Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-10-09, 10:42   #1
Almar
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 15
Almar er på en erverdig vei

Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Hei!

Jeg har nå levd på LCHF i fem mnd. Hatt noen planlagte sprekker, men stort sett holdt meg til reglene. Har ikke veid maten, men tror jeg har ligget på 15-30 karber pr. dag. Har heller ikke målt om jeg har vært i ketose, men tror egentlig det, i alle fall de fleste dagene.

Har siden starten vært plaget med håravfall. I begynnelsen tenkte jeg det ville gå over, men det pågår enda, og nå begynner jeg å bli litt bekymret for at det ikke skal gi seg. Jeg tar Ketolysetbl for å sikre meg at jeg får i meg alt jeg trenger. Har nylig tatt blodprøver, og kan ikke se noen årsaker der til håravfallet. Alt er helt normalt. Har prøvd ekstra B-vitaminer de siste ukene, uten resultat. Har byttet både sjampo og hårskum, uten resultat... Så nå begynner jeg å bli litt fortvila... Kan det rett og slett være at kroppen min ikke trives i ketose? Tror dere det kan hjelpe å øke på litt med karber? Noen med erfaringer?

Lurer litt på å øke på karbene opp mot 72 dgl (Lutz). Da kan jeg vel fortstatt kose meg med litt fløte, smør og ost? Når man følger denne retningen, kan man da spise "hva som helst" av karber bare man holder seg under 72? (selvfølgelig ikke raske som sukker o.l., men type en fedonskive, noen spisesjeer grov pasta/naturris, et eple o.l.)

Nå skal det legges til at målet mitt er ikke vektnedgang (selv om jeg egentlig ønsker meg -2-3 kg til). Jeg har holdt vekten stabil de siste fem mnd. og trives godt med LCHF-kostholdet. Er derfor litt skeptisk til å øke karbene (spesielt om jeg må kutte ut alt det gode fettet...). Men om det er det som skal til for å slutte å miste hår, gjør jeg det gjerne!

Håper noen kan hjelpe meg å tenke litt...

Almar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner på LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 10:51   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Dersom du søker på hårtap med søke- funksjonen oppe på den grønne linjen, finner du flere tråder om samme tema!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 11:27   #3
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Det er helt vanlig ved slanking og kalles Telogen Effluvium. Kroppen får sjokk siden den ikke får sin vante reservenæring og all næring den inntar går til forbrenning og kroppens funksjoner. Når kroppen opplever dette, slår den av alle funksjoner som ikke er viktig nok, og håret er en av disse funksjonene.

Det antas at opp til 90% av håret går tilbake til hvilefasen og dermed skaper eksessivt håravfall. Dette varer i ca 3-5 måneder. De gode nyhetene er at dette er helt ufarlig og det stabiliserer seg etterhvert.

Men du skriver at du har hatt dette helt siden starten; Du har ikke PCO(s) da? Eller er arvelig/genetisk belastet med håravfall? Hva definerer du som starten på ketolyse?

Det finnes en sjampo og balsam fra NISIM som effektivt stopper håravfallet, på noen stopper det på ett par dagers bruk, andre bruker ett par uker på å få det stoppet. Det viktige er at man MÅ dobbeltsjamponere ellers virker den ikke. I tillegg finns det en ekstrakt som man drypper i hodebunnen for stimulering til gjenvekst av hårsekkene. Denne er relativt dyr, over 400 kroner, men den skal vare i ca 12 uker. Min sjampo og balsam varer i ca 10 uker med daglig bruk.

SP har også ekstrakt som er billigere. SP balance kontroll heter den, og koster 275 kroner. Jeg vet ikke om den virker, for det gjør nisim sine produkter.

I tillegg kan det være lurt å begynne å ta tilskudd av B-vitamin.

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 13:08   #4
Almar
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 15
Almar er på en erverdig vei

Sv: Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Har lest tidligere tråder om hårtap, og har fulgt de fleste tipsene der. Jeg tar b-vitamintilskudd (og har fått dokumentert ved blodprøver at jeg ikke mangler B-vitaminer). Jeg har ikke gjordt dette for å slanke meg, og har heller ikke gått ned i vekt, så jeg kan ikke forstå om det er fordi kroppen konsentrerer seg om andre ting enn håret. Men det er nettop derfor jeg lurer på om det kan være fordi jeg er i ketose. At kroppen jobber med det og ikke har "tid" til håret... Siden jeg ikke slanker meg trenger jeg ikke å være i ketose og tenker derfor på å øke litt på karbene.

Når jeg skriver siden starten er jeg litt usikker på akkurat når det startet, men mener det startet noen uker etter jeg startet med LCHF. Altså at det nå har vart i fem mnd. (Jeg har ikke PCOS. Har to barn, er normalvektig, ikke plaget med ekstra hårvekst andre steder, hormonblodprøver o.k. osv)

Almar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner på LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 14:20   #5
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 59
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Jeg er også plaget med mye hår i dusjen. Og jeg ser jo på håret at jeg mister mye, for det er ganske tynt nederst i forhold til innerst, nesten pistrete.. ikke fint. (ikke se på bildet i avataren, nå har jeg halvlangt hår, så håptapet merkes mye bedre)

Jeg også inntar b-vitaminer og ellers alt som skal tas ved ketolyse, også Amino-jerntabletter ved behov.

For et år siden fikk jeg et tips om å prøve Arcon Tisane-tabl. for damer, kjøpes på helsekosten og fryktelig dyrt dyrt.
De tok jeg et halvt års tid, og kunne vel kanskje merke en bedring, kanskje.
Men siden det ble så kostbart, kutta jeg ut. Gradvis ble haugen med hår i dusjen etter hårvask større igjen.

Nå for 3 uker siden bestemte jeg meg for å prøve igjen, og bare etter en 2-3 hårvasker, ble hårhaugen i sluket redusert til 1/3-del av vanlig mengde. Helt utrolig!. Så nå skal jeg IKKE slutte med tablettene, selv om de nærmest ruinerer meg. Jeg vil ha hår!!!

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 18:36   #6
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Opprinnelig lagt inn av Almar, her.

Har lest tidligere tråder om hårtap, og har fulgt de fleste tipsene der. Jeg tar b-vitamintilskudd (og har fått dokumentert ved blodprøver at jeg ikke mangler B-vitaminer). Jeg har ikke gjordt dette for å slanke meg, og har heller ikke gått ned i vekt, så jeg kan ikke forstå om det er fordi kroppen konsentrerer seg om andre ting enn håret. Men det er nettop derfor jeg lurer på om det kan være fordi jeg er i ketose. At kroppen jobber med det og ikke har "tid" til håret... Siden jeg ikke slanker meg trenger jeg ikke å være i ketose og tenker derfor på å øke litt på karbene.

Når jeg skriver siden starten er jeg litt usikker på akkurat når det startet, men mener det startet noen uker etter jeg startet med LCHF. Altså at det nå har vart i fem mnd. (Jeg har ikke PCOS. Har to barn, er normalvektig, ikke plaget med ekstra hårvekst andre steder, hormonblodprøver o.k. osv)

Klart at kroppen jobber, og at den merker "sjokket" ved kostholdsendringen. Men hvorfor holder du deg i ketose når du ikke slanker deg og ikke trenger det? Ketolyse er jo først og fremst en slankemetode. Lavkarbo er derimot ett livsstilsvalg.

Jeg vil uansett tilskrive hårtapet ditt til kostholdsendringen. Jeg vil ikke legge skylden på ketose, for det hadde kommet til å skjedd uansett om du spiste 20 eller 40 karber daglig, trolig. Med forbehold om at du i de siste 6-10 månedene ikke har gjennomgått noe annet stort noe som har stresset kroppen (stress, operasjoner, store livsomveltninger osv) så er det kostholdendringen som gjør dette, og det stabiliserer seg.

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 19:28   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Jeg har opplevd det samme, samt hårtap under veldig stressende perioder. Det har virkelig gått seg til, og jeg brukte Nisim shampoo og balsam, ikke kuren, men det stoppet opp hårtapet i stor grad, og jeg merket stor forskjell i sluket og i børsten. Kan være vel verdt et forsøk! (Det skal sies at det siste hårtapet kan jeg tilskrive et år med mye stress og store omveltininger, hårtapet jeg fikk i løpet av den første tiden med lavkarbo stoppet opp før det hadde gått et år).
Ellers opplever jeg også bra ting med håret, det er blankere og det vokser fortere.
Å ta ekstra b-vitaminstilskudd kan du fint gjøre selv om prøver sier at du ikke har mangler. B-vitamin er vannløselig, så kroppen kvitter seg med eventuelt overskudd. Jeg bruker et økologisk B-70-kompleks. Nå går jeg også på metformin, og da er det desto mer nødvendig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 19:52   #8
Almar
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 15
Almar er på en erverdig vei

Sv: Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Opprinnelig lagt inn av Hillelille, her.

Men hvorfor holder du deg i ketose når du ikke slanker deg og ikke trenger det? Ketolyse er jo først og fremst en slankemetode. Lavkarbo er derimot ett livsstilsvalg.

Det at jeg trolig er i ketose er tilfeldig. Dette er en livsstilsendring for meg og jeg har fulgt reglene for LCHF (den fine lille "brosjyren"). Jeg koser meg veldig med mye ost, endel fløte og generelt mye fett kjøtt, smør o.l. Derfor har jeg bevist holdt intaket av karbohydrater lavt, for jeg er redd for å legge på meg. Dermed har jeg kommet i ketose. Altså ikke med vilje. Derfor tenker jeg litt på å øke på litt nå, så det ikke blir så "tungt" for kroppen å holde seg i ketose, og kanskje håret ikke faller av. Noen som vet om jeg kan spise endel fett med 50-70 kh? Ønsker ikke å slutte med f.eks. eggemelk, bacon, ost, fløtesauser, fleskesvor o.l. Og kan jeg øke med litt korn o.l.som nevnt tidligere i tråden, eller vil det bli helt galt? Synes dette er vanskelig jeg. Er redd for å gå opp i vekt nå som jeg endelig er fornøyd.

Når det gjelder Nisim sjampo har jeg vurdert den, men synes den er svindyr. Må man foresten bruke balsamen? Bruker ikke det nå, og synes det går greit uten. Blir jo billigere da

Jeg har ikke vært gjennom noen store omveltninger i livet mitt heller...

Almar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner på LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 19:55   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Opprinnelig lagt inn av Almar, her.

Det at jeg trolig er i ketose er tilfeldig. Dette er en livsstilsendring for meg og jeg har fulgt reglene for LCHF (den fine lille "brosjyren"). Jeg koser meg veldig med mye ost, endel fløte og generelt mye fett kjøtt, smør o.l. Derfor har jeg bevist holdt intaket av karbohydrater lavt, for jeg er redd for å legge på meg. Dermed har jeg kommet i ketose. Altså ikke med vilje. Derfor tenker jeg litt på å øke på litt nå, så det ikke blir så "tungt" for kroppen å holde seg i ketose, og kanskje håret ikke faller av. Noen som vet om jeg kan spise endel fett med 50-70 kh? Ønsker ikke å slutte med f.eks. eggemelk, bacon, ost, fløtesauser, fleskesvor o.l. Og kan jeg øke med litt korn o.l.som nevnt tidligere i tråden, eller vil det bli helt galt? Synes dette er vanskelig jeg. Er redd for å gå opp i vekt nå som jeg endelig er fornøyd.

Når det gjelder Nisim sjampo har jeg vurdert den, men synes den er svindyr. Må man foresten bruke balsamen? Bruker ikke det nå, og synes det går greit uten. Blir jo billigere da

Jeg har ikke vært gjennom noen store omveltninger i livet mitt heller...

Det er jo en investering, og jeg bruker kun frisørprodukter (og har dem i evigheter) så for meg så er det ikke den verste prisen. Jeg kniper inn på mye, men ikke hud- og hårpleie .
Du burde lese Bedre Uten Brød! Du behøver ikke å kutte ned på fettet i noen særlig grad, altså. Bare hold deg til det lavglykemiske, belgefrukt, nøtter, bær, frø etc. Lutz er MEGET fettvennlig .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 20:31   #10
Almar
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 15
Almar er på en erverdig vei

Sv: Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er jo en investering, og jeg bruker kun frisørprodukter (og har dem i evigheter) så for meg så er det ikke den verste prisen. Jeg kniper inn på mye, men ikke hud- og hårpleie .
Du burde lese Bedre Uten Brød! Du behøver ikke å kutte ned på fettet i noen særlig grad, altså. Bare hold deg til det lavglykemiske, belgefrukt, nøtter, bær, frø etc. Lutz er MEGET fettvennlig .

Har boka, men skummet bare gjennom den helt i starten for da hadde jeg egentlig bestemt meg for LCHF. Nå er den på utlån. Skal lese den igjen!
Men jeg har litt tungt for det : kan jeg altså spise litt av det lavglykemiske som Fedon anbefale,r som Fedon-brød, et eple i ny og ne, litt havregrøt o.l. så lenge jeg holder meg under 72kh?

Takk for svar alle sammen! Får legge hodet litt i bløt de nærmeste dagene for bestemme meg for hva jeg skal gjøre.

Almar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner på LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 20:49   #11
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Det er faktisk billigere for meg å bruke nisim-hårpleie eller sjampo fra frisørsalong enn å kjøpe i butikk

Jeg vasker håret hver dag, og om jeg bruker sjampo fra butikk koster den fra type 35 kroner og oppover. Den holder i kanskje en uke. Kjøper jeg sjampo fra salong betaler jeg sånn type 200 kroner og oppover for en flaske.

Den varer i alt fra 8-12 uker, alt ettersom. Hva er billigst, engangsugift på litt over 200 eller 35 kroner hver uke i 8-10-12 uker?

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 20:53   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Bortsett fra førstegangsbehandlinga på åtte dager med Nisim, så vasker jeg til vanlig håret to ganger i uka. Jeg bytter gjerne mellom to merker, nå mellom Nisim og Redken extreme (tror jeg den heter). Jeg har en shampooflaske i nesten et år!

Når det gjelder det med frukt og fedonbrød og alt det der, så heter det vel alt med måte. Men det skal lønne seg å spise middel-gi ting sammen med noe fettrikt, eller noe fettrikt rett etter, sånn at du får dempa blodsukkerstigninga.
Jeg tåler ikke sånne greier, så har ikke behøvd å forholde meg til det. Men det står nok mere om det her på forumet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 00:27   #13
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Opprinnelig lagt inn av Hillelille, her.

Jeg vasker håret hver dag, og om jeg bruker sjampo fra butikk koster den fra type 35 kroner og oppover. Den holder i kanskje en uke.?

En uke??
Jeg vasker også håret hver dag (eller annenhver dag, alt etter som), men jeg synes jeg har shampoen i evigheter, uansett merke. Jeg har halvlangt hår (når til øverste delen av brystene) og jeg bruker aldri mer enn en liten spiseskje med shampo. Balsam derimot....

To ganger har jeg fått flass og kløe/sår i hodebunnen av svindyre produkter som ble sterkt anbefalt av frisøren min, så den "ekspertisen" stoler jeg ikke på.
NISIM-produktene som flere her inne har anbefalt, var skikkelig bra. Etter en hårvask med NISIM, ligger det kanskje 3-4 hårstrå i sluken.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Være i ketose? xCamilla Ketolysekuren 8 03-03-09 08:39
når slutter du å være i ketose Lovehandle Ketolysekuren 3 07-08-07 10:03
Jeg må da nødvendigvis være i ketose? Sugarpill Spørsmål og svar 10 28-07-07 20:25
Hva vil det si å være i ketose ? Nille Spørsmål og svar 0 06-09-05 19:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no