Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-04-10, 12:10   #1
minien
Medlem
 
minien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 43
Innlegg: 132
minien er ny på veien

Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Jeg er om sommeren en ganske ivrig syklist, og turene ligger på mellom 4 og 9 mil hver gang. Det sier seg jo selv at jeg da er ganske langt hjemmefra, og veien hjem blir lang om jeg går "tom".

Nå er veiene blitt bare, og sykkelen tatt fram for "shining". Snart tar jeg min første tur. Jeg har ikke prøvd å sykle i ketose før, og er usikker på hvordan kroppen kommer til å reagere. Vil det være lurt av meg å ta med meg noe karbohydratrikt i tilfelle rottefelle og at jeg går tom?

minien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 13:16   #2
4me
Medlem
 
4me sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 45
Innlegg: 217
4me er ny på veien

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Hva med ta med deg cocosa?

__________________


4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 13:20   #3
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

I stedet for å ta med noe som gjør at du kommer ut av ketose hadde jeg brukt tid på å venne kroppen til å yte mens du er i ketose. Begynne med 2 mil i stedet for 4, og øk gradvis ettersom du kjenner hvordan kroppen reagerer/yter på lavkarbokost.

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 13:24   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Det er vel tilnærmet umulig å gå tom for fett som kan brukes til energi i kroppen vår .
Det er vel når kroppen går tom for karbohydrater at man møter veggen og det gjør du jo ikke i ketose.

Jeg synes det kan være litt trått å komme i gang noen ganger, men når jeg først er i siget (), så kjennes det ut til at jeg kunne gått i evigheter.

Nå har jeg aldri syklet så langt som 4 mil da.

Som nistemat ville jeg hatt kokt egg eller avokado pluss vann.

Hva med noen testturer først?

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 13:46   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Foreslår at du leser deg gjennom disse trådene. Spes de som er skrevet av Pål og BitTorres!

God sykkelsesong!

__________________

Sist redigert av Kitt : 07-04-10 kl 18:52.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 13:50   #6
minien
Medlem
 
minien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 43
Innlegg: 132
minien er ny på veien

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Ja, har lest det meste her på treningsforumet, men det er ikke så veldig mange tråder som handler om å prestere hardt over tid.

Leste om tommygutt som syklet birken og gikk tom slik at han måtte ha karbohydrater for å komme seg til mål og etter den tid bruker karbo i konkurransesituasjoner (men fortsatt trener uten). Derfor blir jeg usikker på hvordan kroppen min kommer til å reagere.

Men jeg får vel bare prøve selv. Tenker jeg begynner med den minste runden jeg har å velge i, jeg - 23 kilometer. Så får jeg kjent litt på det da. Og så er det ikke så himla langt hjem igjen.

minien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 14:09   #7
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Vet ikke hva du veier, men ettersom kroppen har fett uansett om man er tynn eller tykk, så har man jo alltid energi tilgjengelig når man er på lavkarbo, har man ikke? Fordi energien ligger i kroppsfettet?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 14:13   #8
minien
Medlem
 
minien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 43
Innlegg: 132
minien er ny på veien

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Jo, men er det ikke slik at det tar lenger tid å omdanne fett til energi enn det tar å omdanne karbohydrater? Slik at man i prinsippet allikevel kan gå tom siden kroppen ikke klarer å "henge med"?

Jeg beveger meg veldig på gyngende grunn her nå, men mener å ha lest noe om det.

Driver og leser "Bedre uten brød" nå, og en ting er iallefall sikkert: kroppen er kompleks og finurlig!
Eneste utvei er vel bare å prøve selv. Og DET har jeg tenkt til!

minien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 14:18   #9
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Opprinnelig lagt inn av minien, her.

Jo, men er det ikke slik at det tar lenger tid å omdanne fett til energi enn det tar å omdanne karbohydrater? Slik at man i prinsippet allikevel kan gå tom siden kroppen ikke klarer å "henge med"?

Jeg beveger meg veldig på gyngende grunn her nå, men mener å ha lest noe om det.

Driver og leser "Bedre uten brød" nå, og en ting er iallefall sikkert: kroppen er kompleks og finurlig!
Eneste utvei er vel bare å prøve selv. Og DET har jeg tenkt til!

Skal ikke være bastant i uttalelsene mine altså, og det er jo best at du erfarer hva som skjer selv
Det var vel en eller annen maratonløper her inne, tror jeg, som opplevde å løpe sitt beste løp etter fatloading istede for karbloading, var det ikke?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 14:23   #10
minien
Medlem
 
minien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 43
Innlegg: 132
minien er ny på veien

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Jeg skal heller ikke være bastant, for jeg aner virkelig ikke.
Men jeg gleder meg til å prøve!

minien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 18:35   #11
storeulv
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 9
storeulv er på en erverdig vei

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Sykkelsesongen min begynner også for fullt snart med ritt og det hele.
Min tanke var derfor at jeg må bevege meg ut av ketose for så å gå over til kost med mer karbo. Har enda ikke nådd målet mitt men tar ikke sjangsen på å gå "tom" under et ritt - Har ikke hatt prob med å være i ketose og harde treninger på ca 2 timer, men opplevde en gang der det var bom stopp.
Intressert i å høre om andres erfaringer...

storeulv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 18:45   #12
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Opprinnelig lagt inn av storeulv, her.

Sykkelsesongen min begynner også for fullt snart med ritt og det hele.
Min tanke var derfor at jeg må bevege meg ut av ketose for så å gå over til kost med mer karbo. Har enda ikke nådd målet mitt men tar ikke sjangsen på å gå "tom" under et ritt - Har ikke hatt prob med å være i ketose og harde treninger på ca 2 timer, men opplevde en gang der det var bom stopp.
Intressert i å høre om andres erfaringer...

Tenker på Bjørn Ferry som ble olympisk mester på lavkarbo, det er ikke mulig å søke opp mer om hvordan han gjør det? Mesterens tips og triks hadde slett ikke vært dumt...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 10:23   #13
indi
Seniormedlem
 
indi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.453
indi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snill

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Tenker på Bjørn Ferry som ble olympisk mester på lavkarbo, det er ikke mulig å søke opp mer om hvordan han gjør det? Mesterens tips og triks hadde slett ikke vært dumt...

Lavkarbo og ketose er ikke det samme! Jeg er i samme situasjon som trådstarter, og satser på litt karbo på lange turer, det er jo det som forsvinner først uansett! Om jeg ikke skulle gått på karbo, ville jeg satset på nøtter og proteinshake på veien!

indi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Himla mye trening og ketogen mat Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 10:33   #14
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Opprinnelig lagt inn av indi, her.

Lavkarbo og ketose er ikke det samme! Jeg er i samme situasjon som trådstarter, og satser på litt karbo på lange turer, det er jo det som forsvinner først uansett! Om jeg ikke skulle gått på karbo, ville jeg satset på nøtter og proteinshake på veien!

Vet at det ikke er det samme, men det ville vel uansett vært noen nyttige tips å ta med seg? Vil tro en olympisk mester vet hva som fungerer når man skal prestere over lengre tid og siden trådstarter lurte på om han skulle ta med noe karbohydratrikt på turen kunne han plukket med seg noe lurt fra Ferry? Fikk med meg at han skulle skåle i fløte etter sieren, hadde vært artig å visst hva han tok før et løp også.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 13:31   #15
storeulv
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 9
storeulv er på en erverdig vei

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Har sendt en mail til bjørn ferry nå, så spent på svar .
skal meddele om jeg hører noe fra han.

storeulv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 13:59   #16
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Opprinnelig lagt inn av storeulv, her.

Har sendt en mail til bjørn ferry nå, så spent på svar .
skal meddele om jeg hører noe fra han.

Spennende!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 14:49   #17
storeulv
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 9
storeulv er på en erverdig vei

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Bara vatten.

Tilssätt lite salt om det är varmt ute.

Mvh

Björn
__________
Jeg spurte om :
Hvilken type energipåfyll har du under trening/renn?
Fortalte om kostholdet samt at det var snakk om lengre treninger/ritt

storeulv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 15:00   #18
minien
Medlem
 
minien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 43
Innlegg: 132
minien er ny på veien

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Skal ta min første tur på søndag med kjæresten og kompisen hans. Han kompisen er ikke så veldig aktiv av seg, så regner med det blir en rolig tur, og det passer jo perfekt som en "første start". (Om jeg ikke da sniker meg til en liten tur i morgen. )

Drikker vanligvis vann når jeg sykler, men har hatt med cola/kaffe for å innta det de siste milene eller om jeg går tom (dette var før altså!). Da snakker vi turer rundt 5-8 mil. På kortere turer har jeg ikke hatt noe særlig behov for noe annet enn vann. Men nå er jo forutsetningene litt annerledes med tanke på at jeg da ikke spiste lavkarbo. Men jeg tar med meg bare vann - prøver det.

Blir spennende dette med treningen fremover - føler jeg beveger meg inn i en helt ny verden. Har tenkt å prøve meg på Hamar - Oslo i styrkeprøven.

minien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 18:11   #19
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Spennende!
Du får skriive og fortelle hvordan det gikk

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 18:48   #20
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Jeg tror det er veldig individuelt hva folk opplever. Noen kan løpe maraton på 0 karbs, andre går tom for ingenting. Trøsten er at du fort nok finner ut av det

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 21:54   #21
Nuttanaldi
Juniormedlem
 
Nuttanaldi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Lier
Alder: 55
Innlegg: 20
Nuttanaldi er på en erverdig vei

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Dr. Hexeberg fortalte om en lege-kollega som syklet Trondheim-Oslo på kun vann, - altså i ketose

__________________
Mål:
en helt avslappet meg på stranden, i en rød O'Neill bikini
Nuttanaldi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting smaker så godt som å se bra ut Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 21:46   #22
Soje
Juniormedlem
 
Soje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 46
Innlegg: 23
Soje er på en erverdig vei

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Tror noen lenger oppe i tråden var inne på det. Når man er i ketose er man allerede tom ;-) Det er alltid litt misforståelser ute går.

Det å "gå tom" refererer til det at kroppen går tom for glykogen og man føler at man "møter veggen". Jeg er helt enig med Bjørn her: Drikk vann, evt tilsatt litt salt/seltin på varme dager og lange turer.

__________________
Mvh Sondre Krogh-Bjerke
Treningsblogg: http://sojeblogg.blogspot.com
Artikkelblogg: http://soje.wordpress.com
Soje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Med fornuften i behold Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 16:33   #23
widowmaker
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5
widowmaker er på en erverdig vei

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Jeg er i ketose om dagen, og syklet tur retur jobb for litt siden. Det er 36 km en vei. På hjemturen gikk det greit, men omtrent halvveis ble jeg skikkkkelig sulten. Følte vel egentlig ikke at jeg gikk tom, men skulle gjerne hatt med noe mat ja. Nå som jeg er i ketose, prøver jeg å holde meg under anaerob terskel. Går jeg over, stivner jeg veldig lett. Men lange rolige turer er jo perfekt for fettbrenning, så således går det helt fint.
Må bare bite i deg stoltheten, når du blir forbisykla bortover Tour de Finans (Frognerstranda)....

widowmaker er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 21:49   #24
storeulv
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 9
storeulv er på en erverdig vei
Talking

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Nå er sykkelsesongen min i god gang, var på ritt i helgen ca 25 mil. gikk kanonbra med tanke næring etc. Kjørte på med omlett før rittet og hadde med meg noen posjoner under rittet. Av drikke kjørte jeg kun vann. Kroppen fungerte perfekt hele løpet, eneste var at man ble sliten i beina. så min konklusjon, man trenger ikke karbo for å prestere

Forbedret tiden min ift i fjor med karbo med over 4o minutter. Hadde ingen problem med å henge med i det feltet jeg sykkelt sammen med.

storeulv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 22:02   #25
Eva40
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 285
Eva40 er på en erverdig vei

Sv: Sykling i ketose - hva om jeg går tom?

Dette var et veldig interessant spørsmål, minien.
Og det er kjempeinteressant å lese om deg, storeulv!! Også det Bjørn Ferry skrev.
Mannen min driver med terrengsykling og sykler endel ritt, og han har også lurt på om han skal over på lavkarbo etter hvert for å se om prestasjonene blir bedre. Men det er sikkert ikke så lurt at han begynner med det sånn midt i sesongen, så han har tenkt at han innfører det i god tid før neste sesong. Selv løper jeg endel, og merker kanskje at jeg er mer utholdende, men jeg syns jeg melkesyren kommer raskere ut i beina. Er dette normalt, eller må jeg bare fortsette treningen, for at kroppen skal bli mer vant til å være i ketose? Har bare vært i ketose i 6 uker altså....

__________________
Eva40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: følger xtravaganzas intensivprogram fra og med 13.januar 2011 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da? Chumpsy Lavkarbo generelt 31 16-07-11 21:01
Ketose - inn og ut soladi Induksjonen 5 15-01-09 13:54
Sykling, noe for meg? hansola Trening 19 27-07-08 13:15
Flere dumme spørsmål, (sykling og mat) hansola Trening 18 16-06-08 18:30
Sykling ... cilemora Ketolysekuren 4 01-09-07 12:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no