Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kaloritelling?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-12-10, 23:49   #1
pesada
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 25
pesada er på en erverdig vei
Red face

Kaloritelling?

Snakket med en venninne som sa jeg burde telle kalorier om vektnedgangen lot vente på seg.. Men strider ikke dette helt imot Ketolyse-prinsippene? Talte i dag, og er oppe i over 2000, noe som er kalorioverskudd for meg. Hvor mange bør jeg ligge på i såfall? Helt hypotetisk: kan man spise 3000 kcal hver dag i fett og proteiner og fremdeles gå ned så lenge man er i ketose?

Kan det hende jeg ikke går ned fordi jeg spiser for mange karbohydrater selv om jeg er i ketose? Var oppe i 30 i går, men gikk heldigvis ikke ut. Venter fortsatt på boken, som ble sendt til feil adresse, så beklager alle "dumme" spørsmål.

pesada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å holde meg under 30kh og 1500 kcal om dagen Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 10:17   #2
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kaloritelling?

Hei.

Skal se om jeg klarer å forklare dette på en forståelig måte.
Det de fleste hevder er at energi inn må være mindre enn energi ut for å få vektnedgang (eller kalorier inn mindre enn kalorier ut). Dette er visst den første termodynamiske lov (uten at jeg er noen ekspert) og kan ikke brytes.

Det som er problemet er at det er utrolig vanskelig å vite nøyaktig hvor mye man forbrenner. På Ketolysekuren øker man forbrenninga, og mange merker også at de blir varmere. Dette er et tegn på økt forbrenning. Så om du på vanlig kost har en gjennomsnittlig forbrenning på 1500 kalorier i hvilemodus, så kan man regne at dette tallet er høyere i ketose (uten at jeg kan si noe om hvor mye høyere). En av forklaringene jeg har sett er at enkelte funksjoner i kroppen setter i gang med "Futile cycles" (kanskje fåfengte sykluser er en grei oversettelse). Det kan sammenlignes med å flytte stein fra en haug til en annen, for så å flytte dem tilbake til den opprinnelige haugen etterpå. Meningsløst arbeid som ikke utretter noe, men energi blir forbrukt.

Hos noen øker kaloriforbrenninga mer enn hos andre, så derfor fungerer det for noen å spise mer kalorier enn man tilsynelatende forbrenner (og dette er det viktige, nemlig at man faktisk forbrenner mer enn hva man kan forvente), mens andre må passe litt mer på kaloriinntaket.

Jeg har vært heldig og har ikke måtte tenke på kaloriinntaket, men jeg tror det har regulert seg sjøl ganske bra, fordi fett metter lengre enn karbohydrater, så man småspiser ikke hele tia.

Så.... hvis du ikke opplever noen nedgang, se først på hvilke evt. partystoppere du har i dietten din. Kutt ut kunstig søtning først og fremst, så muligens rømme/fløte.

Og det er ikke et dumt spørsmål.... det er et veldig komplekst spørsmål, som jeg håper jeg har fått forklart litt av basert på ting jeg har lest de siste 4 månedene. Lykke til videre

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 12:00   #3
Tøsa!
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 101
Tøsa! er ny på veien

Sv: Kaloritelling?

Jeg har ikke nok kunnskap til å uttale meg hvorvidt forbrenninga øker når man er på ketolyse, men jeg tror jeg er nødt til å jekke ned et par hakk på kaloriinntaket. Jeg kan spise voldsomt mye, og ost, rømme, fløte, kjøtt og fett er jo veldig kaloririkt. Så jeg kommer sikkert over 3000 kalorier innimellom, og jeg har liten tro på at kroppen forbenner så mye selv på ketolyse.
Greia er jo at det likevel er å foretrekke å spise lavkarbo da, for denne maten metter mye mer, selv om jeg teller kalorier.
Jeg er mere mett på 2000 kalorier kjøtt enn 2000 kaorier brød for å si det sånn.

__________________



Tøsa! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 15:29   #4
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Å leve kun på protein og fett og med det innta mer kalorier enn nødvendig hindrer vekttap. Pass derfor på å ikke overstige ditt behov for energi om du vil ned i vekt.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 17:49   #5
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Å leve kun på protein og fett og med det innta mer kalorier enn nødvendig hindrer vekttap. Pass derfor på å ikke overstige ditt behov for energi om du vil ned i vekt.

Men Ada-Emilie..... nøyaktig hva er hennes behov for energi? Der har vi jo litt av problematikken her. Forbrenning økes på ketogent kosthold, derfor har vi plutselig et høyere behov for energi mens vi spiser som vi gjør. Og uansett, det er utrolig individuelt hvor mye forskjellige mennesker trenger for å få energi inn til å være likt energi ut. Prinsippet er helt riktig, men vi har bare ingen sikker måte å kunne si nøyaktig hvor grensa for energiinntak ligger.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 18:13   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Det er også verd å merke seg at en av de vanligste nybegynnerfeilene mht dette kostholdet er å spise for lite. Det skal ikke være sånn at du må gå sulten, men sultfølelsen er jo også ofte større i begynnelsen, før kroppen liksom skjønner hvor den skal ta energien fra.

Selv kan jeg spise utrolig mye mat (mange kalorier) uten å gå opp i vekt, så lenge det jeg spiser har riktig fordeling fett-protein. Det i seg selv er jo fantastisk oppmuntrende når man tenker at dette skal være en livsstil.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 18:45   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av pesada, her.

Snakket med en venninne som sa jeg burde telle kalorier om vektnedgangen lot vente på seg.. Men strider ikke dette helt imot Ketolyse-prinsippene? Talte i dag, og er oppe i over 2000, noe som er kalorioverskudd for meg. Hvor mange bør jeg ligge på i såfall? Helt hypotetisk: kan man spise 3000 kcal hver dag i fett og proteiner og fremdeles gå ned så lenge man er i ketose?

Kan det hende jeg ikke går ned fordi jeg spiser for mange karbohydrater selv om jeg er i ketose? Var oppe i 30 i går, men gikk heldigvis ikke ut. Venter fortsatt på boken, som ble sendt til feil adresse, så beklager alle "dumme" spørsmål.

Lutz sier at man kan spise så mye fett man vil så lenge man holder seg under rundt 72 gram karbo pr dag, så ikke bekymre deg for det.

jeg spiste generell lavkarbo i 6 mnd og gikk ikke ned et gram... sannsynligvis fordi jeg spiste for MYE kcalorier. Kan ha i meg enorme mengder - selv om jeg ikke er sulten. Så - når jeg holder meg på godt under 2000 - får jeg en fin liten vektnedgang pr uke.
Fløte er livsfarlig kcalorimessig fordi den er så lett å få i seg! Jeg har faktisk erstattet NOE av fløten med soyamelk, siden smaken ikke endres særlig ( i cappuchino-smoothie) - det gir kraftig fall i kcal - og samme smak omtrent så da er jeg fornøyd.

Prøv en uke og reduser kcaloriene til 1500-1600 og se hva som skjer. Jeg vet ikke hvor stor/høy osv du er - jeg er 40 - 175 og 15 kg over ønsket vekt - og må altså ned såpass for å gå ned. Samme antall kcal på GR gjorde meg sulten - er jeg ikke sulten i det hele tatt nå

For meg er det ikke noe som heter "partystoppere" i seg selv - det er mengden som avgjør

Lavkarbo og kropp er individuelt - prøv deg fram!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 19:07   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Det ER noe som kalles optimal ernæring og jeg tror at vi kanskje må bli flinkere til å følge den linjen?? Istedet for bare pøse på her og der??

Det KAN bli for mye av både det ene og det andre, tror nå jeg...

Står noe HER....

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 13-12-10 kl 19:13.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 19:37   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det ER noe som kalles optimal ernæring og jeg tror at vi kanskje må bli flinkere til å følge den linjen?? Istedet for bare pøse på her og der??

Det KAN bli for mye av både det ene og det andre, tror nå jeg...

Står noe HER....

Joda, enig med deg i det - MEN når man har "perfekt" forhold mellom protein, karbo og fett - og fremdeles ikke går ned? Det er ikke snakk om å "pøse" på - ihvertfall ikke i mitt tilfelle
Fløte er i ppt du linker til et sted anbefalt 5 dl pr dag (fløte og melk faktisk) - det er faktisk langt over 1500 kcal bare i fløte. Hvis jeg teller kcal og holder meg innenfor optimal fordeling av næringsstoffer går jeg ned - spiser jeg for mye kcal - stopper vektnedgang opp. Noen har naturlig stopp i mengde-inntak, andre ikke.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 19:53   #10
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Men Ada-Emilie..... nøyaktig hva er hennes behov for energi? Der har vi jo litt av problematikken her. Forbrenning økes på ketogent kosthold, derfor har vi plutselig et høyere behov for energi mens vi spiser som vi gjør. Og uansett, det er utrolig individuelt hvor mye forskjellige mennesker trenger for å få energi inn til å være likt energi ut. Prinsippet er helt riktig, men vi har bare ingen sikker måte å kunne si nøyaktig hvor grensa for energiinntak ligger.

Hva hennes behov er vet jeg selvsagt ikke, derfor har jeg heller ikke skrevet et tall hun bør holde seg under. Dette må hun finne ut selv ved bruk av fornuft, kunnskap og aller viktigst kjenne på kroppen og følge med på vekta. Enig i at man kan spise mer på et lavkarbokosthold, men jeg ville bare si at overdriver man spisingen vil man ikke gå ned uansett hva man spiser.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 20:15   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Hva hennes behov er vet jeg selvsagt ikke, derfor har jeg heller ikke skrevet et tall hun bør holde seg under. Dette må hun finne ut selv ved bruk av fornuft, kunnskap og aller viktigst kjenne på kroppen og følge med på vekta. Enig i at man kan spise mer på et lavkarbokosthold, men jeg ville bare si at overdriver man spisingen vil man ikke gå ned uansett hva man spiser.

Kan signere på det. Jeg fulgte Skaldeman slavisk etter boka, spiste anbefalte mengder for min alder/overvekt osv og var ekstremt nøye på å ha rett forhold mellom fett/proteiner/kh, men det ble tydeligvis for mye for meg. Selv om jeg var i ketose hele veien, la jeg allikevel på meg to kilo som jeg nå sliter stort for å få av igjen.

Jeg kan normalt spise mye (energirikt) når jeg er i ketose uten å legge på meg (men tydeligvis ikke på Skaldeman sitt opplegg) men det betyr også at jeg ikke går ned i vekt. Skaldeman skriver også om det i boka, at dersom man spiser for mye fett vil kroppen brenne det fettet man inntar (for det er enklest) og ikke kroppsfettet. Hvor mye som er for mye er individuelt og man må selv finne ut av det som Ada-E sier. Det har jo også litt og si hvor mye man skal ned i vekt, de fleste opplever vel at dess mindre som gjenstår dess vanskeligere er det å bli kvitt vekta. I ketolyseboka blir det vel anbefalt å redusere matmengden med ca 15%(?? tror jeg) dersom vektnedgangen stopper opp. Selv må jeg kontrollere kaloriinntak for å klare å gå ned i vekt, selv om næringssammensetningen ellers er optimal, men jeg kan nok ligge noe høyere i kcal-inntak enn på enn tradisjonell Grete Rode kur.

MEN bare for å ha sagt det så blir det ikke oppfordret til kaloritelling i de ulike bøkene for fett er mer mettende og holder deg mett lengre og dermed skal det regulere seg selv at man spiser mindre. Nå er det ikke sånn for alle og jeg må telle og veie for ikke spise for mye.

Råder deg til å sjekke ant kcal du spiser over f.eks 3-4 dager slik du spiser nå også kutter du ned f.eks 10-15% av det, se om du får nedgang og hvordan sultfølelsen er. Lykke til

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 20:46   #12
Tøsa!
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 101
Tøsa! er ny på veien

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Men Ada-Emilie..... nøyaktig hva er hennes behov for energi? Der har vi jo litt av problematikken her. Forbrenning økes på ketogent kosthold, derfor har vi plutselig et høyere behov for energi mens vi spiser som vi gjør. Og uansett, det er utrolig individuelt hvor mye forskjellige mennesker trenger for å få energi inn til å være likt energi ut. Prinsippet er helt riktig, men vi har bare ingen sikker måte å kunne si nøyaktig hvor grensa for energiinntak ligger.

Poenget er vel at man skal holde seg innenfor rimelighetens grenser. Det er forskjell på å spise 2000kcal for dagen og 4-5000 kcal...
Det er vel nettopp derfor det heter seg at man skal spise til man er mett, og ikke at man skal spise så mye man orker.
For jeg orker myyye etter jeg er mett. Jeg er en over-spiser, men greier å holde det i sjakk på ketolyse, noe jeg ikke greide på Grete Roede. Blir ikke bare mett, men har ikke samme suget heller.

__________________



Tøsa! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 21:08   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Jeg holder med 157cm, kan hende du spiser for lite! Jeg sliter med å få i meg nok mat, særlig når man plutselig ikke er sulten lenger. Og heller enn å se på hvor mye kalorier, se på hvor kaloriene kommer fra For mye melkeprodukter, bær og light-erstatninger (brus, barer, sjokolade) er ofte synderne.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:03   #14
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg holder med 157cm, kan hende du spiser for lite! Jeg sliter med å få i meg nok mat, særlig når man plutselig ikke er sulten lenger. Og heller enn å se på hvor mye kalorier, se på hvor kaloriene kommer fra For mye melkeprodukter, bær og light-erstatninger (brus, barer, sjokolade) er ofte synderne.

Jeg tviler på at hun spiser for lite når hun teller 2000 kcal for en dag.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 00:07   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jeg tviler på at hun spiser for lite når hun teller 2000 kcal for en dag.

Hvordan i all verden kan du si det?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 00:29   #16
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

På et lavkarbokosthold kommer man rimelig kjapt oppi 2000 kalorier da, så det er ikke sikkert hun spiser noen store mengder mat....??

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 08:43   #17
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Tøsa!, her.

Poenget er vel at man skal holde seg innenfor rimelighetens grenser. Det er forskjell på å spise 2000kcal for dagen og 4-5000 kcal...
Det er vel nettopp derfor det heter seg at man skal spise til man er mett, og ikke at man skal spise så mye man orker.
For jeg orker myyye etter jeg er mett. Jeg er en over-spiser, men greier å holde det i sjakk på ketolyse, noe jeg ikke greide på Grete Roede. Blir ikke bare mett, men har ikke samme suget heller.

Joda.... klart det er forskjell på 2000 og 5000 kalorier. Å påstå noe annet ville være dumt. Og som jeg også nevner, så har det (i alle fall for min del) nok holdt seg relativt lavt fordi fett metter mer enn karbo, så jeg spiser nok mindre enn jeg gjorde før (selv om det egentlig ikke føles sånn). Men jeg tror ikke vi kan si med sikkerhet hva som er for mye, og jeg tror ikke nødvendigvis 2000 kalorier er mye når kroppen er i ketose. Men, vi er alle individuelle. Noen får superforbrenning i ketose, mens andre får en mer moderat forbrenning. Det jeg prøvde å få frem, som jeg sikkert ikke gjorde bra nok, er at det er så og si umulig å vite hva som er "for mye".... og vi er jo egentlig enige, både du, Ada-Emilie og jeg. Men mitt forslag var å se på party-stoppere før man begynner å begrense annen mat.

For å bruke meg som eksempel her da. En In-Body analyse har anslått min passive forbrenning (altså, om jeg holder meg helt i ro hele døgnet) til rundt 1600 kalorier pr døgn. Dette er basert på en analyse av min kroppssammensetning og tar ikke med "usynlige" faktorer i kroppen min, sånn som økt metabolisme grunnet ketose (Futile Cycles osv.). Jeg tror nok forbrenninga mi er en del høyere enn dette i realiteten, men jeg kan på ingen måte måle dette. Nå har ikke jeg sett på hvor mange kalorier jeg har inntatt pr. dag i løpet av kuren, så jeg kan heller ikke gjøre et anslag. Men fordi jeg har holdt karboinntaket lavt, har spist endel fett, og har spist til jeg var mett og ikke mer, så har det nok regulert seg selv til et fornuftig inntak. Men med tanke på at jeg i perioder har spist Atkins Advantage (rundt 600-700 kalorier pr. bar) i tillegg til to relativt store måltider pr. dag, så har jeg nok glatt vært oppe i 2500 om dagen og allikevel gått ned.

Meh... nå husker jeg ikke helt hvor jeg ville med denne posten.... sånn kan det gå tidlig på dagen.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 09:25   #18
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.


Meh... nå husker jeg ikke helt hvor jeg ville med denne posten.... sånn kan det gå tidlig på dagen.

hahaha det var jo nettopp en annen tråd om at man kan bli glemsk på lavkarbo, så sånn kan det gå.

For å være litt seriøs, jeg kan spise mye når jeg er i ketose uten å legge på meg, men går heller ikke ned. Jeg kan maks ha 1800 kcal skal jeg ned i vekt. Dette har jeg kommet frem til ved å eksperimentere og teste litt grenser og forskjellig mat. Vi er alle forskjellige og hva som virker kan man bare finne ut ved å prøve selv. Det krever en del jobb og man må spise riktig i tillegg til lite kh for at det skal være effektivt for vekttap.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 11:07   #19
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

hahaha det var jo nettopp en annen tråd om at man kan bli glemsk på lavkarbo, så sånn kan det gå.

Heh.... glemsk har jeg alltid vært, og kanskje mer på høykarbo enn jeg er nå

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 13:17   #20
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av pesada, her.

Snakket med en venninne som sa jeg burde telle kalorier om vektnedgangen lot vente på seg.. Men strider ikke dette helt imot Ketolyse-prinsippene? Talte i dag, og er oppe i over 2000, noe som er kalorioverskudd for meg. Hvor mange bør jeg ligge på i såfall? Helt hypotetisk: kan man spise 3000 kcal hver dag i fett og proteiner og fremdeles gå ned så lenge man er i ketose?

Kan det hende jeg ikke går ned fordi jeg spiser for mange karbohydrater selv om jeg er i ketose? Var oppe i 30 i går, men gikk heldigvis ikke ut. Venter fortsatt på boken, som ble sendt til feil adresse, så beklager alle "dumme" spørsmål.

Først og fremst: Hvor lenge har du vært i ketose? Siden du fortsatt venter på boka, mener jeg - kanskje du ikke har holdt på så lenge. Og hvor lenge har vektnedgangen latt vente på seg? Eventuelle råd til deg vil i bunn og grunn avhenge av dette.

Om det er mot ketolyseprinsippene å telle kalorier: Tja. Prinsippet over alle prinsipper er å spise den maten som gjør din kropp godt. Men det skal ikke være nødvendig å tenke på kalorier i starten - du skal spise når du er sulten, til du er mett. Mange sliter med å lære seg å skjønne hva som er sult og hva som er metthet, det kan være en massiv utfordring å lære å lytte til kroppen sin, spesielt om man tidligere har sultet den eller overspist eller begge deler.

Som det fremgår av de andre svarene her i tråden er det en del som opplever at det må settes en kalorigrense for å oppnå vekttap. Jeg ville selv aller først sjekket kostholdet for "partystoppere" - ofte er det en matvare som virker som en brems, typisk er fløte, brøderstatninger, og kunstig søtning.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 14:20   #21
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Prøv å trappe ned på kalorier gradvis og ha en oversikt over hvor mye du spiser i begynnelsen. Det er ikke bra å spise for lite kalorier heller, men hvis du spiser over så kommer du nok ikke til å gå så kjapt ned i vekt.

Jeg mener at totalt kaloriinntak er den viktigste faktoren ved vektnedgang, og deretter (og nesten like viktig) kommer makroverdiene inn (fett-, protein- og karboinntak i forhold til kroppsvekten din og dietten du følger).

"Spis til du er mett" fungerer ikke for meg personlig da jeg kan spise sinnsykt mye før jeg blir mett, mens jeg på andre dager ikke er sulten i det hele tatt, selv etter hard trening. Da blir det viktig for meg å ha en viss idè om hva som er ideelt matinntak for meg. Men vi er alle forskjellige - så mitt poeng er absolutt ikke at dette ikke er en bra matfilosofi.

ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 15:35   #22
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvordan i all verden kan du si det?

Fordi jeg mener 2000 antageligvis er nok om hun ikke trener veldig mye eller er svært høy.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:53   #23
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Fordi jeg mener 2000 antageligvis er nok om hun ikke trener veldig mye eller er svært høy.

Der er jeg helt enig.

__________________


Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:42   #24
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.

Jeg mener at totalt kaloriinntak er den viktigste faktoren ved vektnedgang

For de som har slitt med et anstrengt forhold til mat og kalorier hele livet kan det faktisk være den utløsende faktoren å slippe å tenke kalorier. For da får kroppen endelig slappet av og senket stresshormonene.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:49   #25
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

For de som har slitt med et anstrengt forhold til mat og kalorier hele livet kan det faktisk være den utløsende faktoren å slippe å tenke kalorier. For da får kroppen endelig slappet av og senket stresshormonene.

Enig Dessuten viser forskning at kcalori-teorien ikke kan overføres til mennesker direkte - fordi kroppen vår fungerer ikke som en forbrenningsovn. De aller fleste som går på lavkarbo-kosthold TRENGER faktisk ikke telle, og selv om noen spiser mindre kcalorimessig fordi de blir raskere mette med mye fett i maten - er det også en stor del som gafler i seg så store kcalorimengder at man kunne skremme GR-fansen på flatmark - OG som fremdeles har vektnedgang. Forbrenning av fett krever mye mer energi (4 ganger? Husker ikke helt, mulig det var det dobbelte) enn forbrenning av karbohydrater, slik at man får litt gratis forbrenning av kcalorier derfra også.

Vi er alle så individuelle at man må nesten bare prøve seg fram. JEG må passe på kcal for å gå ned - fordi jeg elsker smaken av mat og spiser etter at jeg er "passe mett". SAMTIDIG kan jeg spise ganske mye lavkarbomat - UTEN å gå opp i vekt, og det er jo ganske snedig da (da snakker jeg minst dobling av det jeg må ligge på for å få vektnedgang).

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dietter og kaloritelling er bare tull MFUS Spørsmål og svar 19 06-10-10 01:00
Frå kaloritelling til lavkarbo! Hjelp! Mikro Spørsmål og svar 14 15-07-09 00:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no