Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvorfor anbefaler diabetesforbundet vanlig karbohydratkost?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-06-10, 23:41   #1
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Hvorfor anbefaler diabetesforbundet vanlig karbohydratkost?

Det "vanlige" diabetesforbundet altså, jeg vet det finnes to nå.

Svigermoren min har diabetes type 2, og følger de rådene hun har fått. Hun må ta en del insulin, til hvert måltid tror jeg. Men nå har hun vært en del hos oss, og spist våre middager (Fedon-mat). Da har langtidsblodsukkeret hennes gått ned, og legen hennes kommenterte målingene også, de var bedre.

Men allikevel anbefales karbohydratrikt kosthold til diabetikere - hvorfor? Er det noe saklig jeg ikke har fått med meg? (Jeg tror forresten svigermoren min er litt på lavkarbo-gli... .)

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 08:30   #2
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Hvorfor anbefaler diabetesforbundet vanlig karbohydratkost?

Fordi selv de som har stor helsegevinst av dette, også tenker gammeldags og feil? Ny læring tar tid!

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 08:35   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor anbefaler diabetesforbundet vanlig karbohydratkost?

Det er nok ikke bare du som lurer på det!

Jeg har hørt at "Vi KAN jo bare ikke anbefale diabetikere å spise noe annet enn det vi gjør nå. Vi må tilstrebe at de kan ha et så NORMALT kosthold som mulig. Og det betyr masse grovt brød (det er jo så sunt) og frukt og grønnsaker. Og MAGERT så de ikke legger på seg av alt insulinet..."
(Sitatene fritt etter hukommelsen)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 09:26   #4
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor anbefaler diabetesforbundet vanlig karbohydratkost?

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Men allikevel anbefales karbohydratrikt kosthold til diabetikere - hvorfor? Er det noe saklig jeg ikke har fått med meg?


Diabetesforbundet blir tilført store midler til den daglige driften fra legemiddelindustrien. Hvor store midlene er, er hemmelig.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 22:26   #5
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Hvorfor anbefaler diabetesforbundet vanlig karbohydratkost?

Det har nok noe med vane og økonomi å gjøre, ja.

Svigermor har ikke hatt påvist diabetes så veldig lenge. Det var overraskende at hun plutselig trengte så mye insulin. Hun har fulgt legens og diabetesforbundets anbefalinger.

Uansett har jo både hun og legen hennes nå fått se at hun får bedre verdier av Fedon-mat, så jeg får pushe på henne en bok eller to.

Merkelig at så mange bare følger anbefalingene om karbohydratrik kost uten innvendinger?

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 23:11   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor anbefaler diabetesforbundet vanlig karbohydratkost?

Det er stor forskjell på dia1 og dia2 når det gjelder effekten av lavkarbo- kosthold!
Selv dr. Torkil anbefaler ikke dia1 å gå på ketolyse, feks.

Diabetsforbundet vil ikke gå utover de nasjonale retningslinjene for kostholdsråd, men har hatt flere artikler om effekten av å redusere karbohydrater i kosten, særlig hos dia2- pasienter.

Man skal kunne MYE om kosthold og sin egen dia1 og følges godt opp av en oppdatert lege for å kunne leve risikofritt på lavkarbo mens man setter insulin!

Dette sier dr. Torkil:
Hei
Årsaken til problemene i forhold til type I diabetes er at man får svært vanskelig for å styre insulindoseringen og dermed lett får føling eller høyt blodsukker og ketoacidose ( meget farlig - og noe helt annet enn kostindusert ketose) Man mister muligheten for å sjekke urinen som tegn på ketoacidose fordi dietten gir ketoner i urinen.
I USA bruker man riktignok kostindusert ketose også ved type I diabetes, men det er under meget tett oppfølging hos lege og meget hyppig blodsukkermåling.
Ketolysekuren kan således ikke benyttes når man har type I diabetes.

Generell lavkarbo derimot er svært gunstig. Fedon Lindberg eller liknende an anbefales. Skifter man fra et "Kåre Norum" kosthold til "Fedon Lindberg", må ma også måle blodsukker ofte, da behovet for insulin blir mindre når man spiser mingre karbohydrat og stivelse.

Vennlig Hilsen
Torkil

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 23:30   #7
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Hvorfor anbefaler diabetesforbundet vanlig karbohydratkost?

Hun har diabetes type 2. (Og er ganske ofte hos legen, og måler blodsukker flere ganger når hun er på et dagsbesøk, det virker som god oppfølging.)

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 23:31   #8
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor anbefaler diabetesforbundet vanlig karbohydratkost?

Mener at Diabetesforbundet skulle opplyse om hvilket kosthold som er gunstigst for diabetikere, det være seg 1 eller 2. Ikke unngå dette pga "de nasjonale retningslinjene for kostholdsråd".

Det er helsa til ufatterlig mange personer det står om, og yngere og yngere blir de. Nedsatt livskvalitet og alvorlige senskader skal vi liksom bare ta med på kjøpet.

Nei, Diabetesforbundet skulle gå aktivt inn for diabetikerenes beste - ikke noe annet.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 00:10   #9
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor anbefaler diabetesforbundet vanlig karbohydratkost?

Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

Det er helsa til ufatterlig mange personer det står om, og yngere og yngere blir de. Nedsatt livskvalitet og alvorlige senskader skal vi liksom bare ta med på kjøpet.


Ja, det er skikkelig trist. Folk får jo ta egne valg, men de burde bli opplyst om hvilke valgmuligheter man har; medisin eller riktig mat.

Vi har jo heldigvis et annet diabetesforbund med kostholdsråd fundamentert i virkelighetens verden:

http://kostreform.no/diabetes/


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 00:19   #10
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor anbefaler diabetesforbundet vanlig karbohydratkost?

Ja Kula der sa du det. Valgmuligheter. Noen vil jo klart foretrekke å proppe seg fulle med karber i alle fasonger alikevel.

Men jeg vil tro at majoriteten ville velge et liv uten medisiner og senskader.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 00:27   #11
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor anbefaler diabetesforbundet vanlig karbohydratkost?

Det verste er egentlig at lavkarbo slettes ikke er noe nytt. Allerede tidlig på 1900 - tallet ble diabetes pasienter i England anbefalt et kosthold rikt på fett og proteiner og lavt på karbohydrater.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 13:03   #12
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor anbefaler diabetesforbundet vanlig karbohydratkost?

Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

Mener at Diabetesforbundet skulle opplyse om hvilket kosthold som er gunstigst for diabetikere, det være seg 1 eller 2. Ikke unngå dette pga "de nasjonale retningslinjene for kostholdsråd".

Da ville de jo ha solgt mye mindre medisiner...

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 13:08   #13
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor anbefaler diabetesforbundet vanlig karbohydratkost?

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson, her.

Da ville de jo ha solgt mye mindre medisiner...

Jammen sant det du. Horibelt.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken vin anbefaler du? Hannehk Ketolysekuren 20 13-10-08 11:02
Hva anbefaler dere? Pia Eurodiett 4 05-12-07 14:48
Merkelig annonsering av diabetesforbundet Trolljenta Lavkarbo generelt 0 26-11-07 10:26
Hvorfor synes mannen vaflene har ettersmak mens jeg synes de smaker vanlig? Dolly Ketolysekuren 9 30-03-07 17:32
Diabetesforbundet anbefaler insulin fremfor riktig kosthold! Iset Generell diskusjon 18 29-08-06 22:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no