Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ketonstix og vann

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-07-10, 13:13   #1
Snorkfrøken__
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 176
Snorkfrøken__ er ny på veien

Ketonstix og vann

Jeg har fått utslag på ketonstix helt siden jeg begynte på lavkarbokur. De siste dagene har jeg øket mengden med vann og vekta går nedover. Men ketonstixenene viser at jeg ikke er i ketose.
Jeg er litt for opphengt i ketonstixene... Er det noen som har opplevd lignende?

Snorkfrøken__ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 13:18   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ketonstix og vann

Du er nok i ketose, urinen er bare såpass utvannet at verdiene er for lave til å spores av stixene!
Neida, det er flott at du drikker mye og at vekta går nedover!

Ikke heng deg opp i stixene, de viser bare hva som kan finnes i urinen, ikke hva som skjer i kroppen din!

Og husk at stixene bare gir helt korrekt utslag om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid! Så MÅ du måle, gjør det på riktig tidspunkt!

__________________

Sist redigert av Kitt : 25-07-10 kl 13:30.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 13:22   #3
Snorkfrøken__
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 176
Snorkfrøken__ er ny på veien

Sv: Ketonstix og vann

Takk for svar.
Da roer jeg meg med det du sier, høres jo logisk ut

Snorkfrøken__ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 13:31   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ketonstix og vann

Flott!
Dersom du vet du gjør det meste riktig og vekten går rett vei, er det jo ingen grunn til panikk pga noen små pinner med litt farge på!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 14:07   #5
Snorkfrøken__
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 176
Snorkfrøken__ er ny på veien

Sv: Ketonstix og vann

Godt sagt, jeg er endelig på rett vei nå

Snorkfrøken__ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 12:19   #6
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Ketonstix og vann

Jeg trodde man skulle måle på morgenurinen? Hvorfor kvelden?

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 12:28   #7
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketonstix og vann

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Jeg trodde man skulle måle på morgenurinen? Hvorfor kvelden?

Fordi du på morgenen har vært i faste en 8-10-12 timer og da kan du f.eks være tom for ketoner (kroppen har brukt alt til energi) eller kroppen din kan ha produsert ketoner pga lite tilgang på karbohydrater - selv om du ikke er i ketose... mye rart som kan skje her, altså .

Ca to timer etter dagens siste måltid (og ingen flere karber den dagen) så er det mest sannsynlig å påvise at du har (kostholdsinnduserte) ketoner i urinen - men selv dette sier ingenting om du er i ketose/fettforbrenningsmodus.
Hvis du ellers har gjort alt riktig, så kan du imidlertidig sterkt gå ut i fra at du er i ketose

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 12:30   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ketonstix og vann

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Jeg trodde man skulle måle på morgenurinen? Hvorfor kvelden?

Dette sier dr. Torkil om saken:

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
I ketose bruker hjernen ketoner til å dekke ca 75% av energibehovet, resten kommer fra glukose som skaffes fra nedbrytning av proteiner (i maten) og det kommer litt fra nedbrytningen av triglycerider (fett)
Triglycerid er glycerol som har bundet tre fettsyrer til seg. Ved forbrenning spaltes fettsyrene fra glycerol og forbrennes. Glycerol kan i leveren omdannes til glukose. Dette er bakgrunnen for at man alltid har glukose i blodet, selv om man hadde spist rent fett og ikke noe annet.

Ketonutskillelsen kan øke ved fysisk aktivitet og derfor kan utslaget være større om kvelden enn om morgenen.
Binder man vann i kroppen om dagen, utskilles dette normalt om natten og dermed fortynnes urinen.

Vennlig Hilsen
Torkil

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann! Kanutten Kosttilskudd 10 22-05-09 21:52
Nok et spørsmål om ketonstix muskatt Ketolysekuren 4 19-04-09 17:38
Vann? Antoinette6 Spørsmål og svar 23 11-09-08 22:51
Vann ... MÅ jeg? elian Lavkarbo generelt 14 20-07-08 21:01
Vann Tess Spørsmål og svar 8 17-02-08 14:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no