Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Har det ingenting å si hvor mørk lilla sticksen er?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-05-11, 19:26   #1
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Har det ingenting å si hvor mørk lilla sticksen er?

Jeg fikk helt mørk lilla i dag for første gang, har ikke gjort noe annerledes men bare fått ganske lyst tidligere..

Betyr det noe?

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 19:38   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har det ingenting å si hvor mørk lilla sticksen er?

Niks, utslag er utslag! Lysere kan den være om du har drukket mye vann eller trent hardt - mørkere kan den bli om du har hatt et svært fettrikt måltid før du måler.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 11:51   #3
Saphire
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 126
Saphire er på en erverdig vei

Sv: Har det ingenting å si hvor mørk lilla sticksen er?

Jeg må innrømme at jeg er litt i tvil om dette. Jeg lærte fra da jeg var på en gynekologisk avd (med mange gravide som sleit med kvalme) at desto mørkere stixen var, jo mer sleit kroppen på fettlagrene. Opplevde jo mange som ikke fikk i seg mat overhode som hadde mørk lilla stix, men etterhvert som de spiste ble stixen lysere. Ingen var dehydrerte, da denne pasientgruppen blir væsket opp med MASSE ringer acetat (væske iv). I tilegg ser jeg på meg selv, min er jo mørk lilla hele tiden, uansett hvor mye jeg drikker, ei heller kan det ha betydning på fett jeg spiser. I går spiste jeg MEGET lite fett, men stixen var fortsatt mørk lilla??

__________________


Saphire er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 11:51   #4
Saphire
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 126
Saphire er på en erverdig vei

Sv: Har det ingenting å si hvor mørk lilla sticksen er?

Ikke har den endret seg når jeg har trent heller..

__________________


Saphire er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 11:58   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har det ingenting å si hvor mørk lilla sticksen er?

Opprinnelig lagt inn av Saphire, her.

Jeg må innrømme at jeg er litt i tvil om dette. Jeg lærte fra da jeg var på en gynekologisk avd (med mange gravide som sleit med kvalme) at desto mørkere stixen var, jo mer sleit kroppen på fettlagrene. Opplevde jo mange som ikke fikk i seg mat overhode som hadde mørk lilla stix, men etterhvert som de spiste ble stixen lysere. Ingen var dehydrerte, da denne pasientgruppen blir væsket opp med MASSE ringer acetat (væske iv). I tilegg ser jeg på meg selv, min er jo mørk lilla hele tiden, uansett hvor mye jeg drikker, ei heller kan det ha betydning på fett jeg spiser. I går spiste jeg MEGET lite fett, men stixen var fortsatt mørk lilla??

Det høres jo logisk ut - spiser man ingenting må jo kroppen hente energi fra et sted - nemlig kroppfettet som gir større utslag av ketoner enn om man spiser vanlig - som innholder noe karbo - siden jeg antar de på gyn. ikke spiste lavkarbo?

For din del så kan det jo se ut til at du har eksepsjonell god fettforbrenning - og det bør man jo bare være glad for?

TA meg som eksempel - jeg har spist lavkarbo siden høsten 2009, jeg har ligget på rundt 1700 kalorier pr dag og 70% fett - under 20 gram karbo hver dag. Ingen utslag what so ever.

Derimot spiste jeg meg opp en uke med 3000 kalorier pr dag - fremdeles 20 gram karbo pr dag - og gjett om jeg fikk utslag så det holdt!

For meg betyr det at min kropp nå bruker opp mesteparten av ketonene fettforbrenningen gir til forbruk - og dermed er det ikke nok som skilles ut i urinen til å måles av stiksen. Så det at jeg økte inntaket betyr ikke at jeg ikke var i ketose før - men nå spiste jeg mye mer fett og dermed ble det mer ketoner enn kroppen klarte og bruke.

Vi er også veldig forskjellige - noen kan være i ketose og aldri få utslag - noe får utslag hver morgen fordi det er lenge siden man har spist osv.

Den kjemiske prosessen i kroppen som innbefatter hormonbalanse og prosessering av næring og fettforbrenning er så komplisert at det er rart om vi ikke er forskjellige på det området

Høres det logisk ut?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 11:59   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Har det ingenting å si hvor mørk lilla sticksen er?

Stiksen sier bare noe om hva som finnes i urinen din. Dersom du har drukket masse, vil urinen kunne være så utvannet at det ikke er nok ketoner pr ml til å gi utslag.
Dersom du har trent hardt, eller vært i ketose over lengre tid, kan kroppen være så "flink" til å forbrenne ketoner, at det ikke blir noen igjen til å gi overskudd i urinen!

Å sammenlikne hva som skjer hos gravide som er i ketose pga lavt næringsopptak, blir som å sammenlikne med diabetiker i ketoacidose. Det er ikke sammenliknbart med friske mennesker på ketogen kost!
Alle 3 gruppene kan bruke stiks til å måle ketoner, men alle har ketoner i urinen av forskjellige grunner!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 14:22   #7
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Har det ingenting å si hvor mørk lilla sticksen er?

Første gangen jeg "testet" lavkarbo, var i 2008 for å se hva som skjedde. Jeg testet det ut på denne måten: Spiste ikke frokost, spiste egg og bacon til lunsj, og klokken 4 var sticksen nesten svart. Senere på kvelden spiste jeg sjokolade og "dett var dett". Nå har jeg gått på LCHF i 2 år, og sticksen gir ikke utslag, uansett. Kroppen brenner det som finnes av ketoner, så det blir flinkere etterhvert. Nå trener jeg ganske mye, så det går nok med en del ketoner der også.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 14:38   #8
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Har det ingenting å si hvor mørk lilla sticksen er?

Jeg hadde mørk lilla farge på stixen min i dag jeg.
Har spist to måltider i dag, lavkarbobrød med meierismør og ridderost.
Jeg har også drukket masse, men jeg flyr jo sånn på do i dag, tisser og tisser.
Mulig det kan være derfor hos meg at væsken renner rett gjennom og jeg får masse utslag på stixen

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 17:00   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Har det ingenting å si hvor mørk lilla sticksen er?

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Jeg hadde mørk lilla farge på stixen min i dag jeg.
Har spist to måltider i dag, lavkarbobrød med meierismør og ridderost.
Jeg har også drukket masse, men jeg flyr jo sånn på do i dag, tisser og tisser.
Mulig det kan være derfor hos meg at væsken renner rett gjennom og jeg får masse utslag på stixen

Men atte, du skal teste om kvelden, minst to timer etter forrige måltid. Det kan du jo ikke ha gjort siden du hadde testet før kl 15, liksom!

Det finnes mange feilkilder og vil du ha så riktig resultat som mulig, tester du om kvelden minst 2 timer etter forrige måltid. Fargen spiller ingen rolle, du er i ketose uansett farge og hvor godt det virker, ser du på vekten!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 22:07   #10
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Har det ingenting å si hvor mørk lilla sticksen er?

Jeg er klar over det Kitt, men noen ganger blir man fristet til å se likvel. Blir som å unngå vekta når man ikke har veiedag det

Har målt i kveld også, og nå er fargen mer normal, er i ketose,men ikke mørkelilla.
Vil tro jeg hadde væskemangel pga jeg sprang så mye på do og tisset i formiddag.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det farlig med mørk lilla farge på ketostixen? Martefli Spørsmål og svar 2 08-09-09 22:42
Hvor mørk farge på sticksen? Vimpane Ketolysekuren 4 02-02-09 10:38
Hvor mye karbo er det i mørk sjokolade? Noen som vet? RAGNA Lavkarbo generelt 31 09-03-06 17:32
Hvor mørk på vedvarende?? deeluxe Vedvarende vekttap 5 23-02-04 13:22
Mørk-Lilla.... Fleskepølsa Induksjonen 1 11-02-04 19:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no