Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Mettet fett og Udo's Choice

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-12-10, 09:48   #1
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Mettet fett og Udo's Choice

I brosjyren om fett fra udo choice står det blant annet:
"Siden mettet fett består av helt rake fett- syrer, har de en tendens til å ligge tettpakket, og danner en treg og stiv masse, som f.eks. smør. Planteoljer er derimot flytende, fordi de består av enu- mettede og flerumettede fettsyrer som er krumme i formen og derfor ikke så lett lar seg pakke sammen. Dette får kon- sekvenser i kroppen; bl.a. for fettmem- branene som omgir cellene våre: Essensielle fettsyrer gir fleksible og smidige fettmembraner, som bl.a. bidrar til at blod- cellene flyter lett gjennom de minste blodårene. Lange mettede fettsyrer og kolesterol virker derimot oppstivende på fettmembranene. For å unngå at fettmem- branene blir for stive og lite fleksible, er det derfor viktig å innta nok av de essen- sielle fettsyrene."

Kan lasted ned her:
http://issuu.com/somanordic/docs/alt...avopp.sept2010

Mener han et mettet fettsyre er skadelig og at man ikke skal spise dem?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 09:54   #2
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og udo choice..

Udos choice inneholder noe mettet fett; kokosolje.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 12:04   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett og udo choice..

Er det noen som har noen gode forslag på hvordan man skal få i seg denne oljen?? Jeg klarer ikke smaken! Har prøvd å ha den i smoothie, men jeg kjenner smaken der også ... Til og med tran smaker bedre

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 12:18   #4
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Mettet fett og udo choice..

Den er ikkje spesielt god, nei. Ingen gode tips å kome meg. Men fordelen med udo's choice i forhold til gammaldags tran er i alle fall at når Udo's er svald og du har spist noko etterpå, så kjem han ikkje tilbake heile resten av dagen. Så det er berre å la det stå til, liksom, og vite at det går fort over.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 12:29   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett og udo choice..

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Den er ikkje spesielt god, nei. Ingen gode tips å kome meg. Men fordelen med udo's choice i forhold til gammaldags tran er i alle fall at når Udo's er svald og du har spist noko etterpå, så kjem han ikkje tilbake heile resten av dagen. Så det er berre å la det stå til, liksom, og vite at det går fort over.

Nei, det har du helt rett i. Det værste med tran, er at den "varer" hele dagen . Jeg synes enda jeg kan kjenne oppgulpsmaken av BLÅBÆRTRAN som jeg ble lurt () til å smake på for et par år siden.... Huff og huff.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 15:41   #6
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og udo choice..

Gi den til meg Jeg synes den smaker godt. Jeg tar salt på olja. Prøvd det, i salat? kjøp istedet valnøttolje. Den er god. Jeg synes udos'n er så veldig dyr at jeg heller kjøper valnøttolje. Valnøttolje er supert om den er kaldpresset. Ikke kjøp tidselolje. Den er fæl den. Tror ikke noen ikke vil like valnøttoljesmaken.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 16:18   #7
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett og udo choice..

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Gi den til meg Jeg synes den smaker godt. Jeg tar salt på olja. Prøvd det, i salat? kjøp istedet valnøttolje. Den er god. Jeg synes udos'n er så veldig dyr at jeg heller kjøper valnøttolje. Valnøttolje er supert om den er kaldpresset. Ikke kjøp tidselolje. Den er fæl den. Tror ikke noen ikke vil like valnøttoljesmaken.

Hmm, kanskje jeg skal prøve den på salat som du sier... Liker olje+eddik+ salt &pepper på salat.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 16:38   #8
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og udo choice..

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Hmm, kanskje jeg skal prøve den på salat som du sier... Liker olje+eddik+ salt &pepper på salat.

Jaaa, se der ja. I salat kan man krydre med urter av mange slag, som timian, dill, gressløk og da skal man være flink om man kan skille ut oljesmaken. Men jeg bruker aldri mer enn 5 ml til en stor bolle salat. Det kan ha en del å simen jeg kan helle en sånn skje over mager ost og salte oljen og synes det smaker nam det også,jeg. I salat bruker jeg, som dressing, avokado eller olje, dijon-sennep og sitronsaft i tillegg til salt, pepper og urter. Håper du får det til Pass på at den holdes i kjøleskapet.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 08:01   #9
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Mettet fett og udo choice..

Jeg ville ikke brukt Udo's Choice oil. For det første så smaker den høgg, og for det andre så får vi mer enn nok Omega-6 i oss fra maten vi spiser i dag. Antakelig alt for mye i forhold til Omega-3. Omega-9 er ikke en essensiell fettsyre da vi kan syntetisere den selv fra umettet fett.

Jeg ville heller tatt mye mer Omega-3 i form av en høy DHA olje som f.eks. Triomar Memorex for å få O3:O6 forholdet mer mot 1:1 istendenfor 1:20-40 som den kan være i dag.

Om du spiser LCHF så har du ikke behov for ytterligere fett i kosten i form av Udo's Choice. IMHO.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 09:01   #10
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og udo choice..

Udos inneholder linfrøolje som gir samme effekt som fiskeolje, dog må nok større doser til for å oppnå samme effekt. Orker ikke tanken på fiskeolje. Spiser heller fisk. Om man spiser 30 gram fisk dgl har man fått nok og trenger ikke tilskudd av tranpiller etc. Man kan jo istedetfor å spise 30 gram fett fiskepålegg dgl spise 200 gram fet fisk et par ganger i uka, og så er alt ok.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 09:28   #11
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Mettet fett og udo choice..

Joda, linfrøolje gir samme effekt som fiskeolje, men når du tar Udo's Choice olje får du den i tillegg til Omega-6 og Omega-9. Sikkert fint om du ikke spiser fett i det hele tatt, men om du spiser like mye fett som de fleste LCHF'ere så har du ikke behov for ekstra fett i maten, og slett ikke mer av det betennelsesfremmende omega-6 fettet.

Er forøvrig enig med deg i at man kan spise mer fet fisk for å få i seg nok Omega-3, men for ordens skyld så smaker det ikke fisk av Memorex som jeg tar de dagene i uken jeg ikke spiser fisk. Fordelen med Memorex er at den har et høyt innhold av DHA som er bra for hjerne og nerver.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 09:36   #12
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

At det er betennelsesfremmende og liksom skadelig er bare et bruddstykke av hva man kan se av dets effekt. Jeg er overbevist om at essensielle fettsyrer er sunt, men å ta det naturlig i form av matvarer er best fordi oljene der er beskyttet av antioksydantene i matvaren. Nøtter før eksempel, du sier ikke det er usunt? De som spiser mye fett utenom fisk får i seg mye mettet fett. Man trenger alle tre typer. Avokado og oliven gir umettet fett. Oljer av frø og nøtter gir flerumettet. Man bør se å få i seg det man ikke spiser. Spiser man streng ketolyse får man ikke i seg nøtter og frø og bør derfor spise det i form av olje. Spiser man ikke fisk bør man få i seg enten mye linfrøolje eller fiskeolje. Om man lever på magert kjøtt er udos perfekt.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 10:50   #13
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

At det er betennelsesfremmende og liksom skadelig er bare et bruddstykke av hva man kan se av dets effekt. Jeg er overbevist om at essensielle fettsyrer er sunt, men å ta det naturlig i form av matvarer er best fordi oljene der er beskyttet av antioksydantene i matvaren. Nøtter før eksempel, du sier ikke det er usunt? De som spiser mye fett utenom fisk får i seg mye mettet fett. Man trenger alle tre typer. Avokado og oliven gir umettet fett. Oljer av frø og nøtter gir flerumettet. Man bør se å få i seg det man ikke spiser. Spiser man streng ketolyse får man ikke i seg nøtter og frø og bør derfor spise det i form av olje. Spiser man ikke fisk bør man få i seg enten mye linfrøolje eller fiskeolje. Om man lever på magert kjøtt er udos perfekt.

Men magert kjøtt har de fleste her inne lært at ikke er det beste for kroppen.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 11:18   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av kamp;989580
"[U

Siden mettet fett består av helt rake fett- syrer, har de en tendens til å ligge tettpakket, og danner en treg og stiv masse[/u], som f.eks. smør. Planteoljer er derimot flytende, fordi de består av enu- mettede og flerumettede fettsyrer som er krumme i formen og derfor ikke så lett lar seg pakke sammen. Dette får kon- sekvenser i kroppen; bl.a. for fettmem- branene som omgir cellene våre: Essensielle fettsyrer gir fleksible og smidige fettmembraner, som bl.a. bidrar til at blod- cellene flyter lett gjennom de minste blodårene. Lange mettede fettsyrer og kolesterol virker derimot oppstivende på fettmembranene. For å unngå at fettmem- branene blir for stive og lite fleksible, er det derfor viktig å innta nok av de essen- sielle fettsyrene."

Vis meg den rene mettede fettkilde som ikke blir tilnærmet flytende i kroppstemperatur, altså 37 grader ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 11:45   #15
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

At det er betennelsesfremmende og liksom skadelig er bare et bruddstykke av hva man kan se av dets effekt.

Jeg var litt upresis. La meg utdype. Omega-6 er den predomininante oljen du finner i dagens matvarer i form av vegetabilske oljer. Dette gjør at O3:06 ratioen forskyves i en retning som er helseskadelig. Derfor bør man enten a) supplementere med mer omega 3 (fisk, linfrøolje eller kapsler f.eks), eller b) redusere inntaket mat som har overvekt av omega-6.

Skjev O3:O6 ratio er betennelsesfremkallende når ratioen kommer opp i 1:20 eller sågar 1:40 - som er vanlig i dag.

Klippet fra http://www.second-opinions.co.uk/see...-health-2.html, et nettsted jeg forøvrig anbefaler på det varmeste. Forfatteren har levd lavkarbo i nærmere 50 år.

"The omega-3 fatty acid, EPA, is essential for the proper formation of the brain. We do have the ability to synthesise this longer chain fatty acid from its shorter chain precursors, but the process is inefficient.[10] And as omega-6 and omega-3 fatty acids both use the same enzymes, there is competitive inhibition of one another, so that high dietary levels of omega-6 linoleic acid tend to inhibit the formation of omega-3 EPA from alpha-linolenic acid. If preformed EPA is not obtained directly in the diet from fish or meat sources, there is a significant risk of deficiency."

Sjekk også http://www.second-opinions.co.uk/omega-6-lungs.html

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jeg er overbevist om at essensielle fettsyrer er sunt, men å ta det naturlig i form av matvarer er best fordi oljene der er beskyttet av antioksydantene i matvaren.

Enig, men i visse tilfeller kan det være lurt å supplementere for å nøytralisere skjevheter i kosten.

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Nøtter før eksempel, du sier ikke det er usunt?

Nei, det har jeg da aldri sagt. Ikke legg ord i munnen på meg.

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Spiser man streng ketolyse får man ikke i seg nøtter og frø og bør derfor spise det i form av olje. Spiser man ikke fisk bør man få i seg enten mye linfrøolje eller fiskeolje. Om man lever på magert kjøtt er udos perfekt.

Uhm, vi er på et høyfett lavkarbo kostholdsforum. Jeg tar det som implisitt at vi får i oss nok fett om vi følger kostholdslinjene i dietten. Poenget mitt er at man får i seg nok omega-6, men for lite omega-3 og derfor ikke behøver å supplementere med mer omega-6 i form av udo's choice.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 11:48   #16
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Vis meg den rene mettede fettkilde som ikke blir tilnærmet flytende i kroppstemperatur, altså 37 grader ...

Enig! Denne linken er nok også ganske oppklarende:

http://www.second-opinions.co.uk/tem...e-of-oils.html

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 12:54   #17
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Men magert kjøtt har de fleste her inne lært at ikke er det beste for kroppen.

Å? Jeg har ikke lært det. Skaldemann sier det,men han er ikke min kostholdsguru. Jeg spiser alltid noe olje til kyllingbryst ellers får jeg vondt i magen.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 13:10   #18
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

Jeg var litt upresis. La meg utdype. Omega-6 er den predomininante oljen du finner i dagens matvarer i form av vegetabilske oljer. Dette gjør at O3:06 ratioen forskyves i en retning som er helseskadelig. Derfor bør man enten a) supplementere med mer omega 3 (fisk, linfrøolje eller kapsler f.eks), eller b) redusere inntaket mat som har overvekt av omega-6.

Skjev O3:O6 ratio er betennelsesfremkallende når ratioen kommer opp i 1:20 eller sågar 1:40 - som er vanlig i dag.

Klippet fra http://www.second-opinions.co.uk/see...-health-2.html, et nettsted jeg forøvrig anbefaler på det varmeste. Forfatteren har levd lavkarbo i nærmere 50 år.

"The omega-3 fatty acid, EPA, is essential for the proper formation of the brain. We do have the ability to synthesise this longer chain fatty acid from its shorter chain precursors, but the process is inefficient.[10] And as omega-6 and omega-3 fatty acids both use the same enzymes, there is competitive inhibition of one another, so that high dietary levels of omega-6 linoleic acid tend to inhibit the formation of omega-3 EPA from alpha-linolenic acid. If preformed EPA is not obtained directly in the diet from fish or meat sources, there is a significant risk of deficiency."

Sjekk også http://www.second-opinions.co.uk/omega-6-lungs.html



Enig, men i visse tilfeller kan det være lurt å supplementere for å nøytralisere skjevheter i kosten.



Nei, det har jeg da aldri sagt. Ikke legg ord i munnen på meg.



Uhm, vi er på et høyfett lavkarbo kostholdsforum. Jeg tar det som implisitt at vi får i oss nok fett om vi følger kostholdslinjene i dietten. Poenget mitt er at man får i seg nok omega-6, men for lite omega-3 og derfor ikke behøver å supplementere med mer omega-6 i form av udo's choice.

Mange spiser ikke nøtter her inne, så jo det kan være behov for udos eller valnøttolje eller tilsvarende.
Jeg la ikke ord i munnen din.
Jeg er helt klart for at man skal spise alle tre typer. Og er enig i at å bare spise flerumette blir ubalansert. Det blir bare ikke rikig å si at en type fett ikke bør spises bare fordi det har vært en ubalanse i forholdet mellom de ulike fettypene. Vi er nok enige. At du viser til forskning som forteller hva konsekvensene av inntak av flerumettet fett uten oppbalansering av enumettet fett er er interessant. Jeg er mest overrasket over de som lever ensidig på mettet fett,jeg da. Bare smør og rømme, ikke noe avokado eller olivenolje. Jeg mener det er ubalansert siden det da mangler essensielle oljer.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 14:27   #19
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Mange spiser ikke nøtter her inne, så jo det kan være behov for udos eller valnøttolje eller tilsvarende.
Jeg la ikke ord i munnen din.
Jeg er helt klart for at man skal spise alle tre typer. Og er enig i at å bare spise flerumette blir ubalansert. Det blir bare ikke rikig å si at en type fett ikke bør spises bare fordi det har vært en ubalanse i forholdet mellom de ulike fettypene. Vi er nok enige. At du viser til forskning som forteller hva konsekvensene av inntak av flerumettet fett uten oppbalansering av enumettet fett er er interessant. Jeg er mest overrasket over de som lever ensidig på mettet fett,jeg da. Bare smør og rømme, ikke noe avokado eller olivenolje. Jeg mener det er ubalansert siden det da mangler essensielle oljer.

Smør og rømme inneholder også omega 3 og omega 6, også i et ganske brukbart forhold. Smør inneholder 0,4 gram omega 3 og 1,5 gram omega 6 pr hundre gram fett fra smør. Ved ha spist hundre gram smør har du altså kommet ganske langt på vei i få i deg de essensielle fettsyrene. Det er også verdt å merke seg at disse fettsyrene ikke har gått gjennom noe form for varmebehandling, og holder følgelig meget god kvalitet. Forholdet i rømme, fløte og lignende går jeg ut i fra er omtrent det samme, med tanke på at det kommer fra samme kilde.

2-3 prosent av det daglige energiinntaket bør komme fra omega 6, og 1-1,5 bør komme fra omega 3. Altså bør hovedmengden av fettinntaket komme fra andre fettsyrer enn de essensielle, stikk i strid med hva alle ukeblader og avisartikler sier (ikke spesielt ukjent for oss lavkarboere). Med et daglig kaloriinntak på 2000 kcal tilsier dette cirka 40-60 kalorier fra fra omega 6 og 10-15 kalorier fra omega 3. Dette vil da si 5-7 gram omega 6 og 1-1,5 gram omega 3.

Hvor mye du trenger avhenger også av din kroppsvekt, store mennesker trenger litt mer, mens mindre mennesker trenger litt mindre. Ved å spise hovedsakelig animalsk mat inkludert fisk, uten å spise en eneste planteolje, vil man nok lande omtrent på disse tallene. Med en gang vi begynner å hive innpå med omega6 planteoljer, vil omega6 mengden bli altfor stor.

Såvidt jeg husker mener Udos at de aller fleste omega6 fettsyrene vi får i oss fra planteoljer, er skadet grunnet varmebehandling under fremstilling, og at vi følgelig trenger å få i oss kaldpressede gode omega6-fettsyrer også. Dette kan selvsagt ordnes ved å spise andre kaldpressede oljer enn udos choice.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 14:49   #20
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Altfor teknisk for mitt hode! Uansett, på helsekosten i dag var det en fyr som spurte etter UDO's. Damen spurte om han skulle ha den i flytende eller fast form. Hva er bes? Jeg trodde den kom EN form jeg :P

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 18:15   #21
Tilila
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 16
Tilila er ny på veien

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Her er en bokanmeldelse av Udo Erasmus bok (Fats that Kill, Fats that Heal) skrevet av Sally Fallon, lederen av Weston A.Price Foundation.

Sitat:

Fats that Kill, Fats that Heal
By Udo Erasmus
Review by Sally Fallon
Fats That Kill, Fats That Heal is one of the few books for the lay public on the subject of fats and oils. It has sold well and is quoted everywhere. While there is some good information in the book, the facts about fats are so intertwined with error as to present a tangled skein, likely to do more harm than good.
The author has worked as a salesman for several companies specializing in cold-pressed vegetable oils, which explains his bias towards polyunsaturated oils and against saturated animal fats and tropical oils, bias that is highly tinged with error. For example, Erasmus states that 16-carbon saturated palmitic acid is the major fatty acid in coconut oil, leaving the impression that coconut oil has no particular health benefits; whereas coconut oil contains very little palmitic acid but is especially rich in beneficial lauric acid. His stand on butter is particularly egregious. He declares that butter is a "neutral" fat, useful for frying but not necessary, and dangerous in excess—wrong on every count. Butter is not neutral, but a highly beneficial source of fat soluble vitamins, anti-carcinogenic substances and antimicrobial fatty acids, hence a very necessary component of the American diet. There is nothing dangerous about including large amounts of butter in the diet, and while fine for sauteing, it is not a particularly good fat for frying. Stable tallows or palm oil are better.
Erasmus neglects to tell his readers that dietary saturated fats are very important for the proper utilization of essential fatty acids, especially for the omega-3 fatty acids in flax oil that he has promoted so heavily. He downplays the dangers of excess polyunsaturates, even omega-3 polyunsaturates. The result is that many people, on Udo's advice, are now taking dangerous amounts of flax oil that the body cannot properly utilize.
Udo also gives the nod to canola oil, which almost always contains dangerous trans fatty acids formed during processing and which causes vitamin E deficiency in test animals.
His most recent gambit is the promotion of hemp oil, which has never been traditionally consumed by humans and which contains cannabinoids, the active ingredients of marijuana. Unsuspecting disciples have flunked their workplace urine drug tests the morning after a salad prepared with hemp oil. Others have suffered gastrointestinal disorders and psychological effects from hemp oil salad dressing.
Fats That Kill Fats That Heal is more sales pitch than professional science—buyer beware!

http://www.westonaprice.org/book-rev...that-heal.html

Tilila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 19:38   #22
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Altfor teknisk for mitt hode! Uansett, på helsekosten i dag var det en fyr som spurte etter UDO's. Damen spurte om han skulle ha den i flytende eller fast form. Hva er bes? Jeg trodde den kom EN form jeg :P

Fast form menes i kapsler tenker jeg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 19:42   #23
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Smør og rømme inneholder også omega 3 og omega 6, også i et ganske brukbart forhold. Smør inneholder 0,4 gram omega 3 og 1,5 gram omega 6 pr hundre gram fett fra smør. Ved ha spist hundre gram smør har du altså kommet ganske langt på vei i få i deg de essensielle fettsyrene. Det er også verdt å merke seg at disse fettsyrene ikke har gått gjennom noe form for varmebehandling, og holder følgelig meget god kvalitet. Forholdet i rømme, fløte og lignende går jeg ut i fra er omtrent det samme, med tanke på at det kommer fra samme kilde.

2-3 prosent av det daglige energiinntaket bør komme fra omega 6, og 1-1,5 bør komme fra omega 3. Altså bør hovedmengden av fettinntaket komme fra andre fettsyrer enn de essensielle, stikk i strid med hva alle ukeblader og avisartikler sier (ikke spesielt ukjent for oss lavkarboere). Med et daglig kaloriinntak på 2000 kcal tilsier dette cirka 40-60 kalorier fra fra omega 6 og 10-15 kalorier fra omega 3. Dette vil da si 5-7 gram omega 6 og 1-1,5 gram omega 3.

Hvor mye du trenger avhenger også av din kroppsvekt, store mennesker trenger litt mer, mens mindre mennesker trenger litt mindre. Ved å spise hovedsakelig animalsk mat inkludert fisk, uten å spise en eneste planteolje, vil man nok lande omtrent på disse tallene. Med en gang vi begynner å hive innpå med omega6 planteoljer, vil omega6 mengden bli altfor stor.

Såvidt jeg husker mener Udos at de aller fleste omega6 fettsyrene vi får i oss fra planteoljer, er skadet grunnet varmebehandling under fremstilling, og at vi følgelig trenger å få i oss kaldpressede gode omega6-fettsyrer også. Dette kan selvsagt ordnes ved å spise andre kaldpressede oljer enn udos choice.

Interessant det du skriver om smør. Jeg har ikke tenkt på det. Det er jo flott at det ikke inneholder kun mettet fett. Ja, å spise varmpressde planteoljer er jo helt ....Om det er snakk om at slike oljer kan gi betennelser er det kanskje slike varmpressede som er testa ? Det er i såfall et avgjørende faktum. Og hvordan kan man merke denne betennelsen?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 21:43   #24
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Interessant det du skriver om smør. Jeg har ikke tenkt på det. Det er jo flott at det ikke inneholder kun mettet fett. Ja, å spise varmpressde planteoljer er jo helt ....Om det er snakk om at slike oljer kan gi betennelser er det kanskje slike varmpressede som er testa ? Det er i såfall et avgjørende faktum. Og hvordan kan man merke denne betennelsen?

Jeg aner ikke hva slags oljer som er testet, men at omega-6 er betennelsesfremmende er jo vedtatt sannhet (men det er jo også sannheten om at mettet fett er farlig.....) Danish som postet på forumet her før i tiden viste blant annet til denne studien: http://oai.dtic.mil/oai/oai?verb=get...fier=ADA407775

Om du søker på danish og flerumettet fett her på forumet finnes det mye dokumentasjon på omega-6 og betennelser.

Kort sagt viste den at Omega-6 (arakidonisyre) var særdeles giftig, i særlig stor grad når Glutathion (et stoff vi har i kroppen til å bekjempe frie radikaler) var lavt.

Det er verdt å merke seg at omega-6 fettsyrene i smør ikke er arakidonsyre((C20:4 n6)) men linolsyre (C18:2 n-6)

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 22:12   #25
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Jeg aner ikke hva slags oljer som er testet, men at omega-6 er betennelsesfremmende er jo vedtatt sannhet (men det er jo også sannheten om at mettet fett er farlig.....) Danish som postet på forumet her før i tiden viste blant annet til denne studien: http://oai.dtic.mil/oai/oai?verb=get...fier=ADA407775

Om du søker på danish og flerumettet fett her på forumet finnes det mye dokumentasjon på omega-6 og betennelser.

Kort sagt viste den at Omega-6 (arakidonisyre) var særdeles giftig, i særlig stor grad når Glutathion (et stoff vi har i kroppen til å bekjempe frie radikaler) var lavt.

Det er verdt å merke seg at omega-6 fettsyrene i smør ikke er arakidonsyre((C20:4 n6)) men linolsyre (C18:2 n-6)

En vedtatt sannhet? men du, om det er testet på olje adskilt fra en matvare vil det trolig gi et annet resultat enn om man testet selve matvaren. En nøtt kan ikke være skadelig bare fordi den inneholder flerumettet fett. Er du ike enig? Så jeg mener at hvordan man behandler oljen er avgjørende for om den er sunn eller ikke. Den må beskyttes av antioksydanter og være borte fra lys, kaldpresses og brukes opp fort.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Mettet fett og insulinresistens Bombus Spis deg ned i vekt med Skaldeman 48 06-11-10 23:52
Mettet/umettet fett ... Sitarg Ketolysekuren 3 06-01-10 22:49
Mettet fett, hæ? SunnhetMedSirrup Generell diskusjon 7 25-10-09 20:28
Mettet vs umettet fett. Løvetass Spørsmål og svar 9 28-09-09 10:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no