Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kaloritelling?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-12-10, 21:04   #26
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Følgende vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Fordi jeg har lest at protein krever energi å forbrenne, men ikke fett. "Forbrenning av fett krever mye mer energi (4 ganger? Husker ikke helt, mulig det var det dobbelte) enn forbrenning av karbohydrater, slik at man får litt gratis forbrenning av kcalorier derfra også."

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 21:08   #27
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Dessuten viser forskning at kcalori-teorien ikke kan overføres til mennesker direkte - fordi kroppen vår fungerer ikke som en forbrenningsovn.

Dette er et veldig bra inlegg om det: http://ramblingsofacarnivore.blogspo...airies-in.html

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 21:55   #28
Tøsa!
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 101
Tøsa! er ny på veien

Sv: Kaloritelling?

jeg påstår ingen ting her, men sånn jeg har forstått det så er hele poenget med "spis til du er mett" at man blir mett etter passe mengde kalorier med fett/proteiner. trodde det var hele cluet liksom. men mulig jeg helbommer her nå da. jeg nekter iallefall å tro at det IKKE er noen sammenheng mellom kaloriinntak og forbruk og vekt. uansett hvordan man vrir og vender på det så inneholder jo fett, proteiner og karber x antall kalorier, og den mengden man spiser vil enten bli brukt i stoffomsetningen eller lagret...

__________________



Tøsa! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 21:59   #29
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Tøsa!, her.

jeg påstår ingen ting her, men sånn jeg har forstått det så er hele poenget med "spis til du er mett" at man blir mett etter passe mengde kalorier med fett/proteiner.

Mett er en følelse man må lære å kjenne, ikke et tall satt av Grete Roede.
Ang kalorier inn/ut, har du lest det jeg linket til?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 23:21   #30
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

For de som har slitt med et anstrengt forhold til mat og kalorier hele livet kan det faktisk være den utløsende faktoren å slippe å tenke kalorier. For da får kroppen endelig slappet av og senket stresshormonene.

Det kan jeg være enig i, men spørsmålet er hvor mange det gjelder.

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

De aller fleste som går på lavkarbo-kosthold TRENGER faktisk ikke telle, og selv om noen spiser mindre kcalorimessig fordi de blir raskere mette med mye fett i maten - er det også en stor del som gafler i seg så store kcalorimengder at man kunne skremme GR-fansen på flatmark - OG som fremdeles har vektnedgang.


Kan du vise til noen seriøse undersøkelser der testpersonene går i kalorioverskudd hver dag i en viss periode, og likevel har gått ned i vekt?

ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 00:28   #31
Tøsa!
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 101
Tøsa! er ny på veien

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Mett er en følelse man må lære å kjenne, ikke et tall satt av Grete Roede.
Ang kalorier inn/ut, har du lest det jeg linket til?

Jeg orker ikke lese alt det der på engelsk...
Men hvis du har noe tilsvarende på norsk så leser jeg gjerne.
Som sagt jeg påstår ingen ting, og jeg skifter mening rett som det er jeg

__________________



Tøsa! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 00:40   #32
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kaloritelling?

Det er jo egentlig veldig enkelt. Lavkarboteori tilsier at det skal mye til å legge på seg når du lever ketogent, men det sier faktisk ikke så mye om hvordan du skal gå ned i vekt. Du har et metabolsk fortrinn på ca 300 kcal per dag på et ketogent kosthold. Det er bonusen. Men for å gå ned i vekt, må du ha et kaloriunderskudd over tid. En annen viktig faktor er at lavkarbo regulerer sult/energibehov mye bedre enn høykarbo, noe som gir en et bedre forhold mellom energi inn/energi ut. Spis til du er mett, men ikke mer, er antageligvis et mye bedre råd enn spis så mye du lyster, så lenge det er lavkarbo.

En kilo kroppsvekt tilsvarer ca 7000 kalorier. You do the math.

Må også legge til at jeg er 100% enig med Carisma i at stressfaktoren har mye å si. Et sunt, naturlig og velsmakende kosthold basert på lavkarbo uten kalorijag er det beste, uansett hvilket mål du har for dietten.


Sist redigert av Chunky : 15-12-10 kl 00:48.
  Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 10:03   #33
nattie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 22
nattie er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

At jeg holdt meg til bare lavkarbo gikk jeg ikke ned så mye. men når jeg begynte å telle kaloriene begynte nedgangen med en gang. jeg går aldri sulten, så dette går supert for meg. jeg holder meg til 1000 kalorier om dagen. Og nedgangen har begynt igjen :-)

nattie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (egenkomponert) Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 10:18   #34
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.


Kan du vise til noen seriøse undersøkelser der testpersonene går i kalorioverskudd hver dag i en viss periode, og likevel har gått ned i vekt?

Henviser til linken Carisma la ut. I tillegg har lesing på forumet gjort meg oppmerksom på at flere spiser så mye de vil uten å legge på seg. Cluet er at man ikke får økt blodsukker og økt insulinnivå med lavkarbo - og insulin er det hormonet som stimulerer til fettlagring. Uten dette er det svært vanskelig for kroppen å lagre fett.

Jeg kan også henvise til egen erfaring - der jeg spiste 1600 kcal pr dag på lavfett-kosthold (a la GR og vektklubb), trente minimum 5 dager i uke - og gikk raske turer de to andre dagene over 4 mnd og gikk opp i fettmasse... (og totaltvekt) (Inbody-testing). På samme kcalorimengde UTEN å trene men nå med minimum av karbo (ca 20 gram pr dag), og 80% fett går jeg ned jevnt og fint.

Jeg sier ikke det gjelder alle - JEG må telle kcalorier. JEG spiste først i 6 mnd generell lavkarbo - STORE mengder (regnet ikke kcal, men vil anta jeg lå oppunder 3000 de fleste dagene) - og gikk IKKE opp i vekt.

Kanskje vi skal etterlyse forum-medlemmer som ikke teller, men allikevel går ned om å telle kcaloriene over noen dager for å se hva de ligger på?

Linken Carisma henviser til forklarer HVORFOR kcaloriteorien ikke holder mål - heller ikke med et lavkcalorikosthold fordi kroppen rett og slett ikke er en forbrenningsovn. Forbrenning av mat i en ovn er bakgrunnen for kcaloriteorien (svært fritt formulert fra min side her ). Det er mange faktorer i kroppen, blant annet hormonenes samspill som bestemmer forbrenning.
Til sammenlikning har jeg nå for første gang i mitt liv 37 grader kroppstemp til vanlig. Tidligere har jeg ligget på 36.3 eller 4 uansett. Dette skyldes da vel i stor grad at kroppen nå faktisk forbrenner fett - noe den ikke gjorde tidligere på et høykarbo-kosthold.

Jeg er ingen ekspert - annet enn på min egen kropp. Derfor anbefaler jeg at du søker på tråder/innlegg av Pål Jåbekk som har forsket på temaet. I tillegg som sagt - les linken fra Carisma! (Det er Pål som har den bloggen.)
Boka "Bedre uten brød" av Lutz forklarer også mye av dette, den er basert på en stor mengde studier gjort på kosthold med lite fett og mye fett. Det er også referert til studier i denne. Svært interessant lesing for den som er interessert i hvorfor lavkarbo er bedre enn lavkcal i vektnedgangsammenheng, men også hvorfor lavkarbo er bedre generelt sett helsemessig.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 10:19   #35
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Tøsa!, her.

Jeg orker ikke lese alt det der på engelsk...
Men hvis du har noe tilsvarende på norsk så leser jeg gjerne.
Som sagt jeg påstår ingen ting, og jeg skifter mening rett som det er jeg

Bruk googles oversettingsfunksjon. Forfatteren er norsk, Pål Jåbekk har mange innlegg her på forumet - du kan jo finne han og se hva han har skrevet her - det er ihvertfall på norsk

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 10:22   #36
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.

Det kan jeg være enig i, men spørsmålet er hvor mange det gjelder.

Jeg vil anta at de aller aller fleste som har slitt med overvekt og forsøkt "alt" for å gå ned i vekt vil slite med stress rundt vektnedgang, spesielt når de ikke lykkes. Antallet er vel uansett ikke viktig, det ALLER viktigste er at lavkarbo fungerer på de fleste - både vektmessig og helsemessig - fordi hormonene endelig kommer i balanse. Jeg har henvist til litteratur rundt temaet i et tidligere innlegg. Boka anbefales på det varmeste!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 10:24   #37
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Dette er et veldig bra inlegg om det: http://ramblingsofacarnivore.blogspo...airies-in.html

Som du ser i konklusjonen er det intet enten -eller:
A number of studies have demonstrated that hunger occurs when fat storage is too high. Reducing fat storage reduce hunger. The best way to reduce fat storage is to reduce glucose and insulin levels. The best strategy to do this is to mind what you eat not how much. The body takes care of the how much part of its own.

Problemet er når man ikke lytter til kroppens signal om at den er mett og spiser mer. Også når man spiser til tross for mangel på sult fordi man tror man må eller er vant til det.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 10:29   #38
nattie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 22
nattie er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

jeg må telle kalorier for at jeg skal gå ned. jeg holder meg på 1000 kalorier om dagen, å dette har fått fortgang på sakene er forrestn aldri sulten

nattie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (egenkomponert) Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 10:39   #39
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Fdemia skriver: Kan du vise til noen seriøse undersøkelser der testpersonene går i kalorioverskudd hver dag i en viss periode, og likevel har gått ned i vekt?

Nerthus svarer: Henviser til linken Carisma la ut. I tillegg har lesing på forumet gjort meg oppmerksom på at flere spiser så mye de vil uten å legge på seg. Cluet er at man ikke får økt blodsukker og økt insulinnivå med lavkarbo - og insulin er det hormonet som stimulerer til fettlagring. Uten dette er det svært vanskelig for kroppen å lagre fett.

Spørsmålet er om de går ned i vekt til tross for høyt og ukontrollert kalorinntak, ikke om de klarer å forhindre vektoppgang. Som jeg skriver over her: spiser man kun fett og proteiner går man ikke opp i vekt, men spiser man nok av det går man ikke ned heller.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 11:24   #40
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Ahh, jeg er en av dem som må holde kontroll på kaloriene fordi jeg legger på meg temmelig lett, selv på lavkarbokosthold (føles som jeg er den eneste, alle andre kan jo spise hvor mye som helst og holde vekta, hmfr). Har gått opp 2-3 kilo på noen måneder nå og nei, det er ikke bare muskler. Dette har nok sammenheng med mitt lave stoffskifte som jeg ikke er medisinert for. Vurderer nå å la meg medisinere for jeg blir GAL av å hele tiden må ha kalorikontroll, hvis ikke fyker vekta opp.

Så, poenget? Vi er alle individuelle og vi må nok prøve oss frem og finne sin vei i forhold til sin egen kropp og forbrenning. Hvis man ligger lavt på kaloriene (men ikke for lavt), og likevel ikke går ned bør man gjøre som meg: sjekke forbrenningen

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 11:32   #41
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av nattie, her.

At jeg holdt meg til bare lavkarbo gikk jeg ikke ned så mye. men når jeg begynte å telle kaloriene begynte nedgangen med en gang. jeg går aldri sulten, så dette går supert for meg. jeg holder meg til 1000 kalorier om dagen. Og nedgangen har begynt igjen :-)

Det var litt lite gitt. Det er mindre enn hva kroppen trenger bare for å holde alle vesentlige funksjoner i drift. Klart det fungerer, den må jo ha energi, MEN, mest sannsylig kommer kroppen din til å havne i skikkelig sparebluss på sikt. Husk på å spise MER da, ikke mindre.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 11:36   #42
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Henviser til linken Carisma la ut. I tillegg har lesing på forumet gjort meg oppmerksom på at flere spiser så mye de vil uten å legge på seg. Cluet er at man ikke får økt blodsukker og økt insulinnivå med lavkarbo - og insulin er det hormonet som stimulerer til fettlagring. Uten dette er det svært vanskelig for kroppen å lagre fett.

Jeg kan også henvise til egen erfaring - der jeg spiste 1600 kcal pr dag på lavfett-kosthold (a la GR og vektklubb), trente minimum 5 dager i uke - og gikk raske turer de to andre dagene over 4 mnd og gikk opp i fettmasse... (og totaltvekt) (Inbody-testing). På samme kcalorimengde UTEN å trene men nå med minimum av karbo (ca 20 gram pr dag), og 80% fett går jeg ned jevnt og fint.

Jeg sier ikke det gjelder alle - JEG må telle kcalorier. JEG spiste først i 6 mnd generell lavkarbo - STORE mengder (regnet ikke kcal, men vil anta jeg lå oppunder 3000 de fleste dagene) - og gikk IKKE opp i vekt.

Kanskje vi skal etterlyse forum-medlemmer som ikke teller, men allikevel går ned om å telle kcaloriene over noen dager for å se hva de ligger på?

Linken Carisma henviser til forklarer HVORFOR kcaloriteorien ikke holder mål - heller ikke med et lavkcalorikosthold fordi kroppen rett og slett ikke er en forbrenningsovn. Forbrenning av mat i en ovn er bakgrunnen for kcaloriteorien (svært fritt formulert fra min side her ). Det er mange faktorer i kroppen, blant annet hormonenes samspill som bestemmer forbrenning.
Til sammenlikning har jeg nå for første gang i mitt liv 37 grader kroppstemp til vanlig. Tidligere har jeg ligget på 36.3 eller 4 uansett. Dette skyldes da vel i stor grad at kroppen nå faktisk forbrenner fett - noe den ikke gjorde tidligere på et høykarbo-kosthold.

Jeg er ingen ekspert - annet enn på min egen kropp. Derfor anbefaler jeg at du søker på tråder/innlegg av Pål Jåbekk som har forsket på temaet. I tillegg som sagt - les linken fra Carisma! (Det er Pål som har den bloggen.)
Boka "Bedre uten brød" av Lutz forklarer også mye av dette, den er basert på en stor mengde studier gjort på kosthold med lite fett og mye fett. Det er også referert til studier i denne. Svært interessant lesing for den som er interessert i hvorfor lavkarbo er bedre enn lavkcal i vektnedgangsammenheng, men også hvorfor lavkarbo er bedre generelt sett helsemessig.

Mye bra i det du skriver, men det er likevel ikke hva jeg spurte om - en enkelt studie hvor testpersonene spiser på lavkarbo men på et kalorioverskudd over en periode og ikke går opp i vekt.

Det er ikke noe spesielt vits i å overbevise meg om at lavkarbo er bra, for jeg er allerede en lavkarboentusiast, men dog er det vanskelig for meg å rokke ved det jeg tidligere har sett på som elementær kunnskap ang. kalorier. Jeg er selvsagt villig til å endre synspunkt så lenge jeg er overbevist, det er jeg ikke foreløpig - men jeg skal ta ditt råd og undersøke mer om det.

Linken som ble postet er jeg litt skeptisk til, for meg ser det ut som at det er en del broscience innimellom det som var bra i den blogposten.

ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 11:42   #43
nattie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 22
nattie er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Det var litt lite gitt. Det er mindre enn hva kroppen trenger bare for å holde alle vesentlige funksjoner i drift. Klart det fungerer, den må jo ha energi, MEN, mest sannsylig kommer kroppen din til å havne i skikkelig sparebluss på sikt. Husk på å spise MER da, ikke mindre.

Hva mener du med sparebluss? det er sant at det er for lite til kroppen og det den trenger. Men får i meg en del vitaminer + at jeg føler meg aldri slapp og sulten. Det kan hende jeg går på en smell i senere tid ?

nattie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (egenkomponert) Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 11:44   #44
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kaloritelling?

Greia er, og dette ER faktisk helt urokkelig, at det MÅ ett energiunderskudd til for å gå ned i vekt. Jeg vet det slår mange av dere rett i magen, men sånn er det. MEN, det betyr ikke at man må spise 1500 kalorier og trene som besatt. For som det allerede er kommet fram har sammensetningen av næringsstoffene mye å si.

På en lavkarbodiett kan man gjerne spise litt mer kalorier enn hva man strengt tatt "trenger" dersom man regner ett basalt forbrenningsmål, men kaloriene må komme i form av fett, fordi man starter den fettforbrenningsmodusen i kroppen. Og denne modusen er svært energikrevende slik at kroppen bruker energi på å omsette energi, og derfor kan man spise mer kalorier på en lavkarbodiett. Men det skapes fortsatt ett energiunderskudd pga dette.

Hvor mange kalorier man kan spise virker til å være svært individuelt. Forskning viser at mus som spiser fettrik kost kan spise opptil 7 ganger mer kalorier enn på en høykarbo, mager diett for å gå ned i vekt. Det vil ikke si det samme som at ALLE kan spise 7 ganger mer enn de trenger i kalorier og fortsatt gå ned i vekt, fordi kroppene våre er svært så individuelle, og det kommer an på hvor godt man responderer på fett og karbohydrater, og hvordan kroppen tåler det.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 11:49   #45
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av nattie, her.

Hva mener du med sparebluss? det er sant at det er for lite til kroppen og det den trenger. Men får i meg en del vitaminer + at jeg føler meg aldri slapp og sulten. Det kan hende jeg går på en smell i senere tid ?

Sparebluss betyr at kroppen tror at det er krisetilstander, og når kroppen tror at den får altfor lite energi så vil den klamre seg til det energilaget den har, fordi den må spare spare på energien til enda dårligere tider. Kroppen har jo ikke noe lyst til å kvitte seg med fett i utgangspunktet, den liker fett den, så når det ikke tilføres NOK inn så vil den ikke slippe ut heller.

Føler meg heller aldri slapp eller sulten, selv på langt mindre enn det du spiser, men faktum er at det uansett ikke er bra, da kroppen bruker litt mer energi på seg selv hver dag. Mulig du går på en smell, mulig ikke. Sette penga mine på mest sannsynlig, sammen med håravfall og at du mister muskelmasse, siden kroppen må hente energi fra en plass, og når den ikke får det fra lagra fett så tar den det av musklene.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 11:53   #46
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av nattie, her.

Hva mener du med sparebluss? det er sant at det er for lite til kroppen og det den trenger. Men får i meg en del vitaminer + at jeg føler meg aldri slapp og sulten. Det kan hende jeg går på en smell i senere tid ?

Først ville jeg regnet ut hva som er ditt daglige energiforbruk. Google "kalorikalkulator" og bruk tre forskjellige, da ingen er 100% nøyaktig. Kaloriunderskuddet bør ikke ligge på hvertfall mer enn 500 kalorier, hvertfall ikke i begynnelsen. Det er som oftest best å trekke fra ca. 10% kalorier og se om du går ned på det. Hvis du da stagnerer har du alltids mer å gå på slik at du kan trekke fra enda mer kalorier fra kosten uten at du trenger å sulte. Hvis du derimot begynner på et kjempestort kaloriunderskudd blir det vanskelig..

Hvis du finner ut at 1000 kalorier er mer enn 500 kalorier under det daglige forbruket ditt, er det nok lurt til å spise hvertfall litt mer hver dag, for ja, du vil mest sannsynlig gå på en smell etter hvert. Hvis kroppen tror at den sulter, vil kroppen også holde på så mye energi som mulig, fordi den tror du er i en krisesituasjon. Dette vil spesielt bli et problem hvis du går på denne dietten i flere uker og deretter når du har nådd målet ditt begynner å spise normalt igjen vil du legge fort på deg. (Tenk 90-tallets jojoslanking).

ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 12:00   #47
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Karbolageret i kroppen er ikke stort. Om man passer på at det aldri er fullt vil ikke karbene man spiser lagres som fett heller, men bare lagres i muskler og lever. Og har man vært uheldig å inntatt en del karber en dag og tror en har karber lagret allerede i tillegg kan man forte seg å utøve fysisk trening så lageret i musklene tappes slik at det er plass til karbene i det rette lageret.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 12:04   #48
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Karbolageret i kroppen er ikke stort. Om man passer på at det aldri er fullt vil ikke karbene man spiser lagres som fett heller, men bare lagres i muskler og lever. Og har man vært uheldig å inntatt en del karber en dag og tror en har karber lagret allerede i tillegg kan man forte seg å utøve fysisk trening så lageret i musklene tappes slik at det er plass til karbene i det rette lageret.

Kilde?

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 13:40   #49
nattie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 22
nattie er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.

Først ville jeg regnet ut hva som er ditt daglige energiforbruk. Google "kalorikalkulator" og bruk tre forskjellige, da ingen er 100% nøyaktig. Kaloriunderskuddet bør ikke ligge på hvertfall mer enn 500 kalorier, hvertfall ikke i begynnelsen. Det er som oftest best å trekke fra ca. 10% kalorier og se om du går ned på det. Hvis du da stagnerer har du alltids mer å gå på slik at du kan trekke fra enda mer kalorier fra kosten uten at du trenger å sulte. Hvis du derimot begynner på et kjempestort kaloriunderskudd blir det vanskelig..

Hvis du finner ut at 1000 kalorier er mer enn 500 kalorier under det daglige forbruket ditt, er det nok lurt til å spise hvertfall litt mer hver dag, for ja, du vil mest sannsynlig gå på en smell etter hvert. Hvis kroppen tror at den sulter, vil kroppen også holde på så mye energi som mulig, fordi den tror du er i en krisesituasjon. Dette vil spesielt bli et problem hvis du går på denne dietten i flere uker og deretter når du har nådd målet ditt begynner å spise normalt igjen vil du legge fort på deg. (Tenk 90-tallets jojoslanking).

Din BMR er 1549.70
Kaloriforbruk hvis du er lett aktiv (lett mosjon eller trening 1-3 dager i uken) er 2130.84 kcal
Anbefalt antall kalorier fra karbohydrater er 852.34
Anbefalt antall kalorier fra proteiner er 639.25
Anbefalt antall kalorier fra fett er 639.25

Dette fikk jeg når jeg brukte kalorikalkulator. Hvor mange kalorier burde jeg holde meg til om dagen da? jeg vet jo faren med jojoslanking. men føler det at jeg kommer til å bli så fornøyd med den vekten jeg vil oppnå, at jeg tror ikke jeg vil legge på meg så mye. kommer såfall å følge nøye med. jeg liker lavkarbo maten svært mye, så jeg tror jeg skal klare å holde meg til den livstilen. men kanskje øke antall karbohydrater om dagen. spiser veldig lite nå såfall.

nattie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (egenkomponert) Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 13:45   #50
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av nattie, her.

Din BMR er 1549.70
Kaloriforbruk hvis du er lett aktiv (lett mosjon eller trening 1-3 dager i uken) er 2130.84 kcal
Anbefalt antall kalorier fra karbohydrater er 852.34
Anbefalt antall kalorier fra proteiner er 639.25
Anbefalt antall kalorier fra fett er 639.25

Dette fikk jeg når jeg brukte kalorikalkulator. Hvor mange kalorier burde jeg holde meg til om dagen da? jeg vet jo faren med jojoslanking. men føler det at jeg kommer til å bli så fornøyd med den vekten jeg vil oppnå, at jeg tror ikke jeg vil legge på meg så mye. kommer såfall å følge nøye med. jeg liker lavkarbo maten svært mye, så jeg tror jeg skal klare å holde meg til den livstilen. men kanskje øke antall karbohydrater om dagen. spiser veldig lite nå såfall.

Du kan godt holde karbohydratene nede, er mange positive effekter ved det hvis du ønsker å gå ned i vekt (og for å holde en sunn linje ellers også). Kalorimessig så ville jeg ha ligget på 1700-1900 kalorier i begynnelsen, med mest mulig fra fett og proteiner, minst mulig karbohydrater. Hvis du finner ut etter to eller tre uker at du ikke går ned i vekt kan du gå ned til 1600 kalorier om dagen..

På treningsdager spiser du litt mer 200 kalorier ekstra for eksempel.

ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dietter og kaloritelling er bare tull MFUS Spørsmål og svar 19 06-10-10 01:00
Frå kaloritelling til lavkarbo! Hjelp! Mikro Spørsmål og svar 14 15-07-09 00:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no