Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Svinekjøtt

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-11-10, 06:36   #26
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Svinekjøtt

Det er ikke en allmenn sannhet at svinekjøtt gjør ledd/betennelsessmerter verre, da. For meg har nakkekoteletter og ribbe ingen effekt den ene eller andre veien på alle betennelsene jeg har i kroppen (har kuttet ut over lengre tid for eksperimentets skyld). Regner meg for heldig som tåler det fint, for svin er jo så godt!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 08:22   #27
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

Innrøm det, det høres jo litt ekkelt ut at vi spiser noe som er på ribbeina til et dyr

Næææiii... Syns lever, nyrer og tunge er eklere

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 11:19   #28
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Næææiii... Syns lever, nyrer og tunge er eklere

Det er sant. Jeg spiser ikke det jeg Aldri smakt.. men jeg har vært med å skjært av tunga på en elg (død selvfølgelig)..fordi den skulle brukes til pålegg. Det var bare ekkelt.

Men enda eklere er at jur (fra kua) også blir spist som pålegg... faen altså, kan ikke folk bare spise servelat og skinke Det høres så mye mer delikat ut enn jur....

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 11:20   #29
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av stalemate, her.

Kjøtt er kjøtt liksom. Det er dyrekropper, og akkurat hvor på dyrekroppen kjøttet er tatt spiller vel ingen rolle, utenom at vi liksom blit litt mer påminnet at vi spiser dyr når vi spiser smalahove enn når vi spiser kjøttdeig. Men det synes jeg er ganske fint også, vi kan jo ikke drive å trykke i oss masse kjøtt hver dag uten å være bevisst på hva vi faktisk gjør. Grisen er min bror, på en måte. Det jeg synes er litt betenkelig er en historie jeg fikk høre av en god venninne. Hun spiser ikke svinekjøtt av flere av de samme grunnene som ble nevnt tidligere. (myte eller ikke kan jo diskuteres ut i evigheten muligens) men uansett. Hun oppdaget at gelatin er framstilt av svin. Stort sett alt av godteriprodukter inneholder gelatin. Hun sendte et brev til Freia der hun spurte hvilke av deres produkter hun trygt kunne spise, og fikk til svar at det var kun monolit-sjokoladen og freia hurtiggele som ikke inneholdt gelatin. (Dette var rundt 2007 tror jeg).
Husker ikke om hun sendte brev til andre produsenter som f.eks. malaco og nidar, men jeg synes i alle fall dette var ganske hårreisende på vegne av alle muslimer og alle andre som ikke spiser svin. Varene burde vært tydeligere merket mener jeg.

Oi! Der sier du noe....

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 12:05   #30
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Næææiii... Syns lever, nyrer og tunge er eklere

Mmmmm. Tunge er jo den beste delen av dyret. Har smakt av sau, okse og gris og alle var nydelige. Lever er jo sunt som bare det. Og kylling- og torskelever er veldig godt. Syns ikke egentlig at gris- og okselever er godt da.. Nyre har jeg aldri smakt.

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

Det er sant. Jeg spiser ikke det jeg Aldri smakt.. men jeg har vært med å skjært av tunga på en elg (død selvfølgelig)..fordi den skulle brukes til pålegg. Det var bare ekkelt.

Men enda eklere er at jur (fra kua) også blir spist som pålegg... faen altså, kan ikke folk bare spise servelat og skinke Det høres så mye mer delikat ut enn jur....

Er du sikker på at servelat er så delikat da? Det er jo et blandingsprodukt, så det inneholder sikkert noe "ekkelt" Sånn som pølser.

Jeg leser faktisk en bok om rent og urent nå. Ganske interessant hvorfor noe blir regnet som delikatesse i en kultur blir regnet som ekkelt i en annen

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 12:44   #31
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Mmmmm. Tunge er jo den beste delen av dyret. Har smakt av sau, okse og gris og alle var nydelige. Lever er jo sunt som bare det. Og kylling- og torskelever er veldig godt. Syns ikke egentlig at gris- og okselever er godt da.. Nyre har jeg aldri smakt.



Er du sikker på at servelat er så delikat da? Det er jo et blandingsprodukt, så det inneholder sikkert noe "ekkelt" Sånn som pølser.

Jeg leser faktisk en bok om rent og urent nå. Ganske interessant hvorfor noe blir regnet som delikatesse i en kultur blir regnet som ekkelt i en annen

Ordet servelat høres iallefall ikke ekkelt ut

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 12:45   #32
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

men jeg har vært med å skjært av tunga på en elg (død selvfølgelig)..fordi den skulle brukes til pålegg. Det var bare ekkelt.

namnam Elgtunge og elghjerte er noe av det beste som finnes

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 12:49   #33
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

namnam Elgtunge og elghjerte er noe av det beste som finnes

ÆSJ! Jeg går her ifra nå...kan ikke være "vitne" til at noen spiser hjerter...

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 15:02   #34
stalemate
Juniormedlem
 
stalemate sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 24
stalemate er på en erverdig vei

Sv: Svinekjøtt

elghjerte er det beste i verden! <3

stalemate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert ketogent Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 15:25   #35
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av stalemate, her.

elghjerte er det beste i verden! <3

mmmm...ja!! Røkt og speka er best Prøvde gravet en gang, funka det også, men blei ikke like bra synes jeg.

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 18:26   #36
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Svinekjøtt

Nei dæven........

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 18:31   #37
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av stalemate, her.

elghjerte er det beste i verden! <3

Nei, nei, nei! Reinsdyrhjerte er det beste i verden!!!

Rudolf ruler

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 19:32   #38
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av stalemate, her.

.... men jeg synes i alle fall dette var ganske hårreisende på vegne av alle muslimer og alle andre som ikke spiser svin. Varene burde vært tydeligere merket mener jeg.

Men de er da ganske godt merket, det står innholdsfortegnelse på det meste trodde jeg. Lest at det er gelantin i mye av godteriet såvidt jeg vet.
Jeg skjønner jo at ikke alle vet at gelantin er laget av dyreknokler, men er det ikke slik at man undersøker hva man kan spise og ikke spise om det er noe man holder seg borte fra? Regner med at muslimer vet at gelantin er bl.a. laget av gris.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 20:45   #39
sta
Juniormedlem
 
sta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 41
sta er på en erverdig vei

Sv: Svinekjøtt

Servelat kommer av det franske ordet "serveille" som betyr hjerne. Så opprinnelig var servelat av kalvehjerne, akkurat som sylte er av grisehjerne.

Noen ganger syns man kanskje det er litt ekkelt når man tenker på hvor ting kommer fra, men disse matsortene som har tilhørt bondekjøkkenet i hundreår har jo eksistert så lenge nettopp fordi det er frisk og god mat som metter og smaker godt. (og skal jeg være heelt ærlig syns jeg det er bedre med ren original servelat enn tilsetningsbonanzaen man får i plastpakker på rema...)

sta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexebergsk/Dahlqvistish Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 20:52   #40
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av sta, her.

Servelat kommer av det franske ordet "serveille" som betyr hjerne. Så opprinnelig var servelat av kalvehjerne, akkurat som sylte er av grisehjerne.

Noen ganger syns man kanskje det er litt ekkelt når man tenker på hvor ting kommer fra, men disse matsortene som har tilhørt bondekjøkkenet i hundreår har jo eksistert så lenge nettopp fordi det er frisk og god mat som metter og smaker godt. (og skal jeg være heelt ærlig syns jeg det er bedre med ren original servelat enn tilsetningsbonanzaen man får i plastpakker på rema...)

Huff..jeg har ikke godt av å vite hvor "alt stammer ifra" Men jeg lar meg ikke skremme såå fort. Servelat er godt Men ikke alle merkene er like gode..noen smaker rart...

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 01:38   #41
Fruitdrops
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Ørje, Østfold
Innlegg: 73
Fruitdrops er på en erverdig vei

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

namnam Elgtunge og elghjerte er noe av det beste som finnes


Bleh, typen skøyt sin første elg i år, så vi fikk både tunge og hjerte.
Det ble nok gitt bort til familie ja

__________________


Fruitdrops er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høstgryte med svinekjøtt Makronella Middag 1 08-10-10 19:43
Salt svinekjøtt kamp Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 13-05-10 07:25
Er svinekjøtt usunt? Iselilja Spørsmål og svar 22 07-05-09 14:01
Hvorfor så mye svinekjøtt? Chamomilla Optimal Ernæring 19 31-12-06 14:25
Svinekjøtt i strimler Lara Middag 2 29-09-05 23:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no