Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ketose, lavkarbo, gbp ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-06-10, 23:41   #1
Jannicke
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 261
Jannicke er på en erverdig vei

Ketose, lavkarbo, gbp ...

Jeg gikk på ketolyse før jul. Gikk fint det, ned 12 kg på 12 uker.
Men så ramla jeg fulstendig av lasset.

Jeg skal gbp oppereser i høst, og bør i følge erneringsfysiologen over på det hun kaller "vanlig kost".

Men jeg har selv opplevd og erfart, både med meg og min mann, at karbr er særdeles ugunstig.

Så jeg vil ha lav-karbo kosthold.
Plana var å leve på ketolyse frem til opr, men ernæringsfysiologen vil ikke det.
Men jeg tenker heller "vanlig" lavkarbo. Da mener jeg sånn generelt normalt kosthold med med lite karber, ikke noe brød, poteter, ris osv.

Huff, jeg har en fedon bok, mat for bedre balanse, og så har jeg en bok som heter bedre uten brød.

Men jeg synes de er sååå tunge. JEg sitter å leser, og tenker "åååh, slik ja, aha, nå skjønner jeg" men når jeg legger sammen boka er det lissom borte, og jeg greier ikke heilt ta igjen hva jeg har lest.....huff

Men, nå har jeg i flere måneder spist mat etter ketolyse prinsippet, og det har i og for seg vert veldig fint, masse ost, og masse fløte, og jammi jammi........

Men dette er ikke bra på fedon?
Feks: Jeg bruker veldig ofte brokkolimos som tilbehør, brokkolimosen "min" er slik: brokkolo og blomgål kokes, så en klatt meierimør, og en dæsj kremfløte, og plenty kjøtt og grill krydder, salt, og pepper. En real omgang i stavmikseren, og volla......enkel måte å få i seg masse brokkoli og blomkål.

Men dette er vel ike forenelig med lavkarbo? Fløte og smør, det blir vel for mye fett?

Og nå steker vi jo kjøtt osv i godt med meierismør, men det er vel bannlyst hos fedon?
Hvilke olje egner seg til å steike kyllingfilleter, og svinekjøtt?
Jeg kjenner ikke til oljer osv....

Hva med frokosten? Den består i dag av : Omelett, laget av 2 egg, en dæsj kremfløte, 2 skiver kokt skinke skåret i biter, litt løk, og ost, vanlig sånn billig first price billig ost.
-Mannen har det samme, bare at han har paprika også i sin omelett.....
Stekt i smør.

Men dette er vel heller ikke heilt bra, blir for mye fett her også?

Hvordan ser lavkarbo, type fedon på feks kyllingboller fra prior, stekt i fløte?
Hvordan ser man på diverse gryter, som solskinnsgryte, og himmelsk gryte fra ketolyse oppskriftene?

Hvordan skal jeg greie å leve lavkarbo?
Hva er fy fy og hva er JA??

Noen som kan komme med noen gode tips, og svært kjempegjerne svare på noen av de spørsmålene jeg har stilt i løpet av dette innlegget...?????

Pliiiis.

Vi har altid mye salat til middag og lunch måløtidene da.
Vi har blitt ekstreeeemt flinke til det.

__________________
Hilsen Jannicke.
26 april: 119,2 kilo.
GBP i høst.
Jannicke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søker etter det rette Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 01:34   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, lavkarbo, gbp ...

MÅ du gjøre som ernæringsfysiologen sier? . Hehe, jeg bare spør. Det virker som du trives på og føler deg vel med ketolyse, så da skjønner jeg ikke helt hvorfor du skulle la deg diktere av ham/henne, når det til syvende og sist faktisk er du som bestemmer hva du spiser.

Og bare sånn til orientering, Ketolyse er også lavkarbo. Lavkarbo er bare paraplybegrepet for alle dietter/kosthold som er kabohydratreduserte, være det seg Fedon eller Ketolyse.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 01:55   #3
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose, lavkarbo, gbp ...

uff ja.
Jeg har heller aldri klart meg å sette inn i de detaljene rundt fedon og andre dietter som har detaljerte plan, om hva som er forbudt på hvilke fase.

Grunnen til at jeg valgte ketolyse, er fordi den er så enkel å følge med.

Spis X antall karber daglig og så er man på den gode siden.

Jeg leser næringsinnholdet på varen og bruker grunnskole matematikk til å summere karbene i hodet! Matvarer som ikke står næringsinnhold, holder jeg meg langt unna. Vanlige varer som ikke har næringsinnhold stemplet inn som grønnsaker osv, finner jeg på denne siden http://www.matvareguiden.no/sokemask...=Karbohydrater
Mengde forholdet mellom grønt og kjøtt.
Jeg spiser stortsett 2 "middager" pr dag, dropper frokost og lunsj. Hvor jeg spiser samme mengde kjøtt som før. Istedenfor ris/poteter/pasta/stivelse er disse matvarene erstattet med grønt.

Det er ikke vanskeligere enn det!

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 13:29   #4
labaline
Juniormedlem
 
labaline sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 46
labaline er på en erverdig vei

Sv: Ketose, lavkarbo, gbp ...

Du må heilt klart høyra på kva ernæringsfysiologen din seier, eg ville heller snakka meir med henne og funne ut kva karbohydrat du kan kutta ut. Er sikkert ein fordel å bytta ut ein del raske karbohydrat med seine karbohydrat, men det bør jo ho hjelpa deg med.
Det er alltid komplikasjonsfare ved operasjonar og den operasjonen du skal gjennom er definitivt ikkje noko unntak. Dei som følgjer deg opp i førkant, veit kva dei snakkar om og vil ditt beste, din jobb er å følgja deira instruksar

labaline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eigenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 03:59   #5
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Ketose, lavkarbo, gbp ...

Jeg fikk beskjed av kirurgen som skal operere meg (gbp) at det var HELT greit at jeg gikk på lavkarbo/ketolyse fremfor en lavkalori-diett fram mot operasjonen. Hun hadde absolutt ingen innvendinger. Gjør det som du vet funker for deg, var hennes råd. Ernæringsfysiologene som jeg snakket med noen uker tidligere derimot, de var ensidig lavkalori-fokusert, og var ikke interessert i å snakke om lavkarbo. Vel, de er kanskje spesialistene på kosthold, men kirurgene og ernæringfysiologene er alle i samme team på "Senter for Sykelig Overvekt" på samme sykehus, så de har nok bare litt ulik tilnærming.

Kirurgen var helt klar på at det de ønsker er at man krymper leveren før operasjonen for at de skal komme lettere til for å kunne utføre gastric bypass-inngrepet. Mange (sterkt) overvektige har en såkalt "fettlever", og leveren er et av de første stedene kroppen kvitter seg med fett når man går ned i vekt. Uansett hvilken metode for vektreduksjon man bruker, enten lavkalori eller lavkarbo. Noen relativt få kg vektreduksjon før operasjonen er alt som kreves. Jeg har nå gått ned 7 kg. Kanskje rekker jeg et par kg til før operasjonen, men det er ikke så avgjørende.

De fleste som skal gjennom gbp får beskjed om å gå på enten pulverkur (nutrilett, allevo o.l.) eller knekkebrødkur (max 1000 kcal per dag) de siste ukene før operasjonen. Dersom kirurgen ikke hadde gitt meg "grønt lys" for å fortsette på lavkarbo nå opp mot operasjonen, så hadde jeg selvsagt "adlydt" og valgt en av lavkalori-oppleggene. Ønsker jo ikke gjøre noe som kan hindre meg i å få utført operasjonen, eller som øker komplikasjonsfaren.

Jeg kan virkelig ikke tro at 6 uker på en av disse ensidige lavkalori-kurene gjør kroppen bedre rustet for operasjon enn lavkarbo, som gjerne inneholder flere ulike næringsstoffer (grønnsaker, godt med proteiner osv.).

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 08:25   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, lavkarbo, gbp ...

Det er ikke Fedon som bestemmer hvor mye fett du skal spise hvis du vil spise litt mer og det funker. Go for it.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 19:04   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, lavkarbo, gbp ...

Be om second-opinion hos noen andre - eventuelt spør kirurgen. Maten du spiser er som det sies lavkarbo - så fortsett og spis slik om du er komfortabel med det Så lenge det ikke er noe som kan gjøre inngrepet mer risikabelt (det vil nok kirurgen kunne svare deg på) - syns jeg du skal bestemme selv hva du skal spise

Lykke til!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alkohol, lavkarbo og ketose Aline Lavkarbo generelt 198 21-03-13 11:40
Ketose/lavkarbo i sommer Lykkelig Spørsmål og svar 3 25-06-09 04:17
Lavkarbo (ketose og blodtrykk) mie50 Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 21 29-11-08 11:23
Lavkarbo-ketose? Viviann Lavkarbo generelt 5 23-09-06 23:39
Tanker om kalorier på lavkarbo (ved ketose) mofe Lavkarbo generelt 29 11-02-06 11:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no