Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Atkins eller Ketolyse?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-06-06, 22:42   #1
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Atkins eller Ketolyse?

Folkens! Jeg vil gjerne ha deres råd! Som dere vet, har jeg spist lavkarbomat inspirert av Skaldeman de siste to månedene. Jeg er veldig fornøyd med måten kroppen (og ikke minst psyken!) min har respondert på lavkarbo-maten. Likevel begynner jeg nå å lure på om det ville være smart av meg å gå litt mer systematisk til verks enn jeg har gjort hittil.

Jeg har liksom øvd meg på å kjenne etter hvordan kroppen responderer, og det funker jo . Jeg har krympa betraktelige cm både her og der, og det SYNES virkelig at jeg har mista en god del kroppsfett. Likevel: Jeg har kommet til et punkt nå hvor jeg faktisk kunne tenke meg å "rase ned i vekt" - som jeg ser andre gjør når de følger et litt mer ordna opplegg enn det jeg gjør. Selv om jeg ikke veier meg, så vil jeg anta at jeg fortsatt har omtrent 40 kilo å gå ned før jeg nærmer meg normalvekt. (Jeg kunne jo ha veid meg akkurat nå og sjekka det ut, men batteriet på badevekta er flatt - og jeg gidder ikke klatre opp og låne røykvarslerbatteriet, hehe.)


Så mitt spørsmål er: Skal jeg velge Atkins eller Ketolysekuren?

Ser jo at det er en del tråder som handler om nettopp forskjeller og likheter mellom disse to alternativene, men nå har jeg altså bare så vanskelig for å ta en avgjørelse. Hjelp?

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 23:00   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Atkins eller Ketolyse?

Råder deg til å lese litt HER om forskjellene/likhetene mellom de to.

Hvilken du velger er hipp som happ, - du må velge den som passer deg best. Ketolysekuren er litt "lettere" å følge - da den i praksis er som Atkins tilrettelagt norske forhold. Og kanskje heller ikke så rigid som Atkins. Er du vant til Skaldeman er Atkins f.eks. lett å følge. Det betyr bare litt mer grønnsaker og småjusteringer.

På begge bør du telle karber - iallefall i begynnelsen. Det er lett å "plutselig" oppdage at en har spist for mye !

Er du komfortabel med engelsk vil jeg absolutt anbefale deg å lese den engelske utgaven av Dr. Atkins New Diet Revolution. Ikke eldre utgave enn 2002. Da får du den siste reviderte korrekte. Den fås i de fleste bokhandlere og på nettet. Den norske utgaven er basert på 1992/1998 utgaven av Atkins, og er full av direkte feil og mangler. Dessverre er det denne de fleste norske "rikssynsere" baserer seg på... Etter min mening er den best egnet som brensel.....
Du kan også lese litt her:
Reglene for induksjonen
Tillatte matvarer på Atkins Induksjon

Du bør også lese "Slank med Ketolysekuren". Den kan lånes på bibliotek, kjøpes i bokhandel eller bestilles på www.ketolyse.no.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 23:17   #3
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Atkins eller Ketolyse?

Takk for svar, Nille Jeg har ikke lest noen av bøkene, men har tenkt å kjøpe begge. Fint at du minner meg på hvilken versjon av Atkins som er dugelig. Jeg leser den like godt på engelsk, tror jeg. Jeg har lest veldig mye om begge tilnærmingene her på lavkarbo.no, og har altså bare et problem med å ta et valg. Kanskje jeg rett og slett må lese begge bøkene først og deretter bestemme meg. Det er jo litt kult at Torkil er medlem her inne, for da går det jo an å få svar på evt spørsmål direkte fra forfatteren ... Likevel har jeg muligens en bedre magafølelse for Atkins. (No offence, Torkil )

Sukk. Det skakke værra lett

Kanskje jeg skulle ta en Nille - og se hva som skjer? Hihi

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
And eller kylling med vanilje ala La Rèunion Nille Middag 5 30-04-06 22:46
Ketolyse eller Atkins? har lyst å prøve noe av dette, men vet ikke hva... Chumpsy Ketolysekuren 13 29-07-05 22:35
ketolyse kuren kontra Atkins.. nomma Lavkarbo generelt 6 10-06-05 23:58
Atkins eller Lindberg a-slbakk Dr Lindbergs 4 30-12-04 22:31
fedon eller atkins? gibistr2004 Lavkarbo generelt 2 22-04-04 15:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no