Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Plutselig reaksjon på ulike matvarer

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-03-11, 23:09   #1
Lissi80
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 190
Lissi80 er på en erverdig vei

Plutselig reaksjon på ulike matvarer

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men prøver her

Jeg startet med LCHF kost 3.januar i år. Alt har gått veldig greit -inntil for noen uker siden. Plutselig en natt våknet jeg med magesmerter, hadde vondt øverst i magen (magesekken) og plagene vedvarte i ca 3 dager. Plagene ble forverret når jeg spiste noe syrlig (som sitron) og plagene "forsvant" når jeg spiste noe søtt (ovnsbakte eplebåter med krem). Jeg trodde kanskje jeg hadde fått en reaksjon av smågodtet jeg spiste den uken (altså en slags forgiftning), men nå er jeg veldig uikker For to ganger etterpå har jeg opplevd å bli veldig dårlig etter å ha spist avocado tilsatt tunfisk eller reker med sitrondråper over. Jeg har begge gangene fått de samme magesmertene, jeg blir kvalm og uvel. Sistegangen igår måtte jeg nesten reise hjem fra jobb. men jeg beit tennene sammen, drakk vann og strakk magen og etter ca halvannen time gav det seg. Idag har jeg vært fin igjen -men så har jeg også holdt meg unna avocado med sitrondråper..

Kan man plutselig etter omlegging til LCHF begynne å reagere på matvarer man tidligere har kunnet spise? Jeg har jo spist avocado med reker eller tunfisk på samme måte i løpet av disse månedene også UTEN å reagere på det. Synes drefor det er så rart at jeg etter 10 uker skal begynne å reagere på det -hvis det er det da. Trolig er det jo det siden jeg har opplevd det to ganger, men planen er å prøve tingene hver for seg også for å se om jeg reagere da..

Noen andre som har opplevd noe lignene og har erfaringer og dele?? Jeg er jo livredd for evt å måtte ta gastroskopi

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 23:23   #2
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Plutselig reaksjon på ulike matvarer

Du har trolig reagert på plutselig inntak av mer karbohydrater. Om du har vendt kroppen til fett som energikilde og plutselig spiser godteri er den ikke forberedt og det vil du merke. Hold deg til hva du skal spise og du vil få det bedre.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 08:58   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Plutselig reaksjon på ulike matvarer

Opprinnelig lagt inn av Lissi80, her.

Kan man plutselig etter omlegging til LCHF begynne å reagere på matvarer man tidligere har kunnet spise? Jeg har jo spist avocado med reker eller tunfisk på samme måte i løpet av disse månedene også UTEN å reagere på det. Synes drefor det er så rart at jeg etter 10 uker skal begynne å reagere på det -hvis det er det da. Trolig er det jo det siden jeg har opplevd det to ganger, men planen er å prøve tingene hver for seg også for å se om jeg reagere da..

Noen andre som har opplevd noe lignene og har erfaringer og dele?? Jeg er jo livredd for evt å måtte ta gastroskopi

Dette blir ikke helt det samme, men, for noen år siden begynte jeg plutselig å reagere med anafylaktiske sjokk (allergireaksjon hvor kroppen går i sjokk) på mat, lokalbedøvelse og jernpreparat jeg hadde spist og bruk i årevis.

Var på en skikkelig rundtur hos ulike eksperter og blodprøver ble sendt til utenlandske sykehus og forskningsgrupper. Ingen klarte å finne ut av hva jeg faktisk reagerte så kraftig på, var nødt til å ha epi-penn (adrenalinsprøyte) tilgjengelig til enhver tid og bare prøve meg frem.

Så den kroppen er søren meg ikke alltid lett å bli klok på!

Krysser fingrene for at dette er noe som er forbigående hos deg og at du er back to normal fort som fy

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 18:03   #4
Lissi80
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 190
Lissi80 er på en erverdig vei

Sv: Plutselig reaksjon på ulike matvarer

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Du har trolig reagert på plutselig inntak av mer karbohydrater. Om du har vendt kroppen til fett som energikilde og plutselig spiser godteri er den ikke forberedt og det vil du merke. Hold deg til hva du skal spise og du vil få det bedre.

Det var jo dette jeg også trodde,og det kan forklare de magesmertene jeg hadde de tre dagene etter å ha spist smågodt, men så var jeg fin en hel uke uten at jeg skeiet ut på noen som helst måte. Og etter å ha spist avocado med sitrondråper kom magesmertene igjen -akkurat som første gangen, bare at det nå gikk over mye raskere... Ikke lett å bli klok på dette

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 19:00   #5
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Plutselig reaksjon på ulike matvarer

Opprinnelig lagt inn av Lissi80, her.

Det var jo dette jeg også trodde,og det kan forklare de magesmertene jeg hadde de tre dagene etter å ha spist smågodt, men så var jeg fin en hel uke uten at jeg skeiet ut på noen som helst måte. Og etter å ha spist avocado med sitrondråper kom magesmertene igjen -akkurat som første gangen, bare at det nå gikk over mye raskere... Ikke lett å bli klok på dette

Bakteriefloraen blir ikke tilbakestilt på null komma null. Jeg tror fortsatt at det skyldes godteriet.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 19:11   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Plutselig reaksjon på ulike matvarer

Opprinnelig lagt inn av Lissi80, her.

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men prøver her

Jeg startet med LCHF kost 3.januar i år. Alt har gått veldig greit -inntil for noen uker siden. Plutselig en natt våknet jeg med magesmerter, hadde vondt øverst i magen (magesekken) og plagene vedvarte i ca 3 dager. Plagene ble forverret når jeg spiste noe syrlig (som sitron) og plagene "forsvant" når jeg spiste noe søtt (ovnsbakte eplebåter med krem). Jeg trodde kanskje jeg hadde fått en reaksjon av smågodtet jeg spiste den uken (altså en slags forgiftning), men nå er jeg veldig uikker For to ganger etterpå har jeg opplevd å bli veldig dårlig etter å ha spist avocado tilsatt tunfisk eller reker med sitrondråper over. Jeg har begge gangene fått de samme magesmertene, jeg blir kvalm og uvel. Sistegangen igår måtte jeg nesten reise hjem fra jobb. men jeg beit tennene sammen, drakk vann og strakk magen og etter ca halvannen time gav det seg. Idag har jeg vært fin igjen -men så har jeg også holdt meg unna avocado med sitrondråper..

Kan man plutselig etter omlegging til LCHF begynne å reagere på matvarer man tidligere har kunnet spise? Jeg har jo spist avocado med reker eller tunfisk på samme måte i løpet av disse månedene også UTEN å reagere på det. Synes drefor det er så rart at jeg etter 10 uker skal begynne å reagere på det -hvis det er det da. Trolig er det jo det siden jeg har opplevd det to ganger, men planen er å prøve tingene hver for seg også for å se om jeg reagere da..

Noen andre som har opplevd noe lignene og har erfaringer og dele?? Jeg er jo livredd for evt å måtte ta gastroskopi

Kan det være det syrlige du reagerer på - altså sitronen? Kan være magekatarr eller magesår? Jeg ville testet ut rene matvarer, feks en bit bare avocado, nesten gang bare et par reker, og tillslutt litt sitronsaft.

Eliminasjonsprosessen er fin å teste ut - du må ikke gå rundt å være redd for å spise mat som du kanskje egentlig tåler men som du har spist samtidig med andre ting

Vedvarer dette må du nok inn å sjekke ting. Gastroskopi er ubehagelig - men med erfarne folk så tar det ikke mange minuttene. Ta med mamma eller andre som du kan holde hånda til (jeg tok med mamma jeg... )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 19:16   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Plutselig reaksjon på ulike matvarer

Syns dette minner om gallesteinsanfall, jeg!
Første gang om natten; klassisk!
Reagerer på noen typer mat, ikke andre; klassisk!
Smerter, kvalm, uvel; klassisk

Men:
Er du sikker på at det er på venstre siden av magen du har vondt? Gallestein gir som regel smerter på midten og ut mot høyre side/bak i ryggen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 19:25   #8
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Plutselig reaksjon på ulike matvarer

Opprinnelig lagt inn av Lissi80, her.

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men prøver her

Jeg startet med LCHF kost 3.januar i år. Alt har gått veldig greit -inntil for noen uker siden. Plutselig en natt våknet jeg med magesmerter, hadde vondt øverst i magen (magesekken) og plagene vedvarte i ca 3 dager. Plagene ble forverret når jeg spiste noe syrlig (som sitron) og plagene "forsvant" når jeg spiste noe søtt (ovnsbakte eplebåter med krem). Jeg trodde kanskje jeg hadde fått en reaksjon av smågodtet jeg spiste den uken (altså en slags forgiftning), men nå er jeg veldig uikker For to ganger etterpå har jeg opplevd å bli veldig dårlig etter å ha spist avocado tilsatt tunfisk eller reker med sitrondråper over. Jeg har begge gangene fått de samme magesmertene, jeg blir kvalm og uvel. Sistegangen igår måtte jeg nesten reise hjem fra jobb. men jeg beit tennene sammen, drakk vann og strakk magen og etter ca halvannen time gav det seg. Idag har jeg vært fin igjen -men så har jeg også holdt meg unna avocado med sitrondråper..

Kan man plutselig etter omlegging til LCHF begynne å reagere på matvarer man tidligere har kunnet spise? Jeg har jo spist avocado med reker eller tunfisk på samme måte i løpet av disse månedene også UTEN å reagere på det. Synes drefor det er så rart at jeg etter 10 uker skal begynne å reagere på det -hvis det er det da. Trolig er det jo det siden jeg har opplevd det to ganger, men planen er å prøve tingene hver for seg også for å se om jeg reagere da..

Noen andre som har opplevd noe lignene og har erfaringer og dele?? Jeg er jo livredd for evt å måtte ta gastroskopi

Jeg ville kanskje sjekket med legen min ang bukspyttkjertelen din om dette ikke går over.
el om det kommer og går.

  Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 19:30   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Plutselig reaksjon på ulike matvarer

Opprinnelig lagt inn av Lissi80, her.

Jeg er jo livredd for evt å måtte ta gastroskopi

Hvorfor er alle så redde for det? Be om å få det i full narkose eller god medisinert med Dormicum, så slipper du å bekymre deg for det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor finner jeg disse oversiktene over hvor mye karbo det er i ulike matvarer? Sugarmom Spørsmål og svar 2 26-11-10 19:07
Reaksjon på sukker? TrillTrall Lavkarbo generelt 7 31-05-10 12:50
Var det reaksjon på karber tro? Serenio Spørsmål og svar 3 01-12-09 13:56
Hvorfor så annerledes reaksjon i runde 2? Budeia Ketolysekuren 2 10-03-09 13:59
Reaksjon i halsen etter Cola light? Pocahontas Ketolysekuren 7 13-07-08 20:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no