange slankesprekk i tidligere år.....

Mine teorier er:
- jeg har vært såpass lenge (to uker) av kuren at kroppen sliter med å finne sin måte å kvitte seg med kiloene på. Men det som skurrer er for det første at jeg har hatt "tissedager" hvor vannet har rent ut av meg i forbindelse med innledningen, men jeg gikk ned kun en kilo, og deretter har det gått oppover. Dessuten står det så bastant i Atkins-boken at er man i ketose, da går man ned i vekt, hvilket jeg tidligere har erfart selv.

- Jeg har fullstendig ødelagt stoffskiftet og Atkins funker ikke lenger på meg???

- Jeg har vært for kort "av" til å nyte godt av en ny intro, (men uansett skulle jeg vel gått ned noe i hvert fall).

Noen som har sprukket så til de grader og startet opp igjen?
Noen som har erfart det samme som meg, at kiloene sitter fast?
Kan jeg bare like gjerne gi opp, eller vil jeg snart oppleve et lite woosh?

Hjelp meg, jeg er skikkelig trist og lei!

Hilsen en som egentlig hadde gått ned ti kilo, men plutselig bare har gått ned seks....

  Svar med sitat
Gammel 29-01-05, 09:56   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Smile

Hvor mye har du gått opp siden du startet på igjen? Min erfaring er at det er vanskeligere å ta av om vinteren, rett og slett fordi det er mye innevær og dermed blir mer passiv. Om du er på trim så er det ofte så korte økter at det ikke monner nok. Mitt forslag er at du skal prøve å komme deg mer ut, ikke minst prøve å få med deg mer dagslys. Da blir du gjerne mer oppstemt og dermed mindre passiv.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 29-01-05, 09:57   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

uff, det er ikke noe morsomt!!
har det litt som deg! gikk opp 2 kg etter jula og siden det har jeg gått opp en kilo til...
eneste forskjellen er at jeg ikke er kjempeflink med maten... jeg prøver, men noe går galt...!

kan du skrive opp hva du har spist de siste dagene, så kan de kloke hodene her inne samles og se om det er noe du bør gjøre annerledes?

oppmuntrings-

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-05, 11:22   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Heia Apple !

Huffameg, ikke kjekt å føle seg mislykka - lett å sprekke da. Men hold ut ! Det er ganske vanlig å komme til et platå som kan vare flere uker - etter en induksjonsperiode OG etter en karbeperiode. Kroppen er totalt forvirra. Først tror den at den blir sulta og når den endelig får mat igjen er det mat i overflod.... "best å spare i tilfelle man blir sulta igjen !!"- alt fra 1 til 4-5 uker er normalt i så måte. Du må bare smøre deg med tålmodighet og fortsette med godt variert Atkins kosthold. Det aller viktigste i denne perioden er å spise fast måltider, regelmessig med GRØNNSAKER. Ikke glem grønsakene ! OG DRIKK MASSE VANN !! Minst 2.5 liter til dagen. VANN - Kutt ut kunstig søtstoff, dvs. alt som er søtet med Aspartame, Cola Light, Pepsi Max, Fin Light etc. Sjokolade etc. Ligg unna Atkins bar'er og shakes ! Det er viktig å spise NOK. Spiser du for lite går kroppen i sparemodus !

Når det gjelder ketose, - så er det som står i Atkisn boka ikke helt 100 % korrekt, - eller dvs. det er bare en side av saken. Er du i ketose, så brenner kroppen fett, men ketose strimlene vet ikke HVA SLAGS FETT. Les om ketose her, så tror jeg du forstår mer:
http://forum.lavkarbo.no/diskusjon2092.html

Jeg har vært igjennom mange og lange platå perioder sjøl, så jeg vet hvordan det føles. Jeg har brukt 1 1/2 år på å ta av 13 kilo. Jeg kan stå stille i lange perioder for så å ta av 0.5 -1 kilo i uka en kort periode, til det er full stopp igjen. At du allerede har tatt av 6 kilo viser at du kan, du må bare få kroppen din til å forstå det.

Aktivitet er også viktig....

Hva med å posten en typisk dagsmeny med hva du spiser her, så kan jeg ta en titt på om det er noe med maten din som ikke funker. Evt. komme med forslag til forbedringer .... hvis du vil da !

Du kommer nok igjennom dette også skal du se !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-01-05, 11:42   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Kom plutselig på......har du målt deg ??? Sitter klærne løsere ?? Av erfaring vet jeg at det er mulig å gå ned flere størrelser uten at vekta rikker seg.....

Det er bare en tanke......

PS ... jeg opplever noe enda mere mystisk om dagen..... Buksene mine blir løsere, men BÅDE vekt og mål er de samme !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-01-05, 13:21   #6
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Det er ikke tilfeldigvis en dongeribukse av merket Lee, de utvider seg noe sinnsykt

Stå på videre du apple, og hør på rådene fra Nille! Nå vet ikke jeg hvor mye du trimmer, men har hjulpet meg i perioder der vekta har stått litt stille. Om en legger til noen spaserturer der du får pulsen opp i ca130 slag i minuttet, virker dette ofte inn som en kickstart på forbrenningen. Så er det godt for humøret og få frisk luft og røre litt på seg

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-01-05, 14:08   #7
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av friflex

Det er ikke tilfeldigvis en dongeribukse av merket Lee, de utvider seg noe sinnsykt

haha, ja det gjør de skikkelig!!!
Kjempetrange når jeg tar dem på, og dagen etter er de skikkelig zagg!

(måtte bare si det)

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 29-01-05, 14:13   #8
elco
Medlem
 
elco sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 66
Innlegg: 67
elco har en fantastisk aura rundt segelco har en fantastisk aura rundt seg
Thumbs up

Ikke gi deg!

Opprinnelig lagt inn av apple

...Noen som har sprukket så til de grader og startet opp igjen?
Noen som har erfart det samme som meg, at kiloene sitter fast?

Hei Apple! Aller først: Du er kjempeflink og standhaftig som ikke gir opp selv om vekta i en periode ikke samarbeider. Og jada, jeg har opplevd noe liknende. Jeg gikk ned 30 kg på ett år, holdt vekta en stund, så ble jeg mer og mer slurvete med kostholdet før jeg til slutt igjen fråtset i sukker og karber (mye lenger enn bare to uker) - og svisj, så var 15 kg på igjen. Det er bittert. Men så fant jeg dette nettstedet og ble motivert til å starte opp på nytt. Jeg synes selv jeg har vært kjempeflink, men kiloene sitter forbasket fast, især sammenliknet med hva jeg opplevde første gang. Da formelig rant kiloene av, noe som var veldig motiverende. Men jeg har ikke tenkt å gi meg! Derfor må jeg finne motivasjon i mer enn bare vekttapet. Og det at jeg mener at lavkarbo-kosthold er godt for meg, er også en motivasjonsfaktor. Jeg spiser sunnere og mer variert enn tidligere, jeg får i meg mer av både fisk og grønnsaker, jeg spiser mindre ferdigmat, og ikke minst, jeg føler meg bedre enn før - alt dette er med på å gi meg følelsen av å gjøre noe bra for meg selv, av å lykkes, selv om kiloene er veldig gjenstridige for tiden. Så nå gjelder det å ikke gi opp! Og som flere her skriver, kan det være mange grunner til at kroppen din tviholder på kiloene en stund. Men til slutt slipper den! Lykke til til oss begge!

__________________
"En vakker og gjennomklok og akkurat passe tykk
(hmm - snart!) dame i min beste alder"

fritt etter "Karlson på taket"







elco er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, mer og mindre Svar med sitat
Gammel 29-01-05, 19:32   #9
apple
Gjest
 
Innlegg: n/a

Tusen takk for mange oppmuntringer!

Det hjelper virkelig å høre andres erfaringer, at dette kanskje er en platåfase som er av det lengre slaget, at jeg kan klare å gå ned mer etterhvert. Da gir jeg i hvert fall ikke opp dietten! Og et virkelig godt argument er jo dette at man spiser lite KH fordi det er bra for kroppen, ikke bare for å gå ned.

Jeg skal prøve meg på en mey i morgen, men nu venter lørdags-TV`n!


Igjen, takk for oppmuntringen. Dette trengte jeg virkelig!
(For jeg er av typen som våkner fortvilet midt på natten og bare tenker på hvor tykk jeg er, eller hvor håpløst alt er når jeg ikke greier å slanke meg, og det er virkelig fortvilende!)

  Svar med sitat
Gammel 30-01-05, 20:29   #10
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av apple

1
Til min fortvilelse; jeg har nå vært i ketose siden ca 5.januar, men jeg går stadig opp!
2
Mine teorier er:
- jeg har vært såpass lenge (to uker) av kuren at kroppen sliter med å finne sin måte å kvitte seg med kiloene på. Men det som skurrer er for det første at jeg har hatt "tissedager" hvor vannet har rent ut av meg i forbindelse med innledningen, men jeg gikk ned kun en kilo, og deretter har det gått oppover. Dessuten står det så bastant i Atkins-boken at er man i ketose, da går man ned i vekt, hvilket jeg tidligere har erfart selv.
3
- Jeg har fullstendig ødelagt stoffskiftet og Atkins funker ikke lenger på meg???
4
- Jeg har vært for kort "av" til å nyte godt av en ny intro, (men uansett skulle jeg vel gått ned noe i hvert fall).
5
Noen som har sprukket så til de grader og startet opp igjen?
6
Noen som har erfart det samme som meg, at kiloene sitter fast?
7
Kan jeg bare like gjerne gi opp, eller vil jeg snart oppleve et lite woosh?

1
Ikke heng deg for mye opp i ketose. Det viktigste er å spise regelmessig sunn og god mat og ikke være redd for fett og du telle karbohydrater. Og hold ett øye med fløte, ost osv. for de fleste senker disse vektnedgangen. Nøtter må du heller ikke spise for mye av (tell karbohydratene). Passer du på alt dette så SKAL du gå ned i vekt.
2
Spiser du for mye karbohydrater så lagrer kroppen vann og når du spiser mindre k igjen så mister du dette vannet ganske fort.
3
Du ødelegger ikke stoffskiftet på Atkins det bare bedrer seg og blir friskt, men det kan bli forstyrret hvis du går mye av og på (som jeg er flink til).
4
Hvis du stadig går av og på Atkins og ikke følger dietten så skal det ikke mye til før vekten går feil vei. Det beste er å få nye vaner og spis "favoritter" med måte bare en sjelden gang. Men hvor lett er det da? Ja, jeg også jobber med saken.
5
JA! Jeg har gått opp og ned i vekt i lang tid og prøver og feiler hele tiden. Det viktigste er å ikke gi opp. Ikke gi deg. Og ikke tillat deg å gå sulten. Det er veldig viktig å være mett hele dagen.
6
Ja. Men mest sannsynlig så er det bare å se på hva du spiser og om du gjør ting riktig hver dag. Det skal ikke mye feil mat til før vekta stopper opp. Ellers så kan kroppen holde på vekt en periode for så å gå ned litt igjen neste periode. Og for mye karbohydrater. Det kan være mange årsaker. Se også 1. Må også nevne enda en ting. Jeg slet også veldig i fjor vinter i lang tid med at vekta ikke gikk ned og stoppet plutselig opp (bare se Min Journal). Da kuttet jeg ut fløten i omeletten hver dag og ost så gikk vekten ned igjen, selv om jeg spiste akkurat den samme maten ellers som før. Så jeg spiser ikke lenger meieriprodukter, unntatt meierismør fordi det er rent fett.
7
Se 5. Hvis du gir opp så har du tapt. Vil du det? Evt. så kan du vurdere å hoppe på SB eller Lindberg. Det er mulig at Atkins kanskje blir for vanskelig å følge for noen. Men jeg har gjort Atkins i 1 1/2 år nå og gjør stadig store feil fortsatt, men jeg gir meg ikke, jeg kommer aldri til å bytte til noe annet fordi jeg vet at dette kostholdet er det beste for meg. Problemet mitt er at jeg spiser for mye snop av og til og da går vekten rett opp. Men dette jobber jeg med hele tiden til jeg klarer det 100 % og får kontroll til slutt. Hvis du gir opp så har maten vunnet over deg og da går du ikke ned i vekt. Aldri gi opp!

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon

Sist redigert av donjuanwannabe : 30-01-05 kl 20:51.
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-01-05, 21:01   #11
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av apple

(For jeg er av typen som våkner fortvilet midt på natten og bare tenker på hvor tykk jeg er, eller hvor håpløst alt er når jeg ikke greier å slanke meg, og det er virkelig fortvilende!)

Jeg vet hvordan du har det. Jeg er sånn hele dagen jeg. Men det er "bare" å flytte fokus på at du SKAL greie det. Hvis du skal lykkes så må du kjempe, hver eneste dag, og for hver dag som går så går du litt ned. Og over tid så har du plutselig mistet 5 kg....og 10 kg. Det tar tid, derfor må man ikke tenke så mye på det. Det er ikke noen slankekur, du er ikke på noen slankekur, prøv å leve normalt og ikke tenke på vekta. Du er på en "blifrisk"-kur. Ja, jeg vet det er vanskelig. Jeg skal følge disse rådene jeg også. Takk DJW.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vitaminer, Nå Er Jeg Fortvilet Amygdala Kosttilskudd 4 21-07-04 13:11
Fortvilet... Kaja Vedvarende vekttap 0 18-03-04 11:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no