Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Realistiske mål

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-04-11, 09:20   #1
Mamseen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Skien
Innlegg: 68
Mamseen er på en erverdig vei

Realistiske mål

Vet jo at jeg bør ha noen delmål underveis nå, men hva er lurt/ realistisk å tenke?
Hvordan har dere gjort det?

Mamseen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Hexeberg Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 09:39   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Realistiske mål

I starten var vekttapsmål viktigst. Siden jeg ikke går lett ned i vekt - har jeg endret det til å "spise så riktig som mulig hver dag".

Dvs lavkarbo og ordentlig mat - minst mulig lavkarbosnop Drikke nok vann hver dag er et mål feks...

For meg er dette nå en livsstil etter 1.5 år - chronssymptomene er 95% vekke så jeg har faktisk ikke noe valg - this is it

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 11:39   #3
Mamseen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Skien
Innlegg: 68
Mamseen er på en erverdig vei

Sv: Realistiske mål

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

I starten var vekttapsmål viktigst. Siden jeg ikke går lett ned i vekt - har jeg endret det til å "spise så riktig som mulig hver dag".

Dvs lavkarbo og ordentlig mat - minst mulig lavkarbosnop Drikke nok vann hver dag er et mål feks...

For meg er dette nå en livsstil etter 1.5 år - chronssymptomene er 95% vekke så jeg har faktisk ikke noe valg - this is it

What? Har du blitt så og si frisk av crohn pga dette? SÅ flott da!!

Mamseen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Hexeberg Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 11:41   #4
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Realistiske mål

I likhet med Nerthus har jeg holdt på så lenge nå at jeg føler meg ganske trygg på at dette er en vedvarende livsstil, og ikke en diett som er "ferdig" så fort jeg er normalvektig. Men det er ikke dermed sagt at vekttap ikke er viktig - jeg vil jo, av helsehelsyn, veldig gjerne innenfor normalvekt-BMI.

Mange opererer med delmål på ca hvert femte kilo som blir borte. Jeg har bare valgt liksom "naturlige" milepæler - da jeg nådde minus tjue, for eksempel, eller da jeg krysset over fra BMI-kategori "fedme" til "overvekt". Nå har jeg tre tette delmål for siste innspurt (jeg veier nå ca 66 kg): 65 kilo var det "realistiske" målet jeg satte meg da jeg startet. Nå er jeg litt mer ambisiøs - og fortsetter til 63 kilo, som vil markere minus tretti, og 60 kilo, som er endelig mål - normalvektig!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 11:59   #5
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Realistiske mål

Jeg setter meg små delmål som 3 kilo og 2 kilo. Da får jeg oftere mestringsfølelse og det styrker selvtilliten.
Jeg har også små mål i hverdagen som å gå en liten tur , lese bok, avslapning etc (= egentid). Dette er jo ikke direkte mål til vektnegang, men viktige for at jeg skal ha det bra. Har en sykdom som fører til dårlig samvitighet og lite egentid siden jeg bruker kreftene mine til hus,mann og barn. Egentiden gjør at livet blir mere positivt og jeg mere fornøyd noe som igjen fører til at det er lettere å følge kostholdet.
Tror kansje mange kan kjenner seg igjen i det uavhengig av sykdom. Det er lett å gi alt til andre, men det er viktig å gi noe til seg selv også.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 15:31   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Realistiske mål

Opprinnelig lagt inn av Mamseen, her.

What? Har du blitt så og si frisk av crohn pga dette? SÅ flott da!!

Jepp! Og det beste var at jeg ante ikke det ville virke mot chrons da jeg begynte! Etter 3-4 uker tenkte jeg - jøss - nå har magen vært fin et par dager... Så fra 3-5 akutt-turer på do med smerter og isj etter HVERT eneste måltid... til kanskje et par semi-akutt turer totalt i uka maks er jo som å få et nytt liv

Reagerer sterkt på sjokolade, vanlige vafler og pizza... Annen karbomat gir ekstrem uvelhet og kvalme omtrent med en gang... Heldigvis er lavkarbovafler knallgodt, og jeg bruker lavkarboalternativer ellers når det gjelder sjokolade. Tåler atkinsbarer - men ikke maltitol-sjokolader, så bruker heller litt mørk sjokolade/kakao av og til istedet

Så for meg er valget kjempeenkelt! Det hjelper at når jeg startet - startet resten av "slekta" også - så når jeg er hjemme på besøk er kjøla full av lavkarbosnadder og vi koser oss med masse god lavkarbomat og tørr hvitvin og ting uten sukker i

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 15:40   #7
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Realistiske mål

Jeg har gjort slik som dette:

10 kilo- Nådd
bmi under 30- Nådd
Livvidde under 87-Nådd
15 kg-
bmi under 27-
livvidde under 85-
20 kg-

For hvert mål unner jeg meg en liten ting Skopar, massasje osv... syns det fungerer bra for meg

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w1Lm5H8/]
Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 16:53   #8
monja
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Rock City
Alder: 46
Innlegg: 325
monja er på en erverdig vei

Sv: Realistiske mål

Jeg hadde som første mål å komme under 120 kg. Det har jeg klart i løpet av 5 uker. Nå skal jeg ned 5 og 5 kilo, men jeg har ikke noe tidsperspektiv på det. Tar det som det kommer, og er mer opptatt av å spise riktig mat.

__________________
Min MUP

monja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 17:19   #9
Mamseen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Skien
Innlegg: 68
Mamseen er på en erverdig vei

Sv: Realistiske mål

Takk for innspill.

mitt første mål blir å komme under 100 tenker jeg

Mamseen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Hexeberg Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 22:09   #10
Adeleide
Medlem
 
Adeleide sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 72
Adeleide er på en erverdig vei

Sv: Realistiske mål

Jeg tror det er lurt å gjøre noe i tråd med det Maylinn skriver - å ha litt ulike typer mål med ulik frekvens. Ikke ha faste "5-kilos-mål" fortløpende. Variasjon er bra for motivasjonen! Og så bør det være en kombinasjon av vekt/BMI-tall/livvidde pr TID, altså både nedgang og tidsfrist. Og en passe lang tidshorisont.

Jeg startet i januar på 126 kg og satte første delmål til 110 kg til påske. Kom nesten helt i mål på den, men ser at jeg med fordel kunne hatt et mål som ikke gikk så langt frem i tid, det ble lett å være litt slapp en uke for så å ta det inn igjen uka etterpå. Nå har jeg satt et nytt mål fra i dag frem mot midten av juni, halvannen måned er en passelig horisont tror jeg. Har valgt datoen fordi jeg drar på ferie den dagen, og har valgt et rundt tall som passer til (under 100).

Fremover kommer jeg til å sette mål basert på runde tall kombinert med merkedatoer, for eksempel 96 kg (gått ned 30 kg totalt), under 30 i BMI, 90 kg osv. Hvilke tall jeg kobler til hvilke datoer må jeg nesten se etterhvert, det er helt avhengig av om jeg når målene eller ikke (hvis jeg ikke gjør det, så kan jeg få en ny start med et nytt delmål) og hvorvidt vektnedgangen dabber av i tempo etterhvert som jeg går ned. Det overordnede målet er et snitt på 1 kg i uka i 47 uker.

__________________



Adeleide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 12:10   #11
Changing
Nytt Medlem
 
Changing sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 6
Changing er på en erverdig vei

Sv: Realistiske mål

Da jeg bodde i USA gikk jeg på ukentlige Weight Watchers møter. Vi hadde en fantastisk instruktør, og han sa at vi ikke skulle sette oss et mer langsiktig/større mål enn -10% av vekta vår.
Så f.eks. ved 150 kg blir første målet 135 kg, så blir det neste 121,5 kg etc.
Syns den var ganske grei!

__________________


Changing er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg LCHF Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 13:19   #12
Nnem
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 456
Nnem er ny på veien

Sv: Realistiske mål

Jeg har satt sånn ca hver 5 kg. Men er noen millipæler i løpet av hver 5 kg, under 40 i bmi blant annet.

__________________




Motto: This is my year to shine
Nnem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - mellom 20-30 karbs Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Realistiske delmål? cozymum Generell diskusjon 14 23-04-07 18:01
Moderne barnebøker - litt vel realistiske? Iset Livets lyse side 6 07-04-06 20:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no