Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Liten gutt med stort matproblem

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-06-08, 10:00   #1
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 44
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill
Exclamation

Liten gutt med stort matproblem

Jeg har en sønn. Han er 6 år og led av en mild form for refluks da han var liten. Dette har det blitt problemer av etterpå. Det har ført til blant annet at han har problemer med å tygge kjøtt og nekter å spise dette. Han har også en utrolig velfungerende brekningsrefleks som kommer frem hver eneste gang han synes noe er ekkelt. Han satte seg for eksempel på en pære i barnehagen en gang og personalet, som var lettere sjokkerte, fikk et styr med å tørke opp spye
Det som har vært det store problemet hos oss er at han ikke vil smake på noe nytt. Han er snever i kostholdet sitt. Bare noen svært få matvarer og middager han liker.
Hvordan skal vi klare å få han ut av denne onde sirkelen? Han er tynn og trenger næringen fra mat han absolutt ikke vil spise. Synes det er synd at han har utviklet et dårlig forhold til veldig viktige matvarer. Når det gjelder matvarene han faktisk spiser blir nok navnene på dem beregnet for skjellsord her i lavkarboland hehe . Jeg trenger Nanny eksperthjelp her for nå vil jeg ha et variert kosthold i gutten!

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 10:24   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Liten gutt med stort matproblem

Har ingen gode råd annet enn at det går seg til!!!

Min sønn var på samme måte da han var liten, dette med brekninger var dagligdags om jeg skulle prøve å få han til å spise noe han ikke ville ha!

Nå er han 15 år, 190cm høy, har 46 i skostørrelse og er allerede en meget habil basketballspiller som trener 4-6 ganger i uken.*stoltmamma*

Fortsatt er han nok litt sær i matveien, men han er alltid sulten og har lært seg til å spise det meste av det han får. Er nok litt i tynneste laget, men lider ingen nød!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 10:46   #3
Linn H
Seniormedlem
 
Linn H sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 1.981
Linn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt likt

Sv: Liten gutt med stort matproblem

det eneste rådet jeg kommer på er å kamuflere matvarer som han ikke liker inn i andre som han liker hvis du forstår hva jeg mener....satt og så på Opera her en dag og da handlet det om folk som var veldig sære i matveien.
De lagde da f.eks sjokoladekake med mye forskjellige grønnsaker i , men som fremdeles smakte sjokoladekake etc.
Putte grønnsakspure inni kjøttkakene. Lage mye sauser fra bunnen av slik som spagettisaus da du kan kjøre alt sammen til en masse.

Hva man liker og ikke liker er en vanesak, jeg spiser nå mange ting jeg nok før ville rynket på nesen av. Blomkålmosen er f.eks nå familiens foretrukne tilbehør til mange retter, men forskjellen her er jo at jeg har tatt et bevisst valg. Dette er nok veldig vanskelig å få en på 6 til å ta.
Tror det er gerd som lager Smoothies og fryser de i slike isformer..når det ser ut som is og smaker som is så går det forhåpentligvis rett ned

ta f.eks 100 g bringebær eller jordbær,2 egg, litt olje pluss kanskje litt fløte så har du en god is!

Lykke til!

Linn H er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 10:47   #4
mariusmor
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 51
mariusmor er på en erverdig vei

Sv: Liten gutt med stort matproblem

hei.
kan du ikke lage en slik tavle så nannyene lager da. med at vist han eks smaker på eks gulrot, så får han ett klisteremerke eller noe. så kan han samle opp eks 10 klistremerker så kan han få noe han ønsker seg.ting, tur eller lignnde.

hmm, kanskje jeg sku hatt ei slik tavle sjøl og.hehe

mariusmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 11:03   #5
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Liten gutt med stort matproblem

Det er hu kona til Seinfeld som skrev den kokeboken omtalt på Oprah.
http://www.oprah.com/foodhome/food/j...eld_main.jhtml
Det er også mye rart du kan trøkke i smoothies. Og muffins.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 11:17   #6
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 44
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: Liten gutt med stort matproblem

Opprinnelig lagt inn av mariusmor, her.

hei.
kan du ikke lage en slik tavle så nannyene lager da. med at vist han eks smaker på eks gulrot, så får han ett klisteremerke eller noe. så kan han samle opp eks 10 klistremerker så kan han få noe han ønsker seg.ting, tur eller lignnde.

Jeg har valgt å ha klistremerkesystemet ja, men vi har måttet bruke det mest med hensyn til leggetid for der har han tullet en del i det siste. Belønningen han får da er faktisk ukepenger hehe , han får ti kroner for hver stjerne han klarer (men maks 50 kr i uka). Det er veldig stas å "tjene" penger. Spisingen er også med på planen men vi har satt regelen til at han må smake på alt på tallerkenen uten å spytte det ut eller si " ÆSJ" det er ganske hardt for ham, men jeg har tro på at dersom han smaker noe mange nok ganger så liker han det til slutt.

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 11:19   #7
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 44
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: Liten gutt med stort matproblem

Opprinnelig lagt inn av Linn H, her.

....satt og så på Opera her en dag og da handlet det om folk som var veldig sære i matveien.
De lagde da f.eks sjokoladekake med mye forskjellige grønnsaker i , men som fremdeles smakte sjokoladekake etc.
Putte grønnsakspure inni kjøttkakene. Lage mye sauser fra bunnen av slik som spagettisaus da du kan kjøre alt sammen til en masse.

Wow høres rart ut!! kanskje noe å prøve når jeg skal kose meg om et år og to hihi
Men ideen er egentlig ganske interessant. Det viser jo bare hvor mye psyken har og si når det kommer til å spise ting man ikke liker!!

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 11:29   #8
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Liten gutt med stort matproblem

Jeg var sliksom sønnen din da jeg var liten, bortsett fra at jeg ikke hadde reflux. men jeg har alltid vært kresen, alltid hatt lett for å brekke meg, og vært pysete på å prøve nye ting. Husker jeg måtte hamaten på fatet, og mamma brukte å si at det "bare var til pynt". Jeg har kommet meg utrolig siden jeg var lita, men mye av det jeg ikke ville spise har jeg faktisk funnet ut nå i voksen alder at jeg har intoleranse mot. Noe greide jeg aldri å venne meg til å spise, mens andre ting liker jeg nå. Jeg har alltid reagert mer på konsitens enn smak (feks gele er helt forferdelig, og følelsen når jeg knuser erter med tennene... men jeg spiser erterstuing) Jeg brakk meg av alt fra mat jeg fikk i munnen til å få kliss på fingrene...

Jeg tror vi hadde noen regler om å smake på minst tre ganger før det var lov å si at jeg ikke likte og slikt da...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 12:04   #9
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Liten gutt med stort matproblem

Mose sammen er lurt Og om han liker potetmos, så går det kanskje an å gradvis putte mer og mer blomkål i?
Jeg spiste alt til jeg var omlag 5-6 år? så var de slutt... Og først for fire år siden begynte jeg å smake igjen...

Men jeg hadde aldri brekninger.

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 13:57   #10
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 57
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Liten gutt med stort matproblem

tenker på at valg er lurt..inntil et visst pkt. Hvis det er fire ting på bordet må han velge å smake på f.eks to av disse. osv.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 23:23   #11
niomi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 47
niomi er på en erverdig vei

Sv: Liten gutt med stort matproblem

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Jeg var sliksom sønnen din da jeg var liten, bortsett fra at jeg ikke hadde reflux. men jeg har alltid vært kresen, alltid hatt lett for å brekke meg, og vært pysete på å prøve nye ting. Husker jeg måtte hamaten på fatet, og mamma brukte å si at det "bare var til pynt". Jeg har kommet meg utrolig siden jeg var lita, men mye av det jeg ikke ville spise har jeg faktisk funnet ut nå i voksen alder at jeg har intoleranse mot. Noe greide jeg aldri å venne meg til å spise, mens andre ting liker jeg nå. Jeg har alltid reagert mer på konsitens enn smak (feks gele er helt forferdelig, og følelsen når jeg knuser erter med tennene... men jeg spiser erterstuing) Jeg brakk meg av alt fra mat jeg fikk i munnen til å få kliss på fingrene...

Jeg tror vi hadde noen regler om å smake på minst tre ganger før det var lov å si at jeg ikke likte og slikt da...

Som å lese om meg omtrent, dette... Og med få unntak har det aldri vært smaken jeg har slitt med, men konsistens. Da jeg var liten brakk jeg meg av potet, mange typer kjøtt, de fleste typer fisk, erter, mais, for å nevne noe. Jeg er fortsatt veldig kresen på kjøttet og spiser kun helt rent kjøtt. Synd indrefilet er så dyrt! På koteletten spiser jeg f.eks. kun den lille runde rene kjøttbiten midt i, og av kylling klarer jeg kun kyllingfilet.

Det går seg nok til, skal du se. Men gjør for all del ikke som bestemora til ei venninne - hun tvang henne til å spise fisk, og venninna mi som nå er 30 år begynner fortsatt å brekke seg bare hun får fisk langt inn i munnen. Hun syns smaken er fantastisk, men hun klarer ikke for sitt bre liv å svelge det...

niomi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-07-08, 03:20   #12
MMM
Juniormedlem
 
MMM sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 53
Innlegg: 19
MMM er på en erverdig vei

Sv: Liten gutt med stort matproblem

Ser du skriver at det sønnen din helst spiser ikke egner seg for lavkarbosidene . Det betyr vel at han er glad i søtt det da?

Som du sikkert vet, ødelegger sukker for lysten på endel annen mat. Prøv selv(ikke på denne kuren, selvfølgelig ), spis et par skiver med Nugatti, og velg deretter en skive med leverpostei eller makrell i tomat... ikke særlig fristende det, da, nei...

Noe som kanskje kan funke, er å gi gutten din en halv eller kvart skive(eller hel for den saks skyld, men han er vel småspist) med sunt pålegg, for deretter å gi han like stor brødbit med f.eks Nugatti (om det er det han liker) som "dessertskive". Snakk med han om hva som skal skje før måltidene og forklar de gode og viktige grunnene til at du gjør dette. Vær vennlig, men bestemt og gi oppmuntring og ros(ikke "haus" opp stemningen, det er ikke et show - mange styrer for mye... ). Negativ oppmerksomhet og dårlig samvittighet gir han ikke bedre matlyst, tvert imot.

La han velge mellom to - tre sorter sunne pålegg du vet han klarer å spise, så det ikke strander der. Lykkes du med dette, kan du f.eks etter et par uker gradvis minske "dessertporsjonen" med en større porsjon sunt pålegg. Ikke gi deg etter noen dager, han er helt sikkert utholdende hvis han synes dine nye ideer er dårlige .

Minn deg selv på at det du gjør, er en tjeneste for sønnen din, ikke en straff. Gi Biovit e.l dersom du mener han spiser for ensartet fremdeles.

Husk også at mye saft, melk og lignende stopper matlysten. Det er også raske karber som ikke gir energi nok i lengden. Blodsukkeret øker raskt, for så å dale dersom han ikke får i seg langsomme karber. Dette gir også ustabilt humør for mange. Gi heller vann mellom måltidene og dropp safta.

Ikke gi NOE spiselig mellom måltidene, selv om det er frukt eller grønt. Det fyller opp en liten mage som fort blir mett, det også. Da er det igjen viktig at du forteller hva du tenker - at nå "når du går fra frokosten, er det faktisk ikke mat igjen før lunsj". Avtal nytt klokkeslett, men ikke la det drøye mer enn to-tre timer siden han spiser så lite av gangen. Si et klokkeslett, hyppig i begynnelsen, og hold fast ved dette. Etter hvert blir dette forutsigbart for han og kroppen vil venne seg til nye rutiner.

Snakk om "dessertskive" som akkurat det - dessertskive. Det er lettere å forstå og godta. Vi vet alle at dessert er noe man får på slutten av et måltid. Husk å ikke stresse rundt dette, skap rolig og lun atmosfære ved bordet.

Dette var noen tanker fra meg. Jeg aner jo ikke om du har forsøkt varianter av dette, hvor mye søtt han egentlig får og alt det der. Kanskje har han grunner til ikke å spise endel ting utifra intoleranse, problemer med konsistens osv. Jeg tenkte bare litt utifra endel andre jeg kjenner til med samme problematikk sett utenifra. Lykke til - uansett hva du velger - og husk: De fleste voksne spiser mer enn Nugatti, tomatsuppe og pølser og de færreste lar brødskorpen ligge igjen på tallerkenen etter måltidet

__________________


MMM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg er så fornøyd og happy med resultatene! Nova Ketolysekuren 33 31-10-12 20:35
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 19:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no