Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Høyt Kolestrol. Farlig eller ikke?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-12-10, 09:15   #1
cabin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 7
cabin er på en erverdig vei

Høyt Kolestrol. Farlig eller ikke?

Det verserer mange meninger der ute om hvorvidt høyt kolestrol kan være medvirkende til hjerte-kar sykdommer. Snakker man med sin fastlege vil de mest sannsylig si at dette ikke er bra og at du bør medisineres, noe jeg har erfart.
Etter at jeg startet med kostholdet (2007) som eks.Sten Sture Skaldeman promoterer, har mitt totalkolestrol over doblet seg, og viser nå 8,6. Mitt HDL-kolestrol er 1,4 og mitt LDL-kolestrol er 6,5.
Dette skaper en viss engstelse, selv om det menes at dette ikke er noe å bekymre seg over i våre kretser.
Likevel ville det vært fint å høre andres erfaringer rundt dette.

cabin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 11:13   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Høyt Kolestrol. Farlig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av cabin, her.

Det verserer mange meninger der ute om hvorvidt høyt kolestrol kan være medvirkende til hjerte-kar sykdommer. Snakker man med sin fastlege vil de mest sannsylig si at dette ikke er bra og at du bør medisineres, noe jeg har erfart.
Etter at jeg startet med kostholdet (2007) som eks.Sten Sture Skaldeman promoterer, har mitt totalkolestrol over doblet seg, og viser nå 8,6. Mitt HDL-kolestrol er 1,4 og mitt LDL-kolestrol er 6,5.
Dette skaper en viss engstelse, selv om det menes at dette ikke er noe å bekymre seg over i våre kretser.
Likevel ville det vært fint å høre andres erfaringer rundt dette.

Har du spist lavkarbo a la Skaldeman hele tiden siden 2007?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 11:37   #3
cabin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 7
cabin er på en erverdig vei

Sv: Høyt Kolestrol. Farlig eller ikke?

Ja. Har fulgt hans kostholdsråd.

cabin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 16:51   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Høyt Kolestrol. Farlig eller ikke?

Har du regnet på næringsinnholdet i maten du spiser? Har du korrekt sammensetning av fett og protein? Tar du vitamintilskudd? Er det andre blodprøver som avviker fra "normalen"? Siste VOF-bladet har en artikkel om kolesterol-"myten", jeg vil anbefale at du prøver å få tak i bladet. Du finner de på facebook så du kan spørre om det er noen som selger det nær der du bor, eller gå på www.vof.no og bestille et abo om du er interessert.

Ut fra artikkelen sier han bla at et høyt kolesterolnivå ikke kan anses som årsak til hjerte- /karsykdom, dette begrunner han ganske grundig
Uffe Ravnskog heter artikkelforfatteren han er dansk lege som har kommet med flere bøker, en heter Kolesterolmyten. Du kan jo se om den finnes på biblioteket eller bestille den på nett.

Eventuelt kan du skrive til han og spørre selv om din situasjon, han sier i artikkelen at han ikke gir direkte råd til mennesker han ikke har snakket med selv

Artikkelen er svært grundig, og omhandler også de som har en såkalt familiær hyperkolesterolemi, altså arvelig høyt kolesterol. Jeg vil anbefale deg å skaffe deg litt faglitteratur slik at du blir mer beroliget selv, og slik at du også kan ha noe å komme med til legen din

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 14:47   #5
Tilila
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 16
Tilila er ny på veien

Sv: Høyt Kolestrol. Farlig eller ikke?

Foredrag av Uffe Ravnskov:
Kolesterol - Myter og Fakta
Del 1:8 http://www.youtube.com/watch?v=GdbU0...eature=related

Bøker:
Det store kolesterolbedraget av Malcom Kendrick: http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8292605606
Fat and cholesterol are good for you av Uffe Ravnskov: http://www.capris.no/product.aspx?isbn=919755538X


Sist redigert av Tilila : 10-12-10 kl 20:46.
Tilila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 15:09   #6
Medli
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 47
Medli er på en erverdig vei

Sv: Høyt Kolestrol. Farlig eller ikke?

Har selvsagt tenkt litt på dette med mye fett i kostholdet, hvorvidt det er bra osv. Men finnes det ikke egentlig en ganske enkel 'test' på om du får i deg mer fett enn kroppen har bruk for..? 'Floaters', anyone? :P

__________________


Medli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 18:42   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Høyt Kolestrol. Farlig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Medli, her.

Har selvsagt tenkt litt på dette med mye fett i kostholdet, hvorvidt det er bra osv. Men finnes det ikke egentlig en ganske enkel 'test' på om du får i deg mer fett enn kroppen har bruk for..? 'Floaters', anyone? :P

Hm - for meg - som har en 10-15kg for mye er "testen" at jeg går ikke ned i vekt om jeg spiser for mye fett (Siden kroppen da forbruker inntatt fett istedet for lagret fett)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 18:42   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Høyt Kolestrol. Farlig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Tilila, her.

Foredrag av Uffe Ravnskov:
Kolesterol - Myter og Fakta
Del 1:8 http://www.youtube.com/watch?v=GdbU0...eature=related

Bøker:
Det store kolesterolbedraget av Malcom Kendrick: http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8292605606
Fat and cholesterol are good for you av Uffe Ranskov: http://www.capris.no/product.aspx?isbn=919755538X

Meget bra henvisninger

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 19:44   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Høyt Kolestrol. Farlig eller ikke?

Jeg har det siste halvåret gått på sykehuset og tatt mange blodprøver hver måned. Jeg er så fyktelig slapp og vil gjerne vite hvorfor.. Deriblant har de målt kolesterolet hver gang. De har en referansemåling fra endel år tilbake. Sammenlignet med den har kolesterolet bare gått NED! Legene har spurt hva jeg spiser og må gi ganske nøye liste. De VET at jeg går på lavkarbo, spiser mye fett og proteiner og karbohydratene begrenset til grønnsaker. Da jeg var på sykehuset sist gang denne uka fikk jeg beskjed om å fortsette med måten jeg spiser for det funker på kroppen min.

I neste uke skal jeg tilbake på sykehuset for å få "dommen". Da har de tatt prøver over et halvt år og statistikken skal legges frem for meg... Jeg VET at kolesterolet har gått enda mer ned, jeg er bare spent på hvor mye! Det eneste de har stusset over er at blodsukkeret mitt er omtrent stabilt uansett når på døgnet de har målt! Jeg måtte ta dem et lite kurs om lavkarbo..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For mye egg og høyt kolestrol otika Spørsmål og svar 4 17-10-10 22:28
Ny studie; sukker øker risikoen for høyt kolestrol Cherry Lavkarbo generelt 1 21-04-10 13:12
Kan man gå på lavarbo hvis man har litt høyt kolestrol? bambi87 Spørsmål og svar 2 01-07-09 22:06
Gravid, hva er farlig, hva er ikke farlig? Forvirra ... KatjaBlå Kosttilskudd 3 25-01-09 00:24
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no