Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Kall meg Ortorektiker!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-08-04, 12:41   #1
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk
Angry

Kall meg Ortorektiker!

Jeg ble så irritert da jeg leste "Syke av sunnhet"-artikkelen i det siste nr. av DetNye, at jeg bare MÅTTE skrive inn til dem! Og her er hva jeg skrev: (Jeg håper ikke jeg har skrevet masse feil, sånn at jeg får tilbake med samme mynt... Det er vel egentlig eksperten Nille, som skulle skrevet inn til dem. Jeg er såpass fersk, men føler at jeg vet LITT i hvertfall...)



Jeg er en "Atkins'er", og kall meg mer enn gjerne en Ortorektiker også! Men kom IKKE å påstå at en som følger Atkins "by the book" SLUTTER å spise karbohydrater!! Jeg siterer fra artikkelen: "Atkins dietten er den strengeste. I en periode spiser man bare proteiner og fett". Dette er FEIL, FEIL, FEIL!!!!!!! Hvor har dere det i fra???? Kari, har du lest boka???? Jeg regner med at svaret er "Nei!"

Det er KUN de første 14 dagene (induksjonsfasen) som er "streng". Selv om man i denne perioden skal spise mye fett og proteiner, skal man også ha i seg 20gr karbohydrater i løpet av EN dag! Da skal man spise ca. 5dl. salat/salatgrønnsaker, og ca. 2,5 dl. andre grønnsaker HVER DAG!!! Mål opp dette og se hvor mye det faktisk er! Jeg har problemer med å få i meg så mye!! Og i tillegg til dette spiser "vi" egg, ost, kylling, biff, kotletter, kjøttdeig, reker, torsk, fløte, rømme, olivenolje, rapsolje (selvfølgelig kaldpressede og SUNNE oljer!) Vi spiser nøtter og frø, og vi koser oss glugg i hjel!

Etter de første 14 dagene, har kroppen omstilt seg til å forbrenne fett (lagret kroppsfett) i steden for karbohydrater. Kroppen er da i "ketose". Nå kan man sakte men sikkert begynne å innføre flere karbohydrater igjen. Ca. 5gr pr. uke. Så ca. 1 mnd. etter induksjonsfasen er over er du oppe i 40-60gr karbohydrater pr. dag. Det er stor forkjell på hvor mange gram karbohydrater hver enkelt menneske "tåler" uten å legge på seg igjen. Men på denne måten finner man lett "den gyldne middelvei".
Det er ikke rart folk blir stive i øya, når de hører at noen går på Atkins-diett! Det er dere som ikke vet noenting om dette, og som alikevel utaler dere feilaktig i blader og på TV, som skremmer folk!!
LES boka! Og snakk etterpå!

Mange motstandere av Fedon Lindberg og Atkins, synes at Grete Roede er helt OK! Faktisk helt topp!!!
Men!! Har dere lest bøkene hennes? Har dere sett hvor lite brød, poteter, ris og pasta man skal spise på hennes dietter? Antagelig ikke... Grete Roede sier nemlig ingenting om dette med karbohydrater, og snakker kun om usunt fett... Spis magert pålegg, kylling, skummet melk osv... Hun lar deg få spise brød og poteter, men i en EKSTREMT liten mengde! Dette kostholdet minner veldig mye om Lindberg's kosthold, men hun har bare ikke lagt hovedvekten på lavt inntak av karbohydrater...

Hilsen "Karbojunkie", som har blitt 8kg. lettere i sommer!

__________________


Sist redigert av elian : 27-08-04 kl 09:16.
elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 23-08-04, 12:54   #2
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Jeg har ikke lest denne artikkelen i Det Nye..Er det siste nummeret det er snakk om? Innlegget ditt syntes jeg var helt grei,og bra å sette fingern på at de uttaler seg uten kunnskap.Media har jo største skylden for at disse diettene har fått så mye negativ kritikk,og media påvirker oss mer enn vi vet det selv..

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-08-04, 13:01   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

SÅ utrolig flott at du engasjerte deg nok til å skrive til dem! *applaus*

All ære til deg for det!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 23-08-04, 13:22   #4
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lise

SÅ utrolig flott at du engasjerte deg nok til å skrive til dem! *applaus*

All ære til deg for det!

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 26-08-04, 10:41   #5
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Det spørs nok om jeg får noe svar fra DetNye...


Er de tøffe nok setter de artikkelen inn i bladet, og svarer meg der...

Tusen takk for alle prikkene jeg har fått fra dere som har lest tråden

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 26-08-04, 22:22   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Har ikke fått lest dette før nå Elian !!
KJEMPEBRA !!

Tror heller ikke de gidder å svare - det er de for overlegne til. Men det er godt at du skrev det - og det er er godt skrevet.

Flink jente - og så flott at du er så engasjert !!!

PS Regner med at du vet at du ikke skal spise minimum 20gr max 40gr pr dag på introen og at nøtter heller ikke spises på introen.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-08-04, 09:14   #7
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille



PS Regner med at du vet at du ikke skal spise minimum 20gr max 40gr pr dag på introen og at nøtter heller ikke spises på introen.


Yes da! Jeg vet det.... Men ville ikke legge så mye vekt på introen i innlegget mitt, fordi "ekspertene" tror/mener jo at et liv med Atkins handler om å gå på intro FOREVER!

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 11-10-04, 17:28   #8
Anne Lise
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2004
Innlegg: 5
Anne Lise er på en erverdig vei

Innlegget sto i Det Nye nå for oktober

Kall meg gjerne en ortorektiker
Dette gjelder for sA vidt ikke dere i bladet sA mye som det
gjelder "kostholdseksperter" som for eksempel Kiri laquessonl Jeg
ble skikkelig irritert da jeg leste artikkelen "Syke av sunnhet, i Det
Nye nr. 10. Jeg er en "atkins-er", og kall mej gjerne en ortoretiker
ogsA! Men kom ikke A piistA at en som totgeiA=iXins *by the book,
slutter A spise karbohydrater! Jeg siterei fra artikketen: <Atkins_
dietten er den strengeste. I en periode spiser man bare proteiner og
fett". Dette er feil! Hvor har dere det fra? Det er kun de farste 14
dagene, introduksjonsfasen, som er .streng,. Selv om man i denne
perroden skal spise mye fett og proteiner, skal man ogsA ha i seg
minimum 20 gram og maks 40 gram karbohydrater ilapet av en dag.
Man skal ogsA spise cirka 5 dl salaVsalatgronnsaker, og cirka 2,5 dl
andre gronnsaker hver dag. I tillegg spiser vi egg, ost, kylling, biff,
koteletter, kjottdeig, reker, torsk, Ilste, ramme, olirienolje og rapsolje
(selvfolgelig kaldpressede og sunne oljerl). Vi spiser notter og frs, og
koser oss glugg i hjell Etter de tarste 14 d'ugen" har kroppen omstilt
s-eg til A forbrenne fett (lagret kroppsfett) i iteCet for karbohydrater.
Kroppen er da i "ketose". NA kan man sakte, men sikkert begynne
Ainntare flere karbohydrater igjen. En m6ned etter introduksionsfa_
sen er man oppe i 40_60 gram karbohydrater pr. dag. Det er stor
forskjell p6 hvor mange gram karbohydrater hvert enkert menneske
.,tAler" uten A legge pA seg igjen. Men pi denne mAten finner man
lett den gylne middelvei. Det er ikke rart folk blir redde n6,r de hsrer
at noen gAr pA Atkins-dietten! Men det er dere som ikke vet nok om
dette som skremmer folkl Les boka! Og snakk etterpA,
Hilsen "karbojunkie, som er btift etb kg lettere i sommer!

Kjere karbojunkie og ortorektiker
Jeg skjonner at du brenner for dette. Og jeg beklager hvis vi har gjort
faktiske feil - men har vi egentlig det? Det vi ville ied artikkelen vdr,
var a sette sporsmarstegn ved det faktum at var eksistens kan bri ganske tom (og deprimerende) ndr det vi spiser faktisk blir det viktig_
ste i livet vArt. Er det en sunn og god mAte A leve pA? A tette grari,
karbohydrater og kilo som gAr opp og ned? Finnes det en lykkelig
slutt p6 en slik tilverelse, eller mA man leve pA den mAren resten av
Iivet? Og er lykken ensbetydende med en slank linje? Nei og atter
nei, tror vi i Det Nye. Derior rettet vi sokelyset pa ortoreksi. Men vi er
lydhore for kritikken din og trykker den i sin helhet her *pd hiertet,.
Vennlig hilsen Kristin Ma Berg, sjefiedaktor

Vedlagte bilder
Filtype: jpg kallmeggjerneortorektiker.jpg (109,6 KB, 44 visninger)

Sist redigert av HP : 11-10-04 kl 17:39.
Anne Lise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen.... Svar med sitat
Gammel 11-10-04, 23:55   #9
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

gratulerer Elian, kjempebra ar det kom på trykk. har de redigert bort en del? har ikke rukket å lese enda....

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 13-10-04, 17:10   #10
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Flott at noen gjør noe! Bra at det kom på trykk!
Det svaret de skrev i Det Nye, var i alle fall ikke noe som gjelder de fleste av oss her, tror jeg. Jeg er helt enig i at for unge jenter flest skal man være forsiktig med å fokusere på kroppsbilde og slanking, men det er ikke akkurat det vi driver med, da. Det gjelder faktisk å få en vekt som er sånn at vi ikke blir syke av den. Man kan sikkert godt slå seg til ro med at man ikke ser ut som en syltynn skrape av en supermodell, men ikke med at man får diabetes og hjerteproblemer når man kan gjøre noe med det!
Og ja - DET blir JEG lykkelig av, Det Nye!

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-10-04, 17:12   #11
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Forresten, jeg leste ikke den opprinnelige artikkelen... Hva er en ortorektiker?

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-10-04, 18:27   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Ortorektiker er en som er sykelig opptatt av sunnhet - mat og helse

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-10-04, 11:12   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Så utrolig flott Elian!!!
Jeg blir litt irritert på svaret til Det Nye.... Jeg er jo enig med dem i det de sier, MEN når de skriver faktafeil om Atkins-dietten, så kan de i det minste innrømme at det var feil, istedetfor å snakke seg vekk fra hele temaet, nemlig Atkins prinsippene.

Jaja.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-10-04, 13:48   #14
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Ha! Så kult! Hadde ikke fått med meg dette jeg... Må Løpe og kjøpe Den Nye!

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 02:19   #15
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Wow, så ikke denne tråden før nå jeg.. men gratulerer da Elian, selv om det er litt på etterskudd

Hvilket nummer av det nye var dette?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 01-01-05, 23:54   #16
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

morsomt!! grattis på etterskudd, Elian!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 16:33   #17
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Kall meg Ortorektiker!!!

Hehe... Kom til å tenke på dette i dag da jeg prata med ei på et annet forum

Morro å se tilbake....

Jeg var vist sint da jeg skrev dette, skjønner jeg... Hihi

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 16:41   #18
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Kall meg Ortorektiker!!!

ja, dette var moro å lese!... Ble nesten litt kry på dine vegne jeg selv om den var gammel

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 16:59   #19
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Kall meg Ortorektiker!!!

Opprinnelig lagt inn av Distrea, her.

ja, dette var moro å lese!... Ble nesten litt kry på dine vegne jeg selv om den var gammel

Hehe Også var det helt tilbake til 2004 også da

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 17:01   #20
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Kall meg Ortorektiker!!!

hehe... ja, kuult.

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 16:12   #21
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Kall meg Ortorektiker!

Hei igjen, Elian! Kjekt å se deg!

Det var nå knakende godt skrevet også, da!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 07:53   #22
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Kall meg Ortorektiker!

Nå diskuterer de ortorektikere på TV.
Og hun sa at folk som bl.annet er sykelig opptatt av å ikke spise sukker eller fett er ortorektikere... Og vi som nekter å kose oss iblant vil nok kalles Ortorektikere av mange
Men det det egentlig er snakk om er at kontoll over maten tar over for noe annet, og det er sjelden tilfellet for oss..
Blir så på vakt når de prater om mat...

*på vakt*

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 07:56   #23
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Kall meg Ortorektiker!

"Vi foreldre har et ansvar og bør passe oss om vi plutselig kutter poteter eller brød i familien"

blæææææ!!!

Det er ikke noe galt i å velge bort enkelte matvarer... Problemet er om det blir en besettelse, om man ikke kan gå ut og spise med andre, eller om man blir deprimert av å feile osv...

Problemet er ikke å kutte poteter i familien...

Problemet er f.eks hvordan man legger frem en kostholdsendring for barna...


GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR... .

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 09:37   #24
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Kall meg Ortorektiker!

Enkelte er bare sykelig opptatt av å sykeliggjøre

Viker du fra "normalen", som er å spise alt mellom himmel og jord, så har du med ett et sykelig forhold til mat. Helt sprøtt.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 09:43   #25
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Kall meg Ortorektiker!

For det første: Når blader som Det Nye har artikler om ortoreksi, anoreksi, bulimi eller andre spiseforstyrrelser, klarer jeg ikke at det alvorlig - de hiver seg på en hype - "nå er det en ny spiseforstyrrelse som er inn" - og det hele fremstår emm som komisk , ettersom blader som dette er av de fremste markørene hva gjelder kroppsidealer og "sunnhetstyranni".

Det som irriterer meg mest er dog at man trekker frem Atkins-dietten o.l. som de største synderne her. Det er i beste fall skivebom. Mennesker som begynner på Atkins, ketolyse o.l. har for det første gjennomgående allerede et anstrengt forhold til mat og vekt - kostholdendringene er i så måte en metode å frigjøre seg fra matens kontroll på, ikke omvendt. Når det gjelder ortoreksi er dette en reell forstyrrelse, men jeg tør påstå at de som rammes neppe sverger til fettrike dietter som dette. Fettfrykt er vel snarer et kjennetegn ved denne forstyrrelsen, ofte sammen med sukkerangst, og det er klart at det da kan føre galt av sted. Noen blir også sykelig opptatt av tilberedning av maten, at maten skal være økologisk og ren etc.

Ironisk nok opplever svært mange med spiseforstyrrelser å bli bedre på et lavkarbo kosthold. Man blir ikke mentalt syk av å kutte ut poteter og brødmat, men samfunnet har et sykelig forhold til hvordan mat skal brukes og ikke brukes. Man er ikke nødvendigvis forstyrret bare fordi man ikke har behov for kake i alle festelige anledninger, eller har med seg en kotelett fremfor brødskive i lunsjen. Kompetansen på denne type problematikk er dessverre fortsatt svært mangelfull.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no