Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilke frukter kan jeg spise?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-10-11, 22:24   #1
Emblaa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 2
Emblaa er på en erverdig vei

Hvilke frukter kan jeg spise?

Jeg vurderer lavkarbo, men ønsker å spise noe frukt for å få i meg vitaminer. Er det noen frukter som er ok viss man ønsker å spise lavkarbomat?

Emblaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 22:48   #2
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilke frukter kan jeg spise?

Sikkert ikke krise å spise litt frukt, men hvorfor ikke velge bær som har lavere karboinnhold, men er full av vitaminer de også

Du kan spise melon

Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 23:50   #3
Emblaa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 2
Emblaa er på en erverdig vei

Sv: Hvilke frukter kan jeg spise?

Kvier meg litt for å spise bær som jeg ikke har plukka selv, for det er jo hagedyrka bær som nok sikkert er sprøyta en del. Svindyrt er det også om det må kjøpes. Må nok muligens revurdere denne holdningen, ser jeg.

Emblaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 01:20   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilke frukter kan jeg spise?

Banan, druer og mango må du ikke spise. Grapefrukt og rabarbra inneholder minst. Epler og pærer, minst mulig søte, er ikke så verst. men , du trenger ikke frukt for å få i deg vitaminer sålenge det finnes grønnsaker. Frukt innført som mellom-måltid har mange lagt på seg av. Det er sukkervann i stiv form for å si det banalt.http://lavkarbo.no/matvaretabell/frukt-og-gronnt

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 09:11   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke frukter kan jeg spise?

Opprinnelig lagt inn av Emblaa, her.

Kvier meg litt for å spise bær som jeg ikke har plukka selv, for det er jo hagedyrka bær som nok sikkert er sprøyta en del. Svindyrt er det også om det må kjøpes. Må nok muligens revurdere denne holdningen, ser jeg.

I mange tilfeller gjelder det frukt, også. Mye hurtigdyrket, og blottet for vitaminer. Sats i så tilfelle på kortreist frukt. Om du f.eks vil ha i deg c-vitaminer er paprika tre ganger så fullt av det enn en gjengs appelsin.
Om du skal spise frukt eller ikke, avhenger av hvordan du spiser ellers, men frukt har ofte mye sukker i seg, og inntaket bør ikke overdrives. Frukt bør heller ikke spises alene, men gjerne etter et større måltid, eller sammen med nøtter, f.eks. Dette sier jeg på bakgrunn av at det står "Lindberg" i filosofiboksen din. Det står mer om dette i bøkene hans.

Ellers er både tomat og avocado frukter, og veldig sunne sådan!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 13:23   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke frukter kan jeg spise?

Opprinnelig lagt inn av Emblaa, her.

Kvier meg litt for å spise bær som jeg ikke har plukka selv, for det er jo hagedyrka bær som nok sikkert er sprøyta en del. Svindyrt er det også om det må kjøpes. Må nok muligens revurdere denne holdningen, ser jeg.

Om du har epletre i hagen ville jeg nok absolutt ha nyttet høvet nå. Det er jo så rent og kortreist som man kan få det - samt at om du spiser eplet som dessert så blir ikke blodsukkerpåvirkningen så hard heller, etter det jeg har forstått.
Denne ser kanskje ut som en brukbar oversikt?
http://www.lasting-weight-loss.com/low-carb-fruits.html

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 14:35   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke frukter kan jeg spise?

Plomme, piel de sapo melon, klementin har alle redusert karbohydratinnhold. Bær kjøpt frossen på pose har jeg aldri tenkt over er sprøytet - spiser en del av disse

Du får i deg nok vitaminer fra grønnsaker - frukt inneholder mer sukker enn vitaminer. Som det sies, det er mer c-vitamin i paprika enn i appelsin... les deg litt opp på matvaretabellen når det gjelder næringsinnhold i de forskjellige matvarene

Frukt KAN trigge mer søtsug og øke insulinutskillelsen slik at det blir vanskeligere og gå ned i vekt. Dette er individuelt, så du må nesten bare prøve deg fram

Spis litt frukt om du elsker frukt - reduser fruktinntaket om det er for å få næring, siden du kan få denne næringen fra gode proteinkilder og varierte grønnsaker

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 17:30   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilke frukter kan jeg spise?

Jeg spiste for mye frukt da jeg tillot det før jeg la om til lavkarbo. Jeg trodde jeg var avhengig, men var nok mer lat og ikke gadd lage meg et ordentlig måltid. Tok bare frukt istedet. Men jeg ble ikke tynn av det. Mulig jeg var intolerant fordi flere kg vann slapp da jeg kuttet det ut. Jeg kuttet det ut i 1,5 år. Etter det kan jeg ikke spise en frukt uten mye vondt i hele kroppen. Har prøvd plomme, pære og eple. Kroppen kvier seg veldig. Kanksje lurt å beholde litt frukt i kosten for å holde kroppen kjent med å fordøye det?

Vet ikke.
Om man har en tendens til å spise for mye av det er det muligens et tegn på intoleranse eller man vil komme til å utvikle det fordi man spise mye av det. Og da vil kroppen bli lettet om den får slippe det den har fått for mye av. ja, fått nok for et helt liv av. Ett lite eple om dagen kan ingen si noe på. Men mange synes det er så godt og lettvint at de ikke spiser bare ett. Og da er det bedre å kutte det ut, få det ut av tankene og heller spise grønnsaker. Jeg skrev jeg trodde jeg var avhengig. Jeg merket fort at grønnsaker tilfredstilte meg like godt. Så det var nok heller en intoleranse enn avhengighet.Men det skjønte jeg ikke før jeg sluttet å spise det. Å unne seg rå gulrot og peanøtter er mye gøyere og godere enn frukt synes jeg nå.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke knekkebrød kan man spise? lmm Spørsmål og svar 11 05-05-11 21:14
Hvilke grønnsaker kan jeg spise? Ju9ta Ketolysekuren 1 14-03-11 22:38
Hvilke produkter kan man spise?? anjad Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 20-01-11 12:52
Hvilke pølser kan jeg spise? morroer Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 11-12-10 22:29
Hvilke frukter inneholder MINST sukker? steinar78 Lavkarbo generelt 10 22-11-09 20:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no