Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Positiv effekt av LCHF? Ja! Negative? Tja!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-04-10, 12:24   #1
Frank Svaasand
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1
Frank Svaasand er på en erverdig vei

Positiv effekt av LCHF? Ja! Negative? Tja!

Heisann!
 
Mitt navn er Frank Svaasand, jeg studerer idrett ved Universitetet i Stavanger. Jeg har ingenting i mot LCHF, det kan jeg heller ikke, for jeg har alt for lite kunnskap innen området. De positive effekten ved LCHF, som triglyseridtallet og de små LDL-partiklene vil synke, blodtrykket ditt vil normaliseres osv. De er jo fantastiske, men hva med effektene? Jeg stiller meg litt kritisk her, fordi jeg har lest dette:

Vekt:
"The singular focus of the low-carbohydrate diet may eventually reduce calorie intake, despite claims that dieters need not consider caloric intake as long as lipid represents the exess. Initial weight loss may also result largely from dehydration caused by an extra solute load on the kidneys that increas water excretion."

Så noe av grunnen til reduksjon i vekt, kan faktiskt skylles at LCHF dieten inneholder mindre kalorier. Vann tap reduserer heller ikke kroppsfett. I tillegg kan vektreduksjonen skyldes tap av muskler, siden kroppen rekrutterer aminosyrer fra musklene for å vedlikeholde blodsukkeret via "gluconeogenesis", og dette er kort sakt en bivirkning.

Komplikasjoner:
Siden dieten LCHF ikke har noe restriksjoner på mengden kjøtt, fett, egg, og/eller ost, så leser jeg at den kan til og med være farlig. De nevner eksempel som:

"low-carbohydrate, high-protein diets raise serum acid levels, potentiate the development of kidney stones, alter electrolyte consentrations to initiate cardic arrhythburden in the renal filtrate, deplete glycogen reserves to contribute to a fatigued state, decrease calcium balance and increase risk for bone loss, and cause dehydration."

Dette er for meg, gode nok grunner til å ikke spise LCHF, men jeg er litt usikker på betydningen av protein forholdet. Jeg leser jo også positive ting om denne typen diet, men er som sagt litt skeptisk.

Prestasjon:
Jeg leser for eksempel utsagn som "mer energi, mindre kroppsfett, mer muskler?", og dette forstår jeg ikke. Hadde hvert supert om dere kunne forklart dette. Sånn som jeg ser det, så vil prestasjonsevnen og restitusjonstiden hos en som spiser LCHF være vesentlig dårligere. Jeg begrunner dette med karbohydrats rolle ved å spare protein, energikilde for å utføre hardt arbeid, fungerer som bensin for sentral nerve systemet og ikke minst dette:

"Metabolic primer - Byproducts of carbohydrate breakdown serve as a "primer" to facilitate the bodys use of fat for energy, particularly in the liver. Insufficient carbohydrate metabolisme (either through limitations in glucose transport into the cell, as occurs in diabets, or glycogen depletion though inadequate diet or prolonged exercise) increase dependence on fat utilization for energy. When this happens, the body cannot generate a sustained high level of aerobic energy transfer from fat-only metabolism. This consequence signifcantly reduces an individuals maximum exercie intensity."

Etter å ha kikket litt rundt, må jeg si jeg ble litt intressert. Men, jeg får en følelse av at denne typen diet gjør deg superslank, men ikke supersprek. Det er noe helt annet dersom personen sliter med overvekt, hvor operasjon er det neste steget, da ser jeg nytten av å bli superslank, men ikke dersom du fortsatt har helsa i orden. Det er jo selvfølgelig mange faktorer og funksjoner som jeg ikke kjenner til her, men håper på noen positive svar. Tøft om dere klare vise til kilder også.

Jeg ser at det skal holdes et kveldsseminar i Stavanger, den 29.april, ved folkets Hus, Løkkeveien.

Kilder:
- Essentials of exercise physiology

Frank Svaasand er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Livsstilskosthold Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 12:48   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Positiv effekt av LCHF? ja! Negative? tja!

Foreslår at du begynner med å lese alt her inne som er skrevet av Pål!

Du finner en del her blant annet!

Chunky har også mange bra innlegg!

Jeg kan jo bidra med at da jeg hade gått ned 9,8kg på LCHF, viste vekten hos ernæringsfysiologen at 8kg var fett og 1,3kg var vann! Ikke mye muskler borte og ikke mye vann! Så dehydrert var jeg i hvert fall ikke!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 13:42   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Positiv effekt av LCHF? ja! Negative? tja!

Påls innlegg bør du i allefall lese.
Har en link her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread....892#post816892
og denne:
http://forum.lavkarbo.no/showthread....862#post840862

Ellers er de påstandene fra "Essentials of exercise physiology" noe som ingen/få av de som faktisk lever ketogent/LCHF opplever.
Jeg fikk forhøyde urinsyreverdier da jeg levde lavkalori og så fettfritt jeg klarte.De fleste jeg kjenner som har Dia2, var slanke og i god form da de fikk diagnosen. Og de levde med et tradisjonelt "sunt" kosthold.
Og jada, jeg vet at enkelthistorier ikke "teller" som bevis for noe som helst, men hert inne er vi mange som ikke opplever noen av de negative bivirkningene til LCHF.
Jeg har bare levd ketogent i to år, vekta er stabil, kroppen er i balanse, huden er fin og blodprøvene er perfekte.


__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 17:06   #4
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Positiv effekt av LCHF? Ja! Negative? Tja!

Min opplevelse av dette med kalorier: jeg trodde jeg spiste mer kalorier enn jeg gjorde da jeg begynte med lavkarbo, men det viste seg med tiden når jeg tok med tid til å sjekke dette at jeg lå/ligger på 1500-1800 kalorier/dag. Dette uten å tenke på kaloriinntaket over hodet. Det regulerer seg gjerne på den måte av seg selv hvis man setter sammen kosten riktig. Mye av grunnen til at man havner såpass lavt på kaloriinntaket handler nok om at man spiser en kost man blir METT av, og derfor ikke har behov for mellommåltider osv. Man orker heller ikke like store porsjoner som før.

Muskler har jeg ikke tapt mye av med denne kosten, det kan jeg love. Tvert i mot så opplever jeg at jeg veldig lett bygger muskler nå.

Det er ikke fritt frem å spise så mye man vil av kjøtt, fett, egg, og/eller ost, det er en misforståelse. Man skal spise normale mengder proteiner, thats it, og man skal fylle på med fett til man blir mett, etter å ha kuttet i karbo. "For mye fett" er en litt "ullen" betegelse, for vi skal jo spise mye fett, men FOR mye fett kan ofte resultere i dårlig vektnedgang, da kroppen ikke trenger å hente energi fra lagret kroppsfett med for mye fett i kosten.
Men dette med fett er veldig individuelt altså...veldig ulikt fra person til person.

Prestasjoner: vel, det må nok bare prøves skal man tro på det. Men kan jo nevne den svenske OL vinneren Bjørn Ferry. Han vant gull i skiskytig i Vacouver og spiser LCHF kost (ha kaller det jegerkost). han ligger på 10-15 energiprosent karbo, mot tidligere 60-65%. Han kommer med en kokebok om kosten sin i januar neste år.
Min samboer spiser ganske strengt LCHF og løper halvmaraton og trener flere ganger/uke. Han opplever sterk forbedrig, økt energi og utholdenhet med denne kosten. Han får melkesyre mye senere under trening/løp, og han opplever at han lettere får økt muskelmasse.
Han er ellers veldig slank, har alltid vært det, men valgte denne kosten fordi den gir store helsegevister, på kort sikt og på lang sikt. Nå er det hans foretrukne kost...særlig pga treningen.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 23:20   #5
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Positiv effekt av LCHF? Ja! Negative? Tja!

Nå er jeg fortsatt ganske ny i lavkarbo-verdenen og har ingen medisinsk utdannelse, men skal prøve å svare.

Opprinnelig lagt inn av Frank Svaasand, her.

Vekt:
"The singular focus of the low-carbohydrate diet may eventually reduce calorie intake, despite claims that dieters need not consider caloric intake as long as lipid represents the exess. Initial weight loss may also result largely from dehydration caused by an extra solute load on the kidneys that increas water excretion."

Jau, i begynnelsen slipper kroppen vann. Men er det negativt da? Karbohydrater gjør visst at vi lagrer for mye vann. Så mye som 2-3 liter for de fleste faktisk! Så hvis man spiser høykarbo så går man opp de kiloene fra en dag til den neste, men når man begynner på lavkarbo igjen, så slipper kroppen det vannet etter noen dager. Mer vann i kroppen gir høyere blodtrykk.

Legg merke til at det står "initial" - altså de første kiloene er vann, men ikke resten. Det er mer en kick-start på vektnedgangen og gir mange ett ekstra lite selvtillitsboost.

Opprinnelig lagt inn av Frank Svaasand, her.

Så noe av grunnen til reduksjon i vekt, kan faktiskt skylles at LCHF dieten inneholder mindre kalorier. Vann tap reduserer heller ikke kroppsfett. I tillegg kan vektreduksjonen skyldes tap av muskler, siden kroppen rekrutterer aminosyrer fra musklene for å vedlikeholde blodsukkeret via "gluconeogenesis", og dette er kort sakt en bivirkning.

Den inneholder ikke alltid mindre kalorier, men ofte, ja. Man kan spise mer kalorier enn på høykarbo og likevel gå ned i vekt fordi kroppen bruker mer energi på å lage "sukker" (og så er det også noe om "futile cycles" som kroppen bruker energi på). Kroppen trenger ca 200g sukker til dagen (mesteparten til hjernen), og kroppen lager ketoner og glukose gjennom glukoneogenese (som du nevner). Men så synes jeg du glemmer å nevne at vi spiser jo også proteiner, så kroppen trenger ikke å kannibalisere bort musklene.

Opprinnelig lagt inn av Frank Svaasand, her.

"low-carbohydrate, high-protein diets raise serum acid levels, potentiate the development of kidney stones

Høres ut som at de blander ketose med ketoacidose... Har ikke hørt om noen syreopphopning med ketose. Men når vi snakker om stein, så kan jeg jo nevne gallestein:

De fleste gallestener er kolesterolstener. Høyt karbohydratinntak resulterer i høyt blodsukker. Høyt blodsukker forårsaker høyt insulinnivå i blodet. Høyt insulinnivå i blodet stimulerer kolesterolproduksjonen i leveren og øker kolesterolinnholdet i gallen.
Spiser man mye fett produseres det mye galle for å kunne bryte ned fettet i tarmen. Når mye galle produseres, øker gjennomstrømmingen av galle i galleblæren, og faren for at det dannes gallestener avtar.
Spiser man lite fett, produseres det mindre galle fordi behovetet for galle ikke er så stort i fordøyelsesprosessen, nettopp fordi det er så lite fett å bryte ned i tarmen.
Det medfører at den gallen som blir produsert blir værende lenger i galleblæren. En høy kolesterolkonsentrasjon i den stillestående gallen resulterer i sedimentering av kolesterol, og det dannes gallestener.
Et kosthold med lite fett og mye karbohydrater øker med andre ord tilbøyeligheten til å få gallestener.

Om det har dannet seg gallestener i galleblæren på grunn av et karbohydratrikt og fettfattig kosthold, vil et fettrikt måltid kunne forårsake gallesmerter, siden gallesekresjonen kan resultere i at gallestenene tetter til gallegangen. Det smertefulle gallestensanfallet kommer av utspilingen av gallegangen ovenfor stedet der det har tettet seg til.
Stenene kan passere gallegangen om de ikke er for store. Gallestensanfallet vil da gå over av seg selv etter en stund. Er stenen for stor, klarer den ikke å passere gallegngen, men vil bli værende i galleblæren. Setter den seg fast i selve gallegangen, kan det tenkes man må opereres. Plages man av gjentatte gallestensanfall, eller får man betennelse i galleblæren, kan det hende man må operere bort galleblæren med tilhørende stener.

Som vi ser er det høyt karbohydratinntak som er forklaringen på at det dannes gallestener, med det er øket fettinntak som kan utløse problemene. Det er bedre å forebygge en sykdom enn å måtte behandle den. Når det gjelder å forbygge gallestensproblemer, gjør man det best ved å spise mer fett og minske karbohydratinntaket. Gallestener vil lettere minske i størrelse når gallen strømmer forbi dem og på den måten løser dem opp.


(sitat hentet fra Dreamys blogg hvor hun har sitert Doktor Dahlqvists guide til LCHF)

Opprinnelig lagt inn av Frank Svaasand, her.

alter electrolyte consentrations to initiate cardic arrhythburden in the renal filtrate

Aner ikke hva det er en gang, får ingen treff på google heller. Skjønte elektrolyttbalanse, men etter det er jeg ett spørsmålstegn...

Opprinnelig lagt inn av Frank Svaasand, her.

deplete glycogen reserves to contribute to a fatigued state

Ja, til å begynne med. Det tar normalt 1-3 dager fra man kutter ut karbohydrater til kroppen er i ketose. Og mens kroppen er på vei inn i ketose, så føler man seg slapp, ja. Men det går over når kroppen begynner å bruke en mye mer stabil energi. Fett har vi som regel nok av. Var det 100.000 kalorier en normalvektig person hadde i fettreserver, mon tro?

Opprinnelig lagt inn av Frank Svaasand, her.

decrease calcium balance and increase risk for bone loss

Hvorfor? Bare fordi vi ikke drikker melk? De fleste får i seg feite meieriprodukter som kremfølte, créme fraïche, seterrømme, oster og dessuten også grønnsaker som brokkoli, spinat og det er også kalsium i mandler. Kroppen har også lettere å ta opp kalsium hvis vi samtidig får i oss D-vitamin som finnes i f.eks eggeplommer og kjøtt.

Opprinnelig lagt inn av Frank Svaasand, her.

and cause dehydration."

Som sagt, dette er bare midlertidig.

Opprinnelig lagt inn av Frank Svaasand, her.

Prestasjon:
Jeg leser for eksempel utsagn som "mer energi, mindre kroppsfett, mer muskler?", og dette forstår jeg ikke. Hadde hvert supert om dere kunne forklart dette. Sånn som jeg ser det, så vil prestasjonsevnen og restitusjonstiden hos en som spiser LCHF være vesentlig dårligere. Jeg begrunner dette med karbohydrats rolle ved å spare protein, energikilde for å utføre hardt arbeid, fungerer som bensin for sentral nerve systemet og ikke minst dette:

Jeg husker ikke hvor, men ett eller annet sted på forumet så leste jeg noe om at vi får flere ATP'er og konverteringen går også raskere i fettforbrenning. Jeg er ikke den som trener hardest (har fortsatt en BMI over 40...), men jeg merket at jeg plutselig en dag var i bedre form uten å ha trent så mye. Etter 3-4 uker i ketose setter fettforbrenningen skikkelig i gang, og trappa på jobb (2 etasjer) var plutselig lett å gå opp! Før ble jeg litt andpusten (ikke stor-gispe etter luft, men man hadde hørt det hvis jeg snakket i telefon f.eks), men plutselig var jeg ikke andpusten i det hele tatt. Jeg stoppet opp, gikk helt ned i kjelleren og nærmest sprang opp de fire etasjene og var ikke andpusten nok til at man hadde hørt det noe særlig på telefon! Det var en fin dag!

Som Dreamy sier, Bjørn Ferry har tatt OL-gull på LCHF. Det kan være litt hardt i starten av treningsøkten, men når man først kommer i gang, så kan man holde på leeenge før man blir sliten. Så utrent som jeg er, så syklet jeg på ergometersykkel i 1,5 timer mens jeg så film og følte meg ikke sliten annet enn i musklene. Ikke tom for energi liksom, bare sliten i musklene etter å ha brukt noen muskler jeg ikke vanligvis bruker. Sykler jo aldri lenger... Bor på landet og det er så langt til alt.

Restitusjon vet jeg ikke noe om det er noe forskjell på på lavkarbo og høykarbo.

Opprinnelig lagt inn av Frank Svaasand, her.

"Metabolic primer - Byproducts of carbohydrate breakdown serve as a "primer" to facilitate the bodys use of fat for energy, particularly in the liver. Insufficient carbohydrate metabolisme (either through limitations in glucose transport into the cell, as occurs in diabets, or glycogen depletion though inadequate diet or prolonged exercise) increase dependence on fat utilization for energy. When this happens, the body cannot generate a sustained high level of aerobic energy transfer from fat-only metabolism. This consequence signifcantly reduces an individuals maximum exercie intensity."

De første ukene kan dette stemme, men når fettforbrenningen settes skikkelig i gang har man masse energi. Jeg spiser litt avocado eller shotter litt kaldpresset kokosolje før trening. Kroppen trenger fett for å forbrenne fett.

For å lage en liten konklusjon virker det som om den kilden din tar utgangspunkt i at man ikke spiser lite karbohydrater over lengre tid. Man kan ikke forvente resultater etter én dag.

Opprinnelig lagt inn av Frank Svaasand, her.

Etter å ha kikket litt rundt, må jeg si jeg ble litt intressert. Men, jeg får en følelse av at denne typen diet gjør deg superslank, men ikke supersprek. Det er noe helt annet dersom personen sliter med overvekt, hvor operasjon er det neste steget, da ser jeg nytten av å bli superslank, men ikke dersom du fortsatt har helsa i orden. Det er jo selvfølgelig mange faktorer og funksjoner som jeg ikke kjenner til her, men håper på noen positive svar. Tøft om dere klare vise til kilder også.

Du skal få lov til å være nysgjerrig, det er jo bare bra. Det er ofte der det begynner. Sunt å være skeptisk, så lenge du har klarer å analysere informasjonen du får. Ikke stol blindt på noen! Inkludert meg, hehe. Men nå håper jeg at du fortsetter din søken etter informasjon og ender på den siden jeg er overbevist om at er den sunne.



Hva spiste mennesket i ca 200.000 år (før jordbruksrevolusjonen)? Kjøtt, kjøtt, kjøtt og litt annet man fant. Også verdt å nevne at litt etter jordbruksrevolusjonen ble vi plutselig kortere og feitere. Og litt etter vi begynte å bruke vegetabilske oljer og slikt (fordi naturlig fett var visst plutselig usunt) så fikk vi plutselig mye hjerteproblemer. Og hva ble konklusjonen? Spis mer korn og vegetabilske oljer i stedet for naturlig fett.

Karbohydrater blir til blodsukker, som igjen gir insulinproduksjon. Mer karbohydrater = mer blodsukker = mer insulin. Insulin er ett hormon, og fettlagringshormonet sådan. For høye nivåer av insulin over tid gjør at kroppen begynner å merke en ubalanse og prøver desperat å lage en balanse selv.

På hormonvippen er det anabole hormoner på den ene siden og katabole hormoner på den andre siden. Insulin er ett anabolt hormon, og siden det plutselig er mye av det, så svarer kroppen med å produsere mindre anabole hormoner, det vil si veksthormon og kjønnshormon. Vil vi virkelig det? Dessuten klarer kroppen ikke alltid å lage hormonbalanse, så derfor har vi sykdommer som f.eks. PCO(S).

Og hva gjøre høye nivåer av insulin over lengre tid for mange folk? Insulinrestanse som senere blir til diabetes2. Har hørt at ca 25% av befolkningen tåler karbohydrater dårlig, og ender opp med overvekt, diabetes og sånt.

Og hvorfor skal man kutte ned på fett? Fett er sunt, også mettet fett. Hjertet klarer ikke å benytte seg av annen energi enn fett, så den logikken med at magert er bra for hjertet er så langt fra sannheten som det kan få blitt.

Og for all del kutt ut margarin - det er ødelagt fett som gir oss kreft! Og når vi snakker om kreft, kreftceller lever på glukose! Til og med legen min som fortsatt er ganske skeptisk til lavkarbo (men er på gli) svarte med at hun hadde hørt om flere som ikke kunne få intravenøst fordi kreften ble for ille.

Og BTW: visste du at 100g kokt/stekt potet/gulrot påvirker blodsukkeret ditt MER enn 100g rørsukker? Det er jo rett og slett sjokkerende! Ikke er det så mye vitaminer og mineraler i den hersens poteten heller!

Jeg er dårlig til å vise til kilder dessverre... Jeg leser litt her, og leser litt der. Jeg kan f.eks. anbefale boka Bedre Uten Brød av Lutz. Den er fantastisk! Det står ikke så mye treningsrelatert som jeg kan huske, men hvis du er nysgjerrig, så er den absolutt verdt en lesning! Jeg har også akkurat fått boka Det Store Kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick som visstnok også skal være bra. En annen bok som står på lista over LCHF-bøker jeg vil lese er Good Calories, Bad Calories av Gary Taube.

Men når jeg tenker meg om, du er vel kanskje interessert i Istället För Doping av Frank Nilsson. Dette er boka OL-vinner Björn Ferry leste før han begynte med LCHF.

Opprinnelig lagt inn av Frank Svaasand, her.

Jeg ser at det skal holdes et kveldsseminar i Stavanger, den 29.april, ved folkets Hus, Løkkeveien.

Ja, to svenske LCHF-helter skal holde foredrag. Jeg har meldt meg på og gleder meg! Du er nok velkommen du også.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 23:02   #6
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Positiv effekt av LCHF? Ja! Negative? Tja!

Opprinnelig lagt inn av Frank Svaasand, her.

Heisann!

Komplikasjoner:
Siden dieten LCHF ikke har noe restriksjoner på mengden kjøtt, fett, egg, og/eller ost, så leser jeg at den kan til og med være farlig. De nevner eksempel som:

Man spiser ikke ubegrenset med kjøtt på LCHF. Det er riktig at det ikke er bra å spise for mye kjøtt - men kjøttspising er ikke farlig for nyrene. På LCHF skal man spise 20-30% protein. Det er bare litt mer enn hva Statens Ernæringsråd anbefaler. Det betyr for eksempel at vi istedet for å spise 4-korn, corn flakes eller brødskive med brunost til frokost, spiser vi egg & bacon, middagsrester eller omelett. Altså at vi har protein inkludert i ALLE måltider - ikke bare til middag. Mengden til måltidene er det ingen endring på. Vi spiser ikke 2-3 biffer til middag - det holder fremdeles med én.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 23:39   #7
an_ta
Medlem
 
an_ta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 54
an_ta er på en erverdig vei

Sv: Positiv effekt av LCHF? Ja! Negative? Tja!

Velkommen Frank,
håper du har god tid? Her på dette forumet må du nemlig lese en GOOOD del, det du spør om er drøftet mange steder, opp til deg å finne svar på alle spørsmålene. Du spør også som om det var så mange alternativer? Det er det nemlig ikke. Håper du blir inspirert og overbevist. Det er nok ikke mye vann som er slanket bort av medlemmene her. God lesning, ha et åpent sinn!

__________________


an_ta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-godt under 6BE Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 16:35   #8
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Positiv effekt av LCHF? Ja! Negative? Tja!

Min erfaring med lavkarbo er variert.
Jeg LA PÅ MEG 7-8 kg i løpet av 8-10 uker. Da fulgte jeg OE og prøvde etterpå på Fettfestivalen(under 15 karbo). Fra ganske flat mage til en bilring. (fra BMI på 21/22- 25/26) Altså fra slank/passe til nær overvekt. Hva skjedde???
Denne fett-ringen rundt magen er jeg jo litt bekymret for. Det er jo ikke spesielt sunt. Og jeg som alltid har hatt flat mage(selv etter fødsel). Kronisk forstoppelse ble det også. Og jeg ble slett ikke bedre helsemessig.
For lite fett? jeg skrev inn på skjema og lå mellom 75-85% av energien fra fett. ingen kunstige søtning, ingen meieriprodukter(bortsett fra en prøveperiode tidligere). og jeg spise mye grønnsaker.
Nå skal jeg ikke påstå at lavkarbo ikke rett for meg.
DET TROR JEG AT DET ER! men... jeg tror ikke at jeg skal ha så mye METTET FETT som endel andre spiser her. Det virker ikke så bra for meg(tror jeg) Hvis man finner SIN EGEN lavkarbo-filosofi(altså spiser etter metabolismen og inviduelt tilpasset) og følger med på hva kroppen TRENGER.
Jeg er også plaget med LAVT blodsukker. jeg føler meg dårlig av ketose. Så vi er FORSKJELLIGE. Stoffskifte er varierende, dessuten kan jeg feks ha omega 3 mangel. da hjelper det vel ikke å øse på med smør og kokosolje. har prøvd det uten å se noe bedring på hud, hår etc... hjelper ikke på forstoppelse heller. 2-3 ss med linfrø/oliven/udos hjelper betydelig bedre og det virker som om jeg ikke skal ha så mye mettet fett.
Ikke tåler jeg særlig dyre-proteiner heller(særlig rødt kjøtt). Fordøyer mye bedre vegetarisk lavkarbo. Jeg spiser jo kjøtt, men bør holde meg til fisk og kylling ser det ut....
Det jeg ville si at noen kan ha negative effekter på lavkarbo. Jeg ble jo småfet av det(unnskyld hvis jeg tråkker noen virkelige overvektige på tærne nå..ikke meningen) og kronisk forstoppelse. Og som følge av det. slapp, trøtt, hodepine, kvalme. Så hvis jeg hadde vært med på en
LAVKARBO-test person så hadde lavkarbo kommet dårlig ut. Men jeg tror på det alikevel! Jeg måtte bare finne min vei. Spise lett opptakelige proteiner, mindre mettet fett, mer oljer, og ikke for lavt på karboer. Det gjelder for meg da....

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Negative kommentarer Janevel Lavkarbo generelt 19 14-04-10 20:35
Negative venner/familie ... marithja Generell diskusjon 26 20-03-10 09:02
Negative kalorier Nike Generell ernæringsdebatt 14 30-11-09 14:57
Jippi! Ketolysestixen er positiv! mizzzzy Ketolysekuren 15 16-01-09 16:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no