Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Positiv effekt av LCHF? Ja! Negative? Tja!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-04-10, 12:24   #1
Frank Svaasand
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1
Frank Svaasand er på en erverdig vei

Positiv effekt av LCHF? Ja! Negative? Tja!

Heisann!
 
Mitt navn er Frank Svaasand, jeg studerer idrett ved Universitetet i Stavanger. Jeg har ingenting i mot LCHF, det kan jeg heller ikke, for jeg har alt for lite kunnskap innen området. De positive effekten ved LCHF, som triglyseridtallet og de små LDL-partiklene vil synke, blodtrykket ditt vil normaliseres osv. De er jo fantastiske, men hva med effektene? Jeg stiller meg litt kritisk her, fordi jeg har lest dette:

Vekt:
"The singular focus of the low-carbohydrate diet may eventually reduce calorie intake, despite claims that dieters need not consider caloric intake as long as lipid represents the exess. Initial weight loss may also result largely from dehydration caused by an extra solute load on the kidneys that increas water excretion."

Så noe av grunnen til reduksjon i vekt, kan faktiskt skylles at LCHF dieten inneholder mindre kalorier. Vann tap reduserer heller ikke kroppsfett. I tillegg kan vektreduksjonen skyldes tap av muskler, siden kroppen rekrutterer aminosyrer fra musklene for å vedlikeholde blodsukkeret via "gluconeogenesis", og dette er kort sakt en bivirkning.

Komplikasjoner:
Siden dieten LCHF ikke har noe restriksjoner på mengden kjøtt, fett, egg, og/eller ost, så leser jeg at den kan til og med være farlig. De nevner eksempel som: