Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-10-10, 23:24   #1
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Det er noe jeg ikke blir helt klok påHvorfor kan en spise mere kalorier enn hva man forbrenner på en dag å likevel gå ned i vekt?Ser noen spiser over 3000 kcal og likevel går ned i vekt.Vet det har med ketosen og at vi forbrenner fett istedet for karber.Men i ketolyse boka sto det at den største hemmeligheten bak det store vekttapet på kuren,var at en blir mettere å derfor spiser mindre.Det vil jo egentlig si det samme som inntaket av mat teller i forhold til det en forbruker på en dag,altså kcal.Da skjønner jeg ikke helt at en kan spise så mye fett man vil på ketolysekuren,da blir det jo høyt kcaloritall.Jeg vet man ikke skal henge seg opp i kalorier, men blir litt forvirra Takknemlig for svar

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 23:46   #2
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Ja, i bunn og grunn er det kalori inn og kalori ut, men kroppen er så utrolig avansert at det ikke er noe enkelt regnestykke likevel.

Insulin er vårt viktigste fettlagringshormon. På lavkarbokosthold har vi stabilt blodsukker og derfor mye mindre utskillelse av insulin. Kroppen er i forbrenne-fett-stadium i stedet. Det er nesten umulig å lagre noe særlig fett på lavkarbo. Kostholdet er vektnormaliserende så lenge man hører på kroppen og spiser når man er sulten og til man er passelig mett. Kostholdet brukes på undervektige også, fordi de legger på seg muskler i stedet for å få pondus som de ofte får med høykarbo.

På lavkarbo kan kroppen skru opp forbrenningen. Man kan bli litt varmere (0,5 ºC utgjør ganske mange kcal faktisk) og så er det noe som heter futile cycles.

Denne linken forklarer litt om forbrenningen på lavkarbo. Lang, og på engelsk, men det står mye fint der.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 23:51   #3
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Ja, i bunn og grunn er det kalori inn og kalori ut, men kroppen er så utrolig avansert at det ikke er noe enkelt regnestykke likevel.

Insulin er vårt viktigste fettlagringshormon. På lavkarbokosthold har vi stabilt blodsukker og derfor mye mindre utskillelse av insulin. Kroppen er i forbrenne-fett-stadium i stedet. Det er nesten umulig å lagre noe særlig fett på lavkarbo. Kostholdet er vektnormaliserende så lenge man hører på kroppen og spiser når man er sulten og til man er passelig mett. Kostholdet brukes på undervektige også, fordi de legger på seg muskler i stedet for å få pondus som de ofte får med høykarbo.

På lavkarbo kan kroppen skru opp forbrenningen. Man kan bli litt varmere (0,5 ºC utgjør ganske mange kcal faktisk) og så er det noe som heter futile cycles.

Denne linken forklarer litt om forbrenningen på lavkarbo. Lang, og på engelsk, men det står mye fint der.

Takk for svar,da forstår jeg det bedre ja,Er mye å lære seg når en er nybegynner

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 08:44   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Dessuten viste et forsøk på mus at de som ble foret LCHF, måtte ha 7 ganger så mange kalorier enn musene som ble foret HCLF for å legge på seg like mye.
7 ganger!!

Forskerne tror at det krever mere energi å utnytte energien i fett i forhold til karber.
Dette kommer antageligvis i tillegg til blodsukker-insulin-fettlagringsmekanisme våre.

Jeg synes at det ofte blir gitt et feilaktig inntrykk av LCHF-dietter at vi FRÅTSER i (fet) mat. Selv om man i teorien kan spise "ubegrensede" mengder av noe mat, så er det jo ikke praktisk mulig.
Mange spiser nok mindre volum enn før og opplever at fettet i maten metter mer og over lengere tid. Noen spiser kankskje mer enn før (lett hvis man gikk på en såkalt sultediett tidligere) men kalorier i fett oppfører seg ikke likedan i kroppen som kalorier fra raske karber.

Kroppen vår er ikke en forbrenningsovn, men hvis man vil sammenligne den med en ovn, så vet alle at det er forskjell på å legge inn fuktig ved og tørr ved. "Kaloriene" i veden er den samme, effekten totalt forskjellig.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 09:08   #5
Efterår
Medlem
 
Efterår sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Danmark
Innlegg: 97
Efterår har en fantastisk aura rundt segEfterår har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Hej
Er helt ny i dette forum.... Blev meget interesseret da jeg læste om kalorier i ovenstående indlæg. Er der et sted herinde hvor jeg kan læse mig til nøjagtig hvor meget fedt, protein og kulhydrat jeg må indtage dagligt så jeg hverken får for meget eller for lidt.
Skal nok have det skåret lidt ud i pap til at starte med
Kærlig hilsen
Efterår

Efterår er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Primal Blueprint / Paleo Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 09:18   #6
Sjanten
Medlem
 
Sjanten sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 390
Sjanten er på en erverdig vei

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av Efterår, her.

Hej
Er helt ny i dette forum.... Blev meget interesseret da jeg læste om kalorier i ovenstående indlæg. Er der et sted herinde hvor jeg kan læse mig til nøjagtig hvor meget fedt, protein og kulhydrat jeg må indtage dagligt så jeg hverken får for meget eller for lidt.
Skal nok have det skåret lidt ud i pap til at starte med
Kærlig hilsen
Efterår

Les denne, det er en god start
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

__________________


Min journal
Sjanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 10:04   #7
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Jeg har gått veldig sakte ned i vekt, og må være forsiktig med kaloriene. Kan ikke spise ubegrenset, og det tok det nok en stund før jeg oppdaget. Fikk litt inntrykk her i begynnelsen av at en ikke trenger å tenke kaloriinntak, det stemmer ikke for min del.

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 10:10   #8
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av LiMe, her.

Jeg har gått veldig sakte ned i vekt, og må være forsiktig med kaloriene. Kan ikke spise ubegrenset, og det tok det nok en stund før jeg oppdaget. Fikk litt inntrykk her i begynnelsen av at en ikke trenger å tenke kaloriinntak, det stemmer ikke for min del.


Det er vel ingen som kan spise ubegrenset. Eller?

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 10:13   #9
Efterår
Medlem
 
Efterår sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Danmark
Innlegg: 97
Efterår har en fantastisk aura rundt segEfterår har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Tusinde tak
Har været inde og kopiere så nu står den på læsning.

Kærlig hilsen
Efterår

Efterår er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Primal Blueprint / Paleo Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 10:41   #10
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av erruslank, her.

Det er vel ingen som kan spise ubegrenset. Eller?

Jeg mener ikke ubegrenset på den måten at jeg spiste alt jeg kom over, men jeg må spise ganske lite. Hadde litt inntrykk av at vi skal spise oss mette, og spise når vi er sultne. Det kan ikke jeg gjøre, matinntaket må "administreres", eks. kutte kveldsmat.

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 15:26   #11
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Basisgreia er i grunn veldig enkel. Vi kan ikke, under noen omstendigheter, øke fettmassen vår uten insulin og vi har svært lite insulin i omløp når vi ikke spiser karbohydrater.

I tillegg kommer hormonet glukagon inn i bildet. Dette øker når insulin synker, og synker når insulin stiger. Glukagon gjør det motsatte av insulin, nemlig å signalisere til fett og lever at energi skal ut av lageret og over i blodet.

At noen opplever at de må begrense kaloriene litt forklares veldig enkelt med at kroppen alltid vil holde på litt fett i tilfelle mattilgangen forsvinner. Dersom man spiser nok fett til at kroppen har drivstoffet den trenger vil den foretrekke å bruke dette fremfor å bruke lageret.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 18:14   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Basisgreia er i grunn veldig enkel. Vi kan ikke, under noen omstendigheter, øke fettmassen vår uten insulin og vi har svært lite insulin i omløp når vi ikke spiser karbohydrater.

I tillegg kommer hormonet glukagon inn i bildet. Dette øker når insulin synker, og synker når insulin stiger. Glukagon gjør det motsatte av insulin, nemlig å signalisere til fett og lever at energi skal ut av lageret og over i blodet.

At noen opplever at de må begrense kaloriene litt forklares veldig enkelt med at kroppen alltid vil holde på litt fett i tilfelle mattilgangen forsvinner. Dersom man spiser nok fett til at kroppen har drivstoffet den trenger vil den foretrekke å bruke dette fremfor å bruke lageret.

Meget interessant - jeg har måttet "administrere" mengden kcalorier, stort sett uten problem fordi jeg er uansett aldri sulten - for å gå ned i vekt. Utifra det jeg forstår det du sier - så om jeg spiser nok/mer fett - så kan jeg etterhvert slutte å telle kcal? Jeg har jo "sultet" kroppen min på lavfett siden jeg var 20 - og nå spist lavkarbo i ett år. De første 6 mnd spiste jeg så mye jeg klarte å pakke i meg *ler* - mer mat enn jeg noensinne har spist - og gikk ikke opp et eneste gram! Jeg gikk ikke ned heller - men det er ikke viktig i utgangspunktet. Ble veldig lei meg av å ikke ha vektnedgang etter 6 mnd - binget i høykarbo i 2 uker (og ble seriøst stygg-dårlig...) - og deretter valgte jeg å prøve spisdegslank. Det har jo hatt enorm effekt - med ca 1 kg i uka. Nå er jeg matlei, spiser mer uregelmessig - spiser nok litt mer enn 1600 kcal pr dag (kanskje - har ikke veid og målt på lenge) - og da stopper vektnedgangen opp igjen.

Tenkte å bestille et par uker med spis-deg-slank mat for å booste litt - samtidig tenker jeg at jeg etterhvert bør prøve å spise MER mat - altså mer fett og se hva som skjer? Spennende!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 19:37   #13
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Vet ikke helt hva du mente Nerthus, men kroppen regulerer jo energibehovet sitt selv. Spiser du lavkarbo når du er sulten og stopper når du er mett vil kroppen høyst sannsynelig få nøyaktig den mengden energi den trenger. Er du voldsomt stor bruker du mye mer energi i løpet av en dag og vil kunne gå ned selv om du spiser etter metthets- og sultfølelse, men når man kommer nærmere normalvekt blir det værre fordi kroppen gjerne vil ha en liten fettreserve. Tilfører du nok bensin (fett) til motoren (kroppen) så trenger den aldri bruke av reservetanken, see? ^^

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 19:54   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Vet ikke helt hva du mente Nerthus, men kroppen regulerer jo energibehovet sitt selv. Spiser du lavkarbo når du er sulten og stopper når du er mett vil kroppen høyst sannsynelig få nøyaktig den mengden energi den trenger. Er du voldsomt stor bruker du mye mer energi i løpet av en dag og vil kunne gå ned selv om du spiser etter metthets- og sultfølelse, men når man kommer nærmere normalvekt blir det værre fordi kroppen gjerne vil ha en liten fettreserve. Tilfører du nok bensin (fett) til motoren (kroppen) så trenger den aldri bruke av reservetanken, see? ^^

I see - utfordringen min er vel at jeg kan spise GANSKE så mye etter at jeg strengt tatt er mett... altså - jeg er jo aldri sulten heller da uansett hvor mye eller lite jeg spiser... så kanskje er min kropp så skrudd at den må gå på lavkarbo lengre tid for å lære seg når den er mett?

Har 10-15 kg igjen å ta av - så ikke voldsomt stor pt

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 20:00   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Jeg spiser til jeg er ikke-sulten. Metthetsfølelsen kommer en stund ETTER at jeg er ferdig med å spise, så hvis jeg spiser meg METT blir jeg en halv time senere sofaligger og ikke klarer det dugg.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 20:13   #16
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg spiser til jeg er ikke-sulten. Metthetsfølelsen kommer en stund ETTER at jeg er ferdig med å spise, så hvis jeg spiser meg METT blir jeg en halv time senere sofaligger og ikke klarer det dugg.

Jeg blir fort sulten nesten uansett hva jeg gjør jeg

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kaloriinntak og kh-inntak binia Lavkarbo generelt 7 14-06-10 14:15
Kaloriinntak! Idaaee89 Spørsmål og svar 4 26-02-10 08:46
Kan man få et "usunt" forhold til lavkarbo? cilemora Lavkarbo generelt 7 17-12-07 16:53
Kaloriinntak vs vekttap sea4me Atkins kosthold 1 22-09-07 01:40
Lavkarbo under primitive forhold mam Spørsmål om matvarer og oppskrifter 12 25-06-07 13:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no