Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-10-11, 18:53   #1
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Hei!
Dette er min andre tråd, men er en veldig aktiv leser


Trenger litt hjelp her, blir veldig glad for gode råd!

Min situasjon:
Jeg har tidligere tullet mye med lavkarbo, gått på ketogen diett og fedon osv... Men så har jeg begynt påan igjen med brød og karbs... Fordi jeg ikke har klart det og fordi familien min ikke har noen som helst kunnskaper om dette i det hele tatt, De sier konstant at det er farlig og at jeg ikke burde gå på det også videre... Så blir de så sur når jeg prøver å fortelle hvordan det fungerer, det går inn det ene øret og ut det andre.

Jeg kan vel si jeg er «tynn» med fett på mage og lår, legger fort på meg, men det er vel fordi jeg har en uvane i og fråtse godteri når jeg først er begynt, men bruker ofte å holde meg helt unna siden jeg ikke nøyer meg med noen biter, heller hele skålen :s. Noe som jeg har arvet av mamma, som da er syltynn! Fatter det ikke...

Jeg hadde nettopp virkelig bestemt meg for å begynne å spise ketogent, har spist mye fett og veldig lite karbs. Men jeg har aldri brukt å veie maten eller telle karbene jeg spiser, jeg spiser bare etter anbefalingene.
Men nå er jeg plutselig så usikker, fordi jeg vet at det er en diett, men jeg vil spise lavkarbo hele tiden. Huff er litt vanskelig å forklare, men jeg vil høre om det er greit det jeg spiser nå, at min lille «egnkombinerte» matvei høres fornuftig ut.

I det siste har jeg veldig ofte spist dette:
Frokost 07.00:
Ett egg
mye krydder
Har barre to skiver ost på og litt løk og paprika
Så steker jeg alt på panna
bruker en dærs med meierismør og en liten ders kaldpresset olivenolje til steking
Så litt majones på toppen
en kopp kaffe eller en kopp te med to suketter i
Frokosten kan variere litt, bruker som regel bittelitt av alt jeg finner i skapet å steker det samme, det blir så godt!
Som – kylling, løk, paprika, egg, bacon, ost ja you know. Alt som er anbefalt, men jeg bruker så lite av alt, så det blir ikke en stor porsjon da Men blir veldig mett!

Lunsj 12.00- 13-00:
Et lite beger med salat.

Kvelds 18.00-20.00:
litt CC
og 3-5 skiver med laks
eller en liten rett på panna, noe lignende som frokosten bare mindre.

Så må jeg få med at jeg drikker en del kaffe, og en ting til – er suketter i te ikke så bra?

Altså, det varierer ganske. MEN det jeg nevnte ovenfor er stort sett det jeg spiser

Så er det mulig for meg å bare holde meg til et generelt kosthold uten mye karbs og øke fett, samtidig som jeg ikke nødvendigvis er i ketose hele tiden, huff jeg er så dårlig til å forklare så innlegget blir så langt!

Men hvis du skjønner tegninga å har litt peiling så plis svar meg å gi meg noen gode råd, da hadde jeg blitt glad!

__________________
Lavkarbo in my <3 Aldri har maten vært så go
blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 19:32   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Spiser du ikke middag? hvis ikke, er dette veldig lite mat

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 19:50   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Er enig med Langaard, det ser veeeeeldig lite ut i mengde... jeg savner mye mer grønnsaker og noe fett til lunsj og kvelds.

Olje/majonesdressing til salaten, og grønnsaker til laksen vil gi mer balanse i kostholdet.

Ja, du kan fint spise generell lavkarbo uten å være i ketose. Øk da i særlig grad på med grønnsaker, og andre matvarer med lav GI (jfr Fedon Lindberg).

Var det det du lurte på?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 19:52   #4
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Spiser du ikke middag? hvis ikke, er dette veldig lite mat

Bruker og kalle middagen for kvelds, eller at jeg spiser to slike små måltider etter jeg er hjemme fra skole, jeg pendler så er ikke hjemme før kl.17.00 om dagen og da er det så seint at jeg slår sammen middag og kvelds. Det varierer litt men spiser ganske lite på kveldene

__________________
Lavkarbo in my <3 Aldri har maten vært så go
blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 19:56   #5
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Er enig med Langaard, det ser veeeeeldig lite ut i mengde... jeg savner mye mer grønnsaker og noe fett til lunsj og kvelds.

Olje/majonesdressing til salaten, og grønnsaker til laksen vil gi mer balanse i kostholdet.

Ja, du kan fint spise generell lavkarbo uten å være i ketose. Øk da i særlig grad på med grønnsaker, og andre matvarer med lav GI (jfr Fedon Lindberg).

Var det det du lurte på?

Jeg er vel redd for å spise for mye.. Men blir ganske mett av laksen på kvelden fordeom det høres lite ut.

Takk for tips, ja var vel det jeg lurte på. Er bare redd for at jeg blir å legge på meg av fettet jeg spiser, siden jeg ikke teller karbene og spiser mye salat, vet det kan være en del karber i den. Er redd for at jeg gjør det feil rett og slett

__________________
Lavkarbo in my <3 Aldri har maten vært så go
blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:10   #6
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Har du tenkt å sulte ihjel?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:16   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Opprinnelig lagt inn av blond&bli, her.

Jeg er vel redd for å spise for mye.. Men blir ganske mett av laksen på kvelden fordeom det høres lite ut.

Takk for tips, ja var vel det jeg lurte på. Er bare redd for at jeg blir å legge på meg av fettet jeg spiser, siden jeg ikke teller karbene og spiser mye salat, vet det kan være en del karber i den. Er redd for at jeg gjør det feil rett og slett

Det er ikke særlig mye karbohydrater i salat, da må du i såfall spise ganske store mengder Jeg ville byttet ut noe av salaten med grønnsaker, dette fordi du spiser lite og du trenger de gode vitaminene og mineralene som du finner i grønnsakene. Salat er mindre næringsrikt til sammenligning.
Ikke glem og spise proteiner, et egg til frokost og litt til kvelds kan bli for lite. Ha derfor (om du ikke allerede gjør det) feks skinke/ost/røykalaks/reker osv i salaten din til lunsj også - sammen med litt olje/eddikdressing.

Du skal ganske høyt opp i kh inntak før fettinntaket blir et problem, Lutz sier at grensen ligger rundt 72 g kh, dette vil være individuelt, men det er et greit utgangspunkt

Nå vet ikke jeg om du skal ned i vekt - eller har nådd målvekt - eller har vært normalvektig hele tiden, men du kan godt forske litt på hva som vil være et godt karbohydratinntak for deg ved og øke på litt annenhver uke og se hva som skjer med vekta/andre mål.

Pass på at du spiser NOK mat, går du sulten - spis litt større porsjoner. (Husk også at om du spiser ALTFOR lite totalt sett kan du også oppleve at du aldri er sulten).
Med svært lite inntak av kh/grønnsaker, kan det være greit å ta en sjekk vitamin/mineralmessig for å se om du bør ta tilskudd jevnlig. Ikke ta tilskudd ukritisk, sjekk at du faktisk trenger disse.

Tenk gode proteinkilder (kjøtt, fisk, fugl, sjømat), MASSE grønnsaker! (blomkål, brokkoli, asparges, sopp, rosenkål, sellerirot osv) og gode fettkilder (oljedressinger, fløteskvett i sausen, rømme til laksen, steke i smør/olje osv).

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 22:31   #8
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Takk å lov for det! jeg spiser jo bare slike små beger med salat så det er ikke mye, men jeg stapper jo det lille begeret fullt da, bruker det du nevnte i salaten Men har en del nøtter og stekt løk i, noe som gjør det ekstra godt! Tror du det spiller noen rolle? Altså siden jeg er student så er det veldig kjapt og greit for meg å dra på butikken i friminuttet for kjøpe meg en salat som jeg bare velger selv hva jeg vil ha i, det eneste problemet er at de kun har slike hamburgerdressinger og rømmedressinger som er fulle av karbs, så det har ikke blitt slik.. Men har en flaske med kaldpresset jomfru olivenolje som står hjemme som jeg bruker til steking

Jeg tar tran tabletter og slik vitamintabletter med 10 forskjellige vitaminer i

Målet mitt er og gå ned i vekt, har alltid hatt et anstrengt forhold til mat av ulike grunner. En periode som gikk over flere mnder gikk jeg på fjellet hver dag, noen ganger da jeg var på mitt verste gikk jeg to ganger! Det var på sommeren, da gikk jeg en gang om morgenen og en "kjapp kveldstur" som jeg kalte det. Jeg var ekstrem, og jeg hadde ikke fokus på andre ting så jeg sank liksom mer og mer inn i meg selv...

Men nå er jeg begynt og slappe av, trener ikke lenger faktisk, har fått litt "stygga" på det, noe som er trist, for trening er veldig bra så lenge det ikke går over hodet på en. Jeg har begynt å fokusere mer på venner og skole, ha det artig i helgene, slappe av og ta livet med ro. Det er så deilig! Tenk i hele sommer så var jeg på fest kun en eneste gang, jeg er ungdom og alle vennene mine hadde det artig å levde livet mens jeg... ja jeg var på fjellet.

Føler ikke jeg har gått så mye ned, heller oppover, men er så usikker på om jeg ikke innbiller meg det. Jeg har gått veldig mye opp og ned i det siste, da er det ikke alltid at hodet følger med.
Men kan hende at jeg tror det fordi musklene etter all treningen er forsvunnet, at kroppen bare har forandret seg på den måten

Men tar innover meg det du sier, masse flotte råd! Tusen hjertelig takk!

__________________
Lavkarbo in my <3 Aldri har maten vært så go
blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 22:56   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Du kan lage deg en kjempegod dressing av olje, eddik og valgfrie urter/krydder og ha på en liten flaske som du kan ha med deg

Ellers synes jeg det er flott at du har tatt så store steg fra å være "ekstrem" til å roe ned litt, livet er flott, og du fortjener å ha det bra uten å stresse med kropp, mat, trening og sånt!

Fortsett slik du har begynt - og tenk helse når det kommer til mat og trening

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 23:00   #10
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du kan lage deg en kjempegod dressing av olje, eddik og valgfrie urter/krydder og ha på en liten flaske som du kan ha med deg

Ellers synes jeg det er flott at du har tatt så store steg fra å være "ekstrem" til å roe ned litt, livet er flott, og du fortjener å ha det bra uten å stresse med kropp, mat, trening og sånt!

Fortsett slik du har begynt - og tenk helse når det kommer til mat og trening

Signerer Nerthus!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 03:20   #11
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du kan lage deg en kjempegod dressing av olje, eddik og valgfrie urter/krydder og ha på en liten flaske som du kan ha med deg

Ellers synes jeg det er flott at du har tatt så store steg fra å være "ekstrem" til å roe ned litt, livet er flott, og du fortjener å ha det bra uten å stresse med kropp, mat, trening og sånt!

Fortsett slik du har begynt - og tenk helse når det kommer til mat og trening


Det hørtes jo godt ut! Skal prøve gode oppskrifter på lavkarbo.no

Takk, det er veldig deilig og slappe helt av og fokusere på andre ting, så sant som du sier, men presset kan være litt stort i min alder. Men har jo erfart at det er ikke så lurt og ta helt av, tilslutt sier det bare stopp. ¨

__________________
Lavkarbo in my <3 Aldri har maten vært så go
blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 12:14   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Opprinnelig lagt inn av blond&bli, her.

Det hørtes jo godt ut! Skal prøve gode oppskrifter på lavkarbo.no

Takk, det er veldig deilig og slappe helt av og fokusere på andre ting, så sant som du sier, men presset kan være litt stort i min alder. Men har jo erfart at det er ikke så lurt og ta helt av, tilslutt sier det bare stopp. ¨

Presset er enormt, og man glemmer av og til at man skal leve og nyte også... tiden du har nå kommer ikke tilbake, sørg for å fyll den med glede og gode minner

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 14:07   #13
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Presset er enormt, og man glemmer av og til at man skal leve og nyte også... tiden du har nå kommer ikke tilbake, sørg for å fyll den med glede og gode minner

Ja kan vel si det slik. skal gjøre mitt beste å føler jeg er på god vei

Takk

__________________
Lavkarbo in my <3 Aldri har maten vært så go
blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Veldig forvirret Dolsi Lavkarbo generelt 11 05-06-11 21:06
Helt ny og veldig forvirret SiljeMa Spørsmål og svar 8 03-08-10 14:47
Forvirret. noen gode råd? Matgud Ketolysekuren 3 16-06-10 11:08
Bokhvete - jeg blir veldig glad for raskt svar Nille Frokost og kveldsmat 8 24-05-07 20:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no