Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan han ikke forstå at høy karbo, høy fett ikke er bra

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-10-10, 15:17   #1
lebye
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6
lebye er på en erverdig vei

Kan han ikke forstå at høy karbo, høy fett ikke er bra

Jeg har litt av en utfordring med min mann. Jeg spiser lavkarbo mens han spiser masse ris, potet, pasta ol ved siden av den maten jeg serverer. Jeg har prøvd å snakke med han om det men han kommer alltid med masse forskjellige teorier om hvorfor han skal spise som han gjør. Han kan veldig mye om kosthold og begge vet at det er bare masse bortforklaringer han kommer med. Problemet mitt er at jeg har skikkelig dårlig samvitighet når jeg f ex serverer biff med sjampinjongstuing og blomkålris med smør på og så sitter han og spiser alt dette med masse ris ved siden av. Jeg vet at det ikke er bra for han, men vet ikke hvordan jeg skal få han til å slutte spise raske kh. Jeg har ikke lyst til å lage to middager per dag og han vill selfølgelig ikke lage sin egen middag når jeg "lager så god og spennede mat". Han er ikke slank heller og det er tydelig at han tåler dårlig mye kh (i hvert fall om man ser på vekten hans). Noen med råd hvordan man kan snu det hele? Vi har barn og det er naturlig med brød, past o l i måltider.

lebye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 15:21   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kan han ikke forstå at høy karbo, høy fett ikke er bra

Hmmm.. Samboeren min spiser den ganske fete maten min og veeeldig mye karbohydrater i tillegg..

Synes det er helt okei jeg Ser ikke på det som noe problem i det hele tatt. Men han trener MYE og har en veldig aktiv jobb da, så brenner av seg alt..

Du kan vel f.eks begynne å handle inn Lindbergbrød, som er bedre balansert enn annet brød.. Kjøpe byggris isteden for vanlig ris. osvosv.. Finne litt bedre karboalternativer til han og barna enn akkurat de værste raske karbene.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 15:49   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kan han ikke forstå at høy karbo, høy fett ikke er bra

Lag ikke mer blomkålris enn det du spiser, så kan han ikke kjøre i seg det i alle fall. Han trenger jo ikke både ris og blomkålris! Det er vel mulig at han er så avhengig av karbohydrater at han tror han ikke klarer å slutte og derfor kommer med alskens idiotiske bortforklaringer?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 15:52   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kan han ikke forstå at høy karbo, høy fett ikke er bra

Synes ikke akkurat det er noe idiotisk over å ikke ville kutte ut karbohydrater

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 15:56   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kan han ikke forstå at høy karbo, høy fett ikke er bra

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Synes ikke akkurat det er noe idiotisk over å ikke ville kutte ut karbohydrater

Nei, det er det ikke, men da må man ta konsekvensen av det og ikke spise så mye fett heller. Da må man jo telle kalorier for ikke å legge på seg og trådstarters mann er tydeligvis ikke av den helt slanke sorten så...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 16:00   #6
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Kan han ikke forstå at høy karbo, høy fett ikke er bra

Jeg tror dessverre ikke du kan snu det. Han er en voksen mann, og jeg tror voksne selv må bestemme seg for å gjøre forandringer. Det å føle seg presset av omgivelsene fører ofte bare til mere motstand.
Men, når det er sagt - så tror jeg det at han synes du lager så mye god og spennende mat er veldig positivt. Da kanskje han selv vil velge å spise mere av den maten etterhvert (kanskje til og med ubevisst?) - og kanskje porsjonene med ris, pasta osv blir mindre?
Kanskje han ser at du får mer overskudd? Kanskje han bare trenger litt tid på å forandre mening?

Om du lager mat fra bunnen av, med gode råvarer - så tror jeg ikke at det er SÅ farlig å blande det. Jeg tror det er sunnere enn et kosthold med mye halvfabrikata, tilsetningsstoffer og lightprodukter.

Tror det er lurere å fokusere på hvilke gevinster du får, enn å prøve og direkte påvirke hvilke valg han gjør ved matbordet. Det å ta et eget valg er også ofte mye mer varig enn å bli "tvunget" til et valg.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 19:07   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kan han ikke forstå at høy karbo, høy fett ikke er bra

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Jeg tror dessverre ikke du kan snu det. Han er en voksen mann, og jeg tror voksne selv må bestemme seg for å gjøre forandringer. Det å føle seg presset av omgivelsene fører ofte bare til mere motstand.
Men, når det er sagt - så tror jeg det at han synes du lager så mye god og spennende mat er veldig positivt. Da kanskje han selv vil velge å spise mere av den maten etterhvert (kanskje til og med ubevisst?) - og kanskje porsjonene med ris, pasta osv blir mindre?
Kanskje han ser at du får mer overskudd? Kanskje han bare trenger litt tid på å forandre mening?

Om du lager mat fra bunnen av, med gode råvarer - så tror jeg ikke at det er SÅ farlig å blande det. Jeg tror det er sunnere enn et kosthold med mye halvfabrikata, tilsetningsstoffer og lightprodukter.

Tror det er lurere å fokusere på hvilke gevinster du får, enn å prøve og direkte påvirke hvilke valg han gjør ved matbordet. Det å ta et eget valg er også ofte mye mer varig enn å bli "tvunget" til et valg.

Hvis det vanligvis er du som lager maten kan du enten be han koke seg ris/pasta osv selv hvis han føler han må ha i tillegg - eller så kan du jo bare redusere mengdene ris/pasta du lager så det begrenser seg naturlig?

Bare et forslag - menn spiser ofte det de får servert - ihvertfall her i huset

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 21:07   #8
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Kan han ikke forstå at høy karbo, høy fett ikke er bra

Lage litt mer biff, slik at det er nok av det? Menn vil gjerne ha mer kjøtt enn kvinner. Kanskje han synes det blir litt lite mat, uten ris og pasta.

Barna trenger vel ikke få ris og pasta, heller? Våre får det en sjelden gang, men ikke til daglig. (Det er uansett mye karbohydrater i gulrøtter, frukt osv.)

Hvis du slutter å koke ris og pasta, kan det godt hende du slipper å argumentere mer. Evt ta det gradvis, først ha ris/pasta annenhver dag, og trappe ned. Eller legge inn mer variasjon, som kokte grønne linser eller quinoa istedet (quinoa er forresten en favoritt hos treåringen min). Det er jo fremdeles en del karbohydrater, men med næringsstoffer på kjøpet.

Og, hvis dere absolutt må ha med ris og pasta, så finnes det jo naturris og fullkornspasta.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Begynne å spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt? karljohan92 Spørsmål og svar 10 09-08-10 10:55
Fungerer ikke ketolyse på meg? Har jeg ikke nok fett på kroppen? KetoLinen Ketolysekuren 19 19-07-10 09:40
Regnes ikke all karbo som karbo?? Fofa Generell ernæringsdebatt 5 07-07-10 19:06
Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker LenaBeatrice Lavkarbo generelt 13 11-12-09 20:10
Hvorfor katter ikke liker karbo MHM Lavkarbo generelt 1 27-07-05 13:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no