Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Tåler jeg ingen erstatning for sukker?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-12-11, 19:43   #1
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien
Unhappy

Tåler jeg ingen erstatning for sukker?

Det er et faktum, jeg tåler ikke sukrin lengere! Magevondt og diaré. Jeg tålte jo sukrin før! Maltitol har jeg for lenge siden vist at utgjør katastrofe i kroppen min, så sukkerfritt godteri og sjokolade kjøpt i butikk er uaktuelt.

Er det noe håp for at jeg fåler noe annet? Splenda (sukralose) har jeg kun brukt i små mengder, så vet ikke. Kanskje det er selvsagt at jeg ikke tåler det heller...? Stevia er vel ikke noe å bake med (Om jeg tåler det da).

Hva skal jeg bruke i julebaksten?

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 19:55   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker? :(

Prøv Tagatesse.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 19:56   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker? :(

Tagatose.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 20:27   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker? :(

Eller hva med stevia? Det tåler jeg bra, dvs jeg har jo ikke prøvd mengder av det, for jeg vil spise minst mulig søtt.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 20:57   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker? :(

Det r vanlig å merke sukrin og tagatose/isomalt i mengder fordi dt nærer bakteriene i tarmen. men stevia gjør ikke det, og du har jo de kunstige da, som sukralose og natreen, de virker ikke slik på tarmen.Mulig å bake med alle de, men der sukkerdelen skal ta opp plass passer det ikke med stevia.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 21:07   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker? :(

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Det r vanlig å merke sukrin og tagatose/isomalt i mengder fordi dt nærer bakteriene i tarmen. men stevia gjør ikke det, og du har jo de kunstige da, som sukralose og natreen, de virker ikke slik på tarmen.Mulig å bake med alle de, men der sukkerdelen skal ta opp plass passer det ikke med stevia.

Flytende natreen brukes i størst mulig grad her i huset - har chrons, og har pt ikke reagert på denne Dessuten kan den blandes i både varmt og kaldt uten problemer, så om du kun trenger den for søtsmaken, anbefaler jeg natreen.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 21:51   #7
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker? :(

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Det r vanlig å merke sukrin og tagatose/isomalt i mengder fordi dt nærer bakteriene i tarmen. men stevia gjør ikke det, og du har jo de kunstige da, som sukralose og natreen, de virker ikke slik på tarmen.Mulig å bake med alle de, men der sukkerdelen skal ta opp plass passer det ikke med stevia.

Og sukralose er splenda, ikke sant? Da kanskje jeg skal prøve det isteden da.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 21:52   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker? :(

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Og sukralose er splenda, ikke sant? Da kanskje jeg skal prøve det isteden da.

Stemmer.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 21:53   #9
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker? :(

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Eller hva med stevia? Det tåler jeg bra, dvs jeg har jo ikke prøvd mengder av det, for jeg vil spise minst mulig søtt.

Tviler ¨på at stevia er spesielt godt i bakverk. Tenker på å lage sarah bernard. Har laget med sukrin, godt....men så vondt

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 21:57   #10
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker? :(

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Tagatose.

Har ikke det en god del karber i seg?

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 21:59   #11
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker? :(

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Tviler ¨på at stevia er spesielt godt i bakverk. Tenker på å lage sarah bernard. Har laget med sukrin, godt....men så vondt

Jeg bruker bla stevia i bakverk, blander det med feks Splenda og/eller Natreen for å få minst mulig kunstig smak

God bedring!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 22:19   #12
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker?

Haha, jeg også fant ut at slik maltitolsjokolade (eller var det det het for noe?) har lakserende effekt...hu derre helsekostberta snakka noe om at slikt "sukker" har en slik effekt....hos noen sterkere enn hos andre. Vel hos meg så genrerer det bevegelse i tarmen ja, men heldigvis ikke noe vondt.

Finnes det sjokkis med stevia, eller noe annet da uten slik lakserende effekt?

  Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 00:33   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Haha, jeg også fant ut at slik maltitolsjokolade (eller var det det het for noe?) har lakserende effekt...hu derre helsekostberta snakka noe om at slikt "sukker" har en slik effekt....hos noen sterkere enn hos andre. Vel hos meg så genrerer det bevegelse i tarmen ja, men heldigvis ikke noe vondt.

Finnes det sjokkis med stevia, eller noe annet da uten slik lakserende effekt?

Niks, ikke å få tak i uten å betale masse frakt utfra mine forsøk. Du kan kjøpe råmaterialet og lage selv, altså eller kjøpe helt uten søtning på iherb.com

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 07:08   #14
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Haha, jeg også fant ut at slik maltitolsjokolade (eller var det det het for noe?) har lakserende effekt...hu derre helsekostberta snakka noe om at slikt "sukker" har en slik effekt....hos noen sterkere enn hos andre. Vel hos meg så genrerer det bevegelse i tarmen ja, men heldigvis ikke noe vondt.

Finnes det sjokkis med stevia, eller noe annet da uten slik lakserende effekt?

Du får kjøpt sjokolade med tagatose på www.funksjonellmat.no. Jeg tåler ikke maltitol, men tagatose gikk bra. Kanksje det gjør det for deg også....

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 09:05   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Du får kjøpt sjokolade med tagatose på www.funksjonellmat.no. Jeg tåler ikke maltitol, men tagatose gikk bra. Kanksje det gjør det for deg også....

Jeg selv tåler en halv atkins om dagen men ikke over dager, og tagatesse har jeg aldri spist en hel av heller, tror ikke det er så lurt heller, men den er ikke like ille som maltitol. Maltitolsukkeret tror forer de såkalt "dårlige" bakteriene mens tagatose og sukrin nærer de gode.Kjøp appelsinsjokoladen og melkesjokoladen ,de er best.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 09:20   #16
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Tåler jeg ingen erstatning for sukker? :(

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Tviler ¨på at stevia er spesielt godt i bakverk. Tenker på å lage sarah bernard. Har laget med sukrin, godt....men så vondt

Stevia er godt i bakverk så lenge du har en kvalitetsstevia. Jeg har kjøpt KAL og den er veldig god. Jeg bruker som oftest å blande med sukrin for best smak, men har sett folk blande med splenda (jeg får vondt i hodet av denne), xylitol/bjørkesøt og natreen. Mulig den kan kombineres med tagatesse også.

Lykke til

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 12:18   #17
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Tåler jeg ingen erstatning for sukker?

Har merket at jeg tåler mer maltitol nå, etter jeg begynte å spise det oftere (ikke bra, I know). Kan spise opp til 3 atkinsbarer før jeg får magevondt. Noe lakserende effekt får jeg ikke om jeg så spiser en hel pakke da (måtte jo teste..).

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Passer denne som erstatning for sukker? eggedoziz Spørsmål og svar 3 27-09-11 20:54
Perfect fit sukker- og fett-erstatning Pebbles82 Ketolysekuren 0 10-08-11 15:16
sukker erstatning Joshy Spørsmål og svar 2 29-04-11 23:20
Nøtter og erstatning for sukker? erna Spørsmål og svar 1 06-07-10 19:59
Hjelp til sukker-erstatning nanban Induksjonen 3 16-10-05 22:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no