Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hjelp meg å like grønnsaker

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-02-11, 22:48   #1
prøvermegfram
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 42
Innlegg: 121
prøvermegfram er på en erverdig vei

Hjelp meg å like grønnsaker

Jeg har alltid hatt et problem når det kommer til grønnsaker... jeg synes det er veldig vanskelig å spise grønnsaker, finne type grønnsaker jeg liker og å tilberede det. Har forsøkt å lete å se om det finnes en samletråd eller noe for gode grønnsaks oppskrifter, finnes det her inne??... da tenker jeg ikke vegetar oppskrifter altså, men grønnsaker som en siderett til middagen for eksempel. Finnes sikkert en million ting man kan gjøre med grønnsaker for å få de smakfulle, men jeg har ikke peiling, hadde vært godt med noen oppskrifter... Tenker på for eksempel forskjellige gode "moser/pureer", grønnsaker som er gode å gratinere/fløtegratinere, stuinger etc... Er overbevist om at middagene mine ville blitt myyyyye bedre om jeg slapp unna kokt blomkål og brokkoliblanding

prøvermegfram er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 22:56   #2
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Hjelp meg å like grønnsaker

jeg liker heller ikke grønnsaker, egentlig.. Syns stort sett alt smaker pyton.. Men med masse fløte og smør kan du koke det meste og lage mos/pure.. Som feks selleriroten, og jeg har gjort det samme med rosenkål.. Rosenkål kan du også gratinere..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 22:58   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp meg å like grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av prøvermegfram, her.

Jeg har alltid hatt et problem når det kommer til grønnsaker... jeg synes det er veldig vanskelig å spise grønnsaker, finne type grønnsaker jeg liker og å tilberede det. Har forsøkt å lete å se om det finnes en samletråd eller noe for gode grønnsaks oppskrifter, finnes det her inne??... da tenker jeg ikke vegetar oppskrifter altså, men grønnsaker som en siderett til middagen for eksempel. Finnes sikkert en million ting man kan gjøre med grønnsaker for å få de smakfulle, men jeg har ikke peiling, hadde vært godt med noen oppskrifter... Tenker på for eksempel forskjellige gode "moser/pureer", grønnsaker som er gode å gratinere/fløtegratinere, stuinger etc... Er overbevist om at middagene mine ville blitt myyyyye bedre om jeg slapp unna kokt blomkål og brokkoliblanding

Men hva liker du da?
Salater, paprika, squash, aubergine, tomat, spinat, asparges, oliven, løk, minimais, rosenkål...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 23:12   #4
prøvermegfram
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 42
Innlegg: 121
prøvermegfram er på en erverdig vei

Sv: Hjelp meg å like grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Men hva liker du da?
Salater, paprika, squash, aubergine, tomat, spinat, asparges, oliven, løk, minimais, rosenkål...

Ja takk ,alt sammen
Jeg er villig til å prøve hva som helst egentlig... er lei av kjedelig salat med dressing og kokte grønnsaks blandinger som jeg er vokst opp med... vil gjerne ha noe med litt "krutt" i... synes alt jeg koker/steker og blander sammen smaker tamt og kjedelig, vil gjerne få øynene opp for noe som er både sunt og godt av grønnsaker som kan passe til alt mulig av middager, kjøtt, fisk, fugl...

Noe jeg foreksempel er ekstremt glad i er fløtegratinerte poteter, potetmos, bakt potet med smør og bacon (jepp, jeg er vokst opp i en potetfamilie) og glad i sterk mat med chili og jalapeño... Nå når jeg ikke spiser potet spiser jeg middager som låter slik:

Stekt kyllingfilet med chilikrydder med kokte brokkoli

Jalapeño lasagne med grønn salat

Stekt laks med hvitløk og blomkålpure

Kylling og skinke salat med dressing

Skjønner, litt kjedelig i lengden....

prøvermegfram er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 23:38   #5
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp meg å like grønnsaker

Hei du kan fint lage fløtegratinert blomkål, samme fremgangsmåte som med potet Synes faktiskt det smaker bedre

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 23:53   #6
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp meg å like grønnsaker

Salat med cottage eller avokadobiter som dressing med urter som "urtegård", timian, dill og gressløk. Jeg bruker karri, dijonsennep og salt også. Ofte har jeg en liten boks champignong eller asparges i salaten med salt og pepper på, tomater,paprika, issalat, brokkoli, agurk og gul løk. Noen ganger skifter jeg ut asparges/champignong med minimais.

Jeg spiser kun rå grønnsaker slik hver dag og går aldri lei.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 00:12   #7
prøvermegfram
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 42
Innlegg: 121
prøvermegfram er på en erverdig vei

Sv: Hjelp meg å like grønnsaker

.... er ikke så veldig glad i rå grønnsaker.... klarer ikke å bli helt venn med grønnsaks smaken jeg da...

__________________
Journalen min Legg gjerne igjen en liten hilsen
prøvermegfram er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 00:30   #8
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp meg å like grønnsaker

Her er det endel oppskrifter på tilbehør til middag, ergo grønnsaker: http://genaw.com/lowcarb/side_dish_recipes.html

På engelsk, spør om du trenger hjelp.

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 09:25   #9
eBeth2011
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 1
eBeth2011 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp meg å like grønnsaker

På frukt.no er det masse gode oppskrifter

eBeth2011 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 09:54   #10
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp meg å like grønnsaker

Hemmeligheten er som regel å drukne alt i fett og/eller krydder. Noen av mine grønnsaks-favoritter:

- Blomkålsuppe
- Tomatsuppe
(Gerds suppeoppskrifter her på forumet er flotte!)

- Spinat-"stuing" (heller frosne spinatputer i stekepanna, gjerne etter å ha stekt kjøtt, så spinaten får trekke til seg dét fettet også - tilsetter masse smør, salt, pepper, annet krydder etter smak)

- Minimais stekt litt brutalt med MASSE krydder på (mine pleier å være helt røde av paprika og chili) og surret i fløte. Med litt ost oppå der igjen for maksimal comfort food-effekt.

- Coleslaw - revet hodekål/spisskål "druknet" i majones/creme fraiche og litt annet. Finnes mange oppskrifter. Alltid mitt førstevalg om jeg først skal ha en kald siderett.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 10:00   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp meg å like grønnsaker

Blomkålmos
Jukseris
Hasselback blomkål
Wannabe potetsalat
Rosenkål med masse meierismør eller Fløtekokt
Alternativ til broccoli
De beste grønnsakene
Hvilke grønnsaker?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 10:49   #12
BlirFjong
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Sandnes
Alder: 41
Innlegg: 595
BlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvel

Sv: Hjelp meg å like grønnsaker

Jeg pleier å lage ratatouille (er det sånn det skrives, hehe?) av følgende:
squash, paprika, løk, et par tomater, litt hvitløk, sambal oelek (ca 1 ts) og litt vann. Det er kjempegodt og spicy, det kan man jo justere selv. Kan også ha oppi andre grønnsaker, feks har jeg av og til litt sopp oppi.

__________________
30/30 i Jillian Michaels 30 day shred!!


BlirFjong er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert livsstilsendring :-) Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 11:55   #13
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp meg å like grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av prøvermegfram, her.

.... er ikke så veldig glad i rå grønnsaker.... klarer ikke å bli helt venn med grønnsaks smaken jeg da...

Nei, den er kjedelig. Derfor bruker jeg avokado, sennep,krydder, urter og salt i nok mengder. Da jeg begynte med salat for 17 år siden likte jeg det ved å tilføre små biter med gulrot og minimais oppi og med cottage cheese som dressing. Tar du både cc og avokado kan det ikke bli kjipt.Sitronsaft bruker jeg også for å friske opp. Hvitløk også, og av og til ingefær.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 19:21   #14
prøvermegfram
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 42
Innlegg: 121
prøvermegfram er på en erverdig vei

Sv: Hjelp meg å like grønnsaker

Tusen takk, her var jo mange fine forslag... må skrive ut oppskriftene slik at jeg har de lett tilgjengelig når jeg lager mat... Bare å pøse på med flere tips om noen har noen... jeg er rimelig flink på å lage mat, men grønnsaker har jeg ikke fått teken på enda Håper at disse tipsene kan få meg å sette mere pris på grønnsaker..

__________________
Journalen min Legg gjerne igjen en liten hilsen
prøvermegfram er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 19:52   #15
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp meg å like grønnsaker

Sambo`s favoritt er for tiden sellerirotmos

Kok selleriroten mør i saltet vann, tøm av vannet og mos med meierismør og fløte, gjerne med litt muskatnøtt, gressløk eller hva du nå enn liker av krydder.Og salt&pepper så klart
... Eller 1/2 boks first price bacon smøreost.... ?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp + Grønnsaker Sesti Ketolysekuren 31 26-02-09 20:59
Grønnsaker Sporty Ketolysekuren 7 26-06-08 19:35
Grønnsaker Marilyn Ketolysekuren 9 10-01-08 11:33
Grønnsaker Nille Lavkarbo generelt 2 18-11-04 22:52
For mye grønnsaker? Vippa Induksjonen 2 13-04-04 11:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no