Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Fettprosent kvinner (kropp)

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-05-08, 20:45   #1
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Fettprosent kvinner (kropp)

Hva regnes som "fit" fettprosent hos kvinner? Det finnes jo alle mulige tabeller og målemetoder for hvordan kroppen skal se ut og veie etc, noen mer idiotiske enn andre (som liv-hofte-ratioen) - men man hører sjelden at kvinner (og menn) bør ha en fettprosent mellom ditten og datten. Går ut ifra menn generelt kan og bør ha lavere fettprosent enn kvinner - men hva er nedre grense for kvinner mtp særlig menstruering og opprettholdelse av andre, viktige funksjoner?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 04:20   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Etter hva jeg mener å huske bør man ikke ha mer enn tretti, og ikke mindre enn 18 prosent fett når man er kvinne.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 06:49   #3
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Synes 18% høres høyt ut som nedre grense..?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 11:10   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

http://www.onlinemagasinet.no/artikk...D=9&ArtID=1815

Voksne kvinner bør ligge mellom 20 og 30%, står det der. ( Nederst i det oransje faktafeltet til høyre)

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 11:18   #5
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

21-33 % står det på desirable range på tanita-vekten

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 14:01   #6
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Synes 18% høres høyt ut som nedre grense..?

18% er ikke mye fett på en kvinnekropp.

  Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 14:04   #7
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

men hva er nedre grense for kvinner mtp særlig menstruering og opprettholdelse av andre, viktige funksjoner?

Fikk ikke med meg dette... Hva som er absolutt nedre grense er nok ganske individuelt, men jeg vil tro ting generelt begynner å stoppe opp rundt 10%. Jeg tror forøvrig næringsinntak i kombinasjon med aktivitetsnivå, fettprosent og andre faktorer er avgjørende i så måte; ikke fettprosenten i seg selv.

  Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 14:45   #8
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

http://www.onlinemagasinet.no/artikk...D=9&ArtID=1815

Voksne kvinner bør ligge mellom 20 og 30%, står det der. ( Nederst i det oransje faktafeltet til høyre)

Måtte lete litt mellom struttepuppene..... men fant det jo

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 14:54   #9
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Opprinnelig lagt inn av Vibeke40, her.

Måtte lete litt mellom struttepuppene..... men fant det jo

Pupper, sier du? Tror nesten jeg må sjekke selv, for sikkerhets skyld

  Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 15:04   #10
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Fikk ikke med meg dette... Hva som er absolutt nedre grense er nok ganske individuelt, men jeg vil tro ting generelt begynner å stoppe opp rundt 10%. Jeg tror forøvrig næringsinntak i kombinasjon med aktivitetsnivå, fettprosent og andre faktorer er avgjørende i så måte; ikke fettprosenten i seg selv.

Hmm.. Det vil jo si at dersom man spiser og trener optimalt, vil man kunne ha en fettprosent på f.eks. 15 og likevel være sunn og frisk.. (?)

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 18:13   #11
Joika
Medlem
 
Joika sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 217
Joika har en fantastisk aura rundt segJoika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Jøss.. min fettprosent er 30 nå... Og jeg er 90kg og 172 cm. Dvs at jeg regnes som "normal" det da? (Ikke syklig fet som bmi sier.. ).

__________________
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19357
Min gamle journal....
Joika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Joikaboller Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 18:58   #12
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Opprinnelig lagt inn av Helga, her.

Jøss.. min fettprosent er 30 nå... Og jeg er 90kg og 172 cm. Dvs at jeg regnes som "normal" det da? (Ikke syklig fet som bmi sier.. ).


Emm. sier fettprosent mye mer om kroppens tilstand enn hva bmi gjør. Den tar jo ikke hensyn til forholdet mellom muskler og fett.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 20:15   #13
Joika
Medlem
 
Joika sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 217
Joika har en fantastisk aura rundt segJoika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Hm??

__________________
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19357
Min gamle journal....
Joika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Joikaboller Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 20:42   #14
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Har søkt litt rundt, og det er i grunnen ganske store variasjoner mht hva som anses som ideell eller normal fettprosent for kvinner. Men når det gjelder redskaper for å måle om kroppen er sunn eller ikke, er bmi emm kun en indikator, som må ses i sammenheng med fettprosent og bygning forøvrig. Hvordan fettet fordeler seg har jo også betydning, hvis det er sykdomsrisiko som er tema.

Men det jeg egentlig lurte på var vel hvor "skrapet" for kroppsfett en kvinne kan være før det går på helsa løs - uten hensyn til vekt for øvrig.

Aner ikke hva jeg har i fettprosent, annet enn at den er høyere enn hva jeg vil den skal være, hehe

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 21:24   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Nå har jeg lett og googlet lenge, men fant ikke noe eksakt tall på hvor lav fett% som må til før det går på helsa løs. Er nok også noe individuelt, men dette fant jeg:

"Kvinnekroppen må ha en viss fettprosent for å produsere nok hormoner som regulerer mensen, og dersom fettprosenten blir for lav, stopper hormonproduksjonen - og dermed mensen opp. Følgene av det igjen er at skjelettet svekkes, beinmassen reduseres allerede etter fire-seks måneders fravær av mensen, og fortsetter fraværet ut over dette, kan det medføre alvorlig og uopprettelig tap av beinmasse."


Ikke verd
t å prøve ut mao!

Ikke det at jeg ligger i faresonen, akkurat!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 21:36   #16
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Men det er jo forskjellige måter å måle fettprosent på. Man har sånn klype, tanita-vekt + mange andre forskjellige vekter hvor man skal taste inn alder, aktivitetsnivå osv. (jeg har en sånn) Og så har man en metode hvor man skal legge seg ned i vannbad tror jeg. Mye det her. Så jeg blir litt forvirret. For å få en eksakt måling av en selv, må man kanskje ta en tur på idrettshøyskolen, eller?

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 03:44   #17
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Opprinnelig lagt inn av sirimor, her.

Men det er jo forskjellige måter å måle fettprosent på. Man har sånn klype, tanita-vekt + mange andre forskjellige vekter hvor man skal taste inn alder, aktivitetsnivå osv. (jeg har en sånn) Og så har man en metode hvor man skal legge seg ned i vannbad tror jeg. Mye det her. Så jeg blir litt forvirret. For å få en eksakt måling av en selv, må man kanskje ta en tur på idrettshøyskolen, eller?

Det må man nok. (Så da kan jeg være lykkelig uvitende i lange tider..). Tror klype er mer nøyaktig enn slike "fettvekter" - i alle tilfeller spille ikke alder og aktivitet noen rolle ifht hvor stor del av kroppsmassen som er fett (selv om det har betydning ifth f.eks. hva som regnes som sunn fettprosent).

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 10:36   #18
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Husker at jeg engang leste at man kunne måle om man hadde for mye fett ved å klype i fettet under overarmen. Er det mer enn 1 cm er det for mye. Min fyller hele tommelen, så absolutt ingen fare for å ha for lite her kan man si, men det kan jo indikere på at det er bra om du har ca 1 cm fett under der. Ikke nøyaktig, men i alle fall mer nøyaktig enn den vekten jeg har....

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 17:38   #19
Salt
Medlem
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 134
Salt er en juvelSalt er en juvelSalt er en juvel

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Har akkurat konferert med en kompis som er sykepleier, og her er hva han kunne fortelle:

T sier:
for å få sixpack måtte trolig jenter ned i 15% tror det er da menstruasjon osv påvirkes

T sier:
profesjonelle bodybuildere kan komme ned i 4% men det er alt for lavt for kvinner

__________________
Nytt og bedre liv i emming
Velkommen til min journal!
Salt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 17:42   #20
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Har akkurat konferert med en kompis som er sykepleier, og her er hva han kunne fortelle:

T sier:
for å få sixpack måtte trolig jenter ned i 15% tror det er da menstruasjon osv påvirkes

T sier:
profesjonelle bodybuildere kan komme ned i 4% men det er alt for lavt for kvinner

Det vil jo si at det er umulig for en kvinne å både ha sixpack og samtidig menstruere (normalt). Synes det høres merkelig ut.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 17:43   #21
Salt
Medlem
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 134
Salt er en juvelSalt er en juvelSalt er en juvel

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Det vil jo si at det er umulig for en kvinne å både ha sixpack og samtidig menstruere (normalt). Synes det høres merkelig ut.

Hvorfor er det merkelig? Det er vel sikkert en grunn til at de færreste kvinner har sixpack selv om de trener mye..?

__________________
Nytt og bedre liv i emming
Velkommen til min journal!
Salt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 17:51   #22
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Hvorfor er det merkelig? Det er vel sikkert en grunn til at de færreste kvinner har sixpack selv om de trener mye..?

Nja, kvinner trener jo generelt litt annerledes enn menn, slik at sixpack ikke genereres på samme måte. Kvinner bygger jo muskler senere enn menn også. Innenfor idretter som turn og dans har kvinner ofte sixpack, men menstruerer likevel (selv om det er mye usunne idealer her og da).

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 17:54   #23
Salt
Medlem
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 134
Salt er en juvelSalt er en juvelSalt er en juvel

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Nja, kvinner trener jo generelt litt annerledes enn menn, slik at sixpack ikke genereres på samme måte. Kvinner bygger jo muskler senere enn menn også. Innenfor idretter som turn og dans har kvinner ofte sixpack, men menstruerer likevel (selv om det er mye usunne idealer her og da).

Jeg kjenner flere ballettdansere, og de mistet alle menstruasjonen...

__________________
Nytt og bedre liv i emming
Velkommen til min journal!
Salt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 17:54   #24
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Jeg vil tro at noen enklere får synlig sixpack enn andre. samtidig så trenger man jo ikke sixpack for å se slank og veltrent og sunn ut
Og jeg har noen venninner som er gode eksempler på at slankt ikke akkurat trenger å se veltrent ut

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 17:59   #25
karbolia
Medlem
 
karbolia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Fredrikstad
Innlegg: 355
karbolia er ny på veien

Sv: Fettprosent kvinner (kropp)

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Nja, kvinner trener jo generelt litt annerledes enn menn, slik at sixpack ikke genereres på samme måte. Kvinner bygger jo muskler senere enn menn også. Innenfor idretter som turn og dans har kvinner ofte sixpack, men menstruerer likevel (selv om det er mye usunne idealer her og da).

De fleste turnerne jeg kjenner (om ikke alle faktisk) har mistet mensen mens vi var som flinkest...

__________________
Hemmelige sjokoladedrømmer
uke 1: - 3,4 uke 4: -3,2
uke 2: - 3,6 uke 5: -3,8
uke 3: - 4,0 uke 6: -3,4
totalt: - 21,4 kg
karbolia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Spesialdiett for kvinner som vil takle stress! miramir Livets lyse side 3 22-02-07 11:43
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 19:30
Vekta viser ikke min fettprosent. Hjelp! Amagetha Generell diskusjon 9 20-02-06 12:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no