Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Leamus og stress - sammenheng ..?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-02-10, 01:49   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Leamus og stress - sammenheng ..?

Jeg har aldri vært noe "plaget" med leamus, kanskje et par ganger i året.

Så tenkte jeg å høre med dere om det kunne være en sammenheng med at det har vært litt ekstra stress i livet mitt de siste par ukene.

Men, smart som jeg er, googlet jeg litt først

Dette fant jeg her:

Sitat:

Ofte har det sammenheng med stress men det kan komme helt av seg selv uten at man finner noen egentlig årsak. Kalkmangel kan føre til kramper i øyelokket slik som leamus. Ta derfor tilskudd av kalsium.

Men av kommentarene under kan man lese at det at det kan skyldes kalsiummangel bare er tull.. det foreslåes også at søvnmangel kan være en årsak, også krommangel, og det foreslåes å ta magnesium (krampedempende). Selv om jeg har sovet godt det siste, har jeg sovet mindre enn før, snitt 7 timer i døgnet..

Jeg er egentlig ikke ute etter å ligge med saltvannsomslag og alt mulig for å bli kvitt det, det er jo ikke akkurat direkte plagsomt, det varer jo i toppen ett kvarter hver gang, toppen 3 ganger om dagen.. Mere det at jeg, som alltid, er nysgjerrig på hvordan kroppen reagerer som den gjør, og hvorfor.

Så - noen med litt leamus-erfaring her, som har forslag på hva det kan skyldes? Jeg tipper stress, men jeg er jo ingen erfaren leamuslider

Fant forresten dette på helsenett.no

Sitat:

Leamus er en kortvarig sammentrekning av en del av en muskel.

Dette skjer fordi muskelens nerve forbigående er litt irritert.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 02:14   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Leamus og stress - sammenheng ..?

Åh, jeg ser stort sett alltid en klar sammenheng mellom leamus og stress. Som i dag morgest og fram til jeg hadde fått alt junket mitt i hus så har øyelokket hoppet i timesvis! Det begynte å slippe da jeg så enden på pakkinga og flyttinga. Digg, for det er jo så irriterende, hvor som helst, liksom. Bare ikke øyelokket!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 02:21   #3
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Leamus og stress - sammenheng ..?

Jeg får leamus av stress Før i tida fikk jeg det oftest i ansiktet, men nå får jeg det inni magen og i armer og lår
(Familie er som regel utløsende stressor for min del )

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 02:24   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Leamus og stress - sammenheng ..?

Hmmja, det er stress jeg også tror det kommer av. Glemte å si at det er på øyet da, kun høyreøyet av en eller annen grunn..? Ikke plagsomt, bare irriterende - også ser det jo temmelig teit ut, men nå har jeg vært så "heldig" å bare hatt det når jeg er alene.

Litt komisk om man fikk det under en intens samtale.. hadde sett ut som man levde seg skikkelig inn i den andre, og var VIRKELIG begeistret og desperat interessert, haha

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 02:28   #5
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Leamus og stress - sammenheng ..?

Jeg hadde det i tre uker sammenhengende en gang, mellom øyenbrynene Kjempekult..

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 17:03   #6
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Leamus og stress - sammenheng ..?

Varer leamusen lenge kan man faktisk bruke botox for å få musklene til å slappe av... Må injiseres av en lege vel og merke..

Sitat:

  • Hva er årsaken til at man av og til har "leamus"?
Svar: Som regel er det forbigående og ingen årsak påvises.

Noen ganger skyldes det en liten krampetilstand i muskulatur rundt øyet eller irritasjon i selve øyet.
Enkelte med skjevhet i hornhinnene kan også oppleve leamus.

Dersom plagene er særs plagsomme og varer ved kan det settes litt medisin (Botox) i øyelokket som nokså effektivt stopper trekningene.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 17:40   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Leamus og stress - sammenheng ..?

Jeg skal ALDRI skal ta botox, etter at jeg ble kjent med ei dame som hadde mistet stemmen pga at legen hadde satt Botoxen feil.. Hun hadde ikke mistet stemmen HELT, men det var omtrent umulig å høre hva hun sa.. og hun visst aldri til å bli noe bedre.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 18:10   #8
Tulip73
Medlem
 
Tulip73 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Nordland
Alder: 51
Innlegg: 86
Tulip73 er på en erverdig vei

Sv: Leamus og stress - sammenheng ..?

Det kan også være endringer i synet. Er du mye plaget kan en tur til opptikkeren være lurt.

__________________


Tulip73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 19:13   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Leamus og stress - sammenheng ..?

Jeg har hatt masse leamus i mitt liv, på de merkeligste plasser (midt på ryggen, i kneet osv). Og det er definitivt stressrelatert. Men en tablett magnesium hjelper på noen minutter

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 20:48   #10
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Leamus og stress - sammenheng ..?

Hmm, jeg fikk leamus i høyre øyelokk i fjor sommer/høst og har vært plaget av det siden.
Har ikke vært stresset som jeg vet, jeg tar kalsiun og magnesium uten at jeg kan si at det skjer noe.
Sover akkurat like lite som jeg har gjort hele mitt liv (eller egentlig sover jeg litt mer nå)
Heldigvis er det ikke like ille som det var i begynnelsen, da trakk halve øyelokket seg litt opp - og det var merkbart!! Nå er det mer en liten sammentrekning med litt dirring. Allikevel føler man at det synes og det er ekkelt!

Håper noen her inne har et godt kjeærringråd mot dette.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:16   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Leamus og stress - sammenheng ..?

Opprinnelig lagt inn av Tulip73, her.

Det kan også være endringer i synet. Er du mye plaget kan en tur til opptikkeren være lurt.

Jeg mener ikke å være frekk, men hvor har du det ifra?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:29   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Leamus og stress - sammenheng ..?

Sitat:

Enkelte med skjevhet i hornhinnene kan også oppleve leamus.

Dvs har du astigmatisme kan du også oppleve det. Og da er et besøk hos optikern lurt.. Det er sant det..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:31   #13
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Leamus og stress - sammenheng ..?

Jeg har skjeve hornhinner ja.. men rart at det plutselig skal starte nå, jeg har jo aldri hatt trøbbel med leamus før? Mystisk. Hvis det fortsetter bør jeg vel kanskje komme meg til optikeren, da..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:42   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Leamus og stress - sammenheng ..?

Synet endrer seg hele livet, så det kan jo være noe som har endret seg i det siste?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 22:09   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Leamus og stress - sammenheng ..?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Synet endrer seg hele livet, så det kan jo være noe som har endret seg i det siste?

Synet bør ikke endre seg hele livet.. Men at man blir presbyop er helt vanlig.. Dvs at ved 50 år alder blir armene for korte..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Eksem i sammenheng med lavkarbo ElliottSmith Fysisk og mental helse 8 22-04-12 11:08
Sammenheng mellom inntak av søtt og vold? cillesnuppa Artikler 2 01-10-09 10:38
LDL - ikke sammenheng med åreforkalkning martyy Nyheter / media 0 01-04-08 09:56
Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng? silje Spørsmål og svar 10 29-10-06 22:31
Fett - Karber sammenheng Fast-i-fisken Lavkarbo generelt 19 13-08-06 12:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no