Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Overgangsalderens virkning på vekten

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-03-11, 23:46   #51
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Ingen har sagt at jeg ikke har blitt påvirket av det, i perioder var jeg meget lei meg over alle kommentarene hans. men det er ikke pga hans syn at jeg ønsker å være normalvektig! Jeg har faktisk tatt tak i dette, det gjorde jeg da jeg var ca 30 år, og har jobbet med meg selv, samt sagt ifra til mannen.
Jeg synes det er trist jeg, å lese at noen er tynne pga foreldrenes kroppssyn når de er godt voksne, eller lar seg strye slik at de vil slappe av når foreldrene en dag ikke er mer. For jeg tror ikke det vil skje, holdningen vil man bære i seg om man ikke jobber med det her og nå.

Overgangsalder er fryktelig tungt!! Jeg er så heldig at eg har verdens herligste samboer som støtter meg!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 23:52   #52
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Husker blant annet en gang vi så på en film sammen, en finsk film som var en hyllest til kvinnekroppen. Det var før jeg begynte på lavkarbo, og da jeg var overvektig og ikke happy for det. Jeg jobbet med alskens kurer for å bli kvitt kiloene, men ble bare fetere.
I en scene i filmen danser en frodig dame naken over gulvet, og faren min utbryter: Æsj, for en feit og ekkel kjærring, jeg blir helt kvalm av synet. Hun er nesten like feit som deg Vibeke!
Egentlig er han en kjærlig og snill mann, men med sitt kropssyn er ikke dette eneste gangen han har såret meg.
men som sagt, jeg jobbet med dette, tok tak i det, og han har lenger ingen makt over meg.

Og det er det jeg synes er flott - at han ikke har makt over deg lenger! Det er ingen tvil om at foreldres påvirkning på ens eget syn på mange ting ofte er overraskende sterkt sammenliknet med hvor selvstendig man kan føle seg. Jeg har også egne erfaringer - ikke med kropp, men med en del andre ting som jeg i voksen alder rett og slett måtte sette meg ned og jobbe med - for å finne grensen for hvor JEG gikk og hvor grensen for hva ANDRE mente og sa gikk... følelsen av å bli "fri"for andres følelser og syn på ting er enormt lettende...

Jeg har full empati for de som sliter med dette - og ikke minst enorm beundring for de som har klart å finne utav dette...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 23:53   #53
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Fra http://www.doktoronline.no/articles/...makteriet.html

Det er normalt å komme i overgangsalderen, og alderen kan medføre mange plager og sykdommer. En del av disse kan forebygges og behandles så man unngår komplikasjoner pga. hormonmangel.
Fra http://www.doktoronline.no/articles/...makteriet.html
Hva kan du gjøre selv for å forebygge?

  • Slutte å røyke
  • Holde vekten (unngå både under- og overvekt)
  • Sunt kosthold med minimum 1000-1500 mg kalsium og 400 IE D-vitamin daglig
  • Mosjon (daglig 30 min moderat mosjon)
  • Unngå stort forbruk av alkohol, mens et glass rødvin daglig kan være sunt.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 00:00   #54
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Jeg la forresten inn denne tråden i 2008:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20132
Da hadde jeg faktisk tanker om at det kanskje ikke var så lenge til overgangsalderen. da var jeg 40. 1.5 år etter var sambo og jeg litt uforsiktige, jeg mener PCOS og nær overgangsalder?
Det som skjedde var at jeg ble gravid og har nå ei jente på 19 mnd
Så har ikke tenkt mye på tematikken etter det for å si det sånn

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 00:07   #55
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg la forresten inn denne tråden i 2008:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20132
Da hadde jeg faktisk tanker om at det kanskje ikke var så lenge til overgangsalderen. da var jeg 40. 1.5 år etter var sambo og jeg litt uforsiktige, jeg mener PCOS og nær overgangsalder?
Det som skjedde var at jeg ble gravid og har nå ei jente på 19 mnd
Så har ikke tenkt mye på tematikken etter det for å si det sånn

Haha så kult! (Håper jeg Gratulerer 19 mnd for sent med tulle da

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 00:29   #56
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Haha så kult! (Håper jeg Gratulerer 19 mnd for sent med tulle da

Takk!
Kan anbefales faktisk

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 08:40   #57
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

De ubehagelige symptomer som noen lider under i overgangsalderen er spesielle for kvinner i de vestlige industrialiserte land. Og er nærmest ukjent i Det fjerne Østen og land i den tredje verden. I infødte kulturer var overgangsalderen en grunn til en stille feiring, en tid da kvinnen hadde fulført sin fertile alder og gikk over til et dypere nivå med tid for selvstudier og økende spirituell vekst. Hun ble en vis gammel dame.
Sett opp til, aktet og æret.

I vår tidsalder i vesten ser vi på overgansalderen og menopausen som et varsel om død, slutten på vårt sexliv og en overgang til et liv med mange plager og benskjørhet.
Det antas at gal mat, usunn livsstil, feilbruk av syntetiske hormoner og reklamepress er grunn til dette.

Kvinnenes hormonballanse kan begynne å forandre seg alt fra midten av trettiårene. Hormonballansen er nær knyttet til stressnivået ,ernæring og miljøgifter.
Evnen folliklene har har til å modne egg kan begynne å svikte opp til ti år før den aktuelle overgangsalderen begynner. Da skapes mens sykluser uten eggeløsning, og når du ikke har eggløsning produseres ikke progestron i eggstokkene. Uten progestron kommer symptomer som vektøkning, opphopning av væske og humørsvingninger. menstrasjonene kan fortesette uten progestron. Så de fleste vet ikke at plagene skyldes mangel på dette hormonet. Eggstokkene vill fortsette å produsere østrogen i tilstrekkelig grad til å menstruere. Da skapes en situasjon som heter østrogendominans

Under denne tiden kan østrogen produksjonenbli uberegnelig. og veksle mellom høye og lave verdier.Blødningene blir uberegnelige, og når østrogenet blir høyt kan du oppleve ømme bryster,,søvnforstyrrelser, humørsvingninger, vektoppgang osv.
Men fremdeles kan østrogenivået ved måling være innenfor normalen, kansje til og med litt lavt ettersom det svinger.
Legene kan sjekke nivået, men det faller dem sjelden inn at det er progestronet som er for lavt. Og så setter de gjerne igang å behandle et allerde høyt østrogen med mer østrogen i den tro at pasienten er i overgangsalderen.

Progestronets oppgaver i kroppen:
vedlikehold av livmorslimhinnen, hjelper til å utnytte fett til forbrenning, naturlig vanndrivende, naturlig antidepp, bedrer bivirkninger av thyroideahormonet, normaliserer blodlevring, normaliserer blodsukker og nivået av sink, kobber, gjenoppretter sexlyst, hindrer livmorkreft, beskytter mot brystkreft, stimulerer bendannelse, nødvendig for at fosteret skal overleve.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 08:47   #58
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Hvordan vil dette være mtp de som har fjernet livmoren?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 09:11   #59
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Østrogenproduksjonen opprettholdes så lenge du har eggestokkene lr bare en i behold.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 09:13   #60
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Østrogenproduksjonen opprettholdes så lenge du har eggestokkene lr bare en i behold.

Selvsagt! *dunke seg i hodet og hente mer kaffe*
Takk, Nannah

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 09:54   #61
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Hehe

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Motsatt virkning? Diwa Ketolysekuren 6 18-01-11 00:34
Uventet virkning av karbokutt martefie Fysisk og mental helse 40 14-01-09 09:14
Fett og dets virkning Sporty Ketolysekuren 6 26-06-08 12:01
Kan noen redegjøre for homosystins virkning? Goggen Spørsmål og svar 5 31-01-06 12:34
Karbohydratkontrolls gode virkning Summer Lavkarbo generelt 9 10-02-04 12:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no