Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Tips om lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-04-11, 23:34   #1
Oystein85
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 4
Oystein85 er på en erverdig vei

Tips om lavkarbo

hei

jeg har nettopp begynt på lavkarbo og lurer på om jeg spiser riktig.

frokost klokken 9 spiser jeg 2 kokte egg
lunsj klokken 11 spiser jeg salat med egg, skinke eller kylling
klokken 13 spiser jeg et kokt egg
middag så blir enten fisk med bacon og brokkoli, kjøtt med ost og brokkoli eller omelett med kyllingfilet, bacon og ost

etter middag så spiser jeg ingenting..

høres dette bra ut? og hvordan er det med trening for å gå mest ned i vekt? styrke eller kondisjon?

er det dumt å drikke sukkerfri brus i helgene?


takker for alt av svar

Oystein85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 15:22   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tips om lavkarbo

Hei og velkommen!

No går eg ikkje på Atkins sjølv, og er ingen Atkinsekspert. Har du lese deg opp på filosofien sjølv? Anbefaler i alle fall å lese nybyrjartråden til Arnakristin, den er god og informativ, og då eventuelt lese deg opp på Atkins om du ikkje har gjort det.

Blir du svolten etter middag? I så fall skal du ete. Du skal ete når du er svolten.

Om det er dumt å drikke sukkerfri brus i helga? Det kjem jo litt an på kva som er formålet ditt med lavkarbo. Skal du mykje ned i vekt? Lettbrus er jo "lovleg", men somme reagerer med dårleg vektnedgang når dei drikk noko med kunstige søtningsmiddel. Ein annan diskusjon er jo om det er så sunt med alle desse kunstige søtstoffa.

Eg reagerer kanskje litt på at det er så kort tid mellom måltida dine, frukost kl 9, lunsj klokka 11. Blir du svolten så fort? I så fall kan det tyde på at du ikkje får i deg nok mat/nok feitt. Eventuelt at du ikkje drikk nok væske, og då helst reint vatn. Det tok meg lang tid å bli kjent med om eg eigentleg var svolten eller tørst. Ein kan kjenne på svolt når kroppen eigentleg treng væske.

Det med treninga trur eg er noko individuelt. Eg er ikkje den flinkaste til "studiotrening" sjølv, men eg går ganske mykje, og har fått betre kondis av det.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 16:01   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tips om lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Oystein85, her.

hei

jeg har nettopp begynt på lavkarbo og lurer på om jeg spiser riktig.

frokost klokken 9 spiser jeg 2 kokte egg
lunsj klokken 11 spiser jeg salat med egg, skinke eller kylling
klokken 13 spiser jeg et kokt egg
middag så blir enten fisk med bacon og brokkoli, kjøtt med ost og brokkoli eller omelett med kyllingfilet, bacon og ost

etter middag så spiser jeg ingenting..

høres dette bra ut? og hvordan er det med trening for å gå mest ned i vekt? styrke eller kondisjon?

er det dumt å drikke sukkerfri brus i helgene?


takker for alt av svar

Stemmer i med Furine her - lite fett! Spis litt meierismør eller bremykt (majones kanskje?) til eggene dine, bruk olje/eddik i salaten, og gjerne litt rømme/fløte i saus/til maten.
Hvis du nettopp har startet - hold deg til rask gang/lett trening de første par ukene.
Varier litt med å lage eggesalat til frokost/lunsj med majones/CF base, sitronsaft, feks, ha i urter og kokt egg. Spekeskinkestrimler er genialt for smaken sin del i en sånn salat
Variasjon er veldig viktig for å ikke gå lei av dietten, så bruk litt tid til å google lavkarbo eller bruk oppskriftsforumet her inne. www.lenabeatrice.net har også utrolig mange gode oppskrifter (litt FOR mange og kanskje litt FOR gode vil noen si...)

Røkelaks og eggerøre er min ting for tiden, ha i en ss eller to med fløte i eggerøra, og masse gressløk!

Jeg har effekt av å ikke spise noe etter middag - så om du ikke er sulten skal du bare fortsette med det Pass på at du ikke spiser for LITE mat også.
Noen får vektstagnasjon av lettbrus, andre ikke. Jeg ville holdt meg unna lettbrus de første 2-4 ukene, fordi den kan trigge sug etter mat/godteri for noen. Innfør det heller kontrollert etterhvert når du ser at du har vektnedgang - OM du da skal ned i vekt! Husk at er du innen normalvektig BMI er det ikke sikkert vekta rikker seg nedover

Drikk mye rent og kaldt vann!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 17:17   #4
Oystein85
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 4
Oystein85 er på en erverdig vei

Sv: Tips om lavkarbo

jeg kjenner en som har gått på dette og fikk noen tips av han, har og søkt litt på nettet. Jeg spiser ikke frokost før jeg drar på jobb, og der har vi frokost pause klokken 9, lunsj klokken 11 og en formiddagspause klokken 13. men jeg er ikke særlig sulten når jeg har lunsj. men kan nesten ikke hoppe over det måltidet... etter middag så er jeg ikke sulten resten av dagen. kansje dette endrer seg når jeg begynner å trene..
må bli litt flinkere til å drikke mer vann..

Oystein85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 17:24   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tips om lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Oystein85, her.

jeg kjenner en som har gått på dette og fikk noen tips av han, har og søkt litt på nettet. Jeg spiser ikke frokost før jeg drar på jobb, og der har vi frokost pause klokken 9, lunsj klokken 11 og en formiddagspause klokken 13. men jeg er ikke særlig sulten når jeg har lunsj. men kan nesten ikke hoppe over det måltidet... etter middag så er jeg ikke sulten resten av dagen. kansje dette endrer seg når jeg begynner å trene..
må bli litt flinkere til å drikke mer vann..

Vanlig og ikke være sulten... bra du passer på at du faktisk spiser Når du begynner å trene, holder det med et lite måltid med protein og fett avhengig av intensiteten. Litt nøtter før trening, og evt god middag etterpå er kjempefint om du får det til.
Trening på lavkarbo (nå snakker jeg hardt og lenge, kondis og styrke) er det eneste som trigger at jeg blir ordentlig sulten

Kjøp den nye atkinsboka om du ikke allerede har den Der forklares det også mye som du kanskje lurer på.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tips til lavkarbo-mat i England? Svalen Spørsmål og svar 16 03-10-10 15:31
Jeg trenger tips til oppstart av lavkarbo LouLou Spørsmål og svar 1 18-05-10 19:10
Tips: Lavkarbo i VG i dag EmilyB Lavkarbo generelt 3 23-03-10 16:34
Tips til effektive søk på lavkarbo.no?? Victory Generell diskusjon 3 27-01-10 13:09
Tips til lavkarbo vannbakkels? Live77 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 22-10-09 09:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no