Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fett pr måltid

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-11-11, 23:05   #1
tullemus
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 3
tullemus er på en erverdig vei

Fett pr måltid

Hei

Jeg lurer på hvor mye fett jeg bør ha pr måltid eks frokost, lunch, mellommltid, middag og kveld.

Jeg synes ikke det er lett og regne ut , så dere med erfaring hvor mye fett bør det være ved siden av eller i.

-Salate med kylling og grønnsaker. Hvor mye fett i form av eks rømme bør jeg ha ved siden av.

-Omelett. Holder det med osten jeg har over, eller oljen jeg steker den i,

-Avokado? skal jeg ha en hel avokado eller bare en bit som mellommåltid?

Middager?
Frokost?

Osv, håper noen har noen gode forklaringer, Takk

tullemus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lett blanding Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 23:07   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Fett pr måltid

Du har som filosofi "lett blanding", ikke lett og gi deg noen svar utfra det, men i utgangspunktet rekner man med at er du under 72 karber pr.dag, trenger du ikke å tenke på å begrense fettet.
Anbefaler forøvrig "nubegynnertråden" og "LCHF på tre minutter", masse gode tips der!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 00:06   #3
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Fett pr måltid

Det kommer helt an på hvor mange karber du legger deg på daglig, det.

De fleste som er i ketose kan spise det de vil av fett til de er mette. En del folk kan spise som de vil, opp til langt flere karbohydrater, som som BenteR sier, det kommer også litt an på kroppsvekt og hvordan DIN kropps metabolisme fungerer.

Noen her er ekstremt følsomme for insulin, eller har andre stoffskiftesykdommer, andre trenger bare en god metode for å få vekk det årevis med fet og sukkerholdig mat har lagt til av sideflesk.

Og selvsagt avhenger det om du vil ta av vekt (kur) eller legge deg på et stabilt kosthold (livsstil). Mange kjører en kur først og legger seg over på en mer moderat linje etterpå.

Når jeg har vært i ketose, har jeg kun telt karbohydrater og aldri sett på fettinntaket, men prøvd å få karbohydratene mine fra fargerike grønnsaker, og noe fett fra kokos og en translurk om morgenen.

Når jeg vet at karbene mine er fra gode kilder til andre næringstoffer, og at jeg får i meg nok sunt fett, så er kalorier egentlig uvesentlig, det reguleres av appetitten. Men kjører du Fedon, vil du ha behov for å tenke litt annerledes enn det (ikke nødvendigvis mindre smakfullt )

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 09:20   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Fett pr måltid

Vil så absolutt anbefale deg å lese denne tråden, Til alle nybegynnere på lavkarbo, der finner du svar på det meste

Hjertelig velkommen og lykke til videre!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 23:27   #5
tullemus
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 3
tullemus er på en erverdig vei

Sv: Fett pr måltid

Hei og takk for svar. Nei kanskje ikke lett og svare på , Jeg bare skrev noen forslag på mat. Blir litt forvirret og synes ikke jeg for det til , men jeg for bare henge inne der

tullemus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lett blanding Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 00:07   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett pr måltid

Det kommer an på antall måltider og antall kalorier du har behov for pr dag. Hva jeg spiser betyr ikke så mye for deg. Bruker du diett.no ser du ihvertfall hvordan du skal sette sammen måltidet for å få tallene som du vil.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 09:38   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Fett pr måltid

Opprinnelig lagt inn av tullemus, her.

Hei

Jeg lurer på hvor mye fett jeg bør ha pr måltid eks frokost, lunch, mellommltid, middag og kveld.

Jeg synes ikke det er lett og regne ut , så dere med erfaring hvor mye fett bør det være ved siden av eller i.

-Salate med kylling og grønnsaker. Hvor mye fett i form av eks rømme bør jeg ha ved siden av.

-Omelett. Holder det med osten jeg har over, eller oljen jeg steker den i,

-Avokado? skal jeg ha en hel avokado eller bare en bit som mellommåltid?

Middager?
Frokost?

Osv, håper noen har noen gode forklaringer, Takk

Kan gjerne gi deg eksempler på hvordan JEG hadde brukt "menyen" din.

Til salaten hadde jeg enten laget meg rømmedressing og hatt på så mye jeg hadde hatt lyst til, eller tømt over en god olje, hatt i fetaost eller annen fet ost.

Omeletten her i huset stekes i meierismør og fylles med rikelig ost. Både tubeoster, fetaost og vanlig gulost. Etter hva jeg har og hva jeg har lyst på.

Avokado, det kommer helt an på hvor sulten jeg er. Graver ut alt kjøttet med skje, blander det gjerne med majo/rømme, tilsetter litt sitron, dill og proteiner som reker eller krepsehaler. Så spiser jeg til jeg er mett

Noe av det herlige med lavkarbo er at man skal kunne spise seg mett og være behagelig mett en stund. Blir du fort sulten igjen kan det være du får i deg for lite fett.

Noen spiser 1 måltid, andre spiser 5. Man spiser ikke etter klokka, men når kroppen trenger påfyll

Er dog greit å kunne kjenne igjen sultsignalene, for mange av oss kan de være litt skrudde

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 23:06   #8
tullemus
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 3
tullemus er på en erverdig vei

Sv: Fett pr måltid

tusen takk for svar,

tullemus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lett blanding Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 13:47   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fett pr måltid

Nå vet ikke jeg heller hva du mener med "lett blanding", men det kan være en ide og starte opp og følge en bestemt retning innen lavkarbo de første par månedene. Dette fordi måltider er gjerne oppgitt med oppskrifter og "reglene" for retningen står ganske tydelig forklart. Det vil hjelpe deg med og komme ordentlig i gang. Du kan evt etter et par måneder når du blir litt varm i trøya justere kostholdet slik at det passer deg og din hverdag

Nybegynnertråden som anbefales er en glimrende kilde til info om de forskjellige retningene du kan velge fra

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 14:38   #10
Tia Maria
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Larvik
Alder: 58
Innlegg: 9
Tia Maria er på en erverdig vei

Sv: Fett pr måltid

Jeg er også usikker på dette. Jeg ligger på under 15 karber om dagen, og av dette er ca 75-80 % fett, 15-20 % protein og så fyller jeg opp med karber... ofte bare mellom 6-12 pr. dag.
Men synes jeg går lite ned i vekt? Noe synspunkter, er det noe i veien å ligge lavt i karber?

__________________
Tia Maria
Tia Maria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF under 15 om dagen Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 14:41   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fett pr måltid

Opprinnelig lagt inn av Tia Maria, her.

Jeg er også usikker på dette. Jeg ligger på under 15 karber om dagen, og av dette er ca 75-80 % fett, 15-20 % protein og så fyller jeg opp med karber... ofte bare mellom 6-12 pr. dag.
Men synes jeg går lite ned i vekt? Noe synspunkter, er det noe i veien å ligge lavt i karber?

6-12 g kh pr dag er ekstremt lavt, er du komfortabel med dette? Ketolyse er vel den retningen som ligger nærmest din kostholdsfilosofi, har du lest boka? Jeg ville ihvertfall holdt meg til 15 minimum, da dette avhjelper kroppen din litt med og skaffe "næring" til hjernen

Hva mener du med "går så lite ned i vekt"? Hvor mye skal du ned?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 09:24   #12
Tia Maria
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Larvik
Alder: 58
Innlegg: 9
Tia Maria er på en erverdig vei
Question

Sv: Fett pr måltid

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

6-12 g kh pr dag er ekstremt lavt, er du komfortabel med dette? Ketolyse er vel den retningen som ligger nærmest din kostholdsfilosofi, har du lest boka? Jeg ville ihvertfall holdt meg til 15 minimum, da dette avhjelper kroppen din litt med og skaffe "næring" til hjernen

Hva mener du med "går så lite ned i vekt"? Hvor mye skal du ned?

Jeg skal ned ca 10 kg, veide 69. Jeg har ikke skeiet ut en gang på de 3 ukene jeg har holdt på. Men jeg ser at mitt protein inntak ligger noe høyt. Det ligger mellom 60 og 110 gr. pr . dag. Gjør det noe? Innimellom føler jeg at hodet er litt "ullent", men jeg er redd for disse karbone..

__________________
Tia Maria
Tia Maria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF under 15 om dagen Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 11:05   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett pr måltid

Karbohydrater fra grønnsaker skal du ikke være redd for. De kan hjelpe deg ned i vekt. Jeg gled ihvertfall lettere ned i vekt da jeg kuttet litt ned på protein og erstattet det med grønnsaker. Rå grønnsaker man bruker i salat kan du trygt spise ihvertfall.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:11   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fett pr måltid

Enig med Yrla, frykt ei grønnsaker på lavkarbo

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Måltid Lilly01 Ketolysekuren 7 01-01-10 21:59
Sukker + fett = fett, proteiner + fett = lett! grotingeling Generell ernæringsdebatt 1 11-12-09 09:25
Måltid ratatouile Ketolysekuren 1 14-02-08 19:07
Hvor mye fett spiser dere til hvert måltid? nita58 Ketolysekuren 22 15-06-07 10:37
Om sammensetningen av fett/karb i det enkelte måltid... Borealis Lavkarbo generelt 10 17-11-06 00:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no