Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Min vei til sunnhet

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-08-10, 00:41   #1
nenaa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 8
nenaa er på en erverdig vei

Min vei til sunnhet

Jeg er veldig avhenging av sukker, veier et par 5-6 kilo for mye og vil så gjerne komme i form og gå ned disse kiloene uten å endre kostholdet totalt!

Føler jeg har prøvd det meste. Trente 3-4 ganger i uken, men klarte ikke/hadde ikke tid til å fullføre det, dessuten er jeg lat så jeg klarer ikke tvinge meg dit så ofte. Jeg kan gå en uke og nesten sulte, men så får jeg et kick og kjøper en haug med lakriss, potetgull, sjokolade. Jeg elsker søtt og usunne ting, bortsett fra fett egentlig, og får nesten bare vann i munnen av å skrive om det søte og usunne.

Jeg har seriøst forsøkt å komme meg i form hundre ganger, og mislykka hver gang. Jeg har samtidig problemer med negative tanker og det at jeg failer hver gang gjør ting verre.

Så nå skal jeg prøve igjen. Og jeg tenkte jeg skulle bruke denne tråden som en dagbok, sånn at jeg får litt motivasjon, og husker hva jeg har spist dagen før osv. Da har jeg liksom noe å henge meg på. Jeg vil ikke falle ut av det denne gangen, men jeg vil komme meg i form, og deretter ha en lørdag i uka hvor jeg kan spise hva jeg vil! Og jeg vil drikke vin!


Dagens måltid:

Frokost: 2 hardkokte egg
Lunsj: et par 4 store spiseskjeer med tunfisk i olje + 2 små cherrytomater
Mellommåltid: Pistasjnøtter (og jeg spiste alt for mye, men dette er jo første dagen..)
Middag: soppstuing. Et par spiseskjeer seterrømme + masse sopp.

Drikke: Vann, litt farris og mange kopper grønn te.

Trening: Nei.

(lykke til til meg, og hvis noen kan støtte meg opp på at det er greit å spise godteri en gang i uka så blir jeg gla og kanskje enda mer motivert)

nenaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 09:11   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Min vei til sunnhet

Du bør lese denne linken først slik at du får en bedre ide om hva lavkarbo er:
Til alle nybegynnere på lavkarbo … - Lavkarbo.no Karbojunkie

Jeg vil ikke støtte deg i at det er lurt å spise godteri en gang i uken dessverre. I begynnelsen bør du faktisk legge ned litt arbeid i kostholdet ditt, og noe av poenget med lavkarbo er å spise naturlig og ha et stabilt blodsukker - og det er ikke forenelig med en godtedag ...

Men les linken jeg har gitt til deg, der får du også info om hva som er "lovlig" godteri.


Les også inne på oppskriftsforumet her for å få ideer til et skikkelig kosthold og god mat . Det er jo meningen at man skal leve med den maten man spiser. Jeg tror ikke jeg ville klart mange dager på tunfisk og sopp, og det at du føler at du spiste alt for mye pistasjnøtter, kan komme av at du ikke ble mett til lunch...

Til slutt vil jeg råde deg til å se på generell lavkarbo a la Lindberg eller Lutz siden du ikke skal ned så mange kilo.

Lykke til

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 14:15   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Min vei til sunnhet

Opprinnelig lagt inn av nenaa, her.

Dagens måltid: Frokost: 2 hardkokte egg
Lunsj: et par 4 store spiseskjeer med tunfisk i olje + 2 små cherrytomater
Mellommåltid: Pistasjnøtter (og jeg spiste alt for mye, men dette er jo første dagen..)
Middag: soppstuing. Et par spiseskjeer seterrømme + masse sopp.
(lykke til til meg, og hvis noen kan støtte meg opp på at det er greit å spise godteri en gang i uka så blir jeg gla og kanskje enda mer motivert)

Hadde du kun de to eggene til frokosten? Ikke noe mer? Sleng på en god smørklatt så har du fett også, da holder du deg mett myyyye lenger.

Ellers høres det alt for lite ut med noen skjeer tunfisk og to tomater til lunsj og bare sopp til middag er ikke på langt nær nok mat! Fortsetter å du spise så lite så sprekker du før du vet ordet av det. Sopp inneholder jo ingen ting omtrent og er mer eller mindre bare vomfyll. Hvor er kjøttet - fisken - kyllingen - grønnsakene!?

Og godteri er ikke greit, ikke om du tenker på den vanlige smågodthylla som er full av e-stopper og sukker i alle fall. Men jeg LOVER deg at om du setter deg litt mer inn i lavkarbo-kosthold og holder deg til det så forsvinner søtsuget som dugg for sol.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 18:53   #4
barfor
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Telemark
Alder: 42
Innlegg: 83
barfor er på en erverdig vei

Sv: Min vei til sunnhet

Smør på egget?
Høres ufyselig ut.

Til trådstarter, så prøv heller de diverse sukkerfri pastillene og slikt man får i butikken istedenfor alt det vanlige godteriet. Det vil ikke påvirke blodsukkeret mye.

__________________


barfor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 22:18   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Min vei til sunnhet

Smør på egget er nydelig!

(egget må være såpass varmt at smøret smelter litt)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 23:25   #6
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Min vei til sunnhet

Du skriver at du ikke liker fett, men Maarud sourcream and onion har en fettprosent på 32 %, og vanlig freia melkesjokoalde (med non stop) ca 30 %, så du får i deg en god del fett uansett.
Bytt ut det fettet med annet fett.
Du trenger ikke å spise fettet rent, i form av smørklatter og rømmeklatter hvis du ikke vil, bland i det i mat, som f.eks gryteretter, kjøttboller......ja hva du vil.

Ble du forresten mett av det du spiste i dag, for det ser ut til å være veldig lite...?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 23:40   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Min vei til sunnhet

Opprinnelig lagt inn av barfor, her.

Smør på egget?
Høres ufyselig ut.

Neida! Jeg lager eggehakk - deler det kokte egget på langs og på tvers med eggedeleren slik at det blir finhakket, har så i en god klatt meierismør og pepper, rører rundt og har kaviar på toppen. NAM! 3 egg går ned på høykant! Kan enten spises direkte med skje eller has på rugsprø f.eks.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 01:50   #8
nenaa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 8
nenaa er på en erverdig vei

Sv: Min vei til sunnhet

Hei igjen, og takk for mange oppegående svar. Jeg har vært innom denne lavkarbo dietten tidligere men jeg er så hard mot meg selv at jeg etter 2 uker sprekker, som det så fint heter. Så jeg tar deres gode råd, og jeg har tenkt til å få i meg litt mer fett.. Selv om jeg ikke er så gla i det.

Okei, i dag spiste jeg følgende:

Frokost: 2 egg
Lunsj: Skyr jordbær
Middag: En stor neve med Scampiwok med paprika og div andre sunne grønnsaker.
Mellommåltid/kvelds: Kesam med litt fun light, en Skyr og en banan. Kesam med Fun Light var dritgodt de første 8 skjeene, men så ble det litt kvalmende.

Jeg ser nå at jeg ikke har spist så mye i dag heller, og det har jeg merket veldig godt på humøret. Har drukket litt farris, masse øko grønn te (det elsker jeg) og masse vann. Jeg tror ikke jeg klarer å holde den "fase 1" greia til Atkins hvor man ikke skal få i seg noe frukt, men det bør vel være greit med en banan i ny og ne? Det viktigste for meg er å holde meg unna sukker, potetgull og alt det der.

Jeg har lest introduksjonstråden her, men ble ikke så enormt mye mer klokere på lunsj/middagstips. Ser at det samme går igjen og igjen.

I morgen er planen å stå opp tidlig og gå en times tur før jobb, og lage meg 2 speilegg med smeltet ost på til frokost. Regner med at det er lov, og jeg er driitsulten så jeg gleder meg allerede til frokosten

Til Barfot: Jeg har prøvd å leve på de sukkerfrie pastillene som dent osv, men jeg tror det bare øker sukkerbehovet mitt. Dessuten så jeg at det stod på en vanlig såkalt "sukkerfri" pastilleske at det var 95 karbohydrater per 100 i den. Vel, takk for råd lest det samme tipset flere steder men jeg tror i bunn og grunn at det bare gjør vondt verre, sånne sukkerfrie pastiller.

nenaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 07:17   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Min vei til sunnhet

Du spiser jo like mye på en hel dag som andre spiser på ett eller to måltider! Jeg må nesten spørre om du blir mett på dette? Skyr inneholder null fett, og har dermed en veldig lav energitetthet, og kan ikke mette særlig mye. Kesam er også veldig lavt på fett. Det er et poeng i seg selv at man skal spise seg mett til hvert måltid, altså behagelig mett, ikke stappmett, og ikke sånn at man fortsatt er sulten. Sult fører til lavt blodsukker, lavt blodsukker vil helst opp, og da er vil det fysisk sett være det mest hensiktsmessige å få det opp fortest mulig, dermed vil det letteste være å ty til noe med mye sukker i. Å spise så lite virker på meg som å be om en sprekk ... .
Spiser du ikke kjøtt, forresten? Kjøtt er jo veldig næringsrikt og mettende. Du kan så absolutt spise smeltet ost på eggene dine .
Om du kan spise bananer eller ikke, er jo opp til deg. Du snakker om Atkins induksjon, men jeg får ellers ikke noe direkte inntrykk av hvilken retning du ønsker å gå. Hadde jeg vært deg så hadde jeg startet i én ende, hvor jeg hadde kutta ut de verste og raskeste karbohydratkildene, nemlig godteri, og videre gått inn for å få i meg nok mat for å unngå at kroppen går i sparebluss, for ikke å snakke om det med blodsukkeret. Bare for å begynne et sted. Om du ikke klarer deg uten frukt, så velg heller et kosthold med noe mer karbohydrater og litt mindre fett, noe i Fedon-landskapet f.eks. Da kan du spise en frukt om dagen, bare sørg for å spise det sammen med f.eks en neve nøtter, eller rett før et litt mer fettrikt måltid, sånn at du unngår at blodsukkeret øker for mye.

Jeg ønsker deg masse lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 14:12   #10
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Min vei til sunnhet

Banan er vel blant de aller siste fruktene man bør spise uansett?. Voldsomt mye karber.

Blant skyren din med litt fløte. Ta f.eks en halv boks og bland med litt fløte og sleng oppi noen bær.

Poenget med dietter er IKKE å spise minst mulig, men å holde forbrenninga i kroppen igang. Spiser du så lite vil kroppen slå på bremsene og du kan faktisk gå opp av å spise så lite. Derfor, spis nok!

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 14:24   #11
Snopsnoken
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 64
Snopsnoken er på en erverdig vei

Sv: Min vei til sunnhet

Jeg synes Photobscuras forslag om Fedon høres ut som en god idé. Du skriver at du ikke vil endre kostholdet totalt, men hvis ditt nåværende kosthold innebærer periodevis sulting med lavkalori, og store utskeielser med høykarbo innimellom, så vil jeg tro at du kommer til å trives godt med å endre kosthold!!! Fremfor alt fordi lavkaloridiett kombinert med stadige sprekker ikke gjør så mye godt for selvtilliten.

Nå banner jeg nok i kirken, jeg som er såpass ny på forumet også (!), dette er nok ikke alle enige med meg i: Hvis du følger Fedon, men spiser en liten mengde godteri på lørdager (ikke hele lørdagen, og en temmelig begrenset mengde), så tror jeg du vil oppleve postive effekter over tid. Det er nok bedre enn å tidvis sulte seg, for så å ta ukontrollert av på sukker- med påfølgende dårlig samvittighet og følelsen av å ha mislykkes. Dette er altså ikke det aller, aller beste alternativet, men bedre enn uplanlagt sprekk og jojoslanking. Det tar litt tid å bli vant til et lavkarbo/ lavere GI kosthold, men det plagsomme søtsuget blir fort borte for de fleste - så det kan hende at du faktisk velger å skippe lørdagsgodteriet :-)

Det er som ikke er så bra med å "unne seg" lørdagsgodteri, er at det opprettholder sukkeravhengigheten - så for din egen del, kan det være lurt å fosøke å kutte det helt ut noen uker. Det har i allefall gitt meg en aha-opplevelse.

Lykke til, uansett hva du velger!

__________________




Fra snoking etter snop til jakt på bedre helse :-)
Snopsnoken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 16:18   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Min vei til sunnhet

Nei, banan er i grunn ikke en sunn frukt, selv om den har en middels gi, men litt banan sammen med litt nøtter, eller i en smoothie med f.eks fløte eller et eller annet er ikke det verste du kan spise. Spiser du en såpass søt frukt sammen med noe fett så får du ikke så voldsomme blodsukkerhopp. Men mye banan bør du ikke spise nei. En halv om dagen på et Fedon-kosthold er mer enn nok.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:44   #13
nenaa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 8
nenaa er på en erverdig vei

Sv: Min vei til sunnhet

Hei kloke kvinne!

Jeg spiser kjøtt, er bare ikke så vant til å spise det. Du har rett i at jeg spiser for lite, jeg er bare så redd for å gjøre en feil som gjør at jeg skeier ut. Hvertfall nå helt i starten.

nenaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:48   #14
nenaa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 8
nenaa er på en erverdig vei

Sv: Min vei til sunnhet

Opprinnelig lagt inn av Snopsnoken, her.

Jeg synes Photobscuras forslag om Fedon høres ut som en god idé!


Ja enig. Jeg tror helt ærlig at totalt-nazi-lavkarbo-livsstil ikke er noe for meg. Et eksempel på det er når jeg går en tur i butikken i lunsjen for å finne meg noe å spise. Det er jo helt umulig. Boller, skolebrød, sjokolade, pastasalat, frukt. Butikkene skulle solgt såkalte "lunsjer" med lavkarbo! Jeg tror alle bør kutte karbohydrater fra kosten sin, men å endre livsstilen sin til lavkarbo passer nok best for de som skal ned 20-40 kilo, og holde den nye vekta!

nenaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:57   #15
nenaa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 8
nenaa er på en erverdig vei

Sv: Min vei til sunnhet

Dagens måltid:

Dere har rett i at jeg har spist alt for lite. I dag tidlig karvet jeg meg opp av sengen nærmest løp til kjøleskapet, brakk meg flere ganger fordi jeg var så "underernært" (hehe). Tok liten en slurk ferskpresset appelsinjuice, og løp rett på do og kastet opp det lille slurken. Ekkelt!

Frokost: Spiste en banan (som heldigvis fikk meg rett ut av kvalmen og svimmelheten), og en skyr.
Mellommåltid: En neve med pistasjnøtter.
Lunsj: 1 Skyr, banan og stor omelette med seterrømme og sopp.
Middag: liten porsjon Sashami (rå fisk med lemon og rogn (?) dyppes i litt soyasaus. HEFTIG digg!)
Kvelds: En skål hjemmelaget grønnsaksuppe. Brukte buljong som bare har 4 karbohydrater per hundre, sunn trocomare salt, pepper, kålrot, løk, purre, 2 ikke-store gulrøtter.

Er dette helt fail?

Jeg lurer på om det er mulig for meg å gå ned, bli kvitt sukkersuget mitt (som når jeg tenker over det er helt absurd. Dette er en liten avsporing men mens jeg bodde hjemme hos foreldrene mine spiste jeg opp alt vi hadde av søtsaker (sjokolade,potetgull, etc) selv om det var ting jeg ikke likte en gang. Og hadde vi ikke søtsaker spiste jeg noen skjeer med sukker.) uten at jeg må totalt endre matvanene mine. Bare ved å droppe brød, pasta, ris, sukker, boller..

Alle dere som går på lavkarbo: Gikk på dette 2 uker tidligere og selv om jeg spiste litt for lite ble jeg HELT kvitt godterisuget mitt/sukkersuget. Så det er noe i det.

nenaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 20:06   #16
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Min vei til sunnhet

Opprinnelig lagt inn av nenaa, her.

Ja enig. Jeg tror helt ærlig at totalt-nazi-lavkarbo-livsstil ikke er noe for meg. Et eksempel på det er når jeg går en tur i butikken i lunsjen for å finne meg noe å spise. Det er jo helt umulig. Boller, skolebrød, sjokolade, pastasalat, frukt. Butikkene skulle solgt såkalte "lunsjer" med lavkarbo! Jeg tror alle bør kutte karbohydrater fra kosten sin, men å endre livsstilen sin til lavkarbo passer nok best for de som skal ned 20-40 kilo, og holde den nye vekta!

Det er da ikke vanskelig, du må bare begynne å tenke lavkarbo.

Du kan kjøpe mandler/nøtter
CC
skinkepålegg/roastbeef og osteskiver
babybelost eller en brie
Jædersylte og majones
Reker i majones
Røkelaks
tapas (oliven osv)
cherrytomater
avokado
...

Har butikken en ferskvaredisk, så er grillet kylling eller ribbe førstevalget.
Man kan til nød ta karbonadekaker/lunchkaker eller kjøttkaker

Seleger de salat, så bland en selv, bruk egg, fetaost og oliven.

Men såklart, med litt innsats, så har man lagd matpakke og slipper å gå sulten i butikken .

Lag f.eks en stor omelett som du deler opp og tar med til lunch.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 20:11   #17
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Min vei til sunnhet

Det er mulig å bli kvitt søtsuget. Det fysiske søtsuget blir relativt fort borte, men hodet er som regel det siste som får søthungeren bort. Man må bare ligge unna det en stund og spise GODT med fett.

Jeg ville så absolutt kutta ut den bananspisinga. Banan har ifølge en tabell 21 gram karber pr hundre gram og en annen tabell 30 gram karber pr hundre gram. En banan veier garantert mer enn 100 gram. Èn banan om dagen går kanskje greit for deg som vil ha generelt lavkarbo, MEN den bananen der vil opprettholde søtsuget ditt. Og skal du absolutt spise den, så må du spise den med ett par nøtter eller noe annet som har fett i seg, ellers svinger blodsukkeret og da får du søtsug.

Jeg vil sterkt anbefale deg å spise en avocado f.eks istede. Eller ett eple, eller...tja, jeg skulle sagt grapefrukt men jeg er motstander av sitrusfrukter

Jus bør du kutte ut. Kjøptjus er konsentrat og sukker. Det er syre og den er uheldig for både blodsukker og tenner. Hilsen en som ikke fatter at det kan være lovlig å gi unga sine jus. Hjemmepressa jus blir jo straks litt bedre men det er forsatt mye sukker å hente.

Du virker redd for fett i større grad (jamfør skyr som er fettfri,grønnsakssuppe og fisk). Nøkkelen til mindre søthunger ligger i fett, eller i stor tålmodighet ved å ligge unna søtsaker i lengre tid. Det er lettest og raskest med fett. Bottom line: Man MÅ gjøre en liten egeninnsats og vil man ikke det så får man ha det som man har det. Ingen kan bestemme for deg hva du skal gjøre.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 20:13   #18
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Min vei til sunnhet

Opprinnelig lagt inn av nenaa, her.

Er dette helt fail?

Jeg lurer på om det er mulig for meg å gå ned, bli kvitt sukkersuget mitt uten at jeg må totalt endre matvanene mine. Bare ved å droppe brød, pasta, ris, sukker, boller.

Nja... Dropp juicen og bananene så blir det bra. Nå har du tydeligvis hatt et adskillig større sukkersug enn meg, men jeg har i grunnen bare kuttet ut ris, pasta, poteter, sukker og brødmat (bortsett fra rugsprø o.l.) og søtsuget er borte. Mer eller mindre helt borte. Jeg kan tenke at "nå hadde det vært godt med..." men når jeg kjenner etter så er jeg ikke sulten eller fysen egentlig, det er bare kosen med noe til tekoppen jeg savner tror jeg.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 20:31   #19
nenaa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 8
nenaa er på en erverdig vei

Sv: Min vei til sunnhet

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Nja... Dropp juicen og bananene så blir det bra. Nå har du tydeligvis hatt et adskillig større sukkersug enn meg, men jeg har i grunnen bare kuttet ut ris, pasta, poteter, sukker og brødmat (bortsett fra rugsprø o.l.) og søtsuget er borte. Mer eller mindre helt borte. Jeg kan tenke at "nå hadde det vært godt med..." men når jeg kjenner etter så er jeg ikke sulten eller fysen egentlig, det er bare kosen med noe til tekoppen jeg savner tror jeg.

Så fantastisk. Det er det jeg er ute etter. Ingen brød, ris, pasta, sukker og vips så kan jeg kanskje bli kvitt sukkersuget.

Jeg tar også til meg det med banan og juice. Jeg har liksom fått drenert hvor viktig det er å få i seg frukt og JUICE i så lang tid. Og gulrøtter. Litt vanskelig å bare "godta" det.

Alle sammen: TAKK for tilbakemeldinger.

nenaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 20:40   #20
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Min vei til sunnhet

Opprinnelig lagt inn av nenaa, her.

Så fantastisk. Det er det jeg er ute etter. Ingen brød, ris, pasta, sukker og vips så kan jeg kanskje bli kvitt sukkersuget.

Jeg tar også til meg det med banan og juice. Jeg har liksom fått drenert hvor viktig det er å få i seg frukt og JUICE i så lang tid. Og gulrøtter. Litt vanskelig å bare "godta" det.

Alle sammen: TAKK for tilbakemeldinger.

En banan av normal størrelse inneholder like mye (faktisk litt mer...) sukker som et melkeglass (ca 2 dl) med Cola. Bare sjekk det opp.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 17:47   #21
nenaa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 8
nenaa er på en erverdig vei

Sv: Min vei til sunnhet

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

En banan av normal størrelse inneholder like mye (faktisk litt mer...) sukker som et melkeglass (ca 2 dl) med Cola. Bare sjekk det opp.


Det må være en annen form for sukker? Fruktose. Litt sunnere enn Cola vel.

nenaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 17:54   #22
nenaa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 8
nenaa er på en erverdig vei

Sv: Min vei til sunnhet

Dagens måltider:

Frokost: 2 Speilegg
Lunsj: Grønnsakssuppe (rester fra i går) og 2 pærer
Mellommåltid: Skyr jordbær
Middag: "Indisk lavkarbo". Skulle lage http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34322 i utgangspunktet. Det ble nesten det. Er litt sånn overrasket over at cashewnøttene jeg har puttet oppi (ikke så mange) er 18/100.
Mellommåltid: 1 skyr
Kvelds: lenabeatrice's tekaker. http://lenabeatrice.net/generelt/enkle-grove-tekaker/ det så veldig genialt ut. Jeg har kjøpt inn ingredienser og håper jeg får det til.

Drikke: Grønn te, vann.

Kommentar til meg selv: Hæ har jeg spist så lite i dag?

nenaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 02:54   #23
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Min vei til sunnhet

Opprinnelig lagt inn av nenaa, her.

Det må være en annen form for sukker? Fruktose. Litt sunnere enn Cola vel.

Om sukkeret heter fruktose, glukose, rørsukker, eller stivelse, så har det akkurat samme virkningen på blodsukkeret ditt (selv om fruktose har en relativt mindre dramatisk virkning... men flere andre uheldige bivirkninger).

Og 100 gram banan vil ha samme innvirkning på blodsukkeret (og påfølgende fettlagring) som 2 dl cola.
Dreamy hadde en betraktining om dette på sin hjemmeside for en tid tilbake, men nå finner jeg ikke den linken

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 09:09   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Min vei til sunnhet

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Om sukkeret heter fruktose, glukose, rørsukker, eller stivelse, så har det akkurat samme virkningen på blodsukkeret ditt (selv om fruktose har en relativt mindre dramatisk virkning... men flere andre uheldige bivirkninger).

Og 100 gram banan vil ha samme innvirkning på blodsukkeret (og påfølgende fettlagring) som 2 dl cola.
Dreamy hadde en betraktining om dette på sin hjemmeside for en tid tilbake, men nå finner jeg ikke den linken

Dette er ikke helt riktig. Det finnes forskjellige typer sukkerarter, og de taes opp i blodet raskere om de er enkle. Fruktose er et monosakkarid og taes opp veldig raskt, sukker er et disakkarid og taes opp ganske raskt, stivelse er et polysakkarid og taes opp noe saktere. Det handler om tiden det tar å spaltes i tarmen, jo enklere sukkerart, dess fortere. Det er f.eks her gi kommer inn.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 09:43   #25
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Min vei til sunnhet

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Dette er ikke helt riktig. Det finnes forskjellige typer sukkerarter, og de taes opp i blodet raskere om de er enkle. Fruktose er et monosakkarid og taes opp veldig raskt, sukker er et disakkarid og taes opp ganske raskt, stivelse er et polysakkarid og taes opp noe saktere. Det handler om tiden det tar å spaltes i tarmen, jo enklere sukkerart, dess fortere. Det er f.eks her gi kommer inn.

Du har selvfølgelig helt rett, Photobscura! Det var litt seint i går da jeg postet innlegget mitt...

Det jeg ville ha fram, var at man ikke akkurat kan se vekk i fra noen av sukkerartene i frukt (eller sukkerholdige matvarer).

Og en banan er nok sunnere enn ett glass cola... meeen inneholder like mye sukker

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no