Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kaloritelling?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-12-10, 14:50   #51
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av nattie, her.

Din BMR er 1549.70
Kaloriforbruk hvis du er lett aktiv (lett mosjon eller trening 1-3 dager i uken) er 2130.84 kcal
Anbefalt antall kalorier fra karbohydrater er 852.34
Anbefalt antall kalorier fra proteiner er 639.25
Anbefalt antall kalorier fra fett er 639.25

Denne kalkulatoren vil jo at du skal spise over 200 gram karbo, 160 g proteiner og 71 g fett. (hvis jeg husker riktig og det er 4, 4, 9 som er kalori pr. gram av de tre da). Men jeg antar at du ikke hadde tenkt til å ta rådene fra denne bokstavelig

Edit: Ingen av de jeg var inne på tar hensyn til muskelmasse.... og muskelmasse øker forbrenning. Så jeg tror jeg tar de funnene litt med en klype salt.... men det er i det minste et utgangspunkt.

Poenget er jo at det er nesten umulig å beregne nøyaktig kaloriforbrenning. Man kan gjøre anslag og få en pekepinn, ja, men så forbrenner du også mer på et ketogent kosthold enn du gjør ellers. Ser Chunky sier 300 ekstra kalorier "gratis", og det kan godt være at dette stemmer. Chunky pleier å ha god oversikt. I så fall har du over 1800 kalorier som du forbrenner ved å sitte på rompa hver dag.

Tror jeg må sjekke hva disse kalkulatorene legger som grunnlag for utregningene sine, for jeg kjenner jeg er litt skeptisk egentlig.

Edit: Ingen av de jeg sjekka tar noen som helst hensyn til kroppssammensetning og muskelmasse, og økt muskelmasse betyr økt forbrenning. Så jeg tar disse kalkulatorene litt med en klype salt, men det er kanskje et greit utgangspunkt så man ikke er helt blank.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.



Sist redigert av Fjasnissen : 15-12-10 kl 14:58.
Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 15:05   #52
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Edit: Ingen av de jeg sjekka tar noen som helst hensyn til kroppssammensetning og muskelmasse, og økt muskelmasse betyr økt forbrenning. Så jeg tar disse kalkulatorene litt med en klype salt, men det er kanskje et greit utgangspunkt så man ikke er helt blank.

Ja, det er vel mer greit å bruke som en pekepinn, og deretter prøve å feile for å se hva som passer for egen kropp:

http://forum.bodybuilding.com/showth...hp?t=121703981

^Se bort i fra den siste delen som handler om makrokosthold - det er den første delen som er interessant.

I denne tråden er det noen litt mer avanserte formler man kan bruke, som også tar hensyn til LBM (lean body mass = kroppsvekt - hvor mye av kroppsvekten din som kommer fra fett)

Det er dog svært vanskelig å få målt fett% sin nøyaktig. En vanlig badevekt som påstår å måle fett% er for eksempel svært unøyaktig.

Men igjen, det er bedre å bruke det som en generell pekepinn.

ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 15:05   #53
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Fdemia skriver: Kan du vise til noen seriøse undersøkelser der testpersonene går i kalorioverskudd hver dag i en viss periode, og likevel har gått ned i vekt?

Nerthus svarer: Henviser til linken Carisma la ut. I tillegg har lesing på forumet gjort meg oppmerksom på at flere spiser så mye de vil uten å legge på seg. Cluet er at man ikke får økt blodsukker og økt insulinnivå med lavkarbo - og insulin er det hormonet som stimulerer til fettlagring. Uten dette er det svært vanskelig for kroppen å lagre fett.

Spørsmålet er om de går ned i vekt til tross for høyt og ukontrollert kalorinntak, ikke om de klarer å forhindre vektoppgang. Som jeg skriver over her: spiser man kun fett og proteiner går man ikke opp i vekt, men spiser man nok av det går man ikke ned heller.

Er det ikke derfor de sier ca 1-1.2 gram proteiner pr kg kroppsvekt om dag?? Og da finner man ut hvor mange kalorier det blir og beregner fett% deretter.

Eller som linken her sier.. Ser Cherry har vært inne der allerede.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 15:18   #54
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.

Ja, det er vel mer greit å bruke som en pekepinn, og deretter prøve å feile for å se hva som passer for egen kropp:

http://forum.bodybuilding.com/showth...hp?t=121703981

^Se bort i fra den siste delen som handler om makrokosthold - det er den første delen som er interessant.

I denne tråden er det noen litt mer avanserte formler man kan bruke, som også tar hensyn til LBM (lean body mass = kroppsvekt - hvor mye av kroppsvekten din som kommer fra fett)

Det er dog svært vanskelig å få målt fett% sin nøyaktig. En vanlig badevekt som påstår å måle fett% er for eksempel svært unøyaktig.

Men igjen, det er bedre å bruke det som en generell pekepinn.

Jupp..... her tar personen med litt mer faktorer enn hva kalkulatorene gjør: "Total weight and lean mass (more lean mass = more needed)" for eksempel. Nå skal jeg ikke gå inn på TEF og alt dette, siden jeg ikke er 100% på hva han mener (virker som om han mener man får lavere effekt av å spise fett enn å spise karbo, og da er vel ikke et ketogent kosthold det det snakkes om her... men som sagt, mulig jeg misforstår hva det snakkes om her).

Vanskelig å måle fettprosent? Jo, jeg vil tro det. Om trent like vanskelig som å kunne gi et helt pålitelig tall for kaloriforbrenning. Tror man kommer ganske nærme sannheten på de mer avanserte vektene man har på enkelte treningssentre kanskje.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 15:52   #55
nattie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 22
nattie er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

[quote=Fjasnissen;984500]Denne kalkulatoren vil jo at du skal spise over 200 gram karbo, 160 g proteiner og 71 g fett. (hvis jeg husker riktig og det er 4, 4, 9 som er kalori pr. gram av de tre da). Men jeg antar at du ikke hadde tenkt til å ta rådene fra denne bokstavelig


Hadde så absolutt ikke tenkt til å ta de rådene bokstavelig. Jeg spiser minimalt med karbohydrater. Men prøver bare finne ut hvor mye kalorier jeg burde likke på om dagen sånn ca. tusen takk for alle råd jeg har fått

nattie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (egenkomponert) Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 16:42   #56
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.

Ahh, jeg er en av dem som må holde kontroll på kaloriene fordi jeg legger på meg temmelig lett, selv på lavkarbokosthold (føles som jeg er den eneste, alle andre kan jo spise hvor mye som helst og holde vekta, hmfr). Har gått opp 2-3 kilo på noen måneder nå og nei, det er ikke bare muskler. Dette har nok sammenheng med mitt lave stoffskifte som jeg ikke er medisinert for. Vurderer nå å la meg medisinere for jeg blir GAL av å hele tiden må ha kalorikontroll, hvis ikke fyker vekta opp.

Så, poenget? Vi er alle individuelle og vi må nok prøve oss frem og finne sin vei i forhold til sin egen kropp og forbrenning. Hvis man ligger lavt på kaloriene (men ikke for lavt), og likevel ikke går ned bør man gjøre som meg: sjekke forbrenningen

Du burde, om du vil slippe å gå opp i vekt, holde karbo på et minimum da. Kun innta det i form av grønnsaker. Husk nok søvn og vann også.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 16:45   #57
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Det var litt lite gitt. Det er mindre enn hva kroppen trenger bare for å holde alle vesentlige funksjoner i drift. Klart det fungerer, den må jo ha energi, MEN, mest sannsylig kommer kroppen din til å havne i skikkelig sparebluss på sikt. Husk på å spise MER da, ikke mindre.

Om hun ikke er sulten på denne summen kan det være at hun forbrenner fra lageret av fett. Når lageret er tømt nok kan hun tenke på å øke kaloriene. HUn vil nok gjøre det fordi sulten øker litt. Jeg gjorde det. Inntok 1000 til jeg var nede i ønsket velkt. Nå inntar jeg 1300 og er stabil på 50 kg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 16:51   #58
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Sette penga mine på mest sannsynlig, sammen med håravfall og at du mister muskelmasse, siden kroppen må hente energi fra en plass, og når den ikke får det fra lagra fett så tar den det av musklene.

Jammen dama er jo i ferd med å tape fett, så kroppen vil kunne ta av fettlageret så lenge hun er forsiktig med karbohydratinntaket. Om hun ikke hadde hatt et fettlager, så ja, da ville det godt utover muskelmassen i større grad. Hun kan også forsikre å bevare musklene ved å trene jevnlig.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 17:14   #59
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jammen dama er jo i ferd med å tape fett, så kroppen vil kunne ta av fettlageret så lenge hun er forsiktig med karbohydratinntaket. Om hun ikke hadde hatt et fettlager, så ja, da ville det godt utover muskelmassen i større grad. Hun kan også forsikre å bevare musklene ved å trene jevnlig.

Med denne logikken kunne hun like gjerne hoppet over spisingen i en periode "fordi dama er jo i ferd med å tape fett, så kroppen vil kunne ta av fettlageret så lenge hun er forsiktig med karbohydratinntaket".

ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 18:05   #60
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.

Med denne logikken kunne hun like gjerne hoppet over spisingen i en periode "fordi dama er jo i ferd med å tape fett, så kroppen vil kunne ta av fettlageret så lenge hun er forsiktig med karbohydratinntaket".

Hvis svart -hvitt-tenkning er logisk for deg så velbekomme

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 18:24   #61
nattie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 22
nattie er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jammen dama er jo i ferd med å tape fett, så kroppen vil kunne ta av fettlageret så lenge hun er forsiktig med karbohydratinntaket. Om hun ikke hadde hatt et fettlager, så ja, da ville det godt utover muskelmassen i større grad. Hun kan også forsikre å bevare musklene ved å trene jevnlig.

Jeg spiser totalt 1000 kalorier og 15 karbohydrater om dagen, og det går strålende. Drikker massemasse vann. Jeg har ikke følt noen form for sultfølelse. Energien er på topp, jobber hver dag, og føler meg nesten aldri trøtt eller noen ting :-) men hvis det er veldig usunt for kroppen? som Cherry sier? vet ikke jeg. føler me så bra som jeg ikke har gjort på lenge, så jeg forstår ikke helt. Jeg tar også vitaminer. Noen vitaminer du vil anbefale, som jeg burde ta ?

nattie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (egenkomponert) Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 18:33   #62
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Fdemia skriver:
Som jeg skriver over her: spiser man kun fett og proteiner går man ikke opp i vekt, men spiser man nok av det går man ikke ned heller.

Tro du meg at det er det også noen som gjør. Jeg fulgte Skaldeman 50+ slavisk en periode (ca 4-5 uker) og wups så hadde jeg lagt på meg 2 kg og 1 cm rundt magen, som sitter som spikra og som jeg ikke blir kvitt.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 18:44   #63
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Du burde, om du vil slippe å gå opp i vekt, holde karbo på et minimum da. Kun innta det i form av grønnsaker. Husk nok søvn og vann også.

Nei, er nok ikke så enkelt for min kropp. Den perioden jeg spiste ketogent var da jeg gikk opp, lå på 10-20 karbs per dag og spiste ikke uhorvelig med kalorier heller. Når jeg spiste rundt 30-50 karbs og holdt kontroll på kaloriene gikk jeg faktisk litt ned (i aug/sept, dette som jeg nå har gått opp + litt til). Så nå er jeg tilbake på 30-50 karbs og håper det rykker seg ned igjen sakte, men sikkert. Det skal sies at jeg trolig har noen matallergier, men legene sliter med å finne ut nøyaktig hva (har magevondt i perioder), så det kan være at synderen egentlig ligger her, i tillegg til kjipt stoffskifte.

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 18:49   #64
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Tro du meg at det er det også noen som gjør. Jeg fulgte Skaldeman 50+ slavisk en periode (ca 4-5 uker) og wups så hadde jeg lagt på meg 2 kg og 1 cm rundt magen, som sitter som spikra og som jeg ikke blir kvitt.

Faktisk så er det flere på forumet som har erfart dette har jeg sett.

Hva gjør du nå da for å kvitte deg med deg igjen?

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 19:11   #65
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Jeg syns denne tråden beveger seg ganske langt bort fra lavkarbo-prisnippene nå. Anbefaler å lese litt LAVKARBO-bøker for de som bekymrer seg over kaloriene. Lest de sier du? Les de en gang til. SKader aldri å repetere kunnskap!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 19:14   #66
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Hvis svart -hvitt-tenkning er logisk for deg så velbekomme

Det var kanskje ikke det du mente, men hvis du hadde formulert deg på en annen måte hadde det ikke vært mulig å misforstås heller. Problemet med å ikke være presis er jo at da kan alle trekke konklusjoner i hytt og pine slik de føler passer best akkurat der og a, og da er man tilbake til start igjen og kan like gjerne la kostholdet være opp til tilfeldighetene, fordi man har ikke noe saklig grunnlag å basere valgene sine på.

ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 19:14   #67
Twiggy71
Juniormedlem
 
Twiggy71 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 37
Twiggy71 er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Ved starten av dietten, bør da ha ekstra mye fett, mindre protein og <15 karber. I tillegg anbefaler jeg at du holder deg til "vanlig" energi beregning ala Grethe Roede, Somebody etc. på ca 1500 -1900 kcal. Kommer ann på overvekt i utgangspunktet. Dere vil se at etter 14 dager med dette, har dere HELT mistet appetitten. Og DET er qluet.
Etter 14 dager, kan man sakte øke karber med <5 om dagen, så sant man holder seg i ketose.
Blir du fysen - kutt straks på karbene.

Twiggy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, Hexeberg Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 19:43   #68
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Twiggy71, her.

Ved starten av dietten, bør da ha ekstra mye fett, mindre protein og <15 karber. I tillegg anbefaler jeg at du holder deg til "vanlig" energi beregning ala Grethe Roede, Somebody etc. på ca 1500 -1900 kcal. Kommer ann på overvekt i utgangspunktet. Dere vil se at etter 14 dager med dette, har dere HELT mistet appetitten. Og DET er qluet.
Etter 14 dager, kan man sakte øke karber med <5 om dagen, så sant man holder seg i ketose.
Blir du fysen - kutt straks på karbene.


Er qluet å miste apetitten???

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 20:02   #69
drodla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.

Med denne logikken kunne hun like gjerne hoppet over spisingen i en periode "fordi dama er jo i ferd med å tape fett, så kroppen vil kunne ta av fettlageret så lenge hun er forsiktig med karbohydratinntaket".

Det er faktisk ikke helt på jordet. Folk som faster i en lengre periode, sier at de første par ukene er tunge, deretter går det lettere. Snakker da om faste hvor man i løpet av fasteperioden bare drikker vann. Torkil sier også noe om dette i boken, og dietten kalles jo kostindusert (?) ketose. i motsetning til den som oppstår ved faste tror jeg. Vil ikke anbefalle det da, for det er jo noen lure næringsstoffer i maten

  Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 20:11   #70
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av drodla, her.

Det er faktisk ikke helt på jordet. Folk som faster i en lengre periode, sier at de første par ukene er tunge, deretter går det lettere. Snakker da om faste hvor man i løpet av fasteperioden bare drikker vann. Torkil sier også noe om dette i boken, og dietten kalles jo kostindusert (?) ketose. i motsetning til den som oppstår ved faste tror jeg. Vil ikke anbefalle det da, for det er jo noen lure næringsstoffer i maten

Ja man kan jo overleve en stund uten mat Men å anbefale det som diett vet jeg ikke om jeg tør å gjøre

__________________
Loading Swag...
████████████████ 100%
ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 20:59   #71
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.

Det var kanskje ikke det du mente, men hvis du hadde formulert deg på en annen måte hadde det ikke vært mulig å misforstås heller. Problemet med å ikke være presis er jo at da kan alle trekke konklusjoner i hytt og pine slik de føler passer best akkurat der og a, og da er man tilbake til start igjen og kan like gjerne la kostholdet være opp til tilfeldighetene, fordi man har ikke noe saklig grunnlag å basere valgene sine på.

Jeg er så presis jeg kan jeg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 21:00   #72
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Er qluet å miste apetitten???

Tenker hun ordla seg litt feil og mente å slutte å være fysen.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 21:49   #73
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Følgende vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Fordi jeg har lest at protein krever energi å forbrenne, men ikke fett. "Forbrenning av fett krever mye mer energi (4 ganger? Husker ikke helt, mulig det var det dobbelte) enn forbrenning av karbohydrater, slik at man får litt gratis forbrenning av kcalorier derfra også."

Jobber med saken slik at dette blir korrekt (Husker ikke hvor jeg leste det nemlig - kommer tilbake til dette!)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 22:22   #74
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jammen dama er jo i ferd med å tape fett, så kroppen vil kunne ta av fettlageret så lenge hun er forsiktig med karbohydratinntaket. Om hun ikke hadde hatt et fettlager, så ja, da ville det godt utover muskelmassen i større grad. Hun kan også forsikre å bevare musklene ved å trene jevnlig.

Jojo men du tar ikke hensyn til på lang sikt og hva som skjer når man ser lengre enn sin egen nese.! Hun får sin energi fra fett, og må få det enten tilført gjennom kosten eller ta av energilageret sitt som er ekstra overvekt på kroppen. Når hun spiser 1000 kalorier så spiser hun knapt nok fett for å starte fettforbrenningen ordentlig i kroppen og må dermed ta av overskuddsfettet på kroppen. Det funker som bare juling det. Kjempegodt! I en periode, før kroppen ser at "hei, jeg får ikke mer energi, jeg må spare på den jeg har". Og så stopper det opp.

Når kroppen ikke får nok næring så tærer den på muskelmassen, og det er cluet du overser her. Om hun trener vil det opprettholde litt muskelmasse, men det krever også mer energi inn for å gå ned i vekt. Det krever også mer energi å opprettholde vekta dersom man ønsker å stabilisere den. Du med dine 50 kg er ikke representativ i en sådann sammenheng skjønner du.

Personlig skjønner jeg at det er jævlig fristende å ligge lavest mulig på kaloriene, fordi jeg gjør det selv til tider, selv om jeg vet det er dumt. Det er noe med hodet som ikke greier det når vekta står stille. Men istede for å kutte til margebeinet og gjøre sånn at man ikke har mer å kutte på når det stopper opp, så kutt heller bittelitt, og hold kroppen i funksjon.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 22:51   #75
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.

Det kan jeg være enig i, men spørsmålet er hvor mange det gjelder.

Kan du vise til noen seriøse undersøkelser der testpersonene går i kalorioverskudd hver dag i en viss periode, og likevel har gått ned i vekt?

For å ta spørsmålet ditt først - nei, jeg kan ikke vise til noen undersøkelse - og tar til etteretning at jeg nok har misforstått ting jeg har lest og hørt og blandet de litt sammen. Bakgrunnen for at jeg sier dette er forklart litt lengre ned her

BBC-dokumentar som omhandler lavkarbo-dietter, og især Atkinsdietten:

(del 2)

Start ca 5 minutt ut i videoen, der er forsøket med lavkcal kontra atkins omtalt første gang - fortsetter i neste video.

(del 3)

Denne - del 3 - forklarer dette med energiomsetning. Atkins teori er at karbo omdannes lett til energi, mens omgjøring av fett og protein til energi er en mye mer omfattende prosess. I tillegg forklares det her at ketoner er kcalorier - som man da urinerer ut Dette KAN forklare hvorfor man kan spise mer kcalorier på lavkarbo-kosthold og fremdeles gå ned.

"Dessverre" - hehe - viser en større studie i England - hvor 240 personer delt på 4 forskjellige dietter, 3 lavkcal og Atkins, viser at alle hadde bra nedgang i vekt. Det ble skrevet dagbøker - og det viste seg at de som spiste Atkins - SELV om de kunne spise så mye de ville - spiste de omtrent like mye kcalorier som de på lavkcal. Konklusjonen er da at det er apetitten som avgjør hvor mye de på atkins spiser - så hva er det som reduserer apetitten - når man ikke teller kcal?

I en senere større undersøkelse (del 5) - vises det at det er PROTEINET som stopper apetitten - ikke fettet i seg selv. Spiser man mye protein - reduseres kcalori-inntaket av seg selv. (Flere studier bekreftet dette)

Så - Ada-Emilie - jeg trekker tilbake det jeg sa om at fett trenger mer energi for å forbrennes, fordi jeg pt ikke har noe som dokumenterer dette. Detaljert beskrivelse av forbrenning av fett og karbo står omtalt i Bedre uten brød av Lutz, men den regner jeg med du har lest (kommer tilbake til temaet hvis jeg finner utav hvor jeg leste dette en gang i tiden...)

Så tenker jeg... at jeg er jo ikke sulten, MEN kan allikevel spise MYE mer mat enn jeg kanskje egentlig trenger. Tidligere har jeg kommentert et eller annet sted at jeg talte protein-inntaket mitt over et par dager - og det ligger 20-30 % under "1-1.5gram pr kg kroppsvekt" tallet som er omtalt en del på forumet.
I tillegg har jeg stått stille en lengre periode - og spist mer... Så - om jeg - og andre som ikke går ned - øker på med protein ganske kraftig - uten å nødvendigvis redusere fettinntaket, så kanskje vi mer naturlig vil spise mindre kcalorier - hvis den store undersøkelsen som er omtalt i siste del av denne BBC-dokumenteren (som varte 1 år) har rett i det den konkluderer med

Anbefaler alle med lavkarbo-interesse å se ALLE de 5 videoene siden de omhandler forholdsvis nye studier.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dietter og kaloritelling er bare tull MFUS Spørsmål og svar 19 06-10-10 01:00
Frå kaloritelling til lavkarbo! Hjelp! Mikro Spørsmål og svar 14 15-07-09 00:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no