Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Sitronsaft

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-02-11, 15:38   #1
SMT
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 1
SMT er på en erverdig vei

Sitronsaft

Hei, og for et bra forum dere har!

Vil sitronsaft føre til mindre utslag av karbo på blodsukkeret og er dette gunstig for en på ketosediett?

__________________
SMT er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 17:51   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sitronsaft

Hei og velkommen!

Vet du, den problemstillingen har jeg aldri vært borte i før!
Kan du forklare litt mer hvorfor du tror det kan ha noe å si?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 19:16   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sitronsaft

Opprinnelig lagt inn av SMT, her.

Hei, og for et bra forum dere har!

Vil sitronsaft føre til mindre utslag av karbo på blodsukkeret og er dette gunstig for en på ketosediett?

Jeg har lest et sted (fedon kanskje?) at ved bruk av sitronsaft på matvarer får de lavere GI faktisk... men husker ikke kilden akkurat nå!
Jeg bruker stadig vekk litt sitronsaft i dressinger osv - men det er mest for smaken sin del.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 20:05   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Sitronsaft

Er det ikke det samme opplegget med eddik? Mener å ha lest at det er med på å senke GI'en og det er derfor den er en naturlig følgesvenn til (oliven)olje. (tenker da på middelhavslandenes vane med å dyppe brød i olje- og balsamicoeddik-blanding)
Og at det er syren i sitronsaft, eplesidereddik, eddik osv som er bra. Ikke for tennene, da

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Sist redigert av Gracella : 26-02-11 kl 11:24.
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 20:23   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sitronsaft

Aldri hørt om det før, jeg. Trenger nok å lese meg opp på min Lindberg!
Fant dette på denne siden, da:

Psylliumfrø er svært fiberrik og det er dette som senker GI av resten av maten. Det er svært lite protein, karbohydrat og fett i psyllium, den norske næringsmiddeltabell inneholder slik info. Imidlertid kan du rent praktisk betrakte psylliumfrø som rent fiber. Sitron senker GI pga at all syre senker magesekktømningen. Psylliumfrø og sitron vil forsterke effekten og senke GI mer enn det bare psyllium eller bare sitron fører til.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 21:54   #6
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sitronsaft

Ja, det har jeg lest av Fedon også, at det har med GI å gjøre. At sitron senker GI'n på hele måltidet. Jeg bruker alltid sitron i salatene jeg spiser. Det gir dessuten en frisk smak.
Interessant det med frøene Takk for det.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 14:08   #7
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sitronsaft

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Sitron senker GI pga at all syre senker magesekktømningen.

Nå spør jeg kanskje dumt men; "senker magesekktømmingen"? Inni mitt hode hørtes det negativt ut, men hva menes med dette?

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg

Sist redigert av ekenna : 26-02-11 kl 14:08. Årsak: Skriveleif ;)
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 15:00   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sitronsaft

Dersom ikke all maten kommer dumpende ned i tarmen på en gang, bli heller ikke insulinutskillelesen så stor og GI blir mindre, iom at den måles i den effekten maten har på insulinutskillelsen!

Som en liten digresjon, er det også slik den nye diabetes medisinen Byetta virker. Tarmene jobber saktere, karboopptaket blir saktere og insulinutskillelsen mindre! Dessuten holder man seg lengre mett når det er mat i magesekk/tarm!

Litt sliten i dag, høres det ut som en forklaring?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 15:03   #9
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sitronsaft

Ja, både lettfattelig og god! Takk for oppklaringen

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sitronsaft - hvor mange karbohydrater? Lillemy71 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 19-07-11 07:50
Sukker i grønnsaker og karber i sitronsaft? Gracella Spørsmål og svar 3 06-05-08 16:58
Sukkerfri sitronsaft? Max Lavkarbo generelt 17 10-01-08 21:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no