Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Karboredusert kosthold?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-11-11, 12:57   #1
Rottis
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 170
Rottis er ny på veien

Karboredusert kosthold?

Jeg har tidligere spist LCHF med en viss suksess. Følte meg fantastisk, var mett i "evigheter" og hadde aldri trang til å småspise. Dessverre syns jeg det var vanskelig å finne balansen fett/karbohydrater, så vektnåla pekte feil vei.

En del av grunnen kan være at jeg aldri fikk med meg daværende kjæreste på dette. Han holdt fast på godteri og potetgull, og syns all form for kostholdsomlegging var høl i huet. Fint for ham, som var tynn som en strek "uansett". Tungt for meg, som "alltid" har slitt med overvekt.

Nå er jeg i et nytt forhold, med en person som også trenger og ønsker å få et nytt forhold til kroppen sin. Forholdet er fortsatt "ferskt", 5-6 måneder, og vi har på mange måter gått i "kjærestefella" som inneholder blant annet film, stillesitting og usunn mat. Ofte og mye. For hans del mindre enn han var vant til før vi ble sammen, og han har gått ned 10 kg på grunn av det. For min del har jeg gått opp 4 kg.

Vi har snakket mye om at vi ønsker å legge om kostholdet. I første omgang er det snakk om å kutte ut "hverdagskosen" og holde det usunne til helgene, og i tillegg bytte ut helgekosen med noe som er hjemmelaget framfor en sjokoladeplate.

Jeg har gått og fundert på om det finnes noen form for "karboredusert kosthold" som ikke går ut på å kutte karbohydrater helt ut og som heller ikke krever at man spiser mer fett enn man er vant til? Jeg er positiv til å kutte ut brødet og erstatte poteter/ris/pasta/osv. med andre grønnsaker, men jeg kan samtidig ikke kreve at han kutter ut lunsjen på jobb som som regel består av rundstykker (dette er mat som kjøpes på arbeidsplassen hans). Samtidig har han gått en god del ned ved å bare kutte i karbohydratene (i militæret ble han "nektet" å spise karbohydrater, og gikk ned til 80 kg. På en annen side var dagene hans da preget av mye trening, noe de ikke er nå).

Jeg vet ikke helt om jeg får helt fram hva jeg lurer på her. Jeg har lest en del om Skaldeman og ketolyse (har div. Skaldemanbøker og ketolyseboken liggende) og litt om South Beach. Jeg syns ingen av de treffer det jeg er ute etter. Finnes det andre retninger å gå?

__________________

Rottis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 13:04   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Karboredusert kosthold?

Sjekk ut Fedon Lindberg - der er det større muligheter i forhold til å bruke langsomme karbohydrater. Det innebærer bla fullkornspasta, linser og bønner, og "Fedonbrød".
Sett deg litt inn i hva filosofien hans går ut på, da er det lettere og lykkes. HAN kan jo spise litt mer Fedon mens du spiser enda mer karboredusert om du er motivert for det

Generelt sett trenger du ikke tenke på å redusere fettinntaket om du holder deg under ca 72g kh pr dag (jfr boka "Bedre uten brød" av Lutz). Bruk helfete produkter, spiser han en del langsomme karbohydrater, reduser mengden av fett til mat, som feks rømme til laksen, smør over grønnsaker osv.

Fedon er absolutt et godt alternativ for de som ikke trenger eller ønsker og strippe kostholdet totalt. Min erfaring er at de aller fleste her inne har forsøkt seg på flere varianter før de har funnet sitt "optimale" kosthold, så om du har anledning til å låne bøker fra forskjellige retninger på biblioteket, anbefaler jeg dette.

Ellers er nybegynnertråden til arnakristin som jeg linker til i min signatur et "must" for alle newbies, der får du også en oversikt over det store spennet som lavkarbo faktisk er Det kan tilpasses ethvert behov!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 13:43   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Karboredusert kosthold?

Jeg synes du bør sjekke ut Primal Blueprint/Paleo. Her er fokuset MEST på at man skal tilbake til mat laget av råvarer, ligge unna e-stoffer og prosessert mat (inklusive kunstig fett i form av margarin og oljer). Råvarene skal ideelt sett være kortreist og økologiske, men får man det ikke til så modifiserer man.

Målet er å spise en moderne steinalderkost og å lage sunn mat selv, basert på nøtter, kjøtt, grønnsaker, fisk og litt frukt og bær.

Når det gjelder protein/fett/karbohydrater så anbefaler Mark Sisson at man velger karbohydratnivå etter aktivitetsnivå, men at det bør være særdeles gode grunner til å gå over 150 gram daglig.

Dette kostholdet utelukker glutenholdig korn siden dette er en relativt moderne matvare med store skadevirkninger for mange. Du finner mer på Mark's Daily Apple

Anbefales å sjekke ut!

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 14:13   #4
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karboredusert kosthold?

dersom du kutter ut sukker og stivelse har du kommet langt På dette forumet vil du møte folk som spiser under 10 kh for dagen, og folk som ligger opp mot 150. Det finnes utallige versjoner av "lavkarbo"- her må dere bare finne det som er mest rett for dere. Lykke til!!

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gravid på karboredusert kost? Bolla P. Innsvin Spørsmål og svar 1 25-07-11 13:14
Dia 2 og kosthold på tv2! Momse Nyheter / media 11 15-03-10 21:44
Kosthold maria87 PCOS og karbohydratkontroll 10 27-07-09 20:35
ME og kosthold Huldr Fysisk og mental helse 9 04-04-07 15:04
ME og kosthold sommerfugl Generell ernæringsdebatt 11 14-11-05 19:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no