Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Ketose = ekstrem helsefare????

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-07-04, 14:51   #1
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Ketose = ekstrem helsefare????

Jeg fikk et lettere sjokk i går... Etter 10 dager på under 20g karbo om dagen er jeg tydeligvis i ketose... kjøpte ketostix på apoteket, og joda: Den ble så mørk rosa/lilla som den kunne bli den, og jeg ble jo kjempe glad!!!

MEN SÅ... Leste jeg pakningsvedlegget. Og DER står det at FOR høy utskildelse av ketoner er EKSTREMT helsefarlig og må behandles raskt! Kontakt lege umiddelbart osv...

SKJØNNER DERE AT JEG BLIR I TVIL ELLER???????

Jeg lurer også på noe annet:

Hvor mye er det normalt å gå ned de første 14 dagene?

Kan man holde seg til 20g karbo "4ever" ? eller MÅ man for helsas skyld begynne med mer karbo etter induksjonen?

Har dere noen alternativer til "munngodt" når man er i selskap?
Jeg skal i bursdag i morgen og onsdag neste uke, og jeg vet jo at alle vil se rart på meg, og synes at jeg er snever som ikke kan ta "bare ett lite kaestykke"...
Nå har søtsuget mitt gått over, og jeg vet at det vil komme tilbake dersom jeg smaker noe søtt igjen... Så derfor har jeg bestemt meg for å holde meg HELT unna... Men etterhvert som jeg begynner å nerme meg 1/2 av den vekta som er målet, så skal jeg begynne å kose meg på lørdager... men da også bare med sukkerfritt og peanøtter o.l...

Hva gjør dere andre i selskap?

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 26-07-04, 17:22   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Ketabolsk diabetes har en helt annen årsak enn med de ketonene vi frigjør ved å være i ketose.
(Om du har sukker i urinen i tillegg er det grunn til å bli bekymret...)

---kort fortalt fra meg... Det er nok flere som kan mer om dette enn meg..

I selskap har vi med nøtter og lightbrus *hvisker* eller vi drikker vann (det har jeg forsåvidt alltid gjort.. )

Skjønner godt at det med besøk kan være et problem, men om du har med noe du kan spise, så blir du ikke sittende med tomt fat liksom... Da går det mye greiere.

kansje du kan ha med eggerøre og skinke og si du var så sulten og ikke har fått tid til å spise? Kommer jo litt an på hvilket selskap du skal i...
Det hender jeg skjærer et lite stykke kake til poden og har på mitt fat, folk kommenterer ikke ditt inntak da,- for man teller jo ikke maten i folk...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 26-07-04, 20:15   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Ingen grunn til panikk, Elian!

Ketostixene er laget for diabetikere. Når en med insulinavhengig diabetes setter for lite insulin, vil blodsukkeret stige og stige. Som regel merker diabetikeren at noe er galt, måler blodsukkeret sitt og setter mer insulin. Insulin skal jo hjelpe blodsukkeret inn i cellene, og med for lite insulin hopes blodsukkeret opp i blodet. Hvis ikke denne insulinmangelen blir oppdaget, vil cellene ikke få næring tilført (blodsukkeret kommer seg ikke inn i cellene). Derfor går det en "katastrofealarm" fra cellene til resten av kroppen om at det er for lite næring tilgjengelig. Og det til tross for det høye blodsukkeret. "Javel", tenker kroppen, "Da får jeg begynne å bryte ned litt fett til ketoner da, for det kan jo hjernen og alle cellene godta". Så blir det dannet ketoner som går over til urinen.

Ketostixene er laget for å sjekke at denne prosessen med for høyt blodsukker ikke har skjedd hos en diabetiker. Derfor den skremmende teksten i pakningsvedlegget. Men det er det høye blodsukkeret som er farlig - ikke ketonene. Denne tilstanden hos diabetikere kalles ketoacidose, eller syreforgiftning. Den ketose-tilstanden som vi slankere omtaler som ketose, kalles på fagspråket benign kostindusert ketose.

Du trenger altså ikke være redd. Tenk på eskimoene som bare spiste fisk og sel - de var mer eller mindre i ketose hele tiden. De hadde ikke hjerte-kar sykdom eller diabetes før vesten kom og sjenket dem karbohydratene. Du kan holde på lengere enn 14 dager i ketose, men bør være bevisst på at du får i deg et variert kosthold, at karbohydratene kommer fra grønnsaker og ikke fra "erstatningsprodukter/barer" eller knekkebrød. Du bør også ta tilskudd av kalium, magnesium, B-vitaminer, C-vitaminer og E-vitaminer. Samt helst en multivitamin og fiskeolje, da kostholdet kan bli litt for ensidig (kommer litt an på om du spiser nøtter bl.a.)

Angående vanlig vektnedgang på induksjonen.... 1-10 kg.... Veldig individuelt!

Hvis du har bestemt deg for å ikke røre noe i selskap, så ikke la andre friste deg eller overtale deg. Du kan vel bare si at du ikke tåler hvete eller noe... Folk har lettere for å godta det enn hvis du sier at du slanker deg eller har lagt om til en sunnere livsstil. Jeg tror det henger mye sammen med misunnelse. En real hveteallergi er det imidlertid få som krangler om...
Og med "hveteallergi", så slipper du både kaker, rundstykker, pizza, pølsebrød m.m.

Mannen min pleier å hjelpe meg i selskap noen ganger, hvis det er folk vi kjenner godt: "Ville du har budt en alkoholiker på bare ett glass rødvin eller?" "Da spør du heller ikke en sukkernarkoman om hun vil ha med seg resten av kaka hjem"

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 26-07-04, 20:33   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Mannen min pleier å hjelpe meg i selskap noen ganger, hvis det er folk vi kjenner godt: "Ville du har budt en alkoholiker på bare ett glass rødvin eller?" "Da spør du heller ikke en sukkernarkoman om hun vil ha med seg resten av kaka hjem"

Hysterisk bra sagt!!!

Det er slike ting jeg alltid tenker, men aldir får meg til å si....

Og takk for en kjempebra forklaring av ondartet ketose!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 26-07-04, 21:40   #5
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 26-07-04, 22:22   #6
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Du har vel ketostix siden det står det?Fikk litt panikk når jeg leste det selv første gangen jeg kjøpte pakken.Kjøper du derimot Ketodiabur,så vil det stå at ketose er tegn på suksess ved enkelte slankekurer...Den er litt dyrere,men hos meg er den enklere å få tak i enn ketostix.

magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-07-04, 22:38   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av elian

Kan man holde seg til 20g karbo "4ever" ? eller MÅ man for helsas skyld begynne med mer karbo etter induksjonen?

Både for helsens og ganens skyld trenger en å ligge over 20g livet ut. Men du kan ligge rundt 20-30g til du når målet ditt, men da får du litt problemer med hvor mange gram du skal spise livet ut...

I vedvarende vekttaps forumet ligger der en tråd som heter hvordan følge fase 2. Den forklarer hva som er dine gram-verdier.

Steinalderkosten eller Urkosten antar ca 70g karb per dag, Atkins erfarer vel maks 100g per dag (Noen 40g), 150g eller mer for dem som trener hardt!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 27-07-04, 09:15   #8
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Tuuuuusen takk for svarene! Nå kan jeg puste litt lettere ut


Men jeg fikk et nytt sjokk i dag... For 3 dager siden (da hadde jeg min 8.dag i ketose) hadde jeg gått ned ca. 3kg. Nå i dag, minn 11.dag i ketose, har jeg plutselig gått ned 6kg.!!??? KAN det gå så fort! Tror nesten vekat mi lurer meg jeg...

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 27-07-04, 09:41   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

SÅ KJEMPEFLOTT !!
Det er ikke sikkert vekta lurer deg. Det er en kjent sak med det de på engelsk kaller for "Whoosh" Having a visit from the Whoosh fairy !

Når du går på induksjon vil kroppen streve med å tilpasse seg nye matvaner. Den må plutselig begynne å bruke av lagret fett og den tar litt tid for å skjønne at det er OK. Derfor fyller den fettcellene med vann fordi den er redd for "å sulte". Når den finner ut at den får tilført mat allikevel, slipper den det lagrede vannet...... og "WHOOSH" du kan misten en stor mengde vekt over natten. Noen har slike "slipp" ofte, andre har det av og til, og noen aldri......

Det er et godt tegn på at kroppen din omstiller seg og aksepterer det nye kostholdet ditt !!

Stå på og lykke til videre !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sonen vs Atkins - ketose Huldr Atkins kosthold 16 06-07-04 09:37
Ketose maiada Generell diskusjon 2 24-06-04 23:51
Nytten av ketose + Atkins vs Lindberg - igjen.... Zoë Lavkarbo generelt 3 21-06-04 09:43
Er ketose farlig? magdalena Atkins kosthold 2 19-02-04 23:44
Er jeg i ketose?? cathrine Induksjonen 2 18-02-04 22:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no