Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Min bmi 19,5!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-08-11, 22:38   #26
komatøs
Medlem
 
komatøs sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 76
komatøs er ny på veien

Sv: Min bmi 19,5!

Takker for svar. Jeg er nok retningsløs, men kan av og til være i ketose. Har ikke et stort behov for å gå ned i vekt, og ligger nok på 20 -30 karber om dagen. Lager alt av mat og godsaker fra bunn, ligger unna de kjente karbene (poteter, ris etc), fisk 4 ganger i uken, kjøtt og mye salat + grønt. Er nok i begynner -fasen enda etter bare 6 uker, men stortrives! Kanskje det rett og slett tar litt tid før jeg "finner meg sjæl" i lavkarbo retningen?

__________________
Smør skiene med tålmodighet
komatøs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 23:42   #27
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av komatøs, her.

Takker for svar. Jeg er nok retningsløs, men kan av og til være i ketose. Har ikke et stort behov for å gå ned i vekt, og ligger nok på 20 -30 karber om dagen. Lager alt av mat og godsaker fra bunn, ligger unna de kjente karbene (poteter, ris etc), fisk 4 ganger i uken, kjøtt og mye salat + grønt. Er nok i begynner -fasen enda etter bare 6 uker, men stortrives! Kanskje det rett og slett tar litt tid før jeg "finner meg sjæl" i lavkarbo retningen?

Stortrives du er du vel nær ved å "finne dæ sjæl" allerede

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 01:47   #28
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av Klådia, her.

Det er kanskje ikke så rart nye folk her inne er misfornøyde med vektnedgangen sin når de får slike svar...

Sjansen for at en person som har slanka seg ned til en bmi på 19.5 mister 3 kg vann de første dagene er MINIMAL.

Selv har jeg 30-40 kg overvekt, og jeg gikk ikke ned 3 kg de første dagene. Brukte 3-4 uker på det. Første uka gikk jeg vel ned 1.5-2 kg. Og det med en bmi nærmere 40.

Men det skjedde meg da jeg la om til ketolyse med ca samme BMI som henne, så da tenker jeg hvorfor ikke henne? Jeg synes det er helt forståelig om hun ønsker en justering ,mer muskler og mindre fett. Ingen av oss har sett henne, vi vet alle godt at muskelmassen er svært varierende på oss mennesker. Jeg har lange tynne lemmer og ser fort lubben ut om jeg ikke har lav BMI, for muskelmassen blir aldri stor. Om hun spiser tilstrekkelig er det ingen fare.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 02:08   #29
antiusure
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 33
Innlegg: 7
antiusure er på en erverdig vei

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av Hund, her.

PS: Jo, en ting må jeg nesten spørre om. Når du sier du vil ned i vekt -- mener du da fettprosenten, eller selve tallet på vekta? Det kan være viktig å presisere slik at du unngår misforståelser. Jeg vil i alle fall råde deg til å satse på lavere fettprosent, med min fulle forståelse. For husk at muskler veier mer enn fett!

Tusen takk for flott svar! lærte mye her!
Vil ned i fettprosent, men også litt vekt. om jeg skulle ha muskler tilsvarende denne vekta ville jeg fortsatt vært litt "feil" for meg selv.

antiusure er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 02:22   #30
antiusure
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 33
Innlegg: 7
antiusure er på en erverdig vei

Sv: Min bmi 19,5!

Lurer på hvorfor noen alltid skal fraråde folk som ikke er overvektige å spise lavkarbo? det er jo tydeligvis ingen fare å gjøre det dersom man har fett på kroppen. man merker vel raskt at man ikke har fett til å spise ketogent? da ville man vel svimt av? går man ned i kilo, hadde man tydeligvis fett nok til å leve på en stund. fikk tenkt en del på spørsmålene mine iløpet av dagen, og jeg lurer på hvorfor noen også mener at kroppen vil "stabilisere seg" med å gå opp i vekt om den føler den trenger det. Er det ikke slik at vi trenger karbo for å "feste" fettet uansett? Husker jo nå at jeg egentlig vet at det er umulig i praksis å lagre fett uten karbo. Trekker selvfølgelig tilbake spørsmålet mitt om å gå opp i vekt på lavkarbo etter jeg fikk litt tenketid.
eller er jeg helt helt på villspor?

Da er det vel bare å vente å se om kroppen bruker det jeg har fra før av som brensel nå da.

antiusure er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 02:33   #31
antiusure
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 33
Innlegg: 7
antiusure er på en erverdig vei

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av Ignite, her.

Nei. men dette var uhøflig.

Unnskyld

antiusure er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 09:52   #32
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Min bmi 19,5!

Spiser du NOK mat kan du gå opp, i ketose. Men lavkarbo er langt i fra bare ketose. Og det er vel ketose mange ikke ser poenget med om man er undervektig, med mindre man har helsemessige plager man vil lindre.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 09:52   #33
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Min bmi 19,5!

Ang kanin:


Etter å ha levd i 2 år på et høyt protein lav fett og lav karb kosthold så vet jeg hva "kaninsult" er..

Jeg tålte ikke fett og jeg tålte ikke karbohydrater.

Frokost var 1 kyllingfilet og 200g gresskar.
Det tok knappe 2 timer før jeg var ekstremt sulten, slapp og trøtt. Så jeg spiste mer gulrot eller andre grønnsaker.
Tok ikke lang tid før jeg igjen var sliten og trøtt..

Så kom lunsj som besto av 1-2 kyllinglår og kanskje 300g grønnsaker.
Innimellom tok det ikke mer enn 1(!) time etter et stort måltid (i mengde altså) før jeg var sulten igjen.

Og slik fortsatte dagene..

Jeg spiste rundt 21.30 på kveldene og kunne våkne på morgenen og være så sulten av jeg skalv og var kvalm.
Innimellom kunne det også skje midt på natta. Da måtte jeg opp å finne mer mat i kjøleskapet, som regel noe kjøtt (som var magert)..

Dette resulterte jo i at jeg konstant tenkte på mat, jeg var alltid sulten, aldri skikkelig mett. Men samtidig var det ikke en "normal" sultfølelse, det var jukse sult som jeg kalte det.

Så jeg lærte meg å overse den følelsen selv om det ikke var særlig behagelig..


Når jeg tilslutt kom til en ernæringsfysiolog som sa at jeg skulle spise slik at jeg var mett i 4-6 timer så ristet jeg på hode og sa at det var IKKE mulig..

Han sa jeg skulle spise fett og jeg svarte jg tåler ikke det. Inntaket mitt lå på ca 50% protein, 30% fett og 20%fett. Så jeg spiste fint opp mot 200g protein hver dag.
Vekten min var på det tidspunktet 48kg og jeg hadde mistet mensen pga for lav vekt.


Jeg har nå begynt med enzymer og diverse andre tilskudd og nå tåler jeg fett mye bedre.

Korte fettsyrer tåler jeg bedre enn lange derfor er kokosolje inntaket mitt høyt.

Nå kan jeg spise frokost og være mett 4 timer senere.

Jeg trodde ikke det var mulig men det er jo det, bare jeg spiser fett.


Så noe lav fett lav karb høy protein anbefaler vertfall IKKE jeg. Og jeg kommer ALDRI til å gå tilbake til det.

Denne er veldig fin syns jeg http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 10:22   #34
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Denne er veldig fin syns jeg http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html

Det var en veldig god link, artikkelen var godt skrevet

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 11:57   #35
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av antiusure, her.

Lurer på hvorfor noen alltid skal fraråde folk som ikke er overvektige å spise lavkarbo? det er jo tydeligvis ingen fare å gjøre det dersom man har fett på kroppen. man merker vel raskt at man ikke har fett til å spise ketogent? da ville man vel svimt av? går man ned i kilo, hadde man tydeligvis fett nok til å leve på en stund. fikk tenkt en del på spørsmålene mine iløpet av dagen, og jeg lurer på hvorfor noen også mener at kroppen vil "stabilisere seg" med å gå opp i vekt om den føler den trenger det. Er det ikke slik at vi trenger karbo for å "feste" fettet uansett? Husker jo nå at jeg egentlig vet at det er umulig i praksis å lagre fett uten karbo. Trekker selvfølgelig tilbake spørsmålet mitt om å gå opp i vekt på lavkarbo etter jeg fikk litt tenketid.
eller er jeg helt helt på villspor?

Da er det vel bare å vente å se om kroppen bruker det jeg har fra før av som brensel nå da.

Støtter Nellie her, de fleste her inne ser med glede at også normalvektige endrer kostholdet sitt til lavkarbo av helsemessige årsaker. Derimot er det som Nellie sier ikke nødvendig og spise ketogent, da feks ketolyse er utviklet i forbindelse med minimum 10+ kilo reell overvekt.

Nå har du fått flere innlegg som sier noe om konsekvensene av å spise for lite fett på ketogent kosthold (strengt tatt spiser du ikke ketogent om du spiser lite fett...) jfr "kanin-syken" som Kamp refererer SIN personlige erfaring med også (takk Kamp!). Du må spise fett for å forbrenne fett - les det jeg har sakset fra Pål Jåbekk om hvorfor man må spise mye fett på et ketogent kosthold.

Selv om du kan gå ned ved og spise ketogent + lite fett, betyr ikke det at det er FETT du har mistet... kroppen vil tære på muskelmassen din også (som jeg også nevner i et tidligere innlegg) og da blir det veldig vanskelig for deg og nå målet ditt med mere muskler og lavere fettprosent - det blir en tap-tap situasjon. I tillegg vil du sannsynligvis etter kort tid med mye protein og lite fett bli så sinnsykt sulten at du risikerer og fråtse i helt feil mat jevnlig - noe som igjen vil gjøre at du legger på deg.

Det er vel ingen her som "mener" at om man er undervektig så vil lavkarbo stabiliserer og sannsynligvis øke vekten - det er FAKTUM at det er slik. Selvfølgelig er det alltid unntak

Det er heller ikke umulig og lagre fett ved fravær av karbohydrater - det er INSULINET som bidrar til fettlagring. Faktisk kan stort inntak av protein gi såpass blodsukkerøkning at kroppen utskiller insulin og dermed vil overskuddsenergi lagres i fettcellene... I tillegg opplever mange med kroniske infeksjoner i kroppen at blodsukkeret med det er forhøyet og det er vanskeligere og gå ned i vekt.

Jeg synes du er veldig opphengt i vekt - når du sier at selv om du erstatter fett med muskler og har samme vekt så er det liksom ikke "deg". Forsøk et sunt lavkarbokosthold over et halvt års tid - du vil se at kroppen din (selv uten trening) vil endre fasong og bli mindre, selv om du ikke ser særlig resultat på vekta. Bruk målebånd og "mål-klær" istedet for å henge deg så veldig opp i vekta. Går du en del ned i vekt vil du havne i underernært kategorien BMI-messig og det er vel ikke egentlig målet ditt? Målet ditt er vel en slank, sterk kropp som fungerer optimalt både i hverdagen og på trening, og som gjør at du føler deg fornøyd? Ta med at kroppsfettet er en ekstremt viktig del av kroppens hormonsystem, for lav fettprosent er rett og slett skadelig og umulig og opprettholde over tid fordi kroppen vil hele tiden søke og komme tilbake til normalnivå.

Jeg vil anbefale boka "Bedre uten brød" av Lutz/Allen som er en svært grundig fagbok som forklarer i detalj hvordan et lavkarbo kosthold fungerer på kroppen. Boka inneholder også flere eksempler på undervektige som har blitt normalvektige vha lavkarbokosthold.

I tillegg kan en titt innom bloggene til Thomas Geisner og Espen Rostrup kanskje bidra med mer kunnskap og forståelse. Disse er begge normalvektige, trener mye og spiser lavkarbo/paleo til vanlig.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 13:10   #36
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av antiusure, her.

Men blir fort dårlig når jeg spiser mer fett enn protein, derfor lurte jeg på hvor viktig det var å få i seg mest fett.

Jeg datt helt av diskusjonen over. Så kan hende noen har sagt dette.. Fett har større energitetthet enn protein. Det vil si at dersom du spiser 20 g proteiner og 20 g fett vil fettet gi ca 9 kcal pr gram (180 kcal i 20 gram) mens et gram protein er ca 4 kcal (80 kcal i 20 gram). Det vil si at energienprosenten til fett blir høyere. Man spiser derfor ikke like stor mengde fett som proteiner. Dette var litt dårlig forklart. Les gjerne dette blogginnlegget:
http://lenabeatrice.net/overvekt-og-...-dette-fettet/

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/



Sist redigert av vimsen85 : 14-08-11 kl 13:12. Årsak: Glemte noe
vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 13:15   #37
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Min bmi 19,5!

Så ikke at det var to sider heller. Har sikkert gjentatt noe noen har sagt før

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no