Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-04-07, 08:45   #1
Tette80
Medlem
 
Tette80 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 44
Innlegg: 69
Tette80 er ny på veien

I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Hadde utslag på 50 - altså den nest siste firkanten på urinstix-pakken. SYns det var ganske tidlig - men det er kanskje normalt???

Men jeg lurer litt på - forbrenner man fett uansett så lenge man får utslag på stixen? Ja, det gjør man vel, siden det er ketoner som slår ut på stixen? Off, har jo lest om dette, men må liksom forsikre meg. Kan liksom ikke tro at jeg alt har klart 2 dager med kun 15 gram karber

Takk for svar =)

__________________
Tette80
Tette80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 08:51   #2
Gladimat
Medlem
 
Gladimat sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 148
Gladimat er på en erverdig vei

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Så flink du er Det er min tredje dag i dag på skaldeman's og kan ikke så mye om sånne stixer og ketoser enda, men tror at det er mulig. Fordi jeg svetter mye i dag + at jeg har en rar smak i munnen. Lykke til videre, og håper du (og jeg) får et klart svar av noen av de mange erfarne her inne

__________________


Gladimat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 08:56   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Heisann.

Så lenge det er utslag på stixen så er du i ketose Og ja, det er mulig etter 2 dager

Viss du får det aller mørkeste utslag, kan det tyde på for lite vann.

Når du får "stålånde" er det et godt tegn på ketose også

ha en flott dag videre

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 11:51   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Wow! Det var kjapt, men det stemmer sikkert. Du hadde sikkert vært flink og ikke hadde så store lagre av karber å forbrenne først.

Jeg skeiet ut helga før jeg begynte med is, så jeg har nok et godt lager å ta av før den kommer over på det hos meg
Også bomma jeg i dag tidlig og tenkte feil, så nå har jeg spsit alt for mye karber til frokosten!! Men i form av fiber da, så får håpe det ikke trigger søtsuget i hvertfall.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 12:21   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Opprinnelig lagt inn av Tette80, her.

Men jeg lurer litt på - forbrenner man fett uansett så lenge man får utslag på stixen? Ja, det gjør man vel, siden det er ketoner som slår ut på stixen? Off, har jo lest om dette, men må liksom forsikre meg. Kan liksom ikke tro at jeg alt har klart 2 dager med kun 15 gram karber

Takk for svar =)

Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen.

mer om ketose her: Alt du har ønsket å vite om ketose

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 16:25   #6
iadokka
Medlem
 
iadokka sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Fredrikstad
Alder: 44
Innlegg: 91
iadokka er på en erverdig vei

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Jeg hadde også 50 første gang jeg testet, det var første dagen. Noen trenger kort tid, andre trenger lang tid. Mannen min brukte nesten en uke, men han hadde drukket ganske mange øl et par dager før han begynte på kuren.

__________________
2007: -15 kg

iadokka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: snart ketolyse igjen Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 21:48   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Jeg kom i ketose nesten med en gang, tror også det var etter to dager, og fikk det mørkeste utslaget de første par ukene, nå er det lysere, men som Nille sier, og som jeg prøver å ha i bakhuet, så spiller det ingen rolle hvor svakt utslag det er. Tester meg som regel om morran, før jeg har spist noe som helst, innbiller meg at det er mer reellt da, ettersom det ikke er fettet fra maten som gjør at stixen har farge.

Men vær flink til å måle deg i tillegg til å veie deg. For det er ofte her man ser den største forskjellen! Da får du også bekreftet at det skjer ting, selv om stixen ikke har utslag, og vekten står stille.

Masse lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 22:03   #8
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Tenkte jeg bare skulle si at i Torkil sin bok så skriver han at en skal sjekke med ketostix om kvelden.

Siterer boka hans på side 63, der står det:

Sitat:

Dypp stixen i urinen et kort øyeblikk om kvelden. Hvis du ikke er på slankekur, kan morgenurinen inneholde spor av ketonstoffer. Årsaken til dette er at du ikke har spist eller drukket på over 8 timer. Undersøkelse av morgenurin blir dermed for usikker til å kontrollere at du virkelig forbrenner fett og er i ketose.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 22:20   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Takk for tipset! Det visste jeg ikke!!
Jeg tester ofte utover dagen også da, og har alltid utslag, har litt stix-dilla i blant... Selv om jeg vet det jeg vet om den!

Men fra nå av skal jeg måle på kvelden, før jeg spiser kveldsmat! Lurt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 22:23   #10
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

You're welcome!

Jeg visste det ikke før jeg leste den boka jeg heller.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 22:55   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Jeg testet i stad, før jeg spiste middag, og ca 3-4 timer etter jeg hadde spist 10 hassenøtter. Det var vel lenge nok siden jeg hadde spist til at ikke det skulle virke inn? I såfall: Jippi, jeg er i ketose!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 23:35   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Grattis! Nå har jeg spist kvelds, så det er vel for sent, men om jeg blir oppe et par timer til, så blir det testings!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 00:18   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Er forresten en veninne av meg som kaller det psykose

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 06:31   #14
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Er forresten en veninne av meg som kaller det psykose

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 08:21   #15
Pusemor
Medlem
 
Pusemor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 184
Pusemor er på en erverdig vei

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Hva vil det si å være i ketose? Skjønner ikke helt det der?

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w8x44Bk/]
Pusemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 08:41   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Pusemor: Om du søker her inn på forumet på ordet på ketose, så vil du finne masse svar på det!

Men helt enkelt forklart: Når du går på en såkalt ketogen diett (f.eks ketolysekuren, Atkins fase 1) så har du et karboinntak som er såpåss lavt (15-20 gr om dagen) at glykogenlagrene (karbohydrater omgjort i kroppen) dine tømmes veldig fort, og du begynner å forbrenne fett i stedet. Kroppens "prefererte" forbrenningskilde er nemlig karber, eller glykogen for å være nøyaktig, ikke fordi det er best, men fordi det er hurtigst. altså lettest tilgjengelig.
Når du har så små lagre med det som du får på denne daglige mengden, så vil det bli brukt opp så fort at kroppsfett vil bli den prefererte forbrenningskilden. En energi som varer mye lenger også.
I denne prosessen så produserer leveren ketoner av fettet, noe av det kommer ut i urinen, og det kan man teste på stix.
Så kroppen skifter fra å bruke glykogen til å bruke ketoner som forbrenningsmateriale.

Ketose er altså den tilstanden i kroppen jeg beskrever ovenfor. Men man forbrenner også overflødig fett når man går ut av ketose, gitt at det er noe overflødig å brenne, og man ikke har gått over til å vedlikeholde vekten med en mengde karbohydrater som holder vekten i "sjakk".

Håper dette oppklarte noe for deg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 20:09
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 17:53
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no